فيسبوك

1 أغسطس 2023

ما هو الديجيتال ماركتنج وكيفية تعلمه وتطبيقه 2023

ما هو الديجيتال ماركتنج

فيسبوك

ما هو الديجيتال ماركتنج وكيفية تعلمه وتطبيقه 2023


وراء كل نجاح علامة تجارية مشهورة، فكرة! فكرة جديدة قدرت تسوق لنفسها وتقف قدام منافسين كتير عشان تثبت نجاحها. وسبب الفكرة هو حد متخصص في مجال الديجيتال ماركتنج فاهم كويس ما هو الديجيتال ماركتنج بمهارة مش مجرد تعريف مكتوب وبس. لكن خلينا متأكدين ان تعريف المصطلح هو مفتاح لباب كبير بتفهم منه حاجات كتير، طب ما هو الديجيتال ماركتنج؟ ببساطة هو التسويق الرقمي اللي بتقدر تسوق لمنتج أو خدمة من خلاله على منصات التواصل الاجتماعي. في ماركتنج بالعربي مهتمين انك تعرف ما هو الديجيتال ماركتنج وازاي تبدأ في مجال الـ Marketing بالعربي لحد الاحتراف، وده اللي هنوضحه في المقالة دي بالتفصيل.



ما هو الديجيتال ماركتنج أو التسويق الرقمي؟

التسويق الرقمي أو الديجيتال ماركتنج هو عبارة انك بتستخدم السوشيال ميديا عشان تسوق لمنتج أو خدمة أو محتوى بتقدمه عشان المستخدمين يعرفوا عن البيزنس الخاص بيك ويبتدوا يتابعوك. وكمان تقدر توصل رسائل تسويقية كتير لعملائك تشجعهم انهم يقوموا بعملية الشراء.


والنقطة الكويسة هنا ان مجال الـ ديجيتال ماركتنج بالعربي مش بيحتاج منك مدة طويلة عشان تتعلمه أو حتى تتدرب عليه. تقدر تبدأ بسهولة انك تدرب على مجال الديجيتال ماركتنج من خلال انك مثلا تبدأ تنشئ صفحة على الفيس بوك او الانستجرام وتنشر الخدمة أو المنتج اللي بتقدمه عشان تجذب عملاء كتير.

بعد ما عرفنا ما هو الديجيتال ماركتنج، هل بتسأل نفسك سؤال ايه الفرق بين الديجيتال ماركتنج والسوشيال ميديا؟ السوشيال ميديا هي كلمة انجليزية "social media" معناها وسائل التواصل الاجتماعي زي فيس بوك، انستجرام، تيك توك وغيرها من المنصات اللي بتساعدك تتواصل مع كل شخص و تقدر تشارك صور وفيديوهات وكمان رسايل.

ما الفرق بين الماركتنج والديجيتال ماركتنج؟

الماركتنج هي كلمة انجليزية "Marketing" معناها التسويق، بعد ما عرفنا ما هو الديجيتال ماركتنج، خلينا نقولك ان الماركتنج مختلف عن الديجيتال ماركتنج. ده لأن الماركتنج هو شامل كل طرق التسويق سواء الطرق التقليدية أو الطرق الحديثة التكنولوجية على الانترنت وكمان زي عمل اعلانات ممولة فيس بوك وغيرها من الطرق.

الفرق بين الماركتنج والديجيتال ماركتنج من حيث معدل التحويل:

معدل التحويل أي تحويل العملاء المحتملين إلى عملاء فعليين بيقوموا بعملية الشراء هي من العوامل اللي بتأثر على زيادة عملائك ومبيعاتك وده تقدر تحققه اكتر في التسويق الرقمي أو الديجيتال ماركتنج عكس طرق الماركتنج التقليدية.

ده لأن من ضمن اساسيات معرفة ما هو الديجيتال ماركتنج الاعتماد على البيانات، ولو عملت اعلان ممول سواء على فيس بوك او الانستجرام فهو بيقوم بعرض اعلان ممول انستجرام على جمهورك المستهدف حسب سلوكهم واهتماماتهم وده بيساعدك في تكوين عملاء محتملين جدد.


من حيث مشاركة العملاء:

مشاركة عملائك مهمة جدا لانها بتبين مدى قوة العلاقة بينكم والتفاعل وده بتقدر تحققه اكتر عن طريق قنوات متنوعة من خلال الانترنت أو من غيره. بس في الغالب بيكون معدل مشاركة العملاء مرتفع أكتر في الديجيتال ماركتنج عن طرق الماركتنج التقليدية.

وده لأن العميل من خلال فهم ما هو الديجيتال ماركتنج والاساليب الجديدة بيكون متابع صفحاتك على السوشيال ميديا وبيقدر يشوف تفاصيل المنتج و عروضه المختلفة بشكل مباشر بمجرد نقرة واحدة ومش هيكون محتاج انه يزور المحل او الشركة عشان يعرف تفاصيل المنتج او الخدمة ويشتريها او يحجزها مثلا، دلوقتي السوشيال ميديا سهلت كتير التواصل والتسويق من خلالها، كل اللي عليك انك وانت بتعرض منتجاتك او خدماتك انك تكون محدد هدفك التسويقي ومحدد كمان جمهورك المستهدف وده هنوضحه بالتفصيل، تابع المقالة للآخر.


من حيث عائد الاستثمار:

وأنت في رحلتك التسويقية بيكون اكيد هدفك انك تحقق عائد استثمار كبير يغطي التكلفة اللي بتصرفها وفي الغالب بتقدر تحسب عائد الاستثمار اكتر من خلال الديجيتال ماركتنج على عكس في حالة الماركتنج التقليدي. كمان الديجيتال ماركتنج بيتميز ان تكلفته اقل بكتير عن الماركتنج التقليدي، لأنك ممكن من خلال تصميم جذاب وكلمات مفتاحية بسيطة تقدر توصل بيها لأكبر عدد من مستخدمين السوشيال ميديا، على عكس انك ممكن توصل لعدد كبير من خلال الماركتنج التقليدي بس بتصرف اكتر زي انك مثلا تعمل لوحة كبيرة على الطريق عن المحل او الشركة الخاصة بيك، وطبعا هنا التكلفة بتكون أكتر.


الفرق بين الماركتنج والديجيتال ماركتنج من حيث التتبع:

هتقدر تعرف تفاصيل البيع والشراء من خلال الديجيتال ماركتنج وكمان عملائك هيوصلوا لمواصفات منتجاتك أو خدماتك وعدد العملاء اللي هيشتروا بالفعل أو اللي مهتمين. بالتالي هتقدر تتبع كل عملائك من خلال الديجيتال ماركتنج على عكس الماركتنج التقليدي.

كمان الماركتنج بيستخدم أساليب تقليدية وموحدة عشان تستهدف بيها عملائك، على عكس الديجيتال ماركتنج يتبع أسلوب التخصيص، يعني تقدر تقوم بعرض منتجاتك بس للعملاء اللي مهتمين بيها عشان تحقق أفضل نتائج.

لما بتقوم باستخدام أساليب الماركتنج التقليدية مش بتقدر بسهوله تقوم بتعديلات بمجرد ما تضع إعلانك السويقي، لكن بكل سهولة من خلال الديجيتال ماركتنج تقدر تقوم بتغييرات أو تعديلات في أي وقت حتى بعد تنشر اعلان ممول على الفيس بوك.


الماركتنج التقليدي بتقدر من خلاله تلبي احتياجات الناس في منطقة جغرافية محدودة، وبالتالي عشان توصل لعملائك بيكون في نطاق محلي أو مقتصر على المنطقة الجغرافية اللي بيتم عرض الإعلان من خلالها. في حين أن الديجيتال ماركتنج يعتمد على الإنترنت عشان تسوق لمنتجاتك او خدماتك وتقدر توصل لناس كتير جدا من مختلف أنحاء العالم. عشان كده الديجيتال ماركتنج غير محدد بمنطقة معينة و بيوصل لكل مناطق العالم.


الماركتنج التقليدي بيحتاج وقت أطول عشان النتائج تظهر، لكن من خلال فهم ما هو الديجيتال ماركتنج بالتفصيل هتلاحظ ان النتائج سريعة وهتشوفها بعينك في نفس الوقت وتقدر تنزل منشور في الوقت المناسب لعملائك ومتواجدين فيه على منصات التواصل الاجتماعي. ده غير ان في الماركتنج التقليدي الاعلانات بتكون امام الاشخاص ومن الصعب تجاهلها لكن في الديجيتال ماركتنج هما عندهم حرية الاختيار انهم يتجاهلوا اعلانك او يشوفوه,

ده لأن الماركتنج التقليدي بيكون تواصل في اتجاه احادي، وده من خلال انك بتنشر معلومات حول منتجاتك أو خدماتك اللي بتقدمها ومش بيكون في قابلية ان الاشخاص يعبروا عن ارائهم. في حين أن الديجيتال ماركتنج بيكون تواصل ثنائي الاتجاه، بجانب الإعلانات والمنشورات الموجودة على السوشيال ميديا فإن العملاء بيقدروا يعبروا عن ملاحظاتهم وارائهم حول خدماتك أو منتجاتك في اي وقت. وبالتالي بتكون اقرب لجمهورك المستهدف ومعاهم بتجاوب على كل أسئلتهم.


أهم 5 مميزات عن مجال الديجيتال ماركتنج.

1. سهولة التفاعل المباشر بين العميل والشركات:

بعد ما عرفنا ما هو الديجيتال ماركتنج والفرق بينه وبين الماركتنج التقليدي، هنوضح ايه مميزاته ومن ضمنها أن الديجيتال ماركتنج بيسمح لك انك تتفاعل مع عملائك بطريقة مباشرة وكمان يقدر عملائك انهم يعبروا عن أفكارهم ومشاعرهم حول منتجاتك او خدماتك من خلال كتابة التعليقات على صفحتك على وسائل التواصل الاجتماعي وبالتالي ده هيساعد على فهم عملائك بشكل أفضل.

2. الاستهداف الأكثر دقة:

الديجيتال ماركتنج بيوفر لك بيانات ومعلومات دقيقة عن عملائك، وده بيزيد من قدرتك على استهداف عملائك بشكل أفضل و فعال من خلال معايير كتير وهي:

  1. العمر.
  2. الجنس سواء ان كان ذكر ام انثى.
  3. الاهتمامات.
  4. زيارات الموقع الأخيرة.
  5. كلمات البحث (ما يبحث عنه العميل باستخدام كلمات مفتاحية).
  6. المؤهلات التعليمية للعميل.
  7. الموقع الجغرافي للعميل.

3. القدرة على التحكم في الميزانية التسويقية بشكل مرن:

الديجيتال ماركتنج بتقدر من خلاله تحدد الميزانية الاعلانية بشكل مرن لأنك بتحددها من خلال الأرباح اللي ممكن تحققها من الاستثمار مقارنة بحجم التكاليف اللي هتتحملها لإطلاق حملاتك الإعلانية.

في عالم الديجيتال ماركتنج بالعربي، ممكن تدفع مقابل عرض مقاطع فيديو تسويقية على موقعك الالكتروني أو صفحات وسائل التواصل الاجتماعي لعملائك المستهدفين، بدل ما تصرف مبالغ كبيرة في الإعلانات التلفزيونية اللي مش هتقدر تتحكم انها تتعرض في كل مكان. لكن من خلال فهم ما هو الديجيتال ماركتنج وفهم ازاي تقدر تتبع حملاتك الإعلانية في أي وقت هتعرف تتحكم في الميزانية وكمان في توقيف الإعلان في أي وقت تريده.

4. يمكنك الديجيتال ماركتنج من جمع البيانات وإعادة استخدامها:

من خلال استخدام الديجيتال ماركتنج ومعرفة ما هو الديجيتال ماركتنج بالتفصيل هتقدر تقوم بجمع بيانات عملائك وتعيد استخدامها عشان تقدم عروض تسويقية مميزة تحقق لك زيادة مبيعاتك.

على سبيل المثال، تقدر تعمل اعلان ممول على الفيس بوك تستهدف فيه المستخدمين اللي زاروا موقعك او قاموا بالتفاعل مع منشوراتك على صفحة التواصل الاجتماعي خلال مثلا الشهر اللي فات، من خلال كود بسيط في موقعك بتقدر تجمع معلومات عن زوار موقعك عشان تقوم باستهدافهم في إعلانات مستقبلية وكمان من خلال نشر محتوى مجاني مناسب لجمهورك المستهدف وطبعا ده هيحقق زيادة زوار موقعك مجانا .

5. قياس النتائج بدقة من خلال الديجيتال ماركتنج وعمل التحسينات اللازمة:

افضل ميزة من مميزات الديجيتال ماركتنج هي انك تقدر تتبع وتحلل النتائج من جميع جوانب حملاتك الاعلانية على كل منصات التواصل الاجتماعي. كمان تقدر تعرف مستوى تفاعل عملائك على صفحاتك في وسائل التواصل الاجتماعي وكمان معرفة النسبة المئوية للأشخاص اللي فتحوا رسائل البريد الإلكتروني الخاصة بك.

وكمان هتقدر تعرف عدد الاشخاص اللي شاهدوا مقاطع الفيديو الخاصة بك واللي قاموا بتجاوزها وعدم مشاهدتها، أو حتى عدد الاشخاص اللي زاروا موقعك الالكتروني واللي لم يقوموا بزيارته. وبالتالي من خلال معرفة ما هو الديجيتال ماركتنج ودراسته هتقدر من اتخاذ قرارات صحيحة حول كيفية كسب المال من الانترنت.

ما هو الديجيتال ماركتنج وكيفية تعلمه


يشتمل الديجيتال ماركتنج تحديد احتياجات جمهورك، وإنشاء محتوى قيم ومفيد على الإنترنت. وعشان تقدر تحدد جمهورك المستهدف محتاج تسأل نفسك الاول هل جمهورك المستهدف من فئة الشركات واصحاب المشاريع التجارية أم جمهورك المستهدف هو المستهلكين. هنوضح في السطور الجاية الفرق بين الاتنين لعمل خطط تسويقية ناجحة في مجال الـ ديجيتال ماركتنج بالعربي.

الديجيتال ماركتنج من الشركات التجارية إلى الشركات (B2B): لو عندك شركة تجارية أو صاحب مشروع تجاري وتستهدف الشركات (B2B) في حملاتك التسويقية. في الحالة دي هيكون تركيز الديجيتال ماركتنج لديك حول توليد عملاء محتملين جدد عبر الإنترنت. بالإضافة إلى زيادة زوار موقعك مجانا وان يقضي المستخدمين بالموقع أكبر وقت ممكن. وممكن تختار منصة يكون متواجد فيها أكبر عدد من أصحاب المشاريع والشركات زي منصة لينكد ان.

الديجيتال ماركتنج من الشركات التجارية إلى المستهلكين (B2C): لو عندك شركة او صاحب مشروع تجاري و جمهورك المستهدف فئة المستهلكين (B2C). بالتالي ممكن يكون هدفك التسويقي هو جذب الناس إلى موقعك وجعلهم عملاء دائمين.


كيفية تطبيق الديجيتال ماركتنج في مجال عملك؟


1. حدد أهدافك:

لما تبدأ في معرفة ما هو الديجيتال ماركتنج وكيفية تعلمه، من المهم انك تحدد أهدافك التسويقية وتحديدها بدقة. على سبيل المثال، لو كان هدفك التسويقي هو زيادة الوعي بعلامتك التجارية، بالتالي هتركز انك توصل إلى جماهير جديدة عبر وسائل التواصل الاجتماعي. أو زيادة مبيعات منتج معين . 

في الحالة دي مهم تركز في كيفية تحسين محركات البحث وتحسين محتواك لجذب عملاء محتملين جدد إلى موقعك الإلكتروني. بالإضافة إلى ان لو كانت زيادة المبيعات هي هدفك، بالتالي هتقوم بـ عمل اعلان ممول على الفيسبوك ناجح وبأقل تكلفة.


2. حدد جمهورك المستهدف:

من أكبر فوائد مجال الديجيتال ماركتنج هو الاستهداف الصحيح لجمهورك المستهدف، مهم انك تدرس جمهورك المستهدف وتعرف تفضيلاتهم وسلوكهم في اتخاذ قرار الشراء على حسب المنصة اللي هيكون متواجد فيها جمهورك المستهدف.

على سبيل المثال، هتلاحظ ان غالبية جمهورك على إنستجرام هم أشخاص من فئة الشباب ويفضلوا البوستات المضحكة ومقاطع الفيديو السريعة، ولكن جمهورك على لينكدان بيكونوا محترفون أكبر سنًا يبحثون عن نصائح أكثر تكتيكًا. سترغب في تنويع محتواك لاستهداف هذه الجماهير المستهدفة المختلفة. إذا كنت تبدأ من الصفر، فلا تتردد في الاطلاع على كيفية العثور على جمهورك المستهدف.


3. حدد ميزانية لكل قناة رقمية:

على حسب المنصة اللي هتستخدمها في استهداف جمهورك، هتحتاج انك تحدد ميزانيتك من البداية عشان تستثمرها في تحسين محركات البحث لموقعك على الويب وعمل اعلانات ممولة فيس بوك.


4. قم بإنشاء محتوى جذاب:

بمجرد ما تدرس جمهورك المستهدف وتحدد الميزانية المناسبة ليك، تعتبر دي بداية الطريق لفهم ما هو الديجيتال ماركتنج وكيفية تعلمه. لذلك ابدأ في إنشاء محتوى لمنصات السوشيال ميديا المختلفة اللي هتستخدمها. ممكن أن يكون المحتوى عبارة عن منشورات على وسائل التواصل الاجتماعي، إعلانات بالنقرة لكل مشتري، محتوى رعاية "sponsored"، نشرات إخبارية للتسويق عبر البريد الإلكتروني. خلي بالك ان يكون محتواك جذاب لجمهورك المستهدف، لأن الهدف من المحتوى التسويقي هو زيادة الوعي بالعلامة التجارية وتحسين توليد عملاء جدد.


5. التسويق عبر الأجهزة المحمولة:

عنصر آخر مهم في فهم ما هو الديجيتال ماركتنج وكيفية تعلمه، هو ان التسويق عبر الهواتف المحمولة ويزداد عدد مستخدمي الهواتف الذكية عن مستخدمي أجهزة الكمبيوتر، لذلك خذ في الاعتبار ان يكون التصميم مناسب لأجهزة الموبايل وان يكون المحتوي قصير ويسهل قرائته.

كيف يمكنك الاستفادة من الديجيتال ماركتنج؟

لو بتسأل نفسك ما هو الديجيتال ماركتنج وكيفية تعلمه وايه فوائده، هنوضح لك فوائد متعدده له وطرق كتير للاستفادة منه في الوقت الحالي. لأن التسويق الرقمي يدخل في كل شيء تقريبًا. هنوضح لك أهم 3 فوائد لـ التسويق الرقمي وهما:

التسويق لمشروعك التجاري:

لو عندك شركة او مشروع تجاري بالتالي مجال الـMarketing بالعربي هيكون مفيد جدا لمجالك مهما كان التخصص.

عشان كده لو عايز تعرف ما هو الديجيتال ماركتنج وكيفية تعلمه ممكن تحصل على كورس التسويق الالكتروني من جوجل 2023 مجانا و تحصل على شهادة معتمدة مجانا وبالتالي تعرف تطبق استراتيجيات التسويق الرقمي المختلفة على حسب مجالك. وهتقدر تطبق بعض الاستراتيجيات بنفسك، من خلال تحديد ما يناسب عملك التجاري، وهيحقق لك أفضل النتائج بناءً على عملائك المحتملين و جمهورك المستهدف. وممكن تركز مجهوداتك في إدارة مشروعك التجاري وتوظف افضل شركة تسويق الكتروني في مصر.


إنشاء شركة تسويق إلكتروني:

في الوقت الحالي أصبح أصحاب الشركات والمشاريع يبحثوا عن خدمات التسويق الالكتروني لمشروعاتهم. بالتالي لو عندك الخبرة والدراية الكبيرة ومعرفة عن ما هوالديجيتال ماركتنج وكيفية تعلمه بسهولة، هتقدر تقوم بانشاء شركة تسويق إلكتروني ومع الوقت تصبح من افضل شركات تسويق الكتروني في القاهرة.


التسويق الذاتي:

التسويق الذاتي هو بداية الطريق لفهم ما هو الديجيتال ماركتنج وكيفية تعلمه لأنك بتقدر تطبق من خلاله كل استراتيجات الديجيتال ماركتنج. بالتالي عندما تقوم بإنشاء علامة تجارية شخصية، ستجد ان كتير من الأشخاص يتجهون لمتابعتك. ويستفيدوا من خبرتك في توسيع شبكة علاقاتهم، وبالتالي هتكون بالنسبة لهم مؤثر وملهم لهم في مزيد من النجاحات المهنية.

من هي افضل شركة تسويق الكتروني في مصر؟

بعد ما وضحنا ما هو الديجيتال ماركتنج وكيفية تعلمه، هنوضح لك ازاي تختار افضل شركة اعلانات سوشيال ميديا ومن هي أفضل شركة تسويق الكتروني في القاهرة بناء على تجارب عملاء كتير، شركة Trendlix هي أفضل شركة تسويق الكتروني في مصر لأن فريق العمل متخصصين في المجال بقالهم سنين كتير.

وده لأن Trendlix بتتميز بتوافر جميع الخدمات فيها واللي هتحتاجها ولأنها معروفة بالتالي

 best social media marketing agency in Egypt, best SEO company in Egypt,

best motion graphics agencies in Egypt ,best web development company in Egypt

عشان كده هيقدروا يحققوا لك نتائج مدروسة وفعلية لشركتك او لمشروعك التجاري وهتضمن ان مشروعك التجاري هيكون معروف على نطاق أكبر من خلال شركة واحدة متخصصة.

بالنسبة لمقر شركة Trendlix لو حبيت انك تزورهم في اي وقت تقدر تروحلهم في مقرهم في مصر الجديدة وده هيسهل عليك التواصل معاهم. كمان بناء على اراء عملاء سابقين معاهم، قالوا ان التعامل مع شركة Trendlix مريح ومهني جدا وده لانهم بيضمنوا حقوقك من الاول بسبب وجود عقد بكل الاتفاقات من البداية.

بالاضافة إلى أعمالهم السابقة المختلفة والمبدعة في كل المجالات، هتلاقى منها انهم دايما creative ومميزين فعلا وسط الشركات التانية وبالنسبة للتكلفة فهي على حسب حجم مشروعك التجاري.

عشان كده شركة Trendlix قدرت تحقق كل العوامل بكفاءة عالية جدا وتبقى افضل شركة اعلانات سوشيال ميديا 2023 ننصحك بيها.



ما الفرق بين الماركتنج والديجيتال ماركتنج؟

الماركتنج هي كلمة انجليزية "Marketing" معناها التسويق، الماركتنج او التسويق مختلف عن الديجيتال ماركتنج او التسويق الالكتروني ده لأن الماركتنج هوشامل كل طرق التسويق سواء الطرق التقليدية أو الطرق الحديثة التكنولوجية على الانترنت وكمان زي طريقة عمل إعلان جذاب على انستجرام وغيرها من الطرق.


ما الفرق بين الماركتنج والديجيتال ماركتنج من حيث معدل التحويل:

معدل التحويل معناه هو تحويل العملاء المحتملين الجدد إلى عملاء فعليين يقوموا بعملية الشراء أو الحجز وهي من العوامل اللي بتأثر على زيادة عملائك ومبيعاتك بشكل فعال وبالتالي هتقدر تحقق زيادة عملائك عن طريق الـ ديجيتال ماركتنج بالعربي عكس طرق الماركتنج التقليدية.


من ضمن اساسياتالديجيتال ماركتنج أنه يعتمد بشكل كبير على البيانات، وعند عمل اعلان ممول سواء على فيس بوك او الانستجرام فهو بيقوم بعرض اعلانك الممول على جمهورك المستهدف حسب سلوكهم واهتماماتهموالكلمات المفتاحية اللي بحثوا بها وده بيساعدك في تكوين عملاء محتملين جدد.


ما الفرق بين الماركتنج والديجيتال ماركتنج من حيث مشاركة العملاء:

عند عمل اعلان ممول على الانترنت يمكنك معرفة مدى تفاعل ومشاركة عملائك مع اعلانك وده بتقدر تحققه اكتر عن طريق قنوات متنوعة من خلال الانترنت أو من غيره. وفي الاغلب يكون معدل مشاركة العملاء مرتفع أكتر في قنوات الديجيتال ماركتنج عن طرق الماركتنج التقليدية.


لأن العميل بيكون متابع صفحاتك على السوشيال ميديا وبيقدر يشوف تفاصيل المنتج سواء عن طريق الصور او الفيديوهات وجميع العروض المختلفة بشكل مباشر بمجرد نقرة واحدةدون أن يقوم بزيارة المحل او الشركة عشان يعرف تفاصيل المنتج أو الخدمة ويشتريها او يحجزها مثلا. لكن طرق الماركتنج التقليدية مش بتقدر تعرف آراء عملائك أو هل شافوا بالفعل اعلانك الموجود على لافتة على الطريق أم لا.



ما الفرق بين الماركتنج والديجيتال ماركتنج من حيث عائد الاستثمار:

يتميز الديجيتال ماركتنج ان تكلفته اقل من الماركتنج التقليدي، لأنك ممكن من خلال عمل تصميم جذاب وكتابة كلمات مفتاحية بسيطة تقدر توصل بيها لأكبر عدد من مستخدمين السوشيال ميديا وممكن تلجأ لـ افضل شركة اعلانات سوشيال ميديا 2023 تساعدك في بناء وجود قوي لعلامتك التجارية على السوشيال ميديا.

لكن من خلال الماركتنج التقليدي تكلفته اكبر زي انك مثلا تعمل لافتة على الطريق عن المحل أو الشركة الخاصة بيك، وطبعا هنا التكلفة بتكون أكتر عن وضع اعلان او منشور على مواقع التواصل الاجتماعي.


ما الفرق بين الماركتنج والديجيتال ماركتنج من حيث التتبع:

من خلال الديجيتال ماركتنج هتقدر تعرف كل بيانات البيع والشراء لعملائك، بالإضافة إلى أن عملائك هيقدروا بكل سهولة الوصول لمواصفات منتجاتك أو خدماتك ويقوموا بالشراء

بالتالي هتقدر تتبع كل عملائك من خلال الديجيتال ماركتنج على عكس الماركتنج التقليدي الذي يركز على طرق موحدة عشان تستهدف بيها عملائك، لكن الديجيتال ماركتنج يتبع أسلوب التخصيص، بالتالي تقدر تقوم بعرض منتجاتك لعملائك المهتمين بها فقط عشان تحقق أفضل نتائج.

عند استخدام أساليب الماركتنج التقليدية من الصعب انك تقوم بتعديلات بمجرد وضع إعلانك التسويقي، لكن بكل سهولة من خلال الديجيتال ماركتنج تقدر تقوم بتغييرات أو تعديلات في أي وقت حتى بعد نشر اعلانك الممول.


الماركتنج التقليدي يمكنك من خلاله تلبية احتياجات العملاء في منطقة جغرافية محدودة، وبالتالي عشان توصل لعملائك بيكون في نطاق محلي أو مقتصر على المنطقة الجغرافية اللي بيتم عرض الإعلان من خلالها او وجود موقع المحل او الشركة بها. في حين أن الديجيتال ماركتنج يعتمد على الإنترنت عشان تسوق لمنتجاتك او خدماتك بالتالي تقدر توصل لعملاء كتير من مختلف أنحاء العالم لأن الديجيتال ماركتنج غير محدد بمنطقة معينة وانتشاره أسرع.


ما هي تحديات مجال الديجيتال ماركتنج؟


هناك عدة تحديات تواجه مجال التسويق الالكتروني، ومنها:

1. التغيرات التكنولوجية:

مع تطور التكنولوجيا والتحديثات الجديدة اللي بتحصل في عالم الديجيتال ماركتنج بالعربي، ممكن يكون ده تحدي كبير بالنسبة لك لأنه يتطلب منك مواكبة التكنولوجيا الجديدة ومتابعة اخبار الماركتنج بالعربي وفهم ما هو الديجيتال ماركتنج وكيفية تعلمه واستخدامه بشكل فعال. بالاضافة إلى ان متابعة التطورات في وسائل التواصل الاجتماعي، وأهمية تحسين محركات البحث، وإنشاء محتوى جذاب.


2. المنافسة الشديدة:

يعتبر مجال الديجيتال ماركتنج بالعربي مجال فيه كتير من المنافسين، من الشركات والعلامات التجارية. بالتالي من الصعب الظهور والتميز، عشان كده محتاج انك تكون متقن لجميع انواع التسويق الالكتروني وعلى دراية كبيرة عن ما هو الديجيتال ماركتنج وكيفية تعلمه وتبين الميزة التنافسية في مجالك لجمهورك المستهدف بكل احترافية عشان تقدر تجذب جمهورك المستهدف وعدد أكبر من العملاء المحتملين الجدد.


3. تغير سلوك المستهلك:

من التحديات اللي ممكن تواجهك في طريقك لمعرفة ما هو الديجيتال ماركتنج وكيفية تعلمه هو تغير سلوك المستهلك بسرعة بسبب تطور التكنولوجيا. معظم المستهلكين اليوم تغيرت سلوكياتهم في الشراء وتفضيلاتهم بسبب كثرة العلامات التجارية وسهولة الشراء بنقرة واحدة أدى إلى ان المستهلكين سلوكياتهم اتغيرت. بالتالي لازم تكون متابع سلوكيات وتفضيلات جمهورك المستهدف أول بأول عشان تقدر توصلهم وتجذبهم بالطريقة اللي مهتمين بيها.


4. قوانين وسياسات الخصوصية:

مع زيادة الاهتمام بقضايا الخصوصية وحماية البيانات، محتاج يكون عندك دراية كبيرة عن ما هو الديجيتال ماركتنج وكيفية تعلمه بالإضافة إلى معرفة التشريعات والسياسات المتعلقة بجمع واستخدام البيانات الشخصية وتمارس أخلاقيات التعامل مع البيانات الشخصية.

5. قياس الأداء:

يعتبر قياس وتحليل أداء حملاتك التسويقية تحدي كبير، لذلك يجب عليك فهم ما هو الديجيتال ماركتنج وكيفية تعلمه وتتبع نتائج حملاتك الاعلانية بشكل مستمر وتحليل البيانات. بالتالي يتطلب ذلك استخدام أدوات تحليل البيانات وانك تكون مطلع على المؤشرات الرئيسية للأداء لاتخاذ القرارات الصحيحة.


4 مشاكل ممكن تواجهك مع الديجيتال ماركتنج


1. كثرة القنوات الرقمية:

في كتير من القنوات الرقمية المختلفة اللي يستخدمها الاشخاص، ولكل منها مواصفات وواجهة استخدام مختلفة عن التانية. وبيستخدم الاشخاص الأجهزة دي بطرق مختلفة ولأغراض مختلفة.

عدد القنوات الرقمية بيزيد كل يوم باستمرار، وده بيأثر على تجربة المستخدمين وبيكون صعب انهم يختاروا القناة المناسبة لاحتياجاتهم. ومن الجوانب الإيجابية ان في قنوات كتير هو انها بتوفر مجال واسع للتواصل والترفيه والتعليم والتسوق عبر الإنترنت. وكمان بتوفرلك خيارات كتير عشان تقدر تعمل اعلانات وتستهدف جمهورك عن طريق القناة اللي بيكونوا نشطين فيها اكتر.


ومن عيوب القنوات الرقمية هو تشتيت الانتباه والتركيز للمستخدمين، خصوصا لو في خيارات كتير متاحة. وده ممكن يؤدي ان المستخدم يشعر بعدم الرضا أو الشعور بالإرهاق من الاختيارات الكتير المتاحة. كمان يؤدي إلى زيادة الضجيج الرقمي وتشويش الإعلانات على المستخدمين وبيكون من الصعب عليهم تصفية المعلومات وانهم يوصلوا إلى المحتوى اللي يهمهم بشكل فعال.

2. المنافسة المتزايدة:

القنوات الرقمية ليها فاعلية كبيرة ومن الطرق التقليدية للتسويق، وبتقدر توصل إلى عملاء محتملين كتير، عشان كده في كتير من المنافسة للوصول إلى العملاء من خلال قنوات الديجيتال ماركتنج.


المنافسة المتزايدة في قنوات الديجيتال ماركتنج معناها أن في كتير من الشركات والعلامات التجارية اللي بتستخدم القنوات دي عشان توصل إلى العملاء المحتملين. وبما أن قنوات ديجيتال Marketing بالعربي كتير فعالة في انك توصل إلى عملاء محتملين، بكده الشركات بتتنافس بشكل كبير عشان تحصل على انتباه واهتمام العملاء.


ومن ناحية تانية، فإن المنافسة المتزايدة تؤثر على جودة الإعلانات والمحتوى اللي بيتقدم على منصات التواصل الاجتماعي، وبالتالي ممكن تضطر انك تقدم محتوى مش مفيد أو مزعج للعملاء فقط بغرض انك توصلهم. عشان كده لازم تقدم محتوى فعال وملائم لجمهورك المستهدف بطريقة تجذب العملاء بشكل أفضل.


3. قواعد البيانات الكبيرة:

قواعد البيانات الكبيرة هي عبارة عن كمية كبيرة من البيانات اللي يتم جمعها وتخزينها من خلال القنوات الرقمية واللي تتضمن معلومات عن جمهورك المستخدمين وسلوكهم وتفضيلاتهم وغيرها من التفاصيل. ومن الصعب انك تتعامل مع الكم الكبير ده من البيانات وتحليلها بطريقة فعالة، وانك كمان توصل إلى جمهورك المستهدف بدقة وتحقق أفضل النتائج.


وعشان تتغلب على التحديات دي، ممكن تستخدم تقنيات تحليل البيانات والذكاء الاصطناعي عشان تقدر تفهم البيانات دي بطريقة فعالة. وتستخدم التقنيات دي عشان تحدد الاتجاهات والتوقعات وتكون صورة أوضح عن جمهورك المستهدف واهتماماتهم وبالتالي هتقدر تصمم حملات تسويقية وإعلانات بشكل أفضل.



4. صعوبة العثور على فريق تسويق جيد:

ممكن يكون من الصعب انك تلاقي فريق تسويق محترف ومتخصص في المجال، عشان كده ممكن تتعامل مع افضل شركة تسويق الكتروني في مصر هيقدروا انهم يرشحوا لك القناه المناسبة على السوشيال ميديا تكون مناسبة اكتر لمجالك ويحققوا لك نتائج فعلية، كمان لو بتسأل نفسك ازاى تختار افضل شركة اعلانات سوشيال ميديا، تابع كل مقالاتنا عن الـ Marketing بالعربي وهتعرف بالتفصيل عن كل حاجة ما يخص الديجيتال ماركتنج.

كيفية تعلم الديجيتال ماركتنج من الصفر للاحتراف في 30 يوم؟

بعد ما عرفنا ما هو الديجيتال ماركتنج ومميزاته هتعرف كيفية تعلم مجال الديجيتال ماركتنج من خلال كورسات كتير هنرشحهالك وكلها مفيدة جدا وهتقدر في فترة قليلة تكون محترف وهي:


كورس اساسيات التسويق الرقمي من جوجل:

منصة جوجل من أكبر المنصات على مستوى العالم، دلوقتي تقدر تاخد كورس عن التسويق الرقمي مقدم من جوجل واللي من خلاله هتقدر تعرف اكتر عن ما هو الديجيتال ماركتنج بطرق رائعة وتناسب المبتدئين وكمان في مؤثرات بصرية ممتازة هتساعدك في توضيح المعلومات وكمان بتحصل على جوائز رمزية تحفزك انك تكمل الكورس للآخر.


كورس inbound marketing من Hubspot:

هتقدر من خلال الكورس ده انك تستفيد من طرق التسويق المختلفة سواء بطرق مباشرة أو غير مباشرة.


كورس Technical SEO من Semrush:

هتقدر تفهم بكل وضوح ما هو ال سيو و ما الفرق بين SEO و SEM، و هيساعدك تعرف معلومات عن مجال تحسين محركات البحث اللي من خلاله تقدر توصل فى اول نتائج محركات البحث جوجل.


كورس التسويق عبر السوشيال ميديا من Hubspot:

هتفهم كل ما يتعلق بالسوشيال ميديا و ما هو الديجيتال ماركتنج عن طريق السوشيال ميديا وتكون محترف جميع المنصات.

مجموعة كورسات Facebook Blueprint:

مجموعة كورسات مقدمة من فيس بوك طبعا جودتها كبيرة ومفيدة جدا هتقدر تعرف كيفية عمل اعلانات ممولة فيس بوك و كيفية عمل اعلان ممول على الانستجرام وغيرها من الحاجات المفيدة اللي هتقدر تتقنها بعد ما تشوف مجموعة الكورسات دي.

أهم قنوات الديجيتال ماركتنج:

1. إنشاء موقع إلكتروني (التسويق بالمحتوى):

التسويق عبر المواقع الإلكترونية من أفضل طرق الديجيتال ماركتنج عشان تسوق لشركتك أو الخدمة اللي بتقدمها، محتاج انك تنشئ موقع إلكتروني للمشروع الخاص بك بشكل جيد وتقدم معلومات بالتفصيل عن منتجاتك أو خدماتك.

كمان ممكن تنزل مقالات وتقدم موضوعات في مجالك عشان تجذب عملاء جدد. خلي بالك ان في نوعين من كتابة المحتوي لازم تفرق بين (Copywriting) و (Content Creation) ودول مصطلحين مهمين في كتابة المحتوى التسويقي.

1. يعني ايه كتابة المحتوى الاعلاني" Copywriting "

معناها انك بتكتب بهدف التسويق بطريقة مباشرة، وبتقوم بدعوة عملائك بشكل مباشر وتشجعهم انهم يقوموا بالشراء أو الإشتراك في خدمة معينة. وكمان يرتبط معني الكوبي رايتنج بكتابة الإعلانات المدفوعة و المحتوى التسويقي على صفحتك عشان تحقق المبيعات.

2. يعني ايه كتابة المحتوى "Content Creation"

هو عن طريق تقديم محتوى له قيمة مجانية لجمهورك المستهدف ومعلومات مفيدة أو نصائح أو خبرة في بعض الجوانب وده معناه التسويق بالمحتوى. وهو يعتبر انك بتسوق لمنتج أو خدمة بس بهدف غير مباشر لأن مش بيكون الهدف الواضح هو البيع ولكن بتبني علاقة بينك وبين الجمهور المستهدف وتلفت انتباهم عن خدماتك أو منتجاتك والقيمة اللي فيهم.

نصائح عند استخدام التسويق بالمحتوى:

اعرف جمهورك المستهدف قبل البدء في نشر المحتوى، مش هتعرف يكون ليك تأثير على جمهور مش عارف سلوكياته وتصرفاته، عشان كده محتاج انك تدرس خصائص جمهورك وتفكر فيهم كأنهم شخص أمامك وتخيل ان له اسم ومتوسط ​​العمر المتوقع ووظيفته وصفاته واحتياجاته واهتماماته وأسبابه وبعدها هتقدر تعرف ايه نوع الصوت المناسب والطريقة المناسبة اللي تكلم بها جمهورك المستهدف.

ركز دايما انك تنشئ محتوى له علاقة بمنتجاتك أو خدماتك عشان تقدر بسهولة تجذب انتباه جمهورك المستهدف.

تأكد من مصداقية المعلومات اللي هتقدمها لجمهورك المستهدف؛ والهدف من إنشاء المحتوى هو ان يكون ليك تأثير على قرارات الشراء المستقبلية لعملائك، وطبعا ده هتقدر تحققه من خلال خطط تسويقية ناجحة و مناسبة لمشروعك وممكن كمان أن عملائك يشاركوا المحتوى اللي بتقدمه على حساباتهم على منصات التواصل الاجتماعي، على سبيل المثال لو نزلت اعلان على انستجرام ممكن عميل من جمهورك المستهدف يقوم بالشراء ويرشحك لعميل تاني من أصدقائه وبالتالي ده هيحقق زيادة عدد المتابعين على انستجرام و زيادة مبيعاتك.

ركز على جميع أنواع المحتوى اللي تقدمه، سواء كان هدفك هو زيادة الوعي بعلامتك التجارية او التفاعل او حتي زيادة ارباحك، مهما كان هدفك التسويقي اهتم بتقديم محتوى مفيد و له قيمة لعملائك.

2. التسويق عبر مواقع التواصل الاجتماعي (سوشيال ميديا):

اتكلمنا عن ما هو الديجيتال ماركتنج وايه الفرق بينه وبين السوشيال ميديا، وكمان وضحنا انك تقدر تعمل تسويق من خلال السوشيال ميديا لأنها من اشهر وأهم قنوات الديجيتال ماركتنج. وبتقدر من خلالها جذب العملاء الجدد وتعريفهم بالعلامة التجارية ويبتدوا يتفاعلوا معاك. واكيد الهدف الاساسي هنا هو تحويل العملاء المستهدفين إلى عملاء فعليين من خلال انهم يقوموا بعملية الشراء، ومن أهم مواقع التواصل الإجتماعي هي فيس بوك، انستجرام، تيك توك ويوتيوب و تطبيق ثريد Thread.


عشان كده يتضح الفرق بين الماركتنج والديجيتال ماركتنج من خلال التسويق عبر مواقع التواصل الاجتماعي. ومن المهم استخدام مواقع التواصل الاجتماعي لانه عدد المستخدمين بيزداد كل يوم.

تعتبر مواقع التواصل الاجتماعي من أهم الوسائل التسويقية اللي بتتميز بسعرها المنخفض ودى من ضمن النقط اللي بتوضح ما الفرق بين الماركتنج والديجيتال ماركتنج بشكل كبير.

لوعندك مشروع تجاري ومحتاج يكون لك تواجد قوي عبر مواقع التواصل الاجتماعي ممكن تقوم بإنشاء صفحة لشركتك أو لعلامتك التجارية وتقوم بنشر محتوى جذاب ومناسب لجمهورك المستهدف.

بالإضافة إلى انك ممكن تقوم بـ عمل اعلان ممول على الفيسبوك لفئه محددة لجمهورك المستهدف بالتالي هتقوم بتحسين ثقة علامتك التجارية ومصداقيتها.

تمكّنك وسائل التواصل الاجتماعي من فهم عملائك ومعرفة اتجاهاتهم وسلوكياتهم عند الشراء، بالتالي يساهم فهم ما الفرق بين الماركتنج والديجيتال ماركتنج في تحسين الرسائل التسويقية عبر مواقع التواصل الاجتماعي وتطوير منتجاتك أو خدماتك بما يلبي احتياجات عملائك.

اعرف الآن اسعار التسويق الالكتروني في مصر.

أساسيات التسويق عبر وسائل التواصل الاجتماعي:

1.بناء استراتيجية اجتماعية:

أول خطوة لفهم ما الفرق بين الماركتنج والديجيتال ماركتنج هو معرفة اساسيات التسويق عبر مواقع التواصل الاجتماعي، وبناء استراتيجية تسويقية ناجحة لعملائك. ضع في الحسبان الاجابة على الاسئلة دي وهي:

  • ما هي أهدافك التي تريد تحقيقها من التسويق عبر وسائل التواصل الاجتماعي؟
  • ما هي المنصة المناسبة التي ستساعدك في تحقيق أهدافك التسويقية؟
  • ما نوع المحتوى الذي يجذب جمهورك المستهدف؟

2. التخطيط والنشر:

بعد تحديد اهدافك التسويقية ومعرفة ما الفرق بين الماركتنج والديجيتال ماركتنج محتاج انك تحدد الأوقات اللي هيكون فيها عملائك المحتملين موجودين ونشطين على وسائل التواصل الاجتماعي. بالإضافة إلى انك تقوم بتحليل وقياس مدى وصول رسالتك التسويقية لجمهورك وتتحقق من مدى فعالية المحتوى والاهتمام بصياغة المنشورات الخاصة بوسائل التواصل الاجتماعي بطريقة جذابة.


3. الاستماع والمشاركة:

فى الغالب يكون عدد المتابعين قليل عند إنشاء حساب جديد على مواقع التواصل الاجتماعي، لكن العدد يزداد مع نشر محتوى مستمر جذاب. ويبدأ جمهورك في التواصل معك، سواء من خلال التعليقات أو رسائل الصفحة. لذلك عليك الاستماع و رؤية تعليقات جمهورك عن طريق استيعاب رسائلهم واسئلتهم والتفاعل معها والرد عليها في أسرع وقت.

4. التحليلات والتقارير:

التحليل وإعداد التقارير من ضمن الاختلافات اللي بتوضح ما الفرق بين الماركتنج والديجيتال ماركتنج لأن من خلال الديجيتال ماركتنج هتقدر تتحقق من بعض المعلومات المهمة اللي بدورها انها تفيدك في التسويق عبر وسائل التواصل الاجتماعي ومنها:

  • المنشورات اللي حققت أكبر وصول لعملائك خلال الشهر.
  • إجمالي الإشارات الإيجابية اللي حصلت عليها خلال الشهر.
  • عدد العملاء اللي بيستخدموا الهاشتاج الخاص بعلامتك التجارية.
  • عدد العملاء اللي قاموا بالمشاركة والتعليق والإعجاب بالمنشورات على صفحتك.
  • عدد المتابعين الجدد مقارنة بالشهر الماضي.


3. التسويق عبر البريد الإلكتروني (Email Marketing):

التسويق عبر البريد الإلكتروني من طرق الديجيتال ماركتنج وهي من الطرق القديمة ولكنها فعالة جدا. لكن خلي بالك أما تبدأ في إرسال رسائل تسويقية لعملائك على البريد الالكتروني، حاول انك لا تقوم بإرسال رسائل كتير لأن ده بيكون مزعج لعملائك و بالتالي مش هيقوموا بقراءة رسالتك.

4. تحسين محركات البحث (SEO):

تحسين محركات البحث هي عبارة عن استراتيجية تسويقية فعالة جدا بتساعدك انك تظهر في الصفحات الأولى في نتائج محركات البحث (SERPs). وده بيتم من خلال تحسين محتوى موقعك الإلكتروني، وكمان جذب عملاء كتير وزيادة عدد المبيعات وطبعا هتحقق هدف مشروعك بشكل عام.

نصائح عند استخدامك تحسين محركات البحث SEO:

في 3 عوامل خلي بالك منهم وانت بتستخدم تحسين محركات البحث في التسويق الرقمي وهما:

  • التحسين التقني للموقع.
  • تحسين المحتوى.
  • تحسين الروابط.

التحسين التقني للموقع:

محركات البحث زي جوجل، بتحتاج انها تلاقى صفحات موقعك الإلكتروني وتقوم بفهم موضوعك وبعدين تحدد كلماتك المفتاحية اللي انت اختارتها بناء على بحث عملائك كتير عن الكلمات دي، بعدها يتم إضافة موقعك إلى الفهرسه من خلال قاعدة بيانات لكل المحتوى الخاص بموقعك الالكتروني.

تحسين المحتوى:

تقدر تقوم بتحسين المحتوى بالكلمات الرئيسية أو الكلمات المفتاحية اللي بيبحث عنها جمهورك المستهدف في محركات البحث، كمان محتاج تحدد المواضيع اللي ليها علاقة بعملك وتحولها إلى كلمات رئيسية بعد ما تقوم بالبحث المكثف حول المصطلحات اللي يبحث عنها جمهورك.

ويندرج تحسين المحتوى تحت عنوان On Page SEO، واللي بيكون شامل العناوين والأوصاف والمقدمات والصور وغيرها.

تحسين الروابط:

هي عبارة عن روابط تقوم بتوجيه القارئ علي صفحة موقع إلكتروني إلى صفحة تانية في نفس الموقع الالكتروني أو توجيهه الى صفحة على موقع إلكتروني آخر،وده بيسمح للقارئ انه يتنقل بين صفحاتك على موقعك الإلكتروني.

ممكن تحسين محركات البحث ياخد وقت كبير عشان تقدر تحصل على نتائج كويسة و تتصدر نتائج البحث الاولى في أول صفحة على جوجل، ولكنه يستحق بذل الوقت والجهد. وكمان تقدر تتعلم كيفية تحسين محركات البحث بنفسك من خلال الكورسات الموجودة اونلاين او من حدد متخصص في المجال.

5. التسويق عبر محركات البحث Search Engine Marketing:

في فرق بين التسويق عبر محركات البحث (SEM) وبين تحسين محركات البحث (SEO) ، أسمائهم متشابهين لكنهم مختلفين عن بعض بشكل كبير، طب ما الفرق بين SEO و SEM ؟

تحسين محركات البحث بتساعدك في ترتيب كلماتك الرئيسية أو كلماتك المفتاحية المستهدفة انها تظهر في النتائج الأولى مجانًا، لكن التسويق عبر محركات البحث بيكون هدفه زيادة عدد زوار موقعك الالكتروني والحصول على أرباح مقابل الظهور في النتيجة الأولى.

ممكن تكون بتسأل نفسك وتقول ليه مهم أنك تدفع فلوس مقابل الظهور على محركات البحث لو عندك طريقة انك تستخدم طرق تحسين محركات البحث المجانية؟

الاجابة هنا انك اما تستخدم تحسين محركات البحث مع مرور الوقت بتقدر تكون في نتائج البحث الاولي على جوجل، بالتالي بجانب انك بتستخدم تحسين محركات البحث المجانية وتقديم محتوي مفيد وجذاب لجمهورك المستهدف، اما تستخدم التسويق عبر محركات البحث بيزيد من نسبة ظهورك في أول نتيجة بحث. وبكده تحسين محركات البحث والتسويق عبر محركات البحث مع بعض هيحققوا لك نتائج مبهره.

ملخص

لو عايز تعرف ما هو الديجيتال ماركتنج وازاي تبدأ في المجال وتتعلمه، في المقالة دي هتعرف بالتفصيل عن ما هو الديجيتال ماركتنج وكمان رشحنا لك كورسات من خلالها هتقدر تتعلم وتفهم اكتر كل اللي محتاجه. احنا في ماركتنج بالعربي مهتمين اننا نقدم لك معلومات ليها علاقة بمجال الـ Marketing بالعربي من غير ما تدور على مواقع كتير، بنقدم لك كل المعلومات والتحديثات اللي محتاج تعرفها من غير ما تلجأ لموقع اجنبي او مصادر كتير، لأننا هنوضح لك كل تحديث وكل معلومة جديدة.

عشان كده في المقالة دي وضحنا لك ايه الفرق بين الماركتنج والديجيتال ماركتنج، وهو ان الماركتنج معني أكبر واشمل هو عبارة عن التسويق بكل الطرق وبالأخص الطرق التقليدية أما في تعريف ما هو الديجيتال ماركتنج، هو عبارة عن التسويق عبر منصات التواصل الاجتماعي " السوشيال ميديا ". وطبعا اختيار المنصة المناسبة من منصات وسائل التواصل الاجتماعي مهم جدا، عشان كده اختار أفضل منصة مناسبة لمشروعك أو المحتوى اللي بتقدمه بحيث انك تكون أقرب إلى جمهورك المستهدف.

من ضمن قنوات الديجيتال ماركتنج هو التسويق بالمحتوى وهو يعتبر من طرق التسويق المهمة جدا للبيزنس الخاص بك، لأنك بتعبر عن منتجاتك او خدماتك، عشان كده من المهم اختيار الكلمات المفتاحية اللي بيبحث عنها عملائك باستمرار وتواكب كل كلمة بحث جديدة يبحث عنها عملائك عشان تضعها في الحسبان فيما بعد.

دلوقتي تقدر تتابع كل مقالاتنا في ماركتنج بالعربي وتتابع كل التحديثات والمقالات اللي تخص عالم الـ Marketing بالعربي. كل ده واكتر تقدر تعرفه وتتعلمه في ماركتنج بالعربي. وبنشجعك لو عندك أى استفسار ممكن تكتبلنا كومنت و هنتواصل معاك فورا.



إقراء أيضا

 اهم اخبار السوشيال ميديا

لينكد إن

لينكد إن

8 يناير 2024

اهم اخبار السوشيال ميديا لعام 2023

لذلك سنوضح لك اهم اخبار السوشيال ميديا لعام 2023 حتى تكون مواكب لكل تحديث في عالم الـ Marketing بالعربي.

تحديثات جوجل لعام 2023

فيسبوك

فيسبوك

4 يناير 2024

تحديثات جوجل لعام 2023

تحديثات جوجل لعام 2023 لا تقتصر فقط على تحسين أداء محرك البحث، بل تعكس أيضًا الابتكار والتحسين المستمر. تعمل جوجل باستمرار على تلبية احتياجات المستخدمين وتوفير تجربة بحث متميزة، لذلك التحديثات تعكس تلك الجهود.

ما هو التسويق الالكتروني

فيسبوك

فيسبوك

21 ديسمبر 2023

ما هو التسويق الالكتروني 2024

تعرف على اخر التحديثات في مجال الديجتال ماركيتنج للاجابة عن سؤال ما هو التسويق الالكتروني و افضل طرق تطبيقه في عام 2024!

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

انستجرام

17 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

كن دائما على دراية باخر تحديثات السوشيال ميديا و الديجيتال ماركتنج على مستوى العالم من خلال منصة ماركتنح بالعربي

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

انستجرام

انستجرام

10 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

تعرف على اخر تحديثات السوشيال ميديا واخر اخبار مجال الديجيتال ماركتنج بالعربي من خلال منصة ماركتنج بالعربي ، اول منصة عربية في الاشرق الاوسط متحصصة في مجال التسويق الالكرتوني و الديجيتال ماركتنج

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

انستجرام

3 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

تابع كل اخبار مجال الماركتنج بالعربي و تحديثات السوشيال ميديا من خلال منصة ماركتنج بالعربي وهي أول منصة عربية في الشرق الأوسط متخصصة في مجال الديجيتال ماركتنج