فيسبوك

21 أغسطس 2023

انواع التسويق الالكتروني وافضل 10 طرق

 انواع التسويق الالكتروني

فيسبوك

انواع التسويق الالكتروني وافضل 10 طرق


اكتر من 80 مليون مستخدم للإنترنت في مصر، وفي المتوسط يقضي كل مستخدم 3 ساعات في اليوم على الانترنت، عشان كده معظم الشركات تتجه إلى التسويق الالكتروني عشان تسوق لمنتجاتها او خدماتها عبر منصات التواصل الاجتماعي.

احنا في ماركتنج بالعربي هنقول لك ما هو التسويق الالكتروني و ايه هي انواع التسويق الالكتروني بالتفصيل وافضل 10 طرق تقدر تستخدمهم سواء لو عندك مشروع تجاري زي محل ملابس، محل ساعات او لو عندك عيادة، مركز تجميل وعايز توصل لجمهورك المستهدف على السوشيال الميديا.


ماهو التسويق الالكتروني؟

الاجابة عن سؤال ما هو التسويق الإلكتروني أو ما هو التسويق الرقمي هو عبارة عن طرق تسويقية ممكن تنفذها عبر السوشيال ميديا عشان تكون أقرب لجمهورك المستهدف وتحقق زيادة في مبيعاتك.

يطلق على التسويق الالكتروني كمان اسم التسويق الرقمي وبالانجليزي معناه Digital marketing أى ديجيتال ماركتنج بالعربي.


الفرق بين الماركتنج والديجيتال ماركتنج:

لكن ما الفرق بين الماركتنج والديجيتال ماركتنج هو ان معنى الماركتنج شامل اكتر، يشمل كل الأنشطة التسويقية، من خلال الإنترنت، وعلى قنوات رقمية كتير زي التسويق على الموبايل واللوحات الإعلانية الإلكترونية.


لكن معنى الديجيتال ماركتنج هو التسويق عبر السوشيال ميديا بكل الطرق سواء بطرق مجانية من خلال نشر بوست او فيديو او من خلال عمل اعلان ممول على الفيسبوك. بالإضافة إلى معدل التحويل يعني تحويل العملاء المحتملين إلى عملاء فعليين يقوموا بعملية الشراء وطبعا تقدر تحقق ده اكتر في التسويق الالكتروني عكس طرق الماركتنج التقليدية.


من خلال مشاركة عملائك على مواقع التواصل الاجتماعي تظهر مدى قوة العلاقة بينك وبين جمهورك المستهدف والتفاعل والتواصل القوي بشكل دائم بتقدر تحققه بكل سهولة من خلال التسويق الالكتروني عبر السوشيال ميديا.


أصبح من السهل ان جمهورك المستهدف يتابعك 7\24 في اليوم لأنه مدرك انه هيقدر يشوف تفاصيل المنتج والعروض المختلفة بشكل مباشر في أي وقت ومش هيحتاج انه يزور المحل أو الشركة عشان يعرف تفاصيل المنتج او الخدمة ويشتريها أو يحجزها مثلا.

عشان كده محتاج يكون عندك دراية كافية بأهمية السوشيال ميديا و ايه الفرق بين الديجيتال ماركتنج والسوشيال ميديا ، عشان تقدر توصل لجمهورك المستهدف بطريقة احترافية اكتر.



افضل 10 انواع التسويق الالكتروني:


1.التسويق عبر محركات البحث:

التسويق عبر محركات البحث Search Engine Marketing هو من انواع التسويق الالكتروني وعبارة عن التسويق لموقعك الإلكتروني أو متجرك الإلكتروني وتقوية ظهوره في أعلى صفحات نتائج محركات البحث SERPs، وكمان يعتمد على ان يكون عندك و عارف اجابة ازاي اعمل اعلان على جوجل وطبعا هو مختلف تماما عن التسويق على السوشيال ميديا.

إذا كنت تتساءل ما الفرق بين SEO و SEM مهم انك تعرف ايه اللي محتاجه مشروعك التجاري وده اللي هنوضحه في السطور الجاية.

في فرق بين التسويق عبر محركات البحث (SEM) وبين تحسين محركات البحث (SEO)، والفرق هنا هو:

تحسين محركات البحث من انواع التسويق الالكتروني بيساعدك في ترتيب كلماتك المفتاحية المستهدفة انها تظهر في نتائج البحث الأولى على جوجل مجانًا، لكن التسويق عبر محركات البحث بيكون هدفه زيادة عدد زوار موقعك الإلكتروني وتحقيق أرباح مقابل الظهور في النتيجة الأولى.

مع استخدام تحسين محركات البحث على المدى الطويل بتقدر تكون في نتائج البحث الاولى على جوجل، بالاضافة الى انك بتستخدم تحسين محركات البحث المجانية وتقدم محتوي مفيد ضمن اهتمامات جمهورك المستهدف، عشان كده اما تستخدم التسويق عبر محركات البحث بيزيد من نسبة ظهورك في أول نتيجة بحث. وبكده تستخدم تحسين محركات البحث والتسويق عبر محركات البحث في نفس الوقت هيحققوا لك نتائج مرضية لك.


3 انواع من استراتيجية تحسين محركات البحث:

جوجل يضع عدة عوامل في الاعتبار عندما يقوم بترتيب المحتوى في نتائج البحث، وبالتالي فإن كيفية تحسين محركات البحث له جوانب مختلفة. الأنواع ال3 الأساسية من تحسين محركات البحث هم على الصفحة وخارج الصفحة وتحسين المحتوى لمحركات البحث من الناحية التقنية:


تحسين محركات البحث على الصفحة "On-page SEO":

من انواع التسويق الالكتروني هو تحسين جودة المحتوى على موقعك الالكتروني، جودة المحتوى والكلمات الرئيسية وعلامات HTML من العوامل الأساسية اللي تظهر أهمية تحسين محركات البحث لموقعك الالكتروني.


تحسين محركات البحث خارج الصفحة "Off-page SEO":

الباك لينكات أو الروابط الداخلية هي أفضل عامل مؤثر فى انواع التسويق الالكتروني المتعلقة بتحسين محركات البحث SEO وفي تحسين محركات البحث خارج الصفحة، كمان انك تحصل على رابط مواقع أخرى وصفحات أخرى داخل موقعك للارتباط بالصفحة اللي بتحاول تحسينها.


:Technical SEO تحسين محركات البحث التقني

تحسين الأداء العام لموقعك الالكتروني على محركات البحث و أمان الموقع (شهادات SSL) و UX وبنية موقعك هي المفتاح هنا.


في 3 أنواع فرعية من تحسين محركات البحث وهم:

كيفية تحسين محركات البحث المحلي: من انواع التسويق الالكتروني الفعالة هو ان يكون موقعك الإلكتروني يحتل مرتبة عالية في خرائط Google والنتائج المحلية لجوجل. عشان كده المراجعات والآراء تساعدك في تحسين ملفك الشخصي على جوجل.

كيفية تحسين محركات البحث على الصور: من ضمن انواع التسويق الالكتروني الخاصة بالبحث على الصور على جوجل، هو عن طريق مزيج من الاستراتيجيات على صفحتك والاستراتيجيات التقنية عشان تظهر صور صفحات موقعك الإلكتروني في بحث الصور على جوجل وبالتالي من السهل إيجاد صور موقعك الالكتروني في اول نتائج البحث.

ممكن تلجأ لـ افضل شركة سيو في مصر تساعدك في ظهور موقعك الإلكتروني في اول نتائج البحث.


2. التسويق عبر وسائل التواصل الاجتماعي:

من انواع التسويق الالكتروني هو التسويق عبر وسائل التواصل الاجتماعي نفسها زي فيس بوك، انستجرام، تطبيق ثريد Threads وغيرها بهدف انك تسوق لمنتج أو خدمة بتحتاج خطط تسويقية ناجحة متطورة وليها أهداف قابلة للقياس وهي:

- تحسين صفحتك الشخصية "البروفايل" والحفاظ عليها.

- نشر باستمرار صور، مقاطع فيديو، قصص ومقاطع الفيديو الحية اللي بتعبر عن مشروعك التجاري عشان تجذب انتباه جمهورك المستهدف.

- التفاعل مع عملائك من خلال الرد على تعليقاتهم ومتابعة الاعجابات.

- متابعة المؤثرين " الانفلونسرز" والتفاعل معهم لبناء مجتمع لعلامتك التجارية.

من انواع التسويق الالكتروني عبر وسائل التواصل الاجتماعي، التسويق من خلال عمل إعلان جذاب على انستجرام وانك بتدفع فلوس مقابل أن المنتج أو الخدمة اللي بتقدمها تظهر لأكبر عدد من المستخدمين على السوشيال ميديا.

أهمية التسويق عبر السوشيال ميديا:

زيادة زوار موقعك الإلكتروني: من انواع التسويق الالكتروني المهمة لمشروعك التجاري انك تسوق لمشروعك على السوشيال ميديا، يعني لو عندك موقع إلكتروني ممكن تسوق له من خلال نشر موقعك على حساباتك على مواقع التواصل الاجتماعي وتربطها داخل موقعك الإلكتروني، عشان المستخدمين يقدروا يدخلوا على لينك صفحتك الشخصية ومنشوراتك. وبالتالي تقدر تشارك المقالات الموجودة على موقعك الالكتروني ومنتجاتك وخدماتك على حسابات وسائل التواصل الاجتماعي الخاصة بيك وطبعا ده هيزود من عدد الزيارات لموقعك الالكتروني.

إنشاء عملاء محتملين: من خلال إنشاء محتوى يلفت انتباه جمهورك المستهدف وكتابة كلمات تشجعهم إلى اتخاذ إجراء الشراء، هتقدر بكل سهولة اكتساب عملاء محتملين جدد وتحويلهم إلى عملاء فعليين ويشتروا او يحجزوا منتجاتك او خدماتك..

زيادة الوعي بعلامتك التجارية: من انواع التسويق الالكتروني هو انك بمجرد ما تنشر صور منتجاتك او خدماتك تساعدك في بناء هوية مرئية خاصة بك وتعبر عنك لجمهورك المستهدف وبكده بيبدأ الجمهور يعرف عن علامتك التجارية ويكون عنده وعي بها.

بناء العلاقات: من انواع التسويق الالكتروني هو التسويق عبر منصات التواصل الاجتماعي ويسمح لك انك تبني علاقات بطريقة مباشرة وغير مباشرة مع جمهورك المستهدف بكل سهولة وتقدر تتواصل معاهم.

ممكن تطلع على كورس التسويق الالكتروني من جوجل وتحصل على شهادة معتمدة مجانية وتفهم اكتر عن الـ ديجيتال ماركتنج بالعربي


3. التسويق عبر الهواتف المحمولة:

من انواع التسويق الالكتروني التسويق عبر الهواتف المحمولة والنوع ده من التسويق مهم لأن عدد مستخدمي الهواتف الذكية بيزيد بشكل كبير جدا، وكمان تساهم في بناء علاقة قوية مع عملاء محتملين جدد لاننا بنستخدم اجهزة الموبايل طوال اليوم، بالتالي نسبة ظهورك لعملاء جدد بتزيد.

يبدأ التسويق عبر الهواتف المحمولة بعمل تصميم مناسب لجميع الاجهزة المحمولة ويكون من السهل تصفح موقعك الإلكتروني ومحتواك على جميع الأجهزة. كمان ممكن يمتد ويشمل التسويق عبر التطبيقات والتواصل مع جمهورك المستهدف عبر الرسائل النصية والرسائل القصيرة والتسويق عبر الباركود (كود QR).

كيف تستخدم التسويق عبر الهاتف المحمول؟

لأن الأجهزة المحمولة بتكون مع عملائك كل يوم طول الوقت، عشان كده من المهم أنك تستثمر وتستفيد من التسويق عبر الهاتف المحمول، وكمان خلي بالك انك ألا تسيء استخدام التسويق عبر الهاتف المحمول حتى لا ينتهي الأمر بك إلى قائمة الحظر المباشر.

ممكن تستعين بـ افضل شركة تسويق الكتروني في مصر لمساعدتك في زيادة مبيعاتك بشكل أسرع ومضمون.


4. التسويق بالمؤثرين (الانفلونسرز):

التسويق بالمؤثرين هو نوع من أنواع التسويق الالكتروني، تدفع فيه لشخص مشهور عشان يقوم بترشيح خدماتك أو منتجاتك أو تعريف الناس بعلامتك التجارية، وطبعا في شركات كتير يساعدها النوع ده من المحتوى ويزيد من شهرة شركات كتير، وبالتالي ده نوع من أنواع التسويق الإلكتروني المهم اتباعها.

المؤثرين بيكون ليهم دور مهم ومؤثر بشكل كبير على المتابعين اللي عندهم وثقة المتابعين بهم بتكون كبيرة، بالتالي من خلال ترشيح الانفلونسر لمنتجاتك أو خدماتك، هتكسب ثقة العملاء ويطمئن العملاء لعلامتك التجارية.

كيف تستخدم التسويق بالمؤثرين؟

عشان تستفيد من استخدام التسويق عن طريق الانفلونسرز، محتاج انك تتبع الخطوات دي:

حدد الهدف من حملتك التسويقية: ممكن أن يكون هدفك من التسويق مع انفلونسر هو انك محتاج تسوق لمنتج، أو زيادة الوعي بعلامتك التجارية، أو زيادة زوار موقعك مجانا لموقعك أو متجرك أو غيرها من الأهداف اللي محتاج تحددها من البداية.

كمان محتاج تسأل نفسك هل مشروعك التجاري مناسب للانفلونسر اللي هتختاره؟ لأن ممكن يكون المؤثر مشهور لكنه لا يمتلك عدد كبير من جمهورك المستهدف، بالتالي اتأكد ان محتوى علامتك التجارية مناسب للانفلونسر اللي هتقوم باختياره عشان تحقق هدف حملتك الاعلانية.

عدد متابعين الانفلونسر عامل مهم حيثيؤثر عدد المتابعين اللي عند الانفلونسر على المبلغ اللي هتدفعه، خصوصا مع وجود فئات من جمهورك المستهدف عند الانفلونسر، ودي أهم نقطة لأن في بعض الانفلونسرز عندهم عدد أقل من المتابعين لكنهم عندهم عدد كبير من جمهورك المستهدف، في الحالة دي هيكون انسب و أوفر لك في اختيار الانفلونسر المناسب لحملتك الإعلانية وعنده عدد أكبر من جمهورك المستهدف.

5. التسويق بالعمولة:

التسويق بالعمولة من انواع التسويق الالكتروني المشهورة و بتساعدك تحقق دخل من موقعك الإلكتروني، من خلال الروابط أو اللينكات التابعة، كمان بتقدر تكسب عمولات عندما يقوم المستخدم بشراء منتجات أو خدمات الشركات اللي بتسوق ليها.

التسويق بالعمولة من أسهل طرق الربح من الانترنت لكسب المال بدون مجهود، لو كان موقعك الإلكتروني يحتوي على عدد كبير من المستخدمين النشطين.

ومن ضمن المواقع اللي حققت نجاح كبير أوى من التسويق بالعمولة زي Wire Cutter و Smart Passive Income.


كيفية تحقيق الدخل من التسويق بالعمولة:

1. قم بـ إنشاء الموقع الإلكتروني خاص بك يركز على التوصية والترشيح بالمنتجات والتسويق لها أو ممكن تنشر منتج أو آراء خدمة متعلقة بالمحتوى اللي بتقدمه.

2. قوم بالانضمام إلى البرامج التابعة للتسويق بالعمولة زي Hostinger و Amazon وكمان دور على أدوات أو شبكات تابعة زي ShareASale و CJ Affiliate.

3. تأكد أن الروابط التابعة تكون موجودة في محتواك بشكل واضح ومتناسق.


ببساطة ابدأ بإنشاء موقع إلكتروني او الاستعانة بـ افضل شركات تسويق الكتروني في القاهرة تساعدك في تصميم موقع إلكتروني بشكل احترافي، تعرض عليه منتجات موقع آخر، بشرط أن يكون الموقع الآخر يكون عنده نظام التسويق بالعمولة أو باللغة الإنجليزية يسمى Affiliate Marketing

6. التسويق عبر البريد الإلكتروني:

التسويق عبر البريد الإلكتروني هو من انواع التسويق الالكتروني المعروف انه كفاءته عالية في الوصول إلى عملاء محتملين جدد عبر البريد الإلكتروني، لأنه يتضمن النشرات الإخبارية عبر البريد الإلكتروني، وتسويق المنتجات و العروض الحصرية وتنبيه عملائك بكل منتج أو عرض جديد.

باستخدام خطط تسويقية ناجحة عبر البريد الإلكتروني هتقدر تحول عملاء محتملين جدد إلى عملاء فعليين دائمين. سواء كان عندك شركة صغيرة ، أو متجر إلكتروني على الإنترنت، فإن التسويق عبر البريد الإلكتروني هيساعدك بشكل كبير جدا في اكتشاف تفضيلات جمهورك المستهدف واستخدامه لإنشاء رسائل إخبارية قوية عبر البريد الالكتروني.

شرح مفصل عن كيفية انشاء متجر الكتروني في دقائق بشكل احترافي.

7. التسويق بالمحتوى:

التسويق بالمحتوى من اقوي وافضل انواع التسويق الالكتروني سواء محتوى مقالات أو الأبحاث وغيرها اللي هتساعدك تحقق كيفية كسب المال من الانترنت من كتابة المحتوى.

كتير من الشركات بيحتاجوا أنهم يقوموا ببناء علاقة قوية بينهم وبين عملائهم على السوشيال ميديا وده بيتحقق من خلال التسويق بالمحتوى. لأنه بيساعد الشركات والمشاريع التجارية أنها تنشر الوعي بالعلامة التجارية وجذب عملاء محتملين جدد. هنا دور التسويق بالمحتوى بيكون مهم جدا لأن الناس بتثق أكتر في الشركات او الخدمات اللي ليها وجود قوي على السوشيال ميديا.

8. التسويق بالفيديو:

من ضمن انواع التسويق الالكتروني التسويق بالفيديو وهو من أهم الطرق لأن معظم المستخدمين دلوقتي بيتجه انهم يتفرجوا على الفيديوهات اكتر من المحتوى المكتوب.

التسويق عبر الفيديو هو عبارة عن استخدام الفيديو عشان تزود الوعي بعلامتك التجارية وخلق التفاعل وزيادة مبيعاتك، وده من أساسيات الـ Marketing بالعربي.

أنواع محتوى الفيديو الجذابة لجمهورك المستهدف:

  • فيديو مع استخدام محتوى مكتوب توضيحي.
  • ما وراء الكواليس.
  • مقابلة / سؤال وجواب.
  • محادثة على الموقع الإلكتروني.
  • حدث مباشر.
  • عرض المنتج.
  • البرنامج التعليمي بطريقة "كيفية فعل ..".
  • تقييم المنتج.
  • رأي عملاء سابقين .
  • حيوية، من خلال عرض فيديو تحفيز الناس للشراء.
  • بث مباشر.
  • فيلم عن العلامة التجارية.
  • رسائل البريد الإلكتروني بالفيديو.
  • الواقع الافتراضي.
  • محتوى ناتج عن طريق مستخدم او انفلونسر.
  • المسابقات والهدايا.
  • فيديو شخصي عن العلامة التجارية والعاملين بها.
  • الألعاب والأنشطة.
  • الأنمي " استخدام الموشن جرافيك".

9. التسويق الصوتي:

البودكاست من أفضل أنواع التسويق الالكتروني عشان تعرض محتواك، كمان انتشر التسويق الصوتي او البودكاست واصبح المحتوى المفضل لملايين من الناس اللي بقوا يحبوا يسمعوا عن مواضيع مهمة في أي وقت.

افكار عن أنواع المحتوى اللي الناس بيحبوا يسمعوا عنها:

  • بودكاست تطوير الذات.
  • بودكاست البيزنس وريادة الأعمال.
  • بودكاست مناقشة القضايا الاجتماعية.
  • بودكاست الإرشاد النفسي.
  • بودكاست القصص.

خطوات عملية يجب اتباعها عشان تبدأ بودكاست ناجح؟

1. حدد مجال معين تتكلم عنهفي البودكاست، وتقدر تقول عنه معلومات مفيدة لجمهورك المستهدف.

2. حدد طريقة عرض البودكاست لأن في كتير من الطرق اللي ممكن تعتمد عليها في عرض البودكاست ومنها:

  • بودكاست المقابلات: من خلال عمل لقاء في كل حلقة مع حد من المشاهير في المجال اللي بتتكلم عنه ومهتم به جمهورك.
  • البوكاست الفردي: تعرض محتوى بشكل فردي عن المواضيع اللي هتتكلم فيها في حلقاتك.
  • بودكاست النقاشات: فى الحالة دي استعين بشريك في البودكاست، والحلقات عبارة عن تبادل للنقاش بينكم وبين بعض.

اختيار المنصة أو المنصات المناسبة اللي هتضيف البودكاست عليها هيساعدك فى سرعة انتشار علامتك التجارية بشكل أسرع.

من أهم المنصات:

Spotify for Podcasters

10. التسويق الأوتوماتيكي:

التسويق الأوتوماتيكي أو الآلي هو نوع من أنواع التسويق الالكتروني، هيساعدك في تسهيل المهام المتكررة للتسويق وكمان بيقدم اهتمام شخصي لكل عميل. أدوات التسويق بتساعدك في إرسال سلسلة متتالية من البريد الإلكتروني، أو روبوتات المحادثة (شات بوت) أو غيرها.

والنوع ده من أنواع التسويق الالكتروني مهم جدا لعلامتك التجارية لأنه بيساعدك في زيادة الطلبات في متجرك الالكتروني لأن الأدوات دي هتسمح لك بتسجيل بيانات عملائك بشكل أوتوماتيكي والتواصل معهم وتوفير الاهتمام الشخصي لأكبر عدد من جمهورك المستهدف في نفس الوقت.


ملخص


التسويق الالكتروني من افضل انواع التسويق اللي هتقربك من عملائك بشكل اسرع وزيادة الوعي بعلامتك التجارية. عشان كده لو عايز تعرف ما هو الديجيتال ماركتنج وأنواعه، في المقالة دي هتعرف بالتفصيل عن ايه هو التسويق الالكتروني و انواع التسويق الالكتروني.

احنا في ماركتنج بالعربي مهتمين اننا نقدم لك معلومات ليها علاقة بمجال الـ ديجيتال ماركتنج بالعربي من غير ما تدور على مواقع كتير، عشان كده في المقالة دي وضحنا لك افضل 10 انواع التسويق الالكتروني ومنها التسويق بالمحتوى، التسويق بالعمولة، التسويق عبر السوشيال ميديا والتسويق عبر البريد الالكتروني وغيرها من الطرق.


من ضمن انواع التسويق الالكتروني هو التسويق عبر الهاتف المحمول عن طريق إرسال بعض الرسائل القصيرة لجمهورك المستهدف وهي من الطرق المهمة جدا لأنها بتعرف عملائك بنزول منتجات جديدةأو عروض جديدة وبالتالي جمهورك المستهدف هيكون متابع كل منتجاتك بسهولة. كمان ممكن تستعين بـ افضل شركة تسويق الكتروني في مصر عشان تساعدك في ظهور منتجاتك أو خدماتك لجمهورك المستهدف.

دلوقتي تقدر تتابع كل مقالاتنا في ماركتنج بالعربي وتتابع كل التحديثات والمقالات اللي تخص عالم الـ Marketing بالعربي. كل ده واكتر تقدر تعرفه وتتعلمه في ماركتنج بالعربي. وبنشجعك لو عندك أى استفسار ممكن تكتبلنا كومنت و هنتواصل معاك فورا.


إقراء أيضا

 اهم اخبار السوشيال ميديا

لينكد إن

لينكد إن

8 يناير 2024

اهم اخبار السوشيال ميديا لعام 2023

لذلك سنوضح لك اهم اخبار السوشيال ميديا لعام 2023 حتى تكون مواكب لكل تحديث في عالم الـ Marketing بالعربي.

تحديثات جوجل لعام 2023

فيسبوك

فيسبوك

4 يناير 2024

تحديثات جوجل لعام 2023

تحديثات جوجل لعام 2023 لا تقتصر فقط على تحسين أداء محرك البحث، بل تعكس أيضًا الابتكار والتحسين المستمر. تعمل جوجل باستمرار على تلبية احتياجات المستخدمين وتوفير تجربة بحث متميزة، لذلك التحديثات تعكس تلك الجهود.

ما هو التسويق الالكتروني

فيسبوك

فيسبوك

21 ديسمبر 2023

ما هو التسويق الالكتروني 2024

تعرف على اخر التحديثات في مجال الديجتال ماركيتنج للاجابة عن سؤال ما هو التسويق الالكتروني و افضل طرق تطبيقه في عام 2024!

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

انستجرام

17 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

كن دائما على دراية باخر تحديثات السوشيال ميديا و الديجيتال ماركتنج على مستوى العالم من خلال منصة ماركتنح بالعربي

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

انستجرام

انستجرام

10 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

تعرف على اخر تحديثات السوشيال ميديا واخر اخبار مجال الديجيتال ماركتنج بالعربي من خلال منصة ماركتنج بالعربي ، اول منصة عربية في الاشرق الاوسط متحصصة في مجال التسويق الالكرتوني و الديجيتال ماركتنج

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

انستجرام

3 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

تابع كل اخبار مجال الماركتنج بالعربي و تحديثات السوشيال ميديا من خلال منصة ماركتنج بالعربي وهي أول منصة عربية في الشرق الأوسط متخصصة في مجال الديجيتال ماركتنج