انستجرام

17 يوليو 2023

في 3 طرق تعلم كيفية عمل اعلان ممول على الانستجرام

كيفية عمل اعلان ممول على الانستجرام

انستجرام

كيفية عمل اعلان ممول على الانستجرام


تخيل انك لو عملت اعلان ممول على انستجرام هيوصل لأكتر من 2 مليار مستخدم!

الاعلانات على انستجرام بتوصل الى 96.6% من المستخدمين النشطين على انستجرام كل شهر. يعني حوالي 2 مليار عميل محتمل في العالم!، وطبعا النسبة بتزيد كل يوم. زاد إجمالي عدد المستخدمين اللي ممكن توصلهم من خلال الإعلانات على انستجرام بحوالي 310 مليون (+ 23.5٪) في 2023. بتسأل عن كيفية عمل اعلان ممول على انستجرام يوصلك لنتائج عالية وعايز تعرف ايه طرق الاعلانات على انستجرام وازاي ممكن توصل لأكبر عدد من ال 2 مليار مستخدم في اعلانك؟ هنوضح لك في المقالة دي كل ده بالتفصيل وهتكون متمكن من كل الطرق.


انواع الاعلانات الممولة على الانترنت:

أصبح التواصل من خلال عالم الانترنت اسهل بسبب وجود منصات التواصل الاجتماعي زي فيس بوك، انستجرام، تيليجرام وغيرها من المواقع المختلفة.

بالإضافة إلى انه يمكنك التسويق عبر الانترنت من خلال مواقع التواصل الاجتماعي، محركات البحث، والمواقع الإخبارية. بالتالي حجم المنافسة كبير جدًا لأن عندك أكتر من منصة تواصل اجتماعي تعرض فيها اعلانك الممول وده تقدر تحدده من خلال افضل شركة اعلانات سوشيال ميديا 2023، بناءًا على نوع الإعلان، مجالك، نوع جمهورك المستهدف وحاجات تانية كتير.

طب ايه هي أنواع الإعلان على الإنترنت عشان نقدر نعرف كيفية عمل اعلان على الانترنت بطريقة فعالة.بتنقسم الإعلانات على الإنترنت لأكتر من نوع وهم:

  • الإعلان عبر محركات البحث SEM.
  • الإعلان عبر منصات التواصل الاجتماعي Social media ads.
  • اعلانات اليوتيوب.
  • الإعلان عبر البريد الالكتروني Email marketing.
  • الإعلان عبر تطبيقات الهاتف.

دليلك لمعرفة جميع انواع الاعلانات الممولة على الانترنت بالتفصيل.

أهمية التسويق عبر منصات التواصل الاجتماعي:

التسويق عبر وسائل التواصل الاجتماعي هو من طرق الديجيتال ماركتنج بالعربي اللي هيساعدك تستفيد من قوة شبكات التواصل الاجتماعي عشان تحقق أهدافك التسويقية. ولكن في بعض الاستراتيجيات المتطورة وليها أهداف قابلة للقياس محتاج تتبعها وهي:

- حافظ على صفحتك الشخصية وتحسينها.

- انشر الصور ومقاطع الفيديو والقصص بشكل مستمر وتكون بتعبر عن علامتك التجارية وجذابة لجمهورك المستهدف.

- سرعة الرد على التعليقات والمشاركات والاعجابات.

- متابعة العملاء والمؤثرين والتفاعل معهم لبناء مجتمع لعلامتك التجارية.


بديل عمل اعلان ممول على الانستجرام؟


لو بتبحث عن طرق تانية في كيفية عمل اعلان ممول على الانستجرام بسبب بعض الأسباب ومنها غياب القدرة على التحديد بدقة مدى تأثير عمل اعلان ممول على الانستجرام لجمهورك المستهدف. بالإضافة إلى أن التكلفة، ممكن تكون محتاج انك تسوق لأكتر من منتج في نفس الوقت وبالتالي هتكون التكلفة أعلى وغير مضمونة بالنسبة لك.

في الحالة دي ممكن تلجأ إلى المؤثرين انهم يعرضوا منتجاتك أو خدماتك عبر انستجرام، لأن عن طريق الاستعانة بـ المؤثرين " انفلونسرز" اللي عندهم عدد كبير من المتابعين والتفاعل النشط على المنصة هيساعدك في زيادة مبيعاتك بكل سهولة.

وممكن تستعين بـ افضل شركة تسويق الكتروني في مصر عشان تساعدك في تحقيق كيفية عمل اعلان ممول على الانستجرام وتحقيق الربح من اعلانك الممول بطريقة مضمونة واحترافية.


في حالة انك تمتلك حساب قوي على انستجرام وعندك عدد متابعين كبير والتفاعل قوي، بالتالي مش هتحتاج انك تقوم بكل الخطوات اللي هتحقق لك كيفية عمل اعلان ممول على الانستجرام لان بمجرد ما تعلن عن عروض وخصومات ومسابقات، هتبدأ الناس تتشجع وتشارك بالتفاعل مع منشوراتك عشان يكسبوا أو يحصلوا على خصومات. وبالتالي هيزيد عندك التفاعل والوعي بعلامتك التجارية لأكبر عدد من المستخدمين على انستجرام.

دليلك لمعرفة اسعار التسويق الالكتروني في مصر.


أهمية معرفة كيفية عمل اعلان ممول على الانستجرام؟

معرفة كيفية عمل اعلان ممول على الانستجرام له أهمية كبيرة ومنها:

1. زيادة الوعي بعلامتك التجارية:

من خلال معرفة كيفية عمل اعلان ممول على الانستجرام، بالتالي هيتم زيادة الوعي بعلامتك التجارية وجذب انتباه جمهورك المستهدف. وممكن تقوم بـ عمل اعلان ممول انستجرام لاستهداف المستخدمين المهتمين بعلامتك التجارية ويتوافق مع معايير محددة زي الاهتمامات والموقع الجغرافي والعمر، بالتالي ده هيساعدك في التواصل مع جمهورك المستهدف بشكل مناسب.

2. زيادة حجم المتابعين والمشاركات:

لما تقوم بعمل كل الخطوات اللي هتوصلك لتحقيق كيفية عمل اعلان ممول على الانستجرام بالتالي ده هيساعدك في زيادة عدد المتابعين على انستجرام وزيادة التفاعل مع منشوراتك. ممكن تقوم بتشجيع المستخدمين على المشاركة والتفاعل مع الإعلان اللي هيحقق لك زيادة عدد المشاركات و التعليقات و الإعجابات على منشوراتك.

3. زيادة المبيعات لعلامتك التجارية:

باستخدام طرق كيفية عمل اعلان ممول على الانستجرام، هتقدر توصل إلى جمهور واسع وتسوق لمنتجاتك وخدماتك بشكل فعال. من خلال إضافة روابط او لينكات مباشرة إلى منتجاتك أثناء تنفيذ طريقة عمل إعلان جذاب على انستجرام لتسهيل عملية الشراء لجمهورك المستهدف وزيادة تحقيق المبيعات.


4. تحليل الأداء وتحسين الاستراتيجية:

من الفوائد المهمة في طريقة التسويق في الانستقرام هي إمكانية تحليل أداء إعلاناتك وقياس فعالية استراتيجيتك التسويقية. هتقدر تحصل على بيانات تفصيلية حول معدل استجابة اعلانك الممول وعدد المشاهدات والنقرات، بالتالي ده هيساعدك في تحديد الإعلان اللي عمل على تحسين استراتيجيتك و حقق لك أفضل النتائج.


ممكن تعرف تكلفة إعلانات السوشيال ميديا قبل البدء في طريقة عمل إعلان جذاب على انستجرام.

الفرق بين إنستجرام العادي و إنستجرام بيزنس:

انستجرام العادي وانستجرام بيزنس هما نسختين من نفس المنصة، ولكن فيه بعض الاختلافات الرئيسية بينهم. ومن الفروق الرئيسية بينهم هي:


1. ملف تعريف الحساب في انستجرام: في حساب انستجرام العادي، يكون عندك ملف تعريف شخصي يعرض معلوماتك الشخصية، لكن في انستجرام بيزنس يتم تحويل حسابك إلى حساب تجاري وتقدر تنزل معلومات إضافية عن مجال عملك التجاري زي عنوان البريد الإلكتروني ورقم الهاتف وعنوان الموقع الجغرافي.


2. الإحصاءات والتحليلات: انستجرام بيزنس يوفر مميزات تحليل دقيقة متقدمة بتقدر من خلالها مراقبة أداء منشوراتك و إعلاناتك الممولة على انستجرام. وهتقدر تعرف معلومات عن عدد وصول اعلانك للمستخدمين وعدد المتفاعلين عشان تفهم بشكل أكبر كيفية عمل اعلان ممول على انستجرام يكون جذاب ويحفز جمهورك على التفاعل مع محتواك.


3. الإعلانات الممولة: انستجرام بيزنس يوفر لك إمكانية إنشاء وإدارة إعلاناتك الممولة بشكل مباشر من خلال منصة انستجرام. بالاضافة إلى انك هتقدر تستهدف الإعلانات لجمهورك المستهدف على حسب أهدافك التسويقية.


4. معلومات الاتصال والمراسلة: في انستجرام بيزنس، هتقدر تقوم بإضافة معلومات الاتصال الخاصة بنشاطك التجاري زي رقم الهاتف وموقعك الإلكتروني وعنوان الموقع الجغرافي. بالتالي هتسهل على عملائك الاحتفاظ بوسائل الاتصال معك والتواصل معك بسهولة في أي وقت.


5. الوصول إلى أدوات إضافية: انستجرام بيزنس يوفر لك وصول إلى مجموعة من الأدوات والمميزات الإضافية اللي هتساعدك على تقوية وجود نشاطك التجاري على منصة انستجرام. من ضمن الادوات دي هتقدر تقوم بإضافة روابط قابلة للنقر إلى قصتك (Swipe-Up Links) و تسوق لمنتجاتك في متجرك الالكتروني.


اعرف معلومات اكتر عن ما هو الديجيتال ماركتنج وكيفية تعلمه لزيادة الوعي بعلامتك التجارية.


من هي افضل شركة تسويق الكتروني في مصر:

بعد ما وضحنا كيفية عمل اعلان ممول على الانستجرام بطرق مختلفة، لو محتاج شركة تسويق الكتروني تساعدك في عمل اعلانات ممولة او تحقق لك زيادة زوار موقعك مجانا او غيرها من الخدمات اللي بتقدمها أي شركة تسويق إلكتروني.

هنوضح لك مين هي أفضل شركة تسويق الكتروني في مصر بناء على تجارب عملاء كتير، شركة Trendlixهي من أفضل شركات تسويق الكتروني في القاهرة لأن فريق العمل متخصصين في المجال بقالهم سنين كتير.

وده لأن Trendlix بتتميز بتوافر جميع الخدمات ومعروفة بأنها:

 best social media marketing agency in Egypt, best SEO company in Egypt,

best motion graphics agencies in Egypt ,best web development company in Egypt


عشان كده هيقدروا يحققوا لك نتائج حقيقية وفعالة لعلامتك التجارية وهتضمن ان علامتك التجارية هتكبر من خلال شركة واحدة متخصصة.

ليهم سابقة أعمال متنوعة ومبدعة هتشوف منها انهم دايما creative ومميزين فعلا وسط الشركات التانية وتقدر تشوف أعمالهم السابقة قبل بدء التعامل معهم بالنسبة للتكلفة فهي على حسب مجالك.

هنضمن لك انك هتلاقى نتائج حقيقة من اعلاناتك الممولة من خلال التعامل معاهم لأنهم تميزوا كمان بأقوى نتائج اعلانات ممولة على السوشيال ميديا و مشهورين بأنهم افضل شركة اعلانات سوشيال ميديا 2023 .


التواصل والتعامل مع شركة Trendlix بناء على فيدباك عملاء كتير قالوا ان التعامل مع شركة Trendlix مريح ومهني جدا وده لانهم بيضمنوا حقوقك من الاول بسبب وجود عقد بكل الاتفاقات.

بالنسبة لمقر شركة Trendlix لو حبيت انك تزورهم تقدر تروح لهم في مقرهم في مصر الجديدة وده هيسهل عليك التواصل معاهم اكتر.

عشان كده شركة Trendlix قدرت تحقق كل العوامل بكفاءة عالية جدا وتبقى افضل شركة تسويق الكتروني في مصر ننصحك بيها.


ايه هي اعلانات انستجرام؟


اعلانات انستجرام هي منشورات ممكن تعملها عشان توصل لفئة مستهدفة محددة وتظهر الإعلانات في صفحة الأخبار للمستخدمين "news feed" وقصصهم وصفحات استكشافهم "Explore".


اعلانات انستجرام ممكن تتعمل على هيئة صور أو مقاطع فيديو أو دوارات (صور متعددة) أو مجموعات (معارض منتجات ديناميكية).


لو عايز تعرف كيفية عمل اعلان ممول انستجرام، لازم تعرف الاول ان اعلانات انستجرام بتكون مشابهة للمنشورات العادية ولكنها تحتوي على كلمة برعاية "sponsored" للإشارة إلى أنها إعلان. وفي الغالب اعلانات انستجرام بتحتوي على مميزات أكتر من المنشور العادي، زي الروابط وأزرار الحث على الشراء وعلامات المنتج.


من الطرق اللي هتوصلك لـ كيفية عمل اعلان ممول على الانستجرام هو انك ممكن تنشأ اعلانات انستجرام من غير ما تكون متواجد على فيس بوك. لو عايز تعمل اعلان على الانستجرام على هيئة منشور من حساب الأعمال الخاص بيك على انستجرام لأول مرة، مش لازم تكون متصل بحساب الإعلان على فيس بوك أو صفحة فيس بوك.


الشرط الرئيسي هنا هو ان يكون " لأول مرة " تعمل اعلان على انستجرام من حسابك عشان تقدر تكون منفصل عن حسابك الاعلاني على فيس بوك. لأن معظم المعلنين على انستجرام قاموا بتوصيل حسابهم الشخصي بمدير إعلانات فيس بوك وبعدها مش بيتمكنوا من انهم يعملوا اعلان على انستجرام من حساب الأعمال على انستجرام. وقتها مش هيقدروا المعلنين انهم يفصلوا حسابهم الشخصي انستجرام من صفحة فيس بوك الخاصة بيهم، بس عندهم الفرصة على تشغيل الإعلانات من مدير الاعلانات فيس بوك.


عشان توصل لـ كيفية عمل اعلان ممول على الانستجرام ، خلي بالك ان الاعلان هو اكتر من مجرد نشر صورة جذابة. لكن بتحتاج إلى إعداد الحملات واستهداف الجمهور المناسب وإنشاء ميزانية وجدول نشر ومراقبة الأداء. الموضوع مش صعب وهنوضح بالتفصيل خطوة خطوة.


اسعار اعلانات انستجرام الممولة.

من ضمن كيفية عمل اعلان ممول على الانستجرام انك تحدد الميزانية اللي هتدفعها في إعلانك. وتعتمد تكلفة إعلانات انستجرام على الميزانية الإجمالية والمدة والأهداف اللي حددتها لإعلانك أو حملتك. ممكن تحدد ميزانية يومية أو مدى الحياة لإعلانات انستجرام الخاصة بيك، عشان كده الميزانية بترجع للمبلغ اللي عايز تدفعه. مفيش مبلغ لازم تدفعه متفق عليه، لكن Meta توصي بالبدء بمبلغ لا يقل عن 5 دولار في اليوم.


في حين ان مفيش سعر متوسط ​​أو معياري، ممكن أن تشمل بعض عوامل التكلفة حاجات كتير من ضمنها:

  • استهداف جمهورك المحدد
  • القدرة التنافسية لمجالك
  • الوقت من العام (غالبًا ترتفع التكاليف خلال فترات التسوق في الإجازات في الربع الرابع زي البلاك فرايداي)
  • المنصة اللي هتختارها (تختلف التكاليف بين الإعلانات المعروضة على فيس بوك عن انستجرام )


ممكن تحدد الحد الأقصى لعروض التسعير الخاصة لكل مزاد أو انك تسمح لـ انستجرام بتحسينها تلقائيًا. عشان كده لو كنت لسه بتدور على كيفية عمل اعلان ممول على الانستجرام ، فمن الأفضل أنك تبدأ بعرض سعر أقصى منخفض عشان تكتسب خبرة التجربة كأول مرة لعمل اعلان.


بمجرد ما تكتسب خبرة اكتر في كيفية عمل اعلان ممول على الانستجرام في المجال اللى اختارته وحددت سلوك المستهدفين والمنطقة السكنية، ممكن وقتها تقرر انك ترفع الحد الأقصى لعرض التسعير الخاص بيك.


أفضل طريقة لتقييم ميزانيتك هي إعداد حملة اختبارية في مدير الاعلانات على انستجرام Instagram Ad Manager والبحث عن تعريف الجمهور والنتائج اليومية المقدرة، واللي من خلالها هتقدر تعرف لو كانت ميزانيتك كافية انها توصلك لجمهورك المستهدف ولا لا في مدة الحملة المحددة.



أفضل 3 طرق لـ كيفية عمل اعلان ممول على الانستجرام:


1- قم بعمل اعلان ممول على هيئة منشور باستخدام تطبيق انستجرام.


لو عندك حساب أعمال على انستجرام " Instagram business account "، ممكن تنشأ عروض تسويقية باستخدام تطبيق انستجرام عشان تعزز من رؤية المنشور على ملفك الشخصي. كمان لو بتسألازاي اعمل اعلان ممول على انستجرام هنوضح لك كل الطرق خطوة بخطوة.


اختار منشور تعمله اعلان Post to Promote.

في البداية عشان توصل لـ كيفية عمل اعلان ممول على الانستجرام، يبقى مفروض تدخل إلى ملفك الشخص " profile" وتحدد المنشور اللى عايز تعمله اعلان. بعدين اختار زر الترويج في صفحة المنشور " Post to Promote ".


في طريقة كمان من ضمن طرق كيفية عمل اعلان ممول على الانستجرام وهي انك تفتح مؤشرات حسابك على انستجرام "Instagram Insights "، وتختار بيانات العروض الترويجية " Promotions data "، والنقر على رابط إنشاء ترويج

" Create Promotion link".

حدد المنشور اللى عايز تعمله إعلان وبعدين اضغط على السهم الموجود فوق على الشمال.

قم بتكوين زر الهدف واتخاذ الإجراء.


يتيح لك انستجرام الاختيار من بين عدة أهداف للإعلان الخاص بيك. ممكن توجه جمهورك المستهدف لزيارة موقعك الالكتروني، أو عرض ملف التعريف " البروفايل" الخاص بيك ، أو الحصول على الاتجاهات إلى عنوان معين ، أو الاتصال برقم الهاتف المذكور في حساب عملك.


عشان توجه جمهورك المستهدف لزيارة موقعك الإلكتروني أو عرض البروفايل الخاص بيك على انستجرام، اختار الحصول على المزيد من الملفات الشخصية وزيارات الموقع. في الشاشة التانية، انقر فوق الوجهة لإدخال عنوان موقعك الإلكتروني واختار البروفايل الخاص بيك.

أدخل عنوان URL لموقعك الالكتروني إلى عايز أن يزوره جمهورك المستهدف أو اختار حساب عملك.


لو دخلت عنوان URL لموقعك الإلكتروني، هتقدر تختار من بين اختيارات كتير زي " احجز الان" او " اعرف المزيد" ودي كلمات بتساعد جمهورك انه يتواصل معاك بشكل اسرع من خلال انك بتحدد له كلمة معينة توصله لصفحتك او موقعك الالكتروني وده بيساعدك في زيادة عدد زوار موقعك..



عشان توجه جمهورك المستهدف وتحصل على الاتجاهات إلى عنوان محدد أو الاتصال برقم الهاتف في حساب عملك ، اختار الوصول إلى الأشخاص بالقرب من العنوان. في الشاشة التالية، انقر لتحديد كلمة لأخذ إجراء معين.


اختار إعطاء توجيهات جمهورك المستهدف إلى عنوان محدد أو خيار الاتصال بالرقم الموجود على حساب الأعمال الخاص بك على انستجرام.

لو اختارت تقديم الاتجاهات، هتحتاج إلى إضافة عنوان موقعك.

حدد الجمهور المستهدف

بمجرد حفظ زر الهدف والإجراء ، انقر فوق تلقائي للجمهور لإنشاء جمهور مستهدف لإعلاناتك.

تقدر تحد جمهورك المستهدف من خلال مواقع جغرافية متعددة ، حتى 10 اهتمامات والسن والجنس.

حدد الميزانية والمدة.


لتعيين الميزانية والمدة لاعلانك الممول على انستجرام، انقر على الميزانية الافتراضية أو المدة الافتراضية.

ممكن تحدد ميزانية إجمالية لاعلانك الممول على انستجرام بالكامل، بالإضافة إلى أي مدة تنفق دولار واحد على الأقل من ميزانيتك يوميًا.

عند تحديد إعدادات اعلانك وإدخال معلومات الدفع الخاصة بك، ممكن النقر فوق علامة التبويب معاينة لرؤية اعلانك زي ما بيشوفه جمهورك المستهدف. لإرساله للمراجعة ، انقر فوق الزر "إنشاء ترويج" " Create Promotion button " في الجزء السفلي من شاشتك.

مشاهدة Insights

بعد الموافقة على حملتك التسويقية، أبدأ في تجميع "Insights " إحصائيات اعلانك في ساعات قليلة. وعشان تعرضها، حدد المنشور اللي عملت له اعلان في ملفك الشخصي. عند النقر على "عرض الإحصائيات"، هتقدر تشوف الأفكار المتعلقة باعلانك. وده طبعا هيساعدك لتحقيق أفضل نتيجة في كيفية عمل اعلان ممول على الانستجرام.


تشمل الخصائص الديموغرافية لأداء إعلانك على انستجرام في تحديد الجنس والعمر والموقع الجغرافي.

ممكن النقر فوق علامة التبويب الأصلية لمشاهدة إحصائيات الأداء لمنشورك من غير ماتفتح الإعلانات أو إعلانات انستجرام التسويقية.

2- إنشاء إعلانات انستجرام لأخبار فيس بوك " Facebook newsfeed " في مدير إعلانات فيس بوك.


فيس بوك قام بتحديث مدير الإعلانات Ads Manager عشان يشمل بعض من أفضل المميزات وهي قوة التعديل Power Editor عشان تقدر تحقق أقصى استفادة من إعلانات فيس بوك وانستجرام. عشان توصل لـ كيفية عمل اعلان ممول على الانستجرام في مدير الإعلانات Ads Manager، استخدم هذا الارتباط لاختيار أو إنشاء حسابات إعلانات خارج مدير الأعمال Business Manager ، وهذا الارتباط لعرض أو إنشاء حسابات إعلانات داخل مدير الأعمال Business Manager.


إنشاء حملة إعلانية جديدة


انقر فوق الزر "إنشاء إعلان" الأخضر أعلى يمين مدير الإعلانات لـ كيفية عمل اعلان ممول على الانستجرام.


لو كنت بدأت قبل كده انك تعمل اعلان على فيس بوك او انستجرام ولكنك لسه مخلصتش كل الخطوات، لما تيجى تفتح تانى وتكمل هيطلب منك المتابعة من مكان ما وقفت مش هتعيد عمل الاعلان من الاول.


اختار الهدف

أهم وأول خطوة في كيفية عمل اعلان ممول على الانستجرام تتمثل في تحديد الهدف التسويقي لحملتك الإعلانية على انستجرام.


ممكن تستخدم الأهداف دي عشان تحدد الهدف من كيفية عمل اعلان ممول على الانستجرام في موجز الأخبار news feed:


هدف الوعي بالعلامة التجارية: ممكن تختار هدف الوعي بعلامتك التجارية عشان توصل إلى الأشخاص اللي مهتمين بإعلاناتك وزيادة الوعي بعلامتك التجارية.


هدف الوصول: هو عن طريق عرض إعلانك لأقصى عدد ممكن من الأشخاص.


هدف زيارات الموقع الإلكتروني: عن طريق انك ترسل كتير من الأشخاص إلى وجهة داخل أو خارج اعلانك على فيس بوك زي موقعك الإلكتروني أو تطبيق أو محادثة Messenger.


هدف المشاركة: هو تفاعل كتير من الاشخاص من صفحتك على فيس بوك أو منشورات صفحتك او عن طريق الأحداث " events" (وليس القصص).


هدف تنزيل التطبيق: عن طريق إرسال الأشخاص إلى المتجر عشان يقدروا ينزلوا تطبيقك.


هدف مشاهدات الفيديو: ممكن تسوق لمقاطع الفيديو اللي تعرض لقطات من وراء الكواليس أو إطلاق منتج منتج أو قصص العملاء لزيادة الوعي بعلامتك التجارية.


هدف توليد عملاء محتملين: تقدر تجمع معلومات عن الأشخاص المهتمين بمنتجاتك او خدماتك عشان تفهم سلوكهم وتفضيلاتهم وده هيوصلك لـ كيفية عمل اعلان ممول على الانستجرام و يساعدك في زيادة عدد العملاء المحتملين.


هدف الرسائل: هتقدر تلاقى كتير من الأشخاص بيبعتوا رسائل ليك في ماسنجر Messenger عشان يسألوا عن منتجاتك او خدماتك ولإكمال عمليات الشراء أو الإجابة عن الأسئلة أو تقديم الدعم .


هدف اخذ قرار الشراء: اجعل الأشخاص يتخذوا إجراءات قيمة على موقعك الالكتروني أو تطبيقك ، زي إضافة معلومات الدفع أو إجراء عملية شراء. وممكن تستخدم فيس بوك بيكسل Facebook pixel. عشان ده هيحقق لك زيادة زوار موقعك.



اختار اسم حملتك الاعلانية.


بعد اختيار هدفك، هتحتاج انك تختار اسم لحملتك الإعلانية. اختار اسم يساعدك على تحديد الإعلان في احصائيات إعلانك عشان تقدر ترجع لاعلانك بكل سهولة.


ممكن تعمل 5 اعلانات ب 5 تصميمات مختلفة، واللي بتظهر في القائمة من الشريط الجانبي الأيسر لمدير الإعلانات. وبعدها تقدر تختار تحسين التسليم لاختبار الإعلانات يصل إلى 5 مجموعات إعلانية مختلفة بخيارات تحسين مختلفة للتسليم.

بالاضافة انك تختار الجمهور لاختبار ما يصل إلى 5 مجموعات إعلانية مختلفة مع جماهير مستهدفة مختلفة.


تحديد اسم الحملة الاعلانية بيسهل لك انك تقدر ترجع لها وتشوف نتائجها فيما بعد. كمان لما تعمل 5 اعلانات مختلفة وتصميمات مختلفة وجماهير مستهدفة مختلفة مع كل اعلان، ده هيساعدك في انك تعرف جمهورك المستهدف بيفضل انهي شكل تصميم ومحتوى، وايه الاعلان اللي حقق لك اهدافك التسويقية اللي كنت محددها من الاول.

كل ده بيساعدك انك توصل لافضل نتيجة من اعلانك الممول.


بعد كل مجموعة إعلانية تقدر تضغط فوق زر"تعديل" أسفل كل مجموعة إعلانية عشان تعرض خيارات استهداف الجمهور الكاملة، وكمان تقدر على الاختيار من جماهيرك المخصصة. وكمان اختار المكان لاختبار ما يصل إلى 5 مجموعات إعلانية مختلفة بمواضع مختلفة. بالنسبة لإعلانات انستجرام.



حدد جمهورك المستهدف

في قسم الجمهور، حدد الجمهور المستهدف لإعلان انستجرام الخاص بيك ودي من ضمن الطرق اللي هتقدر تعرف بيها كيفية عمل اعلان ممول على الانستجرام.

وكمان ممكن تستخدم جمهور محفوظ انت عملته قبل كده ولو معندكش أي جماهير محفوظة قبل كده، ممكن تستخدم الخيارات الموجودة ضمن إنشاء جمهور جديد لتحديد جمهورك المستهدف.


اذا قمت بإنشاء جماهير مخصصة من ملف عميل (قاعدة بيانات أو قائمة بريد إلكتروني) ، أو زيارات موقع الكتروني باستخدام فيس بوك بكسل، أو نشاط التطبيق، أو النشاط غير المتصل ، أو التفاعل مع صفحتك على فيس بوك أو ملفك الشخصي " البروفايل" على انستجرام، ممكن تحدد جماهير مخصصة لتضمينها أو استبعادها في جمهورك المستهدف.


اختار عملائك يتوجهوا فين بعد ما يشوفوا اعلانك.

بعد ما حددت الهدف الخاص من الحملة الاعلانية، اختار المكان اللي عايز يوصل ليه جمهورك المستهدف عند النقر على إعلان انستجرام الخاص بك.


بالاضافة انك ممكن تنقر فوق الزر "تعديل" أسفل كل مجموعة إعلانية لعرض خيارات استهداف الجمهور الكاملة ، بما في ذلك القدرة على الاختيار من جماهيرك المخصصة.


اختار المكان المناسب لجمهورك لاختبار ما يصل إلى 5 مجموعات إعلانية مختلفة بمواضع مختلفة. بالنسبة لإعلانات انستجرام، يمكنك معرفة كيفية أداء إعلان في موجز الأخبار مقارنةً بإعلان في القصص. يمكنك أيضًا تقسيم إعلانات انستجرام الاختبارية في موجز الأخبار حسب الجهاز (iPhone مقابل iPad) أو نظام التشغيل (iOS مقابل Android).


بعد تحديد أو إنشاء جماهير مخصصة أو مشابهة، ممكن تحدد جمهورك المستهدف بشكل أكبر من خلال الخصائص الديموغرافية العامة. استخدم القائمة الموجودة بجوار "المواقع" وحدد اختيار تحسين الموقع الجغرافي المستهدف. خياراتك هي اختيار الجميع ، أو الأشخاص اللي بيعيشوا فيها ، أو الأشخاص اللي زاروها مؤخرًا ، أو الأشخاص اللي بيسافروا إلى مكان معين.


لو كنت عايز تختار المدن الكبرى في جميع أنحاء العالم ، فانقر فوق Worldwide. لاختيار مدن داخل بلد معين ، انقر فوق البلد دي وحدد تضمين المدن فقط من سهم القائمة المنسدلة اللي بيظهر.



إعداد تحسين التسليم


يسمح لك قسم تحسين التسليم بتكوين تفاصيل عرض الإعلانات اللي ليها علاقة بالهدف التسويقي اللي اخترته لحملتك الإعلانية على انستجرام.


اذا وجدت اختيار التحويلات "conversions" لتحسين توصيل الإعلانات، يبقى هتختار فترة تحويل من الوقت اللي شاف فيه شخص ما إعلانك أو ينقر عليه حتى الوقت اللي هيكمل فيه هدف التحويل اللي اخترته، زي إجراء عملية شراء أو الاشتراك في قائمة الايميلات.


يسمح لك تحديد الميزانية " bid amount " بإخبار فيس بوك بالمبلغ اللي عايز تدفعه عشان تحصل على النتائج اللي عايزها من إعلانك (عدد النقرات على الرابط ، أو مشاهدات الصفحة المقصودة ، أو مرات الظهور ، أو مدى الوصول). يمكنك اختيار السماح لفيس بوك بتعيين مبلغ الدفع، وده هيمنح لك فرصة أفضل عشان تتغلب على المنافسة، أو تعيين مبلغ محدد حتى لا تنفق أكتر من مبلغ معين لكل نتيجة.


لما بيتم تحصيل الرسوم، بيكون مسموح ليك تحديد لو هيتم محاسبتك على كل مرة ظهور (في كل مرة يظهر فيها إعلانك في موجز أخبار الجمهور المستهدف) أو لكل نقرة (في كل مرة يتم النقر فوق إعلانك).


باستخدام جدولة الإعلان ، يمكنك اختيار وقت عرض الإعلان على جمهورك المستهدف بناءً على منطقتهم الزمنية أو المنطقة الزمنية المحددة في حسابك الإعلاني.


3- إنشاء إعلانات القصص من انستجرام في مدير إعلانات فيس بوك Facebook Ads Manager:


عشان تنشئ إعلانات القصص من انستجرام محتاج الأول تحدد الهدف من الإعلان وممكن تختار من بين الأهداف اللي وضحناها فوق بالتفصيل. الخطوات الجاية هتوضح لك بالتفصيل ازاي تعمل اعلانات الستوري من الانستجرام ودي من ضمن طرق كيفية عمل اعلان ممول على الانستجرام:


1. من مدير الإعلانات على فيس بوك، انقر على "إنشاء"، واللي هينقلك إلى "إنشاء سريع". وكمان ممكن التبديل إلى "إنشاء موجه".

2. بعدها، حدد هدفك التسويقي زى مثلا "الوعي بالعلامة التجارية" أو "الوصول" أو "مشاهدات الفيديو" أو "التحويلات" أو "تنزيل التطبيقات" أو "إنشاء العملاء المحتملين" أو "الزيارات".

3. في قسم الموضع هتحدد "المواضع التلقائية"، هيتم نشر قصص انستجرام بطريقة افتراضية، لكن لو اختارت "المواضع اليدوية" ، هتحدد من مربع "القصص" في انستجرام.

4- حدد جدولة اعلانك وميزانيتك.

5- بعدها هتحدد لو هتنزل الإعلان على هيئة صورة واحدة او فيديو ولا مجموعات من الصور.

6. ضيف مقاطع فيديو أو صور إلى إعلانك، واكتب كل تفاصيل الإعلان زي العنوان والوصف.

7- اختار "تأكيد" لنشر اعلانك.


بكده عرفت ايه الخطوات اللي محتاجها عشان تعمل اعلان القصص "الستوري" من الانستجرام من خلال مدير الإعلانات فيس بوك.

كمان اعلانات القصص في انستجرام، ممكن تبدل مكان الاعلان من تلقائي وتضغط على تبديل مكان الاعلان في موجز الاخبار على انستجرام "instagram news feed".

اختار شكل الإعلان

الميزة في عمل اعلان ممول انستجرام انه بيعتمد على الهدف التسويقي اللي اخترته لحملتك، وممكن يتوفر لك اشكال كتير لإعلانات القصص.

بالنسبة إلى أيٍّ من أشكال الإعلانات دي، ممكن تضيف تجربة ملء الشاشة لتحويل إعلان القصص إلى تجربة قوية اكتر مع Canvas.


لو اختارت تجربة ملء الشاشة، هتقدر تحدد اعلان قومت بإنشائه بالفعل أو النقر فوق الزر + لبدء تشغيل مُنشئ Canvas المتقدم لتخصيص تصميمك الخاص.


لو مش هتختار تجربة ملء الشاشة، يتم مطالبتك بإضافة صور أو فيديو، بناءً على شكل الإعلان اللي هتحدده. وهتحصل على المواصفات الموصى بها للصور في القصص وكمان مقاطع الفيديو في القصص.


بناءً على الهدف التسويقي اللي اخترته لحملتك الإعلانية على انستجرام وشكل الإعلان، قوم بتكوين الوجهة وعبارة تحث المستخدم على اتخاذ إجراء. ولأنك تنشئ قصص على انستجرام، أتأكد من أن أي نص عايز تعرضه موجود على الصورة أو الفيديو نفسه.


مراقبة حملتك الإعلانية على انستجرام بالخطوات:

بمجرد إرسال حملتك للمراجعة، هتتمكن من مراقبة تقدمها ونتائجها في لوحة تحكم مدير الإعلانات.

انقر فوق اسم الحملة للكشف عن مجموعات الإعلانات داخل حملتك. ممكن يكون في 2 او اكتر اذا قمت بإنشاء اختبار تقسيم.

انقر فوق أسماء مجموعة الإعلانات للكشف عن الإعلانات داخل المجموعة. ممكن يكون في 2 او اكتر لو قومت بإنشاء إعلانات كتير باستخدام صور أو مقاطع فيديو مختلفة.

بعدها مرر مؤشر الماوس فوق اسم الحملة أو اسم مجموعة الإعلانات أو اسم الإعلان عشان توصل إلى الروابط لعرض المخططات أو التعديل أو التكرار لكل خاصية معنية.

اضغط فوق عرض المخططات لعرض نتائج حملتك الإعلانية أو مجموعتك الإعلانية أو إعلانك.

اختار "تعديل" لتحديث تفاصيل حملتك الإعلانية أو مجموعتك الإعلانية أو إعلانك.

اضغط على رمز الساعة لمشاهدة أي نشاط متعلق بالحملة الإعلانية أو مجموعة الإعلانات أو الإعلان.

اختار تكرار لإنشاء حملة إعلانية جديدة، أو مجموعة إعلانية جديدة ضمن حملتك الإعلانية، أو الإعلان ضمن مجموعة الإعلانات الخاصة بك بناءً على الأصل.


ملخص

لو بتدور على كيفية عمل اعلان ممول على الانستجرام سواء كان هدفك هو زيادة عدد المتابعين على انستجرام او زيادة المبيعات أو الوعي بعلامتك التجارية. وضحنا في المقالة دي ازاي تحقق كيفية عمل اعلان ممول على الانستجرام بافضل 3 طرق. من ضمنها انك ممكن تعمل اعلان من تطبيق انستجرام نفسه، أو من خلال مدير إعلانات فيس بوك او انك تعمل اعلانات قصص على انستجرام من مدير إعلانات فيس بوك.


كمان لازم تهتم بشكل حسابك على انستجرام انه يكون متماسك وله شخصية واضحة وموحدة خصوصا لو عندك براند خاص بيك، عشان يعرف المتابعين بأن الصورة أو الفيديو اللي بيشوفوه تابع ليك من قبل ما يراجعوا اسم الحساب، وممكن تحقق ده من خلال اختيار ألوان ثابتة لتصاميمك.

تقدر تعمل اعلان ممول من خلال القصص "stories" وهي عبارة عن انك بتشارك الأخبار والحالات لمدة 24 ساعة، عشان كده هي وسيلة سريعة لو بتدور وتسوق لمنتجاتك او خدماتك وتشارك متابعينك بشكل اقرب ليهم. وكمان القصص بتظهر للمستخدمين بمساحة الشاشة كاملة، وده بيكون قدرته أكبر على مشاركة تفاصيل أكتر حول المنتج، بالإضافة انك تقدر تضع لينك الموقع الإلكتروني، عشان تسهل وصول الجمهور لمنتجاتك المعروضة.


معظم مستخدمي الانستجرام من فئة الشباب، تقدر تستغل ده في عرض إعلانك الممول بطريقة مبدعة وشبابية مناسبة للفئة المستهدفة.ويكون اعلانك مكتوب فيه كل التفاصيل وجذاب لجمهورك. وهتحتاج انك تضيف جملة تحفز بيها جمهورك المستهدف عشان يقوموا بشراء منتجاتك او خدماتك ويتفاعلوا معاك كمان على منشوراتك.


دلوقتي تقدر تتابع كل مقالاتنا في ماركتنج بالعربي وتتابع كل التحديثات والمقالات اللي تخص عالم الديجتال ماركتنج. كل ده واكتر تقدر تعرفه وتتعلمه في Marketing بالعربي. وبنشجعك لو عندك أى استفسار ممكن تكتبلنا كومنت و نتواصل معاك فورا


إقراء أيضا

 اهم اخبار السوشيال ميديا

لينكد إن

لينكد إن

8 يناير 2024

اهم اخبار السوشيال ميديا لعام 2023

لذلك سنوضح لك اهم اخبار السوشيال ميديا لعام 2023 حتى تكون مواكب لكل تحديث في عالم الـ Marketing بالعربي.

تحديثات جوجل لعام 2023

فيسبوك

فيسبوك

4 يناير 2024

تحديثات جوجل لعام 2023

تحديثات جوجل لعام 2023 لا تقتصر فقط على تحسين أداء محرك البحث، بل تعكس أيضًا الابتكار والتحسين المستمر. تعمل جوجل باستمرار على تلبية احتياجات المستخدمين وتوفير تجربة بحث متميزة، لذلك التحديثات تعكس تلك الجهود.

ما هو التسويق الالكتروني

فيسبوك

فيسبوك

21 ديسمبر 2023

ما هو التسويق الالكتروني 2024

تعرف على اخر التحديثات في مجال الديجتال ماركيتنج للاجابة عن سؤال ما هو التسويق الالكتروني و افضل طرق تطبيقه في عام 2024!

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

انستجرام

17 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

كن دائما على دراية باخر تحديثات السوشيال ميديا و الديجيتال ماركتنج على مستوى العالم من خلال منصة ماركتنح بالعربي

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

انستجرام

انستجرام

10 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

تعرف على اخر تحديثات السوشيال ميديا واخر اخبار مجال الديجيتال ماركتنج بالعربي من خلال منصة ماركتنج بالعربي ، اول منصة عربية في الاشرق الاوسط متحصصة في مجال التسويق الالكرتوني و الديجيتال ماركتنج

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

انستجرام

3 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

تابع كل اخبار مجال الماركتنج بالعربي و تحديثات السوشيال ميديا من خلال منصة ماركتنج بالعربي وهي أول منصة عربية في الشرق الأوسط متخصصة في مجال الديجيتال ماركتنج