انستجرام

14 أغسطس 2023

طريقة عمل إعلان جذاب على انستجرام 2023

طريقة عمل إعلان جذاب على انستجرام

انستجرام

طريقة عمل إعلان جذاب على انستجرام


عايز تعرف طريقة عمل إعلان جذاب على انستجرام في 3 دقايق ويحقق لك زيادة عدد المتابعين على انستجرام، جربت طرق ودفعت فلوس كتير في طريقة عمل إعلان جذاب على انستجرام لكن مش بتحقق النتيجة اللي محتاجها، احنا في ماركتنج بالعربي هنساعدك انك توصل اعلانك لجمهورك المستهدف بكل سهولة.

15 مليون مستخدم لانستجرام في مصر وكل يوم بيزيد عدد المستخدمين كل يوم وزاد عدد مستخدمين انستجرام اكتر بعد نزول تطبيق ثريد Threads، عشان كده معظم أصحاب المشاريع عايزين يعرضوا منتجاتهم او خدماتهم على انستجرام، وده لأن انستجرم بيشجع المستخدمين انهم يتفاعلوا اكتر على البوست، الفيديو أو الستوري اللي بتنزل لأن في الغالب بتكون طريقة العرض جذابة لعين المستخدم. في المقالة دي هنوضح لك طريقة عمل إعلان جذاب على انستجرام بشكل احترافي.



يعني ايه اعلان ممول على انستجرام؟


اعلان ممول انستجرام هو عبارة عن منشور او بوست بتقدر تنزله عشان توصل لعملائك المستهدفين ويظهر اعلانك الممول في صفحة الأخبار للمستخدمين "news feed" وفي القصص " الستوري" وصفحات الاستكشاف "Explore" بهدف التسويق لمنتجاتك او خدماتك ودي من ضمن طرق الـ Marketing بالعربي.

عشان تعرف طريقة عمل إعلان جذاب على انستجرام، خليك عارف الاول انك ممكن تعمل اعلانك الممول على هيئة صور لمنتجاتك أو مقاطع فيديو أو دوارات (صور متعددة) أو مجموعات (معارض منتجات ديناميكية).

كمان طريقة عمل إعلان جذاب على انستجرام هي شبه البوست او المنشور اللي بينزل عادي، الاختلاف هنا ان اعلان ممول انستجرام يكون محتوى على كلمة "برعاية" او "sponsored" عشان يكون واضح انه اعلان. بالاضافة ان عمل اعلان ممول على انستجرام يحتوي على مميزات كتير عن المنشور العادي، زي اللينكات وأزرار تشجع المستخدمين على الشراء.


من ضمن طريقة عمل إعلان جذاب على انستجرام هو انك ممكن تنشأ اعلان على انستجرام من غير ما تكون متواجد على حسابك على فيس بوك. وفي طريقة عمل إعلان جذاب على انستجرام تانية وهي انك لو تعمل الاعلان على هيئة منشور من حساب الأعمال الخاص بيك على انستجرام لأول مرة، وفي الحالة دي مش محتاج انك تكون متصل بحسابك الإعلاني على فيس بوك أو صفحة فيس بوك.


عشان تحقق طريقة كيفية عمل اعلان ممول على الانستجرام، تاكد من اعداد اعلانك قبل نشره، لأن المرحلة دي تحدد مدى نجاح اعلانك فيما بعد ومنها استهداف جمهورك المناسب وتحديد ميزانيتك من البداية وكمان جدول نشر ومتابعة أداء إعلانك. هنوضح لك بالتفصيل اسهل طريقة عمل إعلان جذاب على انستجرام خطوة خطوة.



طريقة عمل إعلان جذاب على انستجرام لأخبار فيس بوك " Facebook newsfeed " من مدير إعلانات فيس بوك:


عشان تقدر تحقق أقصى استفادة من إعلانات فيس بوك وانستجرام، فيس بوك عمل تحديث جديد من مدير الإعلانات Ads Manager وفيه مميزات كتير ومنها هي قوة التعديل Power Editor، باستخدام الارتباط القوي ده هيساعدك انك تختار أو تقوم بإنشاء حسابات إعلانات خارج مدير الأعمال Business Manager.




إنشاء حملة إعلانية جديدة:

من خلال النقر فوق زر "إنشاء إعلان" الأخضر الموجود في أعلى يمين مدير الإعلانات. بالاضافة انك لو كنت بدأت قبل كده في طريقة عمل إعلان جذاب على فيس بوك او انستجرام ولكن كان باقي بعض الخطوات اللي محتاج تكملها، لما تيجى تفتح تانى وتكمل هيطلب منك متابعة من مكان ما وقفت مش هتبدأ من الأول في عمل الاعلان.



حدد هدفك التسويقي:

أهم وأول خطوة في طريقة عمل إعلان جذاب على انستجرام هي تحديد هدفك التسويقي لحملتك الإعلانية على انستجرام. ممكن تختار الهدف المناسب ليك من ضمن الاهداف دي:


هدف الوعي بالعلامة التجارية:
لو لسه بتبدأ مشروع جديد وعايز تزود الوعي بعلامتك التجارية، في الحالة دي اختار هدف الوعي بعلامتك التجارية عشان توصل إلى الأشخاص اللي مهتمين بمنتجاتك او خدماتك.


هدف الوصول:
ممكن تختار هدف الوصول في حالة انك عايز توصل إعلانك لأقصى عدد ممكن من الأشخاص.


هدف زيارات الموقع الإلكتروني:
ممكن تعمل اعلان ممول بهدف انك تحقق زيادة زوار موقعك مجانا ويكون اعلانك يحتوي على زر يشجع المستخدمين انهم يدخلوا موقعك الإلكتروني.


هدف المشاركة:
في الحالة دي لو عايز انك تحصل على تفاعل كبير من الأشخاص على إعلانك أو منشور صفحتك او عن طريق نشر الأحداث " events".


هدف تنزيل التطبيق:
لو هتقوم بـ إنشاء متجر إلكتروني وكمان عندك تطبيق لمنتجاتك أو خدماتك في الحالة دي هتكون محتاج هدف تنزيل التطبيق في هدفك الإعلاني عشان ترسل الأشخاص إلى المتجر عشان يقدروا ينزلوا تطبيقك.


هدف مشاهدات الفيديو:
من ضمن طريقة عمل إعلان جذاب هو انك تعرض مقاطع الفيديو اللي بتعرض لقطات من وراء الكواليس وتجهيزات لإطلاق منتج جديد أو قصص لعملاء جربوا بالفعل منتجاتك او خدماتك وتقوم بعرض ارائهم في فيديو مصور وطبعا ده هيؤدي لزيادة الثقة بعلامتك التجارية.


هدف توليد عملاء محتملين:
عشان تقدر تكسب عملاء جدد فعليين محتاج في الاول انك تجمع معلومات عن العملاء المهتمين بمنتجاتك او خدماتك عشان تفهم سلوكهم وتفضيلاتهم ودي افضل طريقة عمل إعلان جذاب على الانستجرام و هيساعدك في زيادة عدد عملائك المحتملين.


هدف الرسائل:
لو عايز انك تحصل على عدد رسائل كبير من جمهورك المستهدف، يبقى الافضل انك تختار هدف الرسائل هو هدفك من حملتك الاعلانية، عشان يبتدي جمهورك المستهدف أنه يرسل رسائل يسأل مثلا عن تفاصيل منتجاتك او خدماتك عشان يقوموا بعمليات الشراء وكمان تقديم الدعم لهم.



هدف أخذ قرار الشراء:
في الحالة دي بتقوم بتشجيع جمهورك المستهدف انهم يتخذوا إجراءات على موقعك الالكتروني أو تطبيقك، زي إضافة معلومات الدفع أو إجراء عملية شراء.


اختار اسم حملتك الاعلانية:

بعد اختيار هدفك التسويقي من اعلانك الممول على انستجرام، ده وقت انك تختار اسم لحملتك الإعلانية. حاول انك تختار اسم يساعدك على تحديد إعلانك في إحصائيات إعلاناتك عشان تقدر ترجع للاعلان بكل سهولة.


ممكن تعمل 3 اعلانات ب 3 تصميمات مختلفة، واللي هتلاقيها تظهر في القائمة من الشريط الجانبي الأيسر لمدير الإعلانات. وبعدها هتقدر تختار تحسين التسليم عشان تختبر الإعلانات ويوصل إلى 3 مجموعات إعلانية مختلفة باختيارات تحسين مختلفة للتسليم. بالاضافة انك هتختار الجمهور المستهدفو هيوصل إلى 3 مجموعات إعلانية مختلفة مع جماهير مستهدفة مختلفة لكل جمهور مستهدف بتحدد له العمر، الجنس وسلوكياته وتفضيلاته.



تحديد اسم حملتك الاعلانية بيسهل عليك انك ترجع لها وتشوف نتائجها فيما بعد بكل سهولة. كمان لما تقوم بطريقة عمل إعلان جذاب وكل اعلان بيكون مختلف وله تصميم مختلف وكمان تختار جمهور مستهدف مختلف مع كل اعلان، ده هيساعدك في انك تعرف جمهورك المستهدف بيفضل انهي شكل تصميم ومحتوى، وايه افضل اعلان حقق لك أهدافك التسويقية اللي كنت محددها من البداية. كل ده بيساعدك انك تحقق أفضل نتيجة من طريقة عمل إعلان جذاب.



بعد كل مجموعة إعلانية قوم بالضغط فوق زر"تعديل" أسفل كل مجموعة إعلانية عشان تعرض لك اختيارات استهداف جمهورك بالكامل، وكمان تقدر انك تختار من جماهيرك اللي كنت محددها قبل كده وتختار المنصة اللي هنتشر فيها اعلانك وتقدر تنشر لحد 5 مجموعات إعلانية مختلفة بمواضع مختلفة.



حدد جمهورك المستهدف:

عشان تقدر تحقق طريقة عمل إعلان جذاب على انستجرام، اتجه الى قسم الجمهور المستهدف، وحدد جمهورك المستهدف لإعلانك الممول على انستجرام. وممكن تستخدم جمهور محفوظ انت حددت كل خصائصه قبل كده كل خصائصه ولو مش عندك أي جماهير محفوظة قبل كده، ممكن تستخدم الاختيارات الموجودة ضمن إنشاء جمهور جديد عشان تحدد جمهورك المستهدف.



حدد لعملائك يتوجهوا إلى مكان معين بعد رؤية إعلانك:

بعد ما حددت هدفك التسويقي الخاص من اعلانك الممول على انستجرام، ابدأ في اختيار المكان اللي عايز جمهورك المستهدف يتوجه إليه عند النقر على إعلانك. كمان ممكن تنقر فوق الزر "تعديل" أسفل كل مجموعة إعلانية عشان تقوم بعرض اختيارات استهداف جمهورك بالكامل، بالاضافة إلى القدرة على الاختيار من جماهيرك المخصصة من قبل. وقوم باختيار المكان المناسب لجمهوركالمستهدف عشان تختار ما يصل إلى 5 مجموعات إعلانية مختلفة في أماكن مختلفة.



إعداد تحسين التسليم:

قسم تحسين التسليم بيوفر لك انك تعرف تفاصيل عرض الإعلانات اللي ليها علاقة بهدفك التسويقي اللي اخترته لحملتك الإعلانية على إنستجرام. ولو وجدت اختيار التحويلات "conversions" لتحسين توصيل الإعلانات، في الحالة دي هتختار فترة تحويل من الوقت اللي شاف فيه جمهورك المستهدف إعلانك أو ينقر عليه حتى الوقت اللي هيكمل فيه هدف التحويل اللي اخترته، من خلال إجراء عملية شراء أو الاشتراك في قائمة الايميلات.



سعر الاعلان الممول على انستجرام؟

تطبيق انستجرام بيعتمد على مبدأ التكلفة بحسب النقرة cost per click) CPC)، وعشان تحدد حساب التكاليف لكل الإعلانات الممولة، فهي تتراوح القيمة لمعظم الإعلانات الممولة ما بين ال0.50$ للنقرة وال 1$ وطبعا تختلف القيمة دي على حسب الفئة المستهدفة والمنطقة الجغرافية المستهدفة من اعلانك الممول.


من ضمن طريقة عمل إعلان جذاب على انستجرام، انك تحدد ميزانيتك من البداية اللي هتدفعها في إعلاناتك. والتكلفة بتعتمد على الميزانية الكلية والمدة وأهدافك التسويقية اللي حددتها لإعلانك أو حملتك قبل كده. بالاضافة إلى ان ممكن تحدد ميزانية يومية أو مدى الحياة لإعلاناتك على انستجرام، عشان كده الميزانية بتقدر تحددها على حسب المبلغ اللي هتقدر تدفعه باستمرار لعمل اعلانات ممولة. كمان الاهم ان مفيش مبلغ محدد متفق عليه، لكن Meta توصي بالبدء بمبلغ لا يقل عن 5 دولار في اليوم.


في حين ان مفيش سعر ثابت، لكن ممكن تشمل التكلفة عوامل حاجات كتير من ضمنها:

  • استهداف جمهورك المحدد
  • القدرة التنافسية لمجالك
  • الوقت في السنة
  • المنصة اللي هتختارها

أهمية عمل إعلان جذاب على انستجرام؟

الاعلانات الممولة بتزيد كل يوم ووصلت لاكتر من 2 مليون اعلان ممول انستجرام شهريا ده معناه ان انستجرام من المنصات المهم جدا عمل اعلان ممول عليه عشان تسوق لمنتجاتك او خدماتك، وعشان توصل لجمهورك المستهدف من فئات مختلفة.


بالاضافة ان الاعلانات الممولة على انستجرام بتساهم في حاجات كتير من ضمنها:

التأثير القوي على عدد كبير من جمهورك المستهدف: مستخدمي انستجرام بيزيدوا باستمرار عشان كده انستجرام من منصات التواصل الاجتماعى المهمة اللي ليها قدرة تأثير كبيرة جدا لفئات كتير من المستخدمين. بالتالي مش محتاج تتردد انك تاخد خطوة وتنفذ طريقة عمل إعلان جذاب على انستجرام اللي هو من ضمن مجال الـ ديجيتال ماركتنج بالعربي.


إضافة طابع شخصي على الإعلانات، الاعلان الممول على انستجرام يتميز عن غيره من المنصات، بأنه يحتوى على صور بتوضح تفاصيل منتجاتك أو خدماتك بطريقة جذابة. وده بيقنع عملائك اكتر انهم يقوموا بشراء منتجاتك أو خدماتك. بالاضافة انك ممكن تعمل تصميم يظهر علامتك التجارية بشكل يضمن لك زيادة عدد المتابعين على انستجرام.



3 خطوات تضمن لك نجاح اعلانك الممول على انستجرام:

قبل ما تبدأ في طريقة عمل إعلان جذاب على انستجرام لازم تتأكد من بعض الخطوات انها تكون متوفرة في اعلانك الممول. وطبعا مع وجود الخطوات دي هتساعدك بشكل كبير في دعم اعلانك الممول على انستجرام وتضمن وصوله إلى فئات مختلفة من المستخدمين وبالتالي هتطمن ان علامتك التجارية هتحقق نجاح كبير.


1- امتلاك قاعدة جماهيرية كبيرة على انستجرام من الخطوات المهمة اللي محتاج تتاكد من توافرها لأن لما يكون عندك عدد كبير من المتابعين على انستجرام ده بيساعدك في تقليل تكلفة التسويق من خلال الديجيتال ماركتنج عبر السوشيال ميديا، وكمان تقليل عدد الإعلانات الممولة اللي محتاجها عشان تضمن وصول علامتك التجارية إلى عدد كبير جدا من جمهورك المستهدف.

بالاضافة الي انعدد المتابعين على انستجرام بيضمن لك لفت نظر عملاء جدد وبيشعروا بالثقة اكتر في منتجاتك او خدماتك، وكمان هيشوفوا منشوراتك التجارية ويتشجعوا انهم ياخدوا قرار سريع انهم يشتروا منتجاتك أو خدماتك. ممكن كمان تعرف اكتر شرح مفصل عن ما هو الديجيتال ماركتنج من خلال منصتنا.


2- ضمان وجود تفاعل قوي على حساب الانستجرام، في طرق كتير بتظهر اذا كان عندك متابعين وهميين زي مثلا انك لو لقيت عدد التفاعل قليل على البوست بس عدد متابعينك كبير. خلي بالك ان لما يكون عندك متابعين كتير بس مش بيتفاعلوا معاك دي هتأثر بشكل سلبي على حسابك على انستجرام والمتابعين الجدد مش هيقوموا بمتابعتك وهتقلل ثقة الناس بعلامتك التجارية. الاعلانات الممولة بيكون ليها تأثير ايجابي في اداء علامتك التجارية لكن في الحالة دي لو عملت اعلانات ممولة كتير هتأثر بالسلب على علامتك ومش هتحقق نتائج كويسة.


على عكس لما يكون عندك تفاعل قوي على انستجرام ده بيضمن مدى مصداقية علامتك التجارية وقدرتها على جذب عدد كبير من العملاء المحتملين وتحويلهم إلى عملاء فعليين مستمرين. في طرق كتير موجودة ممكن تساعدك في زيادة عدد المتابعين على الانستجرام بشكل قوي ويضمن نجاح أي حساب.



في كتير من الحسابات الوهمية على انستجرام عشان كده خلي بالك ان ممكن يكون في جمهور عندك بس جمهور وهمي وبالتالى هيضر إعلانك و من تواجدك على السوشيال ميديا. عشان كده المتابعين الحقيقيين هما اللي هيساعدوا في نجاح اعلانك و شهرة علامتك التجارية، اتأكد انهم متابعين مهتمين بمنتجاتك او خدماتك اللي بتقدمها و هيكونوا سبب كبير في نجاحك.



3. احتراف قواعد التسويق عبر الانستجرام ، عمل اعلان جذاب على انستجرام هيساعدك فى جذب عدد كبير من العملاء المحتملين، عشان كده لازم تكون متقن طرق التسويق الرقمي المناسبة عشان تقدر تقنع عملاء جدد انهم يشتروا منتجاتك او خدماتك بكل سهولة و احترافية.



ملخص

اكتر من ٢ مليون مستخدم منتظر انه يشوف اعلانك الممول على انستجرام، أصبح من السهل انك توصل لجمهورك المستخدم من خلال طريقة عمل إعلان جذاب على انستجرام بكل بساطة. احنا في ماركتنج بالعربي وضحنا لك في المقالة دي طريقة عمل إعلان جذاب على انستجرام تحقق لك النتائج اللي منتظرها.


خلي بالك إن طريقة عرض المحتوى و شكل التصميم بتفرق في تفاعل جمهورك المستهدف مع اعلانك، عشان كده اهتم بتقديم منتجاتك او خدماتك بشكل احترافي و يلفت إنتباه عملائك من اول ثانية.


كمان لو محتاج انك تعرف اكتر عن مجال الـ ديجيتال ماركتنج بالعربي تقدر تزود معلوماتك وتنمي مهاراتك وتعرف أسهل طريقة لـ عمل اعلان ممول على الفيس بوك. كمان لو عايز تعرف عن مواضيع لها علاقة بمجال الـ Marketing بالعربي، تقدر تتابع كل مقالاتنا فى ماركتنج بالعربي وتعرف كل تحديث جديد ولو مهتم كمان بتطوير البيزنس الخاص بيك وعايز تعرف ازاي تختار افضل شركة اعلانات سوشيال ميديا وغيرها من المواضيع يبقي تابع كل مقالتنا اول بأول عشان تكون مواكب لكل جديد. وبنشجعك لو عندك أى استفسار ممكن تكتبلنا كومنت وهنتواصل معاك فورا.


إقراء أيضا

 اهم اخبار السوشيال ميديا

لينكد إن

لينكد إن

8 يناير 2024

اهم اخبار السوشيال ميديا لعام 2023

لذلك سنوضح لك اهم اخبار السوشيال ميديا لعام 2023 حتى تكون مواكب لكل تحديث في عالم الـ Marketing بالعربي.

تحديثات جوجل لعام 2023

فيسبوك

فيسبوك

4 يناير 2024

تحديثات جوجل لعام 2023

تحديثات جوجل لعام 2023 لا تقتصر فقط على تحسين أداء محرك البحث، بل تعكس أيضًا الابتكار والتحسين المستمر. تعمل جوجل باستمرار على تلبية احتياجات المستخدمين وتوفير تجربة بحث متميزة، لذلك التحديثات تعكس تلك الجهود.

ما هو التسويق الالكتروني

فيسبوك

فيسبوك

21 ديسمبر 2023

ما هو التسويق الالكتروني 2024

تعرف على اخر التحديثات في مجال الديجتال ماركيتنج للاجابة عن سؤال ما هو التسويق الالكتروني و افضل طرق تطبيقه في عام 2024!

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

انستجرام

17 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

كن دائما على دراية باخر تحديثات السوشيال ميديا و الديجيتال ماركتنج على مستوى العالم من خلال منصة ماركتنح بالعربي

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

انستجرام

انستجرام

10 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

تعرف على اخر تحديثات السوشيال ميديا واخر اخبار مجال الديجيتال ماركتنج بالعربي من خلال منصة ماركتنج بالعربي ، اول منصة عربية في الاشرق الاوسط متحصصة في مجال التسويق الالكرتوني و الديجيتال ماركتنج

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

انستجرام

3 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

تابع كل اخبار مجال الماركتنج بالعربي و تحديثات السوشيال ميديا من خلال منصة ماركتنج بالعربي وهي أول منصة عربية في الشرق الأوسط متخصصة في مجال الديجيتال ماركتنج