فيسبوك

16 أغسطس 2023

عمل اعلان ممول على الفيسبوك ناجح بأقل تكلفة

عمل اعلان ممول على الفيسبوك ناجح بأقل تكلفة

فيسبوك

عمل اعلان ممول على الفيسبوك ناجح بأقل تكلفة


ليه شركة كوكاكولا لسة بتعمل اعلانات ممولة على الفيسبوك مع انها من أشهر ماركات العالم؟ لأن هدفها التسويقي من الاعلانات دي انها تفضل اول منتج مشروبات غازية يجي في عقلك وتكون اختيارك الاول، عشان كده عمل اعلان ممول على الفيسبوك قادر انه يحقق لك نتائج كبيرة جدا على حسب هدفك التسويقي من البداية. احنا في ماركتنج بالعربي، هنقولك اسهل طريقة عمل اعلان ممول على الفيسبوك وهنقولك على خطوات تساعدك تجعلك أول اختيار في عقل عملائك المستهدفين بكل سهولة.


أهمية عمل اعلان ممول على الفيسبوك:

مستخدمي فيسبوك أكتر من 2 مليار مستخدم حول العالم، و42 مليون مستخدم فيسبوك في مصر، عشان كده فيس بوك من أكبر منصات التواصل الاجتماعي في العالم، ومن خلال عمل اعلان ممول على الفيسبوك تقدر توصل إلى عدد مهول من الجمهور المستعد انه يشتري منتجاتك او خدماتك.

كمان تقدر تخلق تواصل فعال وتبني علاقة قوية بينك وبين عملائك ويكون عندك دراية بآرائهم واقتراحاتهم عن منتجاتك او خدماتك وزيادة ارتباطهم بعلامتك التجارية.

بالإضافة إلى أن عمل اعلان ممول على الفيسبوك يوفر لك التكلفة عن استخدام طرق التسويق التقليدية، وفعال أكتر وتقدر تطبق أنواع مختلفة من إعلانات الفيسبوك بسهولة وتدرس نتائج حملاتك الإعلانية وتقدر تغيير من محتوى اعلانك او التصميم.

استثمر في عمل اعلانات ممولة فيس بوك، لأنك هتحقق نتائج مرضية ليك، بالاضافة ان الفيسبوك يحتل المرتبة التالتة في قائمة أكتر المواقعالتي يتم زيارتها حول العالم بعد جوجل ويوتيوب.

عشان كده مهم جدا ان يكون ليك وجود على الفيسبوك وتسوق لمنتجاتك او خدماتك عن طريق مجال الـ ديجيتال ماركتنج بالعربي بسبب زيادة عدد المستخدمين وزيادته المستمرة، ومن خلال عمل اعلان ممول على الفيس بوك تقدر تختار الاعلان المناسب ليك و لمشروعك التجاري ومع الأهداف التسويقية سواء الوعي بعلامتك التجارية أو زيادة مبيعاتك أو عملائك.


طريقة عمل اعلان ممول على الفيسبوك في 3 دقائق:


اسهل طريقة عمل اعلان ممول على الفيس بوك هنوضحها لك بالخطوات:

  • إنشاء حساب اعلاني من خلال مدير إعلانات فيس بوك
  • سجل الدخول على مدير الإعلانات أو الـ Ads manager
  • اضغط على كلمة عمل حملة إعلانية أو Create campaign
  • حدد هدف حملتك الاعلانية
  • اختار اسم لحملتك الاعلانية وممكن تسميها بهدفك الاعلاني او اسم صفحتك عشان يكون من السهل تذكرها
  • اضغط على اختيار التالي
  • حدد تاريخ بداية الحملة وتاريخ النهاية
  • ضع التكلفة اليومية حسب ميزانيتك

  • ازاي تستهدف عملائك بطريقة فعالة؟

  • الموقع الجغرافي لجمهورك المستهدف:

هنيجي لمرحلة اختيار جمهورك المستهدف على حسب المناطق السكنية ليهم سواء مصر كلها أو محافظات أو حتى مناطق صغيرة، الافضل انك تكون محدد مشروعك التجاري مكانه فين وهل الناس هيكون عندها قابلية انها تيجي من مناطق بعيدة لمكانك ولا لأ، لأن مثلا لو عندك عيادة او مطعم في الحالة دي الجمهور ممكن يكون عنده قابلية انه يروح مكان بعيد عن سكنه باكتر من 25 كيلو متر مثلا لأنه في احتياج لخدمتك كدكتور أو تجربة مطعم جديد، لكن لو مشروعك التجاري هو صالة ألعاب رياضية في الحالة دي الجمهور بيختار أقرب مكان لبيته وبالتالي هتقوم باستهداف الجمهور القريب منك سكنيا.

حدد سن وجنس جمهورك المستهدف:

  • من ضمن طريقة عمل اعلان ممول على الفيسبوك، عند اختيارك لجمهورك المستهدف حدد سن عملائك، مهم جدا انك تحدد عمرهم لأن بيختلف الاستهداف لو مثلا حددت السن من 18سنة لـ 35 سنة كده دي فئة الشباب وبتختلف عن تحديد السن من 35 سنة لـ 55 سنة وطبعا بتختلف اذا كان جنسهم ولد أو بنت عشان كده مهم جدًا يكون عندك دراية ووعي بعملائك وتدرسهم كويس قبل ما تبدأ في عمل اعلان ممول على الفيسبوك، طبعا كل خطوات الاستهداف دي بتختلف حسب المنتج أو الخدمة اللي بتسوق لها.
  • بكده مجال الـ Marketing بالعربي مهم جدا انك تكون متقنه وممكن تعرف شرح مفصل عن كورس التسويق الالكتروني من جوجل وتفهم اكتر عن مجال الـ ديجيتال ماركتنج بالعربي,


اعرف اهتمامات جمهورك المستهدف:

آخر وأهم خطوة هي ال detailed audience وهنا بتبدأ تختار إهتمامات جمهورك المستهدف زي إنهم يكونوا خريجين، بيشتغلوا في مجال معين، وحاجات تانية كتير وتقدر كمان تختار أعضاء نادي معين أو حتى الناس اللي بتمتلك ماركة عربيات أو تليفونات معينة.


راجع اعلانك الممول قبل نشره:

  • مرحلة المراجعة هي آخر مرحلة قبل نشر اعلانك الممول على الفيسبوك وفي المرحلة دي بتتأكد فيها إن كل الخطوات صحيحة وتقوم بالضغط على اختيار نشر أو publish وبكدة انت قومت بطريقة عمل اعلان ممول على الفيسبوك وتقدر تراجعه كل فترة عشان تشوف النتائج والاحصائيات. خلي بالك انك متتسرعش في الحكم على نتائج الحملة لأنك محتاج تستنى مش أقل من 4 أو 5 أيام عشان تقدر تحكم هل الحملة ناجحة ولا محتاج تعدلها وتوقع إن أول يومين هتكون التكلفة عالية شوية ولكنها بتقل تدريجيًا. وبكدة عرفت طريقة عمل اعلان ممول على الفيسبوك بالتفصيل وبأقل تكلفة.

7 أخطاء تجنبها هتسبب في فشل اعلانك الممول على الفيسبوك:


1. عدم تحديد هدف لإعلانك على فيسبوك:

من ضمن فشل اعلانك الممول على فيسبوك هو عدم تحديد هدفك تسويقي واضح لحملتك الإعلانية، لأن ده هيمنعك من انك تراجع نتائج اعلانك، وانك تحسن من أداء إعلانك. عشان كده وجود خطط تسويقية ناجحة و واضحة من البداية بيضمن لك نجاح اعلانك الممول بكل سهولة.


2. اختيار نوع إعلانات فيسبوك غير مناسب:

كل نوع من أنواع إعلانات الفيسبوك له هدف وغرض معين، وعشان تحقق أكبر فائدة ممكنة عندما يتوافق نوع اعلانك الممول مع هدفك التسويقي. على سبيل المثال، اختيار إعلان فيديو مثلا لمنتجك، ممكن يكون في الحالة دي عملائك يكونوا محتاجين يشوفوا صور اكتر توضح منتجك في كل مرحلة، عشان كده محتاج في الاول تختار نوع اعلانك سواء فيديو، صورة، أو مجموعة صور وكمان عدم اختيارك للمنصة المناسبة لعرض اعلانك الممول خطأ كبير جدا ممكن يضر علامتك التجارية، بالتالي اختار المنصة المناسبة لأهدافك وممكن تستعين بـ افضل شركة تسويق الكتروني في مصر.

3. التهور في عمل اعلان ممول على الفيسبوك:

كتير بيقوموا بتجربة عمل اعلان ممول على الفيسبوك، ويحددو ميزانية كبيرة في البداية، ويتجنبوا دراسة سلوك العميل و تفضيلاته، بالتالي بتكون الحملة الاعلانية عشوائية من غير خطط تسويقية واضحة او خطة ديجيتال ماركتنج بالعربي مدروسة مناسبة لجمهورك المستهدف. تفدر تعرف شرح اكتر عن ما هو الديجيتال ماركتنج بالتفصيل.

عشان كده قبل عمل اعلان ممول على الفيسبوك قوم بإنشاء خطة لإعلاناتك و قوم بتحديد مواعيد مناسبة لنشر اعلانك، حدد فترة مناسبة لإنشاء حملتك ومراجعتها قبل نشرها.

4. التسويق من أجل الربح فقط:

في طرق كتير من طرق الربح من الانترنت، لكن خلي بالك ان مش بالضروري ان يكون هدفك من اعلانك الممول هو الربح بس، لأن في اهداف كتير تقدر تحققها وتسبب لك نجاح كبير بجانب الربح المادي، لأن عند اجابة سؤال ما هو التسويق الرقمي، الاجابة ان التسويق الرقمي هو التسويق ليس مجرد عملية بيع منتجاتك او خدماتك، لكنه تسويق شامل علامتك التجارية من كل الجوانب.

وغير ضروري أنك تُصر في كل مرة من عمل اعلان ممول على الفيسبوك أنه يشتري منك عملائك منتجاتك، لأن ممكن يكون الهدف من حملتك الإعلانية هو خلق تواصل وعلاقة قوية بينك وبين جمهورك المستهدف، أو عرض مميزات وفوائد عن منتجاتك او خدماتك أو عرض العروض اللي بدورها زيادة ولائهم ليك.

عشن كده مهم انك تركز على تحقيق تواصل حقيقي مع جمهورك المستهدف وكسب ثقتهم، وفهم احتياجاتهم، وفهم الدور اللي ممكن تحققه خدماتك أو منتجاتك في حل المشاكل اللي بيلاقوها في كل يوم. ولما تركز انك تقدم قيمة حقيقة لجمهورك المستهدف هيشعر عملائك بالتميز و بأنك تهتم بهم فعلًا كفرد ومش مجرد تحقيق مكسب مالي.

5. اختيار وقت غير مناسب للحملة الإعلانية على فيسبوك:

ممكن يكون سبب فشل عمل اعلان ممول على الفيسبوك الممول هو اختيار محتوى غير مناسب أو اختيار صور جودتها سيئة كمان في سبب تاني مهم وهو انك تختار توقيت غير مناسب لحملتك الإعلانية ممكن يكون سبب كبير في فشل اعلانك الممول، عشان كده خلي بالك انك تكون متابع التغيرات السياسية والاجتماعية وغيرها وبعدها قوم بطريقة عمل اعلان ممول على الفيسبوك بما يتوافق مع التوقيت المناسب.

لأنه غير منطقي أنك تسوق لمنتجات صيفية في بدايات فصل الشتاء، أو انك تسوق لمنتج جديد لكن منافسينك في نفس الوقت يقوموا بتخفيض أسعارهم وعمل عروض لجذب عملاء جدد، بالتالي مهم انك تراقب الجو العام لمنافسينك واهتمامات جمهورك المستهدف، وتكون قادر في فهم عملائك اكتر ومعرفة نقاط القوة والضعف لدى منافسينك وممكن تستغلها عشان تدعم إعلاناتك.

6. التفكير داخل الصندوق:

عامل الإبداع عند عمل اعلان ممول على الفيسبوك مهم جدا وهو المسؤول الأساسي لنجاح حملتك الإعلانية، عشان كده عدم التركيز على عمل محتوى جذاب يخطف انتباه جمهورك المستهدف بسرعة، خطأ كبير ممكن تجنبه، عن طريق التعامل مع افضل شركة اعلانات سوشيال ميديا.

بالإضافة إلى أن كتير ممكن يظن أن اختبارات A\B، معتمدة على تغيير تصميم الصور بس، و تظل رسالة المحتوى كما هي. لكن من أساسيات الـ Marketing بالعربي انك تعرض مميزات مختلفة لمنتجاتك او خدماتك، وتختبر التسويق لكل ميزة لوحدها بطريقة ابداعية وبعدها دراسة نتائج اعلانك الممول وتختار الميزة اللي أقنعت أكبر قدر من عملائك المستهدفين.

7. عدم دراسة تقارير الحملات الإعلانية على فيسبوك:

ممكن تفتكر ان مهمتك انتهت بعد ما تقوم بطريقة عمل اعلان ممول على الفيسبوك ونشره، ولكن هنا يبدأ الجزء الأهم وهو ان ممكن يحصل فشل كبير لحملتك الإعلانية بعدم متابعة بيانات تقارير الحملة الإعلانية السابقة، وبالتالي هتتقوم بنفس الأخطاء السابقة وهتتوقع نتائج مختلفة!

عشان كده مهم تقوم بقياس مؤشرات أداء إعلان فيسبوك الممول، عن طريق استخدام مدير الإعلانات، والتعامل مع افضل شركة تسويق الكتروني في مصر هيساعدك في تجنب كل الأخطاء وتحقيق نتائج مبهرة لـ علامتك التجارية.


ملخص

في انواع كتير من عمل اعلان ممول على الفيسبوك زي اعلانات على هيئة صور، فيديوهات، دوارة و فورية وغيرها. احنا في ماركتنج بالعربي وضحنا لك في المقالة دي اسهل طريقة عمل اعلان ممول على الفيسبوك بأقل تكلفة وفي أسرع وقت.

ممكن تقوم بالاستعانة بـ افضل شركة تسويق الكتروني في مصر تكون متخصصة في إعلانات السوشيال ميديا وتحقق لك نتائج فعلية

لأن مع زيادة مستخدمي منصة فيس بوك وصل لـ 42 مليون مستخدم على الفيسبوك مستعد انه يشوف اعلانك الممول وممكن يتفاعل كمان ويقوم بشراء منتجاتك. عشان كده لازم تستغل وجود المستخدمين على الفيسبوك وتعمل اعلان ممول يكون المحتوى والتصميم مناسب لجمهورك المستهدف وتختار جمهورك المستهدف بكل دقة.


لو حابب تعرف أكتر عن مجال الـ ديجيتال ماركتنج بالعربي وتعرف اجابة سؤال ازاى اعمل اعلان ممول على جوجل واكتر، تابع كل مقالاتنا في ماركتنج بالعربي وغيرها من المواضيع اللي هتساعدك تنقل البيزنس الخاص بيك لمرحلة تانية أعلى بكتير.

ولو حابب تكون متابع كل تحديث كل لحظة يبقى ببساطة تابع مقالاتنا كل يوم وأقرأ المقالات الموجودة على موقعنا. وبنشجعك لو عندك أى استفسار ممكن تكتبلنا كومنت وهنتواصل معاك فورا.



إقراء أيضا

 اهم اخبار السوشيال ميديا

لينكد إن

لينكد إن

8 يناير 2024

اهم اخبار السوشيال ميديا لعام 2023

لذلك سنوضح لك اهم اخبار السوشيال ميديا لعام 2023 حتى تكون مواكب لكل تحديث في عالم الـ Marketing بالعربي.

تحديثات جوجل لعام 2023

فيسبوك

فيسبوك

4 يناير 2024

تحديثات جوجل لعام 2023

تحديثات جوجل لعام 2023 لا تقتصر فقط على تحسين أداء محرك البحث، بل تعكس أيضًا الابتكار والتحسين المستمر. تعمل جوجل باستمرار على تلبية احتياجات المستخدمين وتوفير تجربة بحث متميزة، لذلك التحديثات تعكس تلك الجهود.

ما هو التسويق الالكتروني

فيسبوك

فيسبوك

21 ديسمبر 2023

ما هو التسويق الالكتروني 2024

تعرف على اخر التحديثات في مجال الديجتال ماركيتنج للاجابة عن سؤال ما هو التسويق الالكتروني و افضل طرق تطبيقه في عام 2024!

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

انستجرام

17 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

كن دائما على دراية باخر تحديثات السوشيال ميديا و الديجيتال ماركتنج على مستوى العالم من خلال منصة ماركتنح بالعربي

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

انستجرام

انستجرام

10 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

تعرف على اخر تحديثات السوشيال ميديا واخر اخبار مجال الديجيتال ماركتنج بالعربي من خلال منصة ماركتنج بالعربي ، اول منصة عربية في الاشرق الاوسط متحصصة في مجال التسويق الالكرتوني و الديجيتال ماركتنج

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

انستجرام

3 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

تابع كل اخبار مجال الماركتنج بالعربي و تحديثات السوشيال ميديا من خلال منصة ماركتنج بالعربي وهي أول منصة عربية في الشرق الأوسط متخصصة في مجال الديجيتال ماركتنج