سيو

2 أغسطس 2023

ما المقصود بـ تحسين محركات البحث واخر تحديثات جوجل لعام 2023

ما المقصود بـ تحسين محركات البحث

سيو

ما المقصود بـ تحسين محركات البحث واخر تحديثات جوجل لعام 2023



تخيل ان موقعك الالكتروني يظهر في اول نتائج تحسين محركات البحث على جوجل وان المحتوى الخاص بيك يكون متصدر نتائج البحث الاولي، احنا في ماركتنج بالعربي هنوضح لك في المقالة دي يعني ايه تحسين محركات البحث للموقع الالكتروني وازاي تطبق خطوات تساعدك في كيفية تحسين محركات البحث وان كل ما ارتفع ترتيب المحتوى الخاص بيك في صفحة نتائج محرك البحث (SERP)، حقق لك زيادة زوار موقعك مجانا.


يعني إيه تحسين محركات البحث (SEO)؟

تحسين محركات البحث للموقع الالكتروني هو ببساطة مجموعة من الخطوات والاستراتيجيات بتمكن موقعك الالكتروني من الظهور في نتائج البحث الاولى على محركات البحث المختلفة زي جوجل، ياهو، بينج، وغيرهم كتير. في طرق كتير لتحسين محركات البحث وأهمهم هو كتابة المحتوى والكلمات المفتاحية ودول هنتكلم عنهم بالتفصيل. ولكن عشان تتأكد إن طريقة تحسين محركات البحث اللي بتتبعها مظبوطة محتاج انك تتعاون مع افضل شركة سيو في مصر.


ايه أهمية تحسين محركات البحث للموقع الالكتروني؟

من ضمن اهمية تحسين محركات البحث للموقع الالكتروني هي أنه المعيار الأساسي اللي بتعتمد عليه محركات البحث جوجل، عشان توصل في اول نتائج صفحات محركات البحث.

لو عايز تقوم بـ تحسين محركات البحث للموقع الالكتروني الخاص بك انه يتصدّر نتائج البحث، يبقي لازم يكون عندك معرفة بالمعايير اللي بيحصل من خلالها تحسين محركات البحث. كمان لازم تحدد ايه الكلمات المفتاحية اللي بيبحث عنها جمهورك المستهدف وتكون عارف مين هما منافسينك.


عدد الزيارات المجانية ( الطبيعية الغير مدفوعة):

تواجه وسائل التواصل الاجتماعي تحدي في تحويل المتابعين إلى عملاء وكمان تحويل العملاء المحتملين إلى عملاء فعليين، ومن الصعب انك تنقل المستخدمين من منصات التواصل الاجتماعي زي فيس بوك، انستجرام، تطبيق ثريد Thread وغيرها لموقعك الالكتروني. وهنا يجي دور تحسين محركات البحث للموقع الالكتروني وهي مصدر كبير وفعال لزيادة زوار موقعك بطريقة مجانية.


طول التأثير:

في الغالب المدة اللي بيحتاجها منشور جديد على فيس بوك عشان يحقق عدد من الإعجابات والتعليقات بتكون في ذروة الـ 24 ساعة الأولى. ولكن لما تعمل محتوى مناسب لتحسين محركات البحث، بيكون له عمر افتراضي أطول بكتير.


نية البحث:

البحث بيكون مختلف على جوجل عكس وسائل التواصل الاجتماعي لأن لما المستخدم يزور موقعك من صفحة نتائج البحث يبدأ انه يستكشف كل المنتجات والخدمات الجديدة الموجودة عندك.


البيانات والتعليقات:

من الصعب انك تلاقى الأفكار اللي بيبحث عنها عملائك من تحليل وسائل التواصل الاجتماعي. وحتى لو تتبعت النقرات من ملفاتك الشخصية " البروفايل" على السوشيال ميديا إلى موقعك الإلكتروني، مش هتكون عارف بدقة ايه هي نية المستخدم، عشان كده تحسين محركات البحث للموقع الالكتروني بتكون دقيقة وبتبين الوقت اللي بيقضيه المستخدم داخل الموقع وبالتالي بتقدر تفهم سلوك المستخدم وتفضيلاته.

أهم 6 معايير في تحسين محركات البحث للموقع الالكتروني:


1- جودة المحتوى: جودة المحتوى الخاص بيك اللي بتقدمه على موقعك الالكتروني مهم جدا، لأن كل ما كان محتواك مفيد وجذاب للزائرين ويجاوب على كل اسئلتهم، هيزيد عدد زوار موقعك الالكتروني وكمان هيزيد الوقت اللي هيفضلوا فيه في موقعك عن مواقع منافسينك.

2- سرعة تحميل الصفحات: أهم عامل من العوامل اللي هتساعدك في تحسين محركات البحث للموقع الالكتروني وهو عامل السرعة لأن كل ما كانت سرعة موقعك كبيرة كل ما زاد الوقت اللي هيقضيه الزائرين داخل موقعك. كمان البيانات الداخلية لو بتحمل بسرعة، بتأثر بشكل كبير جدا على سلوك الزائرين، لأنه لو جمهورك دخل على الموقع و استنى اكتر من 10 ثواني لتحميل الموقع هيخرج و هيدور على منافسينك.


3- تصنيف الصفحة (PageRank): وجود روابط داخلية و باك لينكات بتأثر على تحسين محركات البحث للموقع الالكتروني. الروابط الداخلية هي روابط صفحات موقعك، و بتساعد جمهورك انه يعرف مواضيع لها علاقة باللى هو بيبحث عنه. لكن الباك لينكات دي روابط خارجية. في باك لينكات لصفحات أخرى رسمية أو مصادر معلومات عامة، زي مثلا صفحة وكالة ناسا الفضائية، او ويكيبيديا، وكمان روابط خلفية أو نصية وهي عبارة عن الروابط تضعها الصفحات التانية ليها علاقة بالصفحات الموجودة داخل موقعك الإلكتروني على أنه مصدر للمعلومات فيها.


4- معدل الزيارات داخل الموقع: جوجل لما بيلاقى ان معظم الناس بتتجه لموقعك الالكتروني و بيفضلوا داخل الموقع وقت طويل بيبتدي انه يظهر موقعك في اول نتائج البحث لأن ده معناه ان موقعك بيقدم محتوى مفيد ومهم للزائرين. وبالتالي هيتم زيادة زوار موقعك مجانا.


5- اختيار الكلمات المفتاحية المناسبة: اتاكد من انك تختار كلمات مفتاحية مناسبة بيبحث عنها جمهورك المستهدف عشان تقدر تظهرلهم في تحسين محركات البحث للموقع الالكتروني الخاص بيك وكمان لأن بمجرد ما جمهورك المستهدف يلاقوا الكلمات دي هيفضلوا اكتر في موقعك.


6- التحديث المستمر للمحتوى: كل ما تحدث محتوى موقعك كل فترة كل ما تصدر موقعك الالكتروني نتائج البحث، لازم تجدد باستمرار موقعك الالكتروني بكل التحديثات اللي بتحصل باستمرار على السوشيال ميديا، وتجدد المحتوى الخاص بيك كل فترة وكمان روابط صفحات موقعك الإلكتروني.


نصائح لـ تحسين محركات البحث للموقع الالكتروني:

بعد ما عرفت يعني ايه تحسين محركات البحث و أهمية تحسين محركات البحث للموقع الالكتروني، وان تحسين محركات البحث من ضمن اساليب الـ ديجيتال ماركتنج بالعربي. هنوضح لك شوية نصائح تساعدك في تحسين محركات البحث ومحتاج تعرفها وايه أهم الحاجات اللي لازم تخلي بالك منها عشان توصل لأفضل نتائج. عشان كدة هنقولك على أهم نصائح لـ تحسين محركات البحث للموقع الالكتروني:


اعرف منافسينك:

بداية الطريق لعمل محتوى جذاب هو انك تعرف مين هما منافسينك وتعمل تحليل ليهم وتدرسهم كويس جدًا قبل ما تبدأ في أي خطوة جديدة ودة لأنك لازم تكون فاهم المنافسين بيعملوا ايه، والخدمات أو المنتجات اللي بيقدمها منافسينك، وأسعارها.

بجانب طبعا طريقة عرض محتواهم والمواضيع اللي بيقدموها وده بيساعدك إنك تكون موجود داخل المنافسة أو كمان تفوق المنافسة فيما بعد، وبيساعدك جدًا في تحسين محركات البحث للموقع الالكتروني الخاص بك، كمان لأنك من خلال دراسة منافسينك بتقدر تعرف ايه أكتر حاجات بيبحث عنها جمهورك المستهدف وايه سلوكياتهم وتفضيلاتهم. تابع اراء العملاء اللي بيكتبوها ففي تعليقات منافسينك لأن تعليقاتهم سواء كانت ايجابية او سلبية هتساعدك تطور من البيزنس الخاص بك وتكون اقرب ليهم.


تأكد أن موقعك الإلكتروني يناسب جميع الأجهزة:

اوقات كتير ممكن تفتح موقع من على جهاز الكمبيوتر أو اللابتوب وتلاقيه شغال كويس لكن لو جيت تفتح نفس الموقع الالكتروني من على الموبايل بتلاقي إنه متغير وصفحات كتير مش واضحة فيه. عشان كدة محتاج تتأكد ان موقعك الالكتروني مناسب لأي حجم شاشة وأي نوع جهاز وده هيساعدك طبعا في تحسين محركات البحث للموقع الالكتروني وإن الزائر يقضي أطول وقت ممكن داخل موقعك.


زيادة سرعة موقعك الإلكتروني:

سرعة الانترنت ملهاش علاقة بسرعة تحميل الموقع الالكتروني، لأن ممكن تكون سرعة الانترنت جيدة لكن تحميل صفحات موقعك بيحتاج وقت كبير عشان تحمل، وطبعا المستخدمين لما بيدخلوا موقع ويلاقوه مش بيحمل بسرعة بيقرروا انهم يخرجوا بره الموقع وبالتالي ده هيأثر بالسلب على تحسين محركات البحث للموقع الالكتروني. عشان كدة اتأكد ان موقعك له سرعة تحميل عالية و تختبرها كل فترة.


تجديد المحتوى بإستمرار:

كل حاجة حوالينا بتتغير بسرعة جدًا وبيحصل تحديثات كتير محتاج انك تكون مواكب للتغير دة وتجدد من محتوى موقعك اللي بتقدمه كل يوم. من خلال البحث عن الكلمات المفتاحية اللي بيبحث عنها عملائك و متابعة نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الاسبوعية على موقعنا ماركتنج بالعربي هتقدر تكون معلومات كتير عن مجال الـ Marketing بالعربي وتقدر تقدم محتوى يواكب كل جديد عشان يفضل المستخدم طول الوقت حاسس إنك up to date ومبتكر.


إضافة صفحة خاصة بالأسئلة الأكثر تكرارًا FAQ:

ممكن يكون المحتوى الخاص بك مفيد جدا ولكن لسه في أسئلة داخل عقل المستخدم محتاج يعرف اجابتها، عشان كدة افضل حل إنك تضيف جزء للأسئلة الأكثر تكرارًا وشيوعًا في موقعك الإلكتروني، من خلال إضافة صفحة منفصلة خاصة بالأسئلة دي، لأن بكده بتوصل رسالة للمستخدمين إنك بتوفرلهم كل إحتياجاتهم وبالتالي هتكون المصدر الأول وطبعا ده هيساعدك جدًا في تحسين محركات البحث للموقع الالكتروني.


انشر موقعك على مواقع تانية:

محتاج تعمل صفحة على الفيس بوك وتبدأ تحط لينك موقعك الالكتروني في كل بوست بتنزله عشان يبدأ الناس في زيارة موقعك الالكتروني وبالتالي زيادة عدد الزائرين من غير اعلانات. وكمان ممكن تبدأ تنشر موقعك الالكتروني في مواقع تانية عن طريق اعلانات جوجل واللي هتلاقي شرح تفصيلي عنها هنا ازاى اعمل اعلان على جوجل.


إضافة صفحة للمقالات:

المستخدم دايما بيحب يعرف تفاصيل اكتر عن المنتجات أو الخدمات اللي بتقدمها وهنا بيجي دور المقالات الموجودة داخل موقعك الالكتروني انها توضح للمستخدم التفاصيل كلها وطريقة الاستخدام، عشان كده صفحة المقالات داخل موقعك الإلكتروني مهمة جدا زي الصفحة الرئيسية وصفحة المنتجات أو الخدمات لإتمام عملية شراء منتج او حجز خدمة لأنها بتحقق لك زيارات أكتر لموقعك وظهور أكتر في النتائج الأولى وبالتالي تحسين محركات البحث للموقع الالكتروني.



ملخص


عايز محتوى موقعك الإلكتروني يكون في أول نتيجة من نتائج البحث على جوجل؟ بتبحث عن معايير ونصائح تساعدك في تحسين محركات البحث للموقع الالكتروني؟ في المقالة دي هنساعدك تعرف يعني ايه تحسين محركات البحث للموقع الالكتروني. وان كل ما ارتفع ترتيب المحتوى الخاص بيك في اول صفحة نتائج محرك البحث (SERP)، زاد عدد الزوار لموقعك الالكتروني.


جوجل هو أول منصة بيبحث فيها الناس عن كل الأسئلة اللي في بالهم وكمان عن كل منتج أو خدمة عايزين يعرفوا عنها بالتفصيل. من خلال استخدام كلمات مفتاحية يبحثوا عنها عشان يحصلوا على نتيجة أسئلتهم، عشان كده مهم انك تستخدم الكلمات المفتاحية اللي يبحث عنها جمهورك المستهدف مع دراسة منافسينك وتعرف ايه الطرق اللي بيستخدموها ونوع المحتوى اللى بيقدموه عشان تتفوق عليهم وتبتكر محتوى خاص بيك مختلف عنهم يجذب جمهورك المستهدف.


لو حابب تعرف أكتر عن مجال الـ ديجيتال ماركتنج بالعربي، تابع كل مقالاتنا فى ماركتنج بالعربي وغيرها من المواضيع اللي هتساعدك تنقل البيزنس الخاص بيك لمرحلة تانية أعلى بكتير.

كمان لو عايز تعرف ازاي تختار افضل شركة اعلانات سوشيال ميديا تساعدك في انك تحقق نتائج فعلية يبقى ببساطة تابع مقالاتنا كل يوم وأقرأ المقالات الموجودة على موقعنا. وبنشجعك لو عندك أى استفسار ممكن تكتبلنا كومنت وهنتواصل معاك فورا.


إقراء أيضا

 اهم اخبار السوشيال ميديا

لينكد إن

لينكد إن

8 يناير 2024

اهم اخبار السوشيال ميديا لعام 2023

لذلك سنوضح لك اهم اخبار السوشيال ميديا لعام 2023 حتى تكون مواكب لكل تحديث في عالم الـ Marketing بالعربي.

تحديثات جوجل لعام 2023

فيسبوك

فيسبوك

4 يناير 2024

تحديثات جوجل لعام 2023

تحديثات جوجل لعام 2023 لا تقتصر فقط على تحسين أداء محرك البحث، بل تعكس أيضًا الابتكار والتحسين المستمر. تعمل جوجل باستمرار على تلبية احتياجات المستخدمين وتوفير تجربة بحث متميزة، لذلك التحديثات تعكس تلك الجهود.

ما هو التسويق الالكتروني

فيسبوك

فيسبوك

21 ديسمبر 2023

ما هو التسويق الالكتروني 2024

تعرف على اخر التحديثات في مجال الديجتال ماركيتنج للاجابة عن سؤال ما هو التسويق الالكتروني و افضل طرق تطبيقه في عام 2024!

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

انستجرام

17 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

كن دائما على دراية باخر تحديثات السوشيال ميديا و الديجيتال ماركتنج على مستوى العالم من خلال منصة ماركتنح بالعربي

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

انستجرام

انستجرام

10 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

تعرف على اخر تحديثات السوشيال ميديا واخر اخبار مجال الديجيتال ماركتنج بالعربي من خلال منصة ماركتنج بالعربي ، اول منصة عربية في الاشرق الاوسط متحصصة في مجال التسويق الالكرتوني و الديجيتال ماركتنج

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

انستجرام

3 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

تابع كل اخبار مجال الماركتنج بالعربي و تحديثات السوشيال ميديا من خلال منصة ماركتنج بالعربي وهي أول منصة عربية في الشرق الأوسط متخصصة في مجال الديجيتال ماركتنج