سيو

20 يونيو 2023

39 حيلة لزيادة زوار موقعك مجانا

زيادة زوار موقعك مجانا

سيو

39 حيلة لزيادة زوار موقعك مجانا


لما تسأل حد من المسوقين أو صاحب عمل عن إيه أكتر حاجة عايزنها في الدنيا، هيقولك أكيد زيادة العملاء. طب وإيه تاني بيجي في دماغهم؟ زيادة عدد الزيارات إلى موقعهم. تعرف أن التحدي الأكبر اللي بيواجهوا 61٪ من المسوقين هو زيادة عدد الزيارات والعملاء المحتملين. وأكيد أنت كمان عايز تعرف ازاى تزود عدد عملائك و البيزنس بتاعك يكون معروف على نطاق أوسع بكتير.


في طرق كتير ممكن من خلالها زيادة زوار موقعك مجانا، واحنا النهاردة في المقالة دي، هنشارك 39 حيلة منها وتقريبا كلها مجانية.


ازاي تزود عدد الزيارات لموقعك بالمحتوى

المحتوى مهم جدا عشان هيساعدك توصل لزيادة زوار موقعك مجانا وهو المفتاح الأساسي عشان تقدر تنفذ الاستراتيجيات اللي موجودة في المقالة دي.


1- عندك موقع إلكتروني؟


أهم حاجة محتاجها عشان توصل ل زيادة زوار موقعك مجانا، أن يكون عندك موقع إلكتروني وهو عبارة عن انك تنزل محتوى مقالي مفيد على موقعك الإلكتروني بطريقة مستمرة.


الشركات اللي بتنزل مقالات بتحصل على 97٪ من اللينكات لموقعها الإلكتروني.

الأنشطة التجارية اللي بتنزل مقالات بتحصل على نسبة 55٪ من زوار موقعها الإلكتروني أكتر من الأنشطة التجارية اللي مش بتنزل مقالات على موقعها.

فى الاغلب المسوقين اللي عندهم مواقع الكترونية بيزيد عائد الاستثمار ليهم بمقدار 13 مرة.


كل ما زادت القيمة اللي بتقدمها على موقعك، زادت الأسباب اللي تخلي الناس تزوره. ومن غير ما يكون عندك موقع الكتروني على جوجل ، هيكون من الصعب تنفيذ معظم الاستراتيجيات التانية في المقالة دي.


2- ركز على المواضيع اللي تحافظ على جمهورك:

ممكن الاخبار والمواضيع التريند تساعدك فى زيادة زوار موقعك مجانا على المدى القصير، إلا أنها مفروض متاخدش منك المجهود والتركيز الأكبر. الأفضل أنك تنشئ محتوى في مواضيع دايما فى موضع اهتمام جمهورك، المقالات اللي من النوع ده بتعمل على زيادة زوار موقعك مجانا بمرور الوقت.


3- اكتب عناوين مشوقة تشجع القارئ:

العناوين هي من أهم أجزاء المحتوى بتاعك. تعرف أن الدراسات أثبتت أن عناوين المقالات الفعاله بتقدر توصلك لزيادة زوار موقعك مجانا بنسبة 500٪. على الرغم أن من غير عنوان مقنع، المقالة محدش هيقراها كتير حتى لو هي فيها معلومات مفيدة وشاملة. عشان كده أتقن فن كتابة العناوين الرئيسية عشان القراء يختاروا مقالاتك أنت في محركات البحث على جوجل.


4- اطلب من جمهورك زيارتهم لموقعك:

دور المؤلفين الضيوف اللي بتعمل معاهم مقابلة مش بس بيقتصر على تنويع مواضيعك ووجهات نظرهم ، لكن هيبقوا عايزين يشاركوا المقالة مع جمهورهم وربطها ب لينك على موقعهم، وبكده هيزيد عدد القراء على موقعك وبالتالي زيادة زوار موقعك مجانا.

بس أتأكد من نشر محتوى مفيد عالي الجودة من غير لينكات أو روابط مش مهمه ( عشان ميحصلش عقوبة من Google وتفقد عدد الزيارات ).




5- صمم صور جذابة:

ممكن تستخدم أدوات التصميم زي Canva عشان توضح المفاهيم وتصور البيانات وتعيد إنشاء المخططات في علامتك التجارية. لما المواقع التانية تستخدم صورك، فهي هتعود على لينك موقعك الإلكتروني. وكمان لما تعرض صورك، Google ممكن تعرض صور كتير في نتائج البحث العادية ومنها صورك، وده هيزود من الفرص لترتيب ظهورك فى نتائج البحث الأولى و زيادة زوار موقعك مجانا.


6- دمج الفيديو:

المحتوى المكتوب له تأثير كبير، ولكن الفيديو قادر أنه يجذب عدد زيادة زوار موقعك مجانا ويخليهم يتفاعلوا بسرعة جدا.

فى السطور الجاية هنوضح طرق لاستخدام الفيديو عشان تحصل على زيادة زوار موقعك مجانا:


اختار مقاطع الفيديو تكون موجودة فى مقالاتك على موقعك الإلكتروني عشان تظهر فينتائج بحث الفيديو.

أعمل YouTube SEO لترتيب أعلى على YouTube، وضيف لينكات فى موقعك الإلكتروني على وصف الفيديو.

ضيف call to action توحي اتخاذ رد فعل مباشر في الفيديو بتاعك عشان توجه الأشخاص إلى موقعك.


7- مركز الموارد:

مقاطع الفيديو ومشاركة المقالات على موقعك الإلكتروني مش الأنواع الوحيدة من المحتوى اللي لازم تعملها لتثقيف جمهورك وبناء الثقة بينك وبينهم. متنساش ان فى حاجات تانية زى الانفوجرافيك وإرشادات قابلة للتنزيل والنماذج والندوات عبر الإنترنت وغيرها.

لما تنشأ كل ده وتستخدمه في مكان تاني على موقعك الإلكتروني، جمعهم في صفحة الموارد. الأكيد أن مكتبة محتوى الوسائط المتعددة هتجذب زيادة زوار موقعك مجانا وهيرجعوا لموقعك كل شوية.


ازاى ممكن زيادة زوار موقعك مجانا مع تحسين محركات البحث؟

بعد ما قولنا استراتيجيات كتير عشان تحصل على زيادة زوار موقعك مجانا، المشكلة هنا أن ده مش هيتحقق من غير ما تظهر لجمهورك في الصفحة الأولى على Google.

الصفحة الأولى من Google فيها 71٪ من نقرات حركة البحث، عشان كده أنت محتاج استراتيجية تحسين محركات البحث.


تحسين محركات البحث هو ببساطة ممارسة لتحسين موقعك الإلكتروني لمحركات البحث عشان يكون واضح في نتائج البحث. استراتيجية تحسين محركات البحث هي حاجة مهمة جدا، وعشان كده دي أهم أساسيات تحسين محركات البحث.


8- استهداف الكلمات الرئيسية. "Keywords ":

الكلمات الرئيسية هي الكلمات والعبارات اللي بيكتبها الأشخاص في محركات البحث، وكمان في بعض الكلمات الرئيسية الناس بيدوروا عنها أكتر عن غيرها. باستخدام أدوات البحث عن الكلمات الرئيسية ، ممكن تلاقي على سبيل المثال.

ممكن تلاقي ان كلمة "كيفية زيادة مشاركة موقعك الإلكتروني" بيحصل عليها 10 عمليات بحث في الشهر، وتلاقي كلمة تانية زي كيفية زيادة زوار موقعك مجانا بيحصل عليها 300 عملية بحث في الشهر.

وبالتالي أنك تعمل keyword research دقيق عشان تقدر تعرف وتستهدف الكلمات المفتاحية اللي عليها نسبة بحث أعلى.


9- كلمات رئيسية طويلة:

كل ما زاد حجم البحث، زادت احتمالية زيادة زوار موقعك مجانا، مش كده؟ مش بالسرعة دى . كتير من الكلمات الرئيسية اللي حجمها كبير جدًا بيكون صعب تصنيفها.

من ناحية تانية ، من الأسهل تصنيف الكلمات الرئيسية الطويلة وهتكون النتيجة هي زيادة زوار موقعك مجانا اللي ليهم صلة بموقعك.


10- أختار كلماتك الرئيسية بشكل استراتيجي:

من أساسيات تحسين محركات البحث على الصفحة، لما تقوم بتحسين المحتوى بتاعك عشان تقدر محركات البحث تفهم ايه اللى بيحصل وبيدور حواليه وترتيبه في عمليات البحث اللي ليها علاقة. اتأكد من وضع كلمتك الرئيسية المستهدفة بالترتيب ده:


علامة العنوان (عنوان التعريف) لازم يكون بيتضمن الكلمة المفتاحية

عنوان H1 لازم يكون بيتضمن الكلمة المفتاحية

عنوانين H2 على الأقل لازم يكون بيتضمن الكلمة المفتاحية

الكتابة بشكل طبيعي فى المقالة

اتأكد ان الكلمة المفتاحية تكون موجودة في أول 100 كلمة

حدد صور مكتوب عليها نصوص جذابة

وصف Meta أو "Meta description" لازم يكون بيتضمن الكلمة المفتاحية



11- تحسين مظهر محركات البحث ليك على Google:

أنك تختار الكلمة الرئيسية في الوصف التعريفي والعنوان التعريفي ده لوحده مش كفاية. محتاج لتحسين المعلومات المهمة دي عشان تحسن جاذبيتها على صفحة نتائج محرك البحث Google عشان تشجع على زيادة عدد النقرات وزيادة زوار موقعك مجانا.


وصف Meta: يكون بين 155-165 حرف.

عنوان Meta: يكون 60 حرف أو أقل، ويكون قريب من الكلمة الرئيسية اللي في البداية وحاول تضيف نوع من القيمة أو الفايدة اللي هيلاقيها القارئ.


12- اللينكات الداخلية:

لما تنشئ المحتوى وتنشره، أتأكد من أنك تضيف 1 ل 3 لينكات "روابط" على الأقل من صفحات تانية على موقعك ل الصفحة اللى هتنشر فيها المحتوى. ده هيساعدك في زيادة زوار موقعك مجانا للصفحات دي، وكمان هيفضل الزائرين على موقعك لفترة أطول، وهيفضلوا يشوفوا كتير من صفحاتك على موقعك، وده هيسمح ليهم انهم ياخدوا أكبر قيمة من موقعك. و كل ده بيحسن ترتيبك فى الصفحة الأولى على Google ويجذب كتير من الناس و زيادة زوار موقعك مجانا.


13- تحسين سرعة موقعك الإلكتروني:

حصلت معاك مرة انك تستني 30 ثانية لحد ما يحمل موقعك الإلكتروني؟ ـكيد لأ، نفس الكلام بالنسبة لزوار موقعك لو دخلوا الموقع واستنوا اكتر من 15 ثانية والموقع لسه بيحمل، مش هيستنوا أكتر من كده وهيخرجوا من الموقع.

وبالتالي ده هيزود جدا من معدل ال bounce rate وده هيضر موقعك جدا بالنسبة ل Google وهيؤدي ان النتائج بتاعتك تتؤحل للصفحة الخامسة أو السادسة.

أتأكد من أن صفحاتك مُحسَّنة تقنيًا بقدر الإمكان، وكمان أحجام ملفات الصور، وهيكل الصفحة ، ووظائف المكونات الإضافية لجهات خارجية. كل ما موقعك حمل بشكل أسرع، كل ما كان أفضل.


14- ازاى موقعك يكون متجاوب مع الزائرين؟

معظم الناس بتفضل أنها تفتح المواقع من الموبايل أكتر من الكمبيوتر، عشان كده لو عايز الزائرين يدخلوا موقعك لازم تتأكد من إمكانية وصول موقعك للزائرين وعرضه بشكل مريح على كل الأجهزة ، حتى الموبايلات اللي مش حديثة.



15- تنفيذ ترميز المخطط "schema markup":

ممكن تستخدم ترميز المخطط لتحسين ظهور نتائج البحث في محركات البحث، وكمان ممكن لمحركات البحث انها تفهم محتوى الصفحة بشكل أفضل، وعرض البيانات المهمة زي العنوان والوصف والتصنيفات بشكل دقيق أكتر.

تطبيق ترميز المخطط مش هيوصلك ل زيادة زوار موقعك مجانا من تلقاء نفسه ، ولكنه هيسهل على روبوتات محرك البحث انهم يلاقوا صفحاتك و يعملولها فهرسه .


16- تحديث المحتوى بتاعك بانتظام:

المحتوى ممكن يفقد قيمته مع مرور الوقت، عشان كده أنك تحدث المحتوى بتاعك ده عامل كبير في ترتيب نتائج البحث. حتى ولو كانت مشاركتك لسه مش في المرتبة الأولى في الصفحة الأولى من Google ، لكن هتتفاجئ ايه اللي ممكن يعمله بمجرد أنك تحدث المحتوى. ممكن يزود تاريخ النشر الجديد على ترتيب نتائج محركات البحث على Google و زيادة نسبة النقر في ظهورك وزيادة زوار موقعك مجانا.


لكن مش مجرد ما تغيير بعض الكلمات وبعدين تحدث تاريخ النشر في المنشور. لأن Google بياخد وقت عقبال ما يعمل crawling and archive . هنوضح بعض الإستراتيجيات انك ازاى تلاقى زيادة فى زوار موقعك مجانا من محتوى تم تحديثه:


تحديث أو إضافة معلومات وإحصائيات جديدة.

استبدل العناصر المرئية القديمة أو أنشئ صور جديدة لتوضيح المفاهيم.

أضف لينكات جديدة لمصادر أحدث.

إصلاح اللينكات والصور المعطلة.

أضف كلمات رئيسية جديدة من تقرير طلبات البحث في Search Console.

تعديل عنوان التعريف الخاص بك ووصف meta.



17- احصل على باك لينكات:

أكتر عوامل بتأثر على ترتيب بحث النتائج وبتأثر على Google هو كمية وجود الباك لينكات على موقعك. كل ما زاد عدد الباك ليك اللي عندك من مواقع موثوق فيها وليها سلطة نطاق عالية Domain Authority"، زادت سلطة المجال الخاصة بيك وزادت رتبتك وزيادة زوار موقعك مجانا.


في استراتيجيات كتير عشان تبني باك لينكات ناجحة ومنها:


تواصل مع المواقع الموثوقة وأعرض عليهم كتابة مقالة كضيف، عشان تقدر تحط لينك لموقعك في المقالة أو في جزء السيرة الذاتية للمؤلف.

استخدم أداة تحسين محركات البحث (SEO) عشان تلاقي اللينكات المعطلة على مواقع الالكترونية الأخرى وفي الحالة دي بتقدم لهم لينكات بتاعتك كبديل.

إنشاء محتوى جذاب وحديث هيكون محتاج انك تعمل لينك له.



18- ازاى تحقق زيادة زوار موقعك مجانا باستخدام وسائل التواصل الاجتماعي؟

التسويق على وسائل التواصل الاجتماعي له فوايد كتير منهازيادة زوار موقعك مجانا. في بعض الطرق هتحول المنصات الضخمة دي لمولدات زيارات لموقعك.


19- التسويق للمحتوى بتاعك على وسائل التواصل الاجتماعي:

مش كفاية انك تعمل محتوى رائع وتتمني أن الناس تشوفه! سوق لمحتواك على صفحاتك على وسائل التواصل الاجتماعى اللي فيها شهرة أكبر لجمهورك. تويتر Twitter مثالي للينكات القصيرة والسريعة (والمغرية) ، في حين أن منشورات Google Business ممكن تساعد موقعك في الظهور في نتائج البحث المحلية. لو انت بتمثل شركة من شركات منتجات B2C، هيكون الأفضل لجمهورك أنك تنزل صور جذابة للمواقع الاجتماعية زي Pinterest و Instagram.


كل ده مش بس هيؤدي لزيادة زوار موقعك مجانا، ولكن كل ما زاد اهتمامك بالمحتوى بتاعك، زادت احتمالية حصولك على باك لينكات اللي احنا لسه متكلمين عنها.


20- ضيف هاشتاج:

لما تشارك المحتوى بتاعك على LinkedIn و Twitter و Instagram والمواقع التانية المتوافقة مع الهاشتاج ، حط هاشتاج له علاقة بالمحتوى بتاعك عشان تحسن الوصول لمحتواك. كمان يكون كل هاشتاج محدد جدا للموضوع اللي هتنشره، عشان يشوفوه الناس اللي ممكن يقروا أو يشاركوا أو يحطو لينك المحتوى بتاعك على وسائل التواصل الاجتماعي.



21- وسع نطاق استهدافك:

وانت بتنشئ محتوى وتستهدف العملاء المحتملين، لازم يكون في اعتبارك فئات تانية تخليها تيجي موقعك زي:


منشورات الصناعة زى المجلات التجارية والمواقع الإخبارية والمواقع الالكترونية للعلامات التجارية الكبيرة والمؤثرين الاجتماعيين اللي هما "الانفلونسرز".

مصادر التأثير الخارجية زي الصحفيين في وسائل الإعلام الرئيسية والمؤثرين الاجتماعيين خارج مجال عملك.

توصيات العملاء: الأشخاص اللي سبق وقدمت ليهم خدمة أو منتج وبعدين يرشحوك لناس تانية عشان تتعامل معاك.

المؤثرين المحتملين: العملاء اللي عندهم شبكات كبيرة ومتابعين، أو مقالات مفيدة للقراءة زي المؤثرين " الانفلونسرز" على وسائل التواصل الاجتماعي.



22- انشر مقالات مفيدة على LinkedIn:

لينكد ان هو أكبر شبكة إجتماعية احترافية في العالم هي منصة نشر قيّمة في حد ذاتها، وده معناه انك لازم تنشر المحتوى على LinkedIn بشكل منتظم. ممكن يؤدي ده لزيادة زوار موقعك مجانا، وجذب عدد كبير من الزوار إلى صفحة شركتك على LinkedIn ، وزيادة سمعتك في مجال عملك. مش مضطر انك تبدأ تخترع العجلة لأن في سبق واخترعها قبلك، الأفضل أنك تبتدي تكتب عن موضوع جديد أو تعيد تحديد الهدف من المحتوى اللي كتبته قبل كده.


23- مقابلة قادة الفكر في المجال:

تفتكر ان المقابلات دي مخصصة للمتمكنين من المجال و بقالهم سنين كتير بس؟ طب تعرف ان في عدد كبير من الناس عندهم استعداد يتكلموا معاك فى المجال اللى انت شغال فيه.

كل اللي عليك أنك ترسل رسائل بريد إلكتروني تطلب مقابلة مع قادة الفكر في مجال عملك وانشر المقابلات على موقعك الإلكتروني. أن الناس تكون عارفاك وعارفه أسمك ده مش كفاية عشان يحقق زيادة زوار موقعك مجانا، لكن اما تشارك الشخص المتخصص في المجال زيك وتتكلموا في محتوي مفيد ده هيوصلك لزيادة زوار موقعك مجانا.



24- ضيف أزرار المشاركة الاجتماعية Social Sharing Buttons:

دي أفضل حيلة لزيادة زوار موقعك مجانا، هو أنك تحط buttons يدوس عليه الزائر ومن خلاله بيقدر يشارك موقعك على وسائل التواصل الاجتماعي زي فيس بوك، تويتر، لينكد ان، وغيرها. ولما المستخدم يدوس على button منهم بيقدر ينشئ منشور أو رسالة أو تويتة على حسابه في الموقع الاجتماعي اللي هو اختاره، مع وجود لينك بيشير لمكان المحتوى الأصلي.


25- دور على المنافسة:

لو مش بتستخدم موقع زي BuzzSumo عشان تشوف منافسينك بيعملوا ايه فأنت كده فايتك كتير.

الموقع ده في خدمات كتير بتجمع بين الأداء الاجتماعي لمواقع ومحتويات محددة عشان تزودك بنظرة سريعة على الموضوعات اللي ليها أهمية كبيرة للقراء، والأهم من كده، بتعمل جولات على وسائل التواصل الاجتماعي. يعني بتقدر تكتشف ايه اللي بيقراه الناس وبيتكلموا عن ايه، استغل ده وقدم المحتوي اللي هما بيدوروا عليه عشان توصل لزيادة زوار موقعك مجانا.



26- انشر محتواك في الوقت المناسب:

عشان المحتوى بتاعك يوصل للناس ويتشاف، لازم تختار الوقت المناسب اللي تنزل فيه المحتوي عشان الناس تقدر تتفاعل معاه.

ركز على تحليلات الوسائط الاجتماعية الخاصة بيك عشان تلاقي أوقات اليوم والأسبوع اللي عليها أكبر قدر من المشاركة من جمهورك وكمان مشاركة لينكات منشورات المدونة بتاعتك.



27- ازاى تحصل على عدد زيارات لموقعك مع listing:

دور على الأدلة المحلية والعالمية اللى ليها علاقه بنشاطك التجاري وسجل موقعك فيها. ولكن مجرد إضافة موقعك الى بطاقة بياناتك ده مش كفاية. من المهم تحسين القوائم الخاصة بيك عشان يتمكنوا من الترتيب فى محركات البحث على الأنظمة الأساسية الخاصة بيهم والاطلاع عليها من الباحثين المحليين.


ممكن تلاقي أفضل مواقع قوائم الأعمال مجانية ولكن الأهم هو ملف تعريف Google Business بتاعك ، عشان ممكن تساعدك القائمة المحسّنة في الترتيب على Google maps وبحث Google . Facebook مهم جدا لأنه تاني أكبر دليل قوي للبحث بالنسبة للناس وعشان تحسن قوائمك:


املأ كل قسم متاح.

أشمل فئة عملك.

حافظ على اتساق معلوماتك قدر الإمكان عبر القوائم.

احصل على المراجعات والرد عليها.

إضافة الصور.

حافظ على تحديث المعلومات الخاصة بك بانتظام.


طرق بسيطة لزيادة زوار موقعك مجانا.

استضافة ندوات عبر الإنترنت

الناس بتحب تتعلم، وتعتبر الندوات عبر الإنترنت طريقة ممتازة لنقل حكمتك ومعرفتك إلى جمهورك المنتظر بفارغ الصبر. إلى جانب حملة التسويق الاجتماعي الفعالة. الندوات عبر الإنترنت طريقة رائعة لزيادة زوار موقعك مجانا. أرسل بريد إلكتروني قبل أسبوع أو قبل الميعاد المحدد، وكمان ابعتلهم تذكير زي "الفرصة الأخيرة للتسجيل". وفي اليوم اللي بعد الندوة عبر الإنترنت تأكد من أرشفة العرض التقديمي "البريزنتيشن" لمشاهدته في أى وقت تاني.

سوق لندواتك على موقعك على نطاق واسع من خلال وسائل التواصل الاجتماعي.


28- بناء مجتمع عبر الإنترنت:

الناس بتحب التعبير عن آرائهم ويقولوا رأيهم في الموضوعات اللي بيحسوا بشغف تجاهها. عشان كده بناء مجتمع على موقعك هو طريقة رائعة عشان تبدأ تتكلم معاهم وده هيساعدك فى زيادة زوار موقعك مجانا. تطبيق نظام تعليق قوي من خلال حلول الجهات الخارجية مثل تعليقات فيس بوك أو إنشاء منتدى مخصص عشان يتمكن الزوار من طرح الأسئلة. متنساش إدارة مجتمعك عشان تضمن تلبية الحد الأدنى من معايير اللياقة.


29- المشاركة في المنتديات:

على الجانب الآخر، انضم إلى المنتديات ومجموعات الوسائط الاجتماعية على LinkedIn و Facebook و Reddit عشان تقدر مشاركة معرفتك. زود مشاركتك بلينكات لو كانت مناسبة أو مسموح بيها. ولو عملت كده ، متنشرش لينكات بس لوحدها أو تحط لينكات فى كل مقالة.

وأتأكد من أن اللينك خاص بمقالة على موقع إلكتروني معين بموضوع له علاقة. الهدف الأساسي هنا مش توجيه الزيارات لموقعك. الهدف منه إضافة قيمة وبناء الوعي بالعلامة التجارية. هتلاقي الأشخاص المهتمين على موقعك بنفسهم، أو بيروحوا لصفحتك الشخصية عشان يقدروا يلاقوا موقعك.



30- حضور المؤتمرات:

مهما كان المجال اللي شغال فيه، في فرص أنك تلاقي عدد من المؤتمرات اللي ليها علاقة بشغلك. حضور المؤتمرات فكرة كويسة جدا وأنك تكون متكلم وتشارك في المؤتمرات ده افضل طبعا. وتعتبر طريقة ممتازة عشان تأسس نفسك كرائد أعمال ومفكر في مجال عملك.



31- نشر محتواك على مواقع تجميع المحتوى:

لو عندك موقع الكتروني، يحتوي على Really Simple Syndication"، ودي عبارة عن تقنية بتستخدمها لنشر المحتوى عبر الإنترنت. وده بيسمح لمواقع تجميع المحتوى أنها تعرض أحدث محتوى على موضوع معين. معظم الناس بيستخدموا المواقع دي عشان يتابعوا المقالات المفضلة ومواقع الأخبار وغيرها ، وفي الغالب بيشتركوا في أنهم يتلقوا رسايل على البريد الإلكتروني اللي بيكون عليها لينكات المواقع دي.


32- ابدأ بارسال رسالة إخبارية عبر البريد الإلكتروني "email newsletter":

مفيش شك أن الطريقة دي هتساعدك في زيادة زوار موقعك مجانا مع كل مره بيدوسوا فيها على لينك المحتوى أو العرض اللي في الرسالة.

الرسائل الإخبارية هي أنك ترسل رسايل بشكل منتظم على البريد الالكتروني للناس المهتمة بموضوع معين. وتقدر تبعتلهم الرسايل دي عشان تعرفهم بالمحتوى الجديد وتعلن عن منتجاتك وعروضك أو خدماتك وممكن كمان تقدم المحتوى الإعلامي والتثقيفي والمعلوماتي.

بس خد بالك أنك متبعتش عدد كبيرجدًا من رسايل البريد الإلكتروني أو لينكات كتير أوي بشكل مبالغ فيه عشان في الحالة دي ممكن الناس متفتحش رسالتك ولا يدخلوا موقعك من كتر عدد الرسايل، أختار الوقت المناسب وأبحث عن ايه الخطوات اللي تعملها عشان تبعت رسالة إخبارية على البريد الالكتروني تشجع الناس انهم ياخدوا رد فعل سريع ويدخلوا موقعك الإلكتروني.


33- تواصل مع الرسائل الإخبارية عبر البريد الإلكتروني:

في نشرات اخبارية كتير لكل موضوع في الحياة وممكن تعمل عروض ومساهمات. وأنك تبحث عن الاشخاص الموجودين في تخصصك و يبحثوا عن محتوى مفيد ورائع وقدم لهم المحتوي اللي هما محتاجينه ويميزك أنت أما تقدمه وده مش بس هيكون سبب في زيادة زوار موقعك مجانا لكن كمان هيعزز الوعي بالبراند بتاعك. وهتلاقي الناس بيزوروا موقعك بانتظام (أو الاشتراك في رسالتك الإخبارية!).


34- إنشاء أداة مجانية:

تفتكر ايه أفضل من المحتوى المجاني والمفيد؟ أن يكون في أدوات مجانية ومفيدة كمان. أدوات بتساعد على توليد الأفكار والتقييمات والاختبارات والآلات الحاسبة وغيرها. ممكن تقوم بتحسين الصفحة اللي فيها محتوى طويل عن طريق انك تعمل table of content وده هيخلي المقالة بتاعتك تكون منظمة اكتر.

اما يكون ليك أداة خاصة بيك ده هيشجع الزائرين انهم يزوروا صفحتك أكتر من مره عشان يستخدموا الأداة بتاعتك وطبعا ده هيضمنلك زيادة زوار موقعك مجانا.


35- أعلن:

الطريقة دي مش مجانية، ولكن لو اتعملت بشكل صح هتفرق معاك جدا وهيكون استثمار مربح ليك.

تحسين محركات البحث على Google من أفضل الطرق عشان تعلن ولكن الموضوع بياخد شهور من نشر محتواك عشان تجمع عدد زيارات وتنشئ لينكات وأنك تكون في ترتيب الصفحة الأولى على Google. ممكن تكون بتفكر في عمل حملة إعلانية مدفوعة. حتي إعلانات البحث والعرض والإعلانات الاجتماعية طرق ممتازة عشان تجذب زوار مستهدفين وده هيحققلك زيادة زوار موقعك مجانا في نطاق واسع. كل وسيلة تواصل اجتماعي هتقرر تعمل اعلان مدفوع عليها بيكون ليها مزاياها وعيوبها ، عشا كده فكر كويس جدا في أهدافك قبل ما تعمل الاعلان.


برنامج إعلانات Google من أفضل المواقع اللي تبدأ فيها وممكن تبحث أكتر عن أزاى تشغل إعلانات Google. لو انت عايز أن زيادة زوار موقعك مجانا تؤدي لزيادة المبيعات ، هتحتاج لاستهداف كلمات رئيسية "keywords" تجارية كجزء من استراتيجيات البحث المدفوعة. ممكن تكون المنافسة على مصطلحات البحث شرسة (ومكلفة) ، ولكن المكاسب اللى هتجيلك تستحق التعب والمحاولة.




36- أدوات للمساعدة في توجيه عدد الزيارات إلى موقعك الإلكتروني:

تتبع مقاييس تحسين محركات البحث في Google Analytics

يعتبر Google Analytics مصدر لا يقدر بثمن لأن فيه بيانات عن كل جانب ممكن تتخيله من موقعك، من أول صفحاتك المنتشرة بين المستخدمين لصفات الزوار اللي بيدخلوا موقعك. راقب دايما مقاييس تحسين محركات البحث بتاعتك، واستخدم المعلومات دي في استراتيجيتك التسويقية والمحتوى. واكتشف الموضوعات اللي زوارك بيبحثوا عنها على موقعك، وكمان البروفايل الديموغرافي للزائرين ، والقنوات اللي بيجوا منها ، وغيرها واستغل كل ده في انك توسع نطاق استهدافك عشان ده هيوصل لزيادة زوار موقعك مجانا.


37- اعرض استفساراتك في Google Search Console:

يعتبر Google Search Console مفيد جدا أنك تلاقي الاستعلامات اللي بتشجع الأشخاص أنهم يلاقوا موقعك في نتائج البحث والنقر عليه. وكمان ممكن يساعدك ده في أنك تتأكد من ترتيب صفحاتك على حسب الناس اللي تستهدفها. وتلاقي كلمات رئيسية "keywords" جديدة تضيفها للصفحة دي. ممكن كمان عرض نسبة النقرات اللي الناس عملوها لموقعك بدون اعلانات في Google Search Console و تستكشف كمان اية مشكلات ال indexing اللي حصلت و تحاول تصلحها.



38- تحليل Search Engine Results Page باستخدام أدوات تحسين محركات البحث:

أدوات تحسين محركات البحث وبتقدم لك أكتر من خدمة في نفس الوقت زي Semrush و Ahrefs تقدر تبحث عن الكلمات الرئيسية "keywords"، وكمان تلاقي باك لينكات، وتحليل Search Engine Results Page ، وتحدد ايه الفجوات اللي في محتواك وفرص الترتيب في نتائج البحث، وكمان مراجعة موقعك وغيرها. ممكن تستخدمها لتحليل الصفحات على مواقع منافسينك.


39- راجع موقعك باستخدام أدوات "website graders" :

الأدوات دي بتدقق فى موقعك الالكتروني عشان تلاقي لك فرص لتحسين ترتيبك فى نتائج البحث و زيادة زوار موقعك مجانا، وكمان هي أسهل في الاستخدام من أدوات تحسين محركات البحث الشاملة. وبتقدملك تقارير سهلة في القراءة وبتقدم رؤى وإرشادات عملية أنك ازاي تحسن ترتيبك. وكمان أستخدام أدوات website graders بتحسن من تجربة موقعك للمستخدمين وزيادة زوار موقعك مجانا.

تعريف نية المستخدم:

ممكن تكون سمعت مصطلح نية المستخدم من قبل، وهو يشير إلى معرفة ما هي وسائل البحث التي يقوم بها المستخدم، عشان توصل إلى المعلومات اللي جمهورك المستهدف يبحث عنها. بمعنى آخر، من خلال تحديد فئة الجمهور المستهدف المناسب لك، وبعدها هتحاول تفكر نفس تفكير جمهورك المستهدف، عشان تستخدم الطرق اللي ممكن تجذبهم إلى منتجاتك او خدماتك وبالتالي هيحقق لك زيادة زوار موقعك مجانا.

معرفة نية جمهورك المستهدف من البحث يكون سبب كبير في نجاحك في تحسين محركات البحث SEO و تصدر نتائج البحث في الصفحات الاولي. تعتبر نية المستخدم أساس كبير في نجاح جميع المجالات لأنك هتقدر تفكر بشكل مسبق عن اللي بيفكر فيه جمهورك المستهدف عشان يوصلوا لمنتجاتك أو خدماتك. وينقسم المستخدمون إلى 3 أنواع بسبب اختلاف نوايا البحث:

  • الملّاح أو Navigator: هو عبارة عن المستخدم الذي يبحث عن معلومات من مواقع معينة، بهدف التصفح أو رؤية المنتجات بشكل اوضح. بكل بساطة بيكون محدد ما الذي سيبحث عنه ومحدد اسم الموقع أو الشركة اللي يبحث عنها.
  • الباحث عن المعلومة أو Informational: هو المستخدم الذي يبحث عن معلومة معينة، بمعنى أنه يبحث عن معلومة معينة وعن الموضوع بكل جوانبه من غير التقيد بمصدر محدد.
  • الراغب في الشراء أو Transactional: هو المستخدم الذي يرغب في شراء منتج معين أو إكمال عملية شراء محددة.

كيف يمكنك الاستفادة من نية المستخدم لتعزيز موقعك الإلكتروني؟

صناعة المحتوى:

صناعة المحتوى هي المفتاح الأساسي لجعلك أقرب إلى جمهورك المستهدف وزيادة القدرة للتنبؤ بما يبحث عنه المستخدم عبر الإنترنت. ركز في كتابة محتواك انها تكون جذابة وسهل فهمها واستيعابها.

حدد الكلمات المفتاحية:

الكلمات المفتاحية هي عبارة عن مجموعة الكلمات التي يبحث عنها المستخدم في محرك البحث جوجل عشان يحصل على النتائج اللي محتاجها. بالتالي اللي يميز مقالة عن أخرى هو ان في مقالة تتضمن الكلمات المفتاحية بشكل مناسب للمستخدمين وبالتالي كانت نتائجها أفضل في تحسين محركات البحث و زيادة زوار موقعك مجانا. ومهما كان المحتوى جذاب لكنه لا يحتوى على الكلمات المفتاحية فلا يحقق لك نتائج قوية في تحسين محركات البحث.

على سبيل المثال، عندما يبحث المستخدم عن معلومات عن “ كيفية زيادة زوار موقعك مجانا”، فى الحالة دى يتحول المستخدم إلى مشتري وهتقوم محركات البحث على تقديم نتائج تجارية اكتر من نتائج علمية. عشان كده 9 من 10 نتائج ممكن يعرضها جوجل بتكون في الغالب تجارية، بالتالي اول النتائج اللي ممكن يحصل عليها المستخدم تكون متضمنة العنوان او الكلمة المفتاحية الذي يبحث عنه. فإذا كنت تمتلك مشروع تجاري أو بتقدم خدمات عن مجال الـديجيتال ماركتنج بالعربي، بالتالي اختار كلمات مفتاحية مثل "عمل اعلان ممول على الفيسبوك" لتسهيل وصول المستخدم للمعلومات بشكل واضح لموقعك الالكتروني او مشروعك التجاري.

عناكب البحث ليست مجرد "بوتات":

كل ما تفعله عناكب البحث لمحركات البحث الأساسي هو تقديم المحتوى الجذاب انه يتصدر نتائج البحث الأولى، بالتالي عندما تنافس لتقديم محتواك، اختار الكلمات المفتاحية التي يبحث عنها المستخدمين أكتر واهتم بالنواحي الجمالية و بنية موقعك الإلكتروني وطريقة عرض المحتوى، بالإضافة إلى ان الاهتمام بتقديم المحتوى بشكل نص مكتوب فقط بدون صور ممكن يضعف رغبة المستخدم في تكملة القراءة.

اختلاف طرق الكتابة والتهجئة عند المستخدمين:

أغلب المواقع الإلكترونية تعتمد ان يكون اسمها الأصلي باللغة الإنجليزية وممكن يؤدي إلى حدوث لبس في ترجمة اسم موقعك للغة العربية وبالتالي ممكن تختلف طرق تهجئة الاسم أو كتابته على حسب طريقة تفكير كل مستخدم.لأن اللغة العربية لغة غنية باللهجات والمعاني، حتى لو كان اسم موقعك مكتوب باللغة العربية ممكن جمهورك المستهدف يقع في لبس الغلط الاملائي.

عشان كده حاول أنك تلفت انتباه فئة معينة من المستخدمين اللي محتاجين انهم يوصلوا لموقعك أو منتجك. لكن هل أنت متأكد أنهم قادرين على نطق حروف موقعك وكتابته بشكل صحيح؟ ممكن يكونوا سمعوا اسم شركتك في حوار مع صديق من قبل أو في ندوة سابقة أو بطريقة ما اخري بشكل عابر ويكون عندهم فضول كبير للبحث عنك لكنهم لا يستطيعوا البحث عنك لعدم معرفة اسم موقعك او علامتك التجارية بشكل دقيق.

اضمن وصول جمهورك المستهدف إلى موقعك

أو منتجك حتى ولو ارتكبوا أخطاء إملائية. على سبيل المثال اسم انستجرام يكتبه بعض المستخدمين“انستقرام” هل ده معناه اننا مش هنوصل الى موقع انستجرام المشهور؟ الإجابة هي لأ هنوصل اكيد لمنصة انستجرام بكل سهولة، عشان كده خلي بالك من طرق البحث عند جمهورك المستهدف اللي تختلف على حسب عوامل كتير.

اجعل المستخدمين يلجأوا لك كأول اختيار:

قوم بتحويل المستخدمين اللي يبحثوا عن معلومة إلى مستخدمين يلجأوا إلى موقعك أو منتجك كأول اختيار لهم عبر البحث عن منتجك او موقعك بشكل خاص. بدل أن تنتظر جمهورك المستخدم انه يقوم بالبحث لغرض الوصول إليك استدرجه إلى موقعك الالكتروني أو منتجاتك بنفسك.

كل ما عليك فعله هو:

كيف تقيس نجاح موقعك الإلكتروني؟

عشان تقدر تقيس مدى نجاح موقعك الإلكتروني، يوجد بعض الأدوات والبيانات اللي دورها انها تساعدك في معرفة هل قمت بعمل خطط تسويقية ناجحة وهل قدرت تحققها ولا لأ، لأنك من خلال متابعة الادوات دي هتقدر تكتشف الخلل وتحله بشكل سريع.

بالإضافة إلى أن الإحصائيات هتقدر تساعدك في إدارة موقعك الإلكتروني؛ لأنك هتممكن من رؤية الصورة الكاملة لموقعك الالكتروني وطريقة تعامل الزوار معه والتعامل مع خدماتك او منتجاتك وايه اللي ممكن يصعب وصول المستخدمين ليهم. كل الأسئلة وإجابتها تقدر تعرفها من خلال رؤية الأرقام التي توضحها مجموعة من الأدوات، ومن خلالها يتم ربط البيانات ببعضها البعض بهدف انك توصل إلى معلومات دقيقة تساعدك في اتخاذ القرارات، ومن أهم الأدوات دي هي :

  1. تحليلات جوجل Google Analytics :

تعتبر أداة تحليلات جوجل أو جوجل أناليتكس Google Analytics من أشهر أدوات التحليل الدقيقة للمواقع الإلكترونية، بسبب بساطة التعامل معها، بالتالي تقدر تستخدمها بكل سهولة. بالإضافة إلى أن اداة تحليلات جوجل تقوم بشكل جزئي بصفة مجانية، وتوفر لك مجموعة من الأدوات المميزة بشكل مجاني من غير ما تحتاج إلى دفع أي تكاليف. لكن لو عايز تحصل على مميزات الخدمة بشكل غير محدود ممكن تشترك في خدمة تحليلات جوجل 360 " Google Analytics 360 " واللي توفر لك عدد أكبر من الأدوات المتخصصة بشكل أكبر خصوصا في مجال الشركات والأعمال التجارية الكبرى.

أهمية أداة تحليلات جوجل Google Analytics انها تمنح لك نظرة كاملة حول أداء موقعك الإلكتروني ومدى مناسبته لمحركات البحث جوجل، وكمان تجربة جمهورك المستهدف تجعله داخل موقعك الإلكتروني أكبر وقت ممكن، أم انه يخرج من موقعك في أول 5 ثواني.

ممكن تتعلم اكتر عن مجال الـ Marketing بالعربي من خلال كورس التسويق الالكتروني من جوجل 2023 والحصول على شهادة مجانية معتمدة من جوجل.


أهم العناصر المؤثرة في تحليل المواقع الإلكترونية باستخدام أداة تحليلات جوجل Google Analytics:

  • عدد الزيارات: من خلال أداة تحليلات جوجل بتقدر تعرف عدد الزيارات اليومية لموقعك الإلكتروني والوقت اللي يرتفع فيه عدد الزائرين والوقت اللي ينخفض فيه عدد الزائرين، معرفة البيانات دي وفهمها بشكل صحيح، هيساعدك على معرفة العناصر المؤثرة في جذب عملاء جدد وزيادة زوار موقعك مجانا، ومعرفة التصرفات اللي أدت إلى خروج جمهورك المستهدف من موقعك الالكتروني أو أثرت في مدة بقائهم داخل موقعك.


  • معدل الارتداد Bounce Rate: معدل الارتداد هو معدل يتم احتسابه من جوجل، عندما يقوم الزائرين بزيارة صفحة واحدة داخل موقعك الإلكتروني ثم يبادروا بالمغادرة في وقت قليل، بالتالي كل ما الوقت اللي يقضيه الزائرين على موقعك الإلكتروني قليل، كل ما كان إشارة إلى ضعف محتوى موقعك وضعف مصداقيتك بالنسبة لخوارزميات جوجل.


  • مصدر الزيارات: تساعدك الميزة دي في تتبع حركة زيارت جمهورك المستهدف، بحيث تعرف أهم القنوات اللي ممكن يأتي منها الزوار وتقوم بتكثيف العمل عليها، بالاضافة إلى أن معرفة جوانب القصور في القنوات التانية والعمل على تقويتها.


  • نسبة عدد الزوار الجدد Percent of new users: هي عبارة عن نسبة يتم فيها قياس عدد الزوار الجدد لموقعك الالكتروني مقارنة بعدد عملائك السابقين أو الموجودين بالفعل، عشان تقدر تقيس معدل ولاء عملائك في الرجوع إلى موقعك الإلكتروني كمصدر مهم ومفيد للإستفادة من خدماتك بطرق كتير، بالإضافة إلى معرفة معدل قدرتك على تقديم محتوى يجذب عملاء جدد.


  • نسبة النقر إلى الظهور: هتقدر تقوم بقياس معدل الضغط على موقعك الإلكتروني بالنسبة لعدد مرات ظهور، وطريقة تعامل جمهورك المستهدف مع المحتوى اللي بتقدمه وهل بيأثر في تحفيزهم انهم يقوموا بزيارة موقعك ولا لأ؟


  • معدل تحويل العملاء إلى عملاء فعليين Conversion Rate: في المرحلة دي يتم قياس عدد العملاء الفعليين لموقعك الإلكتروني، وتزداد نسبة إقناعهم بخدماتك او منتجاتك عن غيرهم من الزوار، وفي الغالب يتكرر زيارتهم لموقعك الإلكترونى ومن السهل إقناعهم بخدماتك او منتجاتك المعروضة.


  • مدة الوقت في صفحتك Time On Page: من خلال معرفة الوقت اللي يقضيه المستخدم لما يتصفح الصفحة الواحدة داخل موقعك الالكتروني، ومدى تأثير محتواك، هل بيفضل جمهورك المستهدف وقت أطول داخل موقعك ولا بيخرج منه بسرعة؛ في الحالة دي اداة تحليلات جوجل هتساعدك في تحسين الاستراتيجية المستخدمة في كتابة محتوى موقعك وجعله مخصص اكتر لجمهورك المستهدف ويكون محتواك الحل للمشاكل اللي بتواجهه يوميا. بالتالي لو جمهورك المستهدف يقضي أطول وقت ممكن داخل موقعك الإلكتروني هيحقق لك زيادة زوار موقعك مجانا.


  • عدد الاشتراكات Subscription: في المرحلة دي يتم قياس نسبة الاشتراكات من خلال عدد المستخدمين اللي بيتجهوا إلى موقعك الإلكتروني، سواء من خلال التسجيل في موقعك نفسه، أو التسجيل في خدمات البريد الإلكتروني المقدمة أو غيرها من الطرق اللي هتساعدك في زيادة زوار موقعك مجانا.


  • مشاركة عملائك Social Shares: أداة تحليلات جوجل هتساعدك في معرفة تأثير جمهورك المستهدف في التسويق لخدماتك عن طريق قياس مدى مشاركتهم لخدماتك أو منتجاتك عبر السوشيال ميديا تقدمها، في الحالة دي بتقدر تكسب ولاء جمهورك المستهدف وتجعلهم ينضموا إلي التسويق لمنتجاتك او خدماتك عن طريق عرض ارائهم الايجابية وبالتالي ده بيحقق لك زيادة زوار موقعك مجانا دون الحاجة إلى بذل أي مجهود أو دفع أي تكاليف تسويقية.


تمتلك أداة جوجل أناليتكس Google Analytics العديد من العناصر الأخرى المؤثر في عملية تحليل الموقع بشكل كامل، وبجانب ما سبق، تساعدك الأداة أيضًا فى معرفة الكلمات الرئيسية التي يتصدر فيها الموقع وجودتها، الروابط المستخدمة وقوتها، مدى صلاحية الموقع للاستخدام الذكي عبر الهاتف المحمول ومدى سرعته وتأثيره على تجربة المستخدم، بالإضافة إلى مقارنة أداء الموقع بالنسبة للمنافسين وكذلك قيمة الروابط والنطاقات المستخدمة فيه.


  • Ahrefs

أداة الـ Ahrefs واحدة من أهم الأدوات الدقيقى خصوصا لخبراء تحسين محركات البحث؛ هي اداة متخصصة اكتر من جوجل أناليتكس في التعمق داخل موقعك الإلكتروني ومعرفة التفاصيل الدقيقة فيه، لكنها اداة ليست مجانية وتحتاج إلى متخصصين او الاستعانة بـ افضل شركة سيو في مصر لفهم الأرقام و أداء موقعك بطريقة احترافية اكتر.

ملخص

عندك موقع إلكتروني وبتدور على طريقة لزيادة زوار موقعك مجانا، بتقدم محتوى حلو جدا للناس اللي بتستهدفهم بس هما مش لاقينك فى نتايج البحث ولا عارف توصلهم؟ يمكن طرق كتير جربتها وصلتك لزيادة زوار موقعك مجانا لكن فجأة بتلاقي نفسك بتبدأ من الأول تاني وعدد زوار موقعك يقل.

وضحنا بالتفصيل في المقالة دي 39 حيلة لزيادة زوار موقعك مجانا، يعني أكيد لو طبقت 2 أو 3 منهم هتوصل موقعك لنتيجة كويسة جدا. من ضمن الطرق دي قولنا يكون عندك فى الأساس موقع إلكتروني طبعا وتكون بقدم محتوي مفيد للناس وقيم وازاى تشد جمهورك بعنوان وصورة جذابة وخليك دايما عارف ان القارئ بيتشد في أول 10 ثواني ويمكن اقل كمان. أحنا فى تطور كبير أوي أستغل التطورات اللي بتحصل كل ثانية وزودها في محتواك ده بيوصل شعور لجمهورك بالمصداقية وأنك up to date.


أطلب من جمهورك اللي موجود على وسائل التواصل الاجتماعي زي فيس بوك، انستجرام، لينكد ان انهم يدخلوا موقعك الإلكتروني عشان يشوفوا المحتوى بتاعك ويتابعوا كل جديد وفي وسيلة كمان أنك تبعت لجمهورك رسائل على البريد الالكتروني وطبعا احنا قولنا كام حيلة في المقالة ازاى تخلي جمهورك يفتح رسالة البريد الإلكتروني بتاعتك أنت وهو مشغول و عنده كميه رسايل كتيرة جدا بس يختار يقراها ويفتحها بكل اهتمام.

تابع كل مقالاتنا لو حابب تعرف أكتر عن التسويق الإلكتروني وازاى تختار شركة اعلانات سوشيال ميديا ناجحة وغيرها من المواضيع اللي هتساعدك تنقل البيزنس بتاعك لمرحلة تانية أعلى بكتير وطبعا ده هيوصلك لزيادة زوار موقعك مجانا.

كمان لو حابب تكون متابع كل تحديث بيحصل في مجالالتسويق الإلكتروني والمواقع الإلكترونية كل ثانيه يبقى ببساطة تابع مقالاتنا كل يوم وأقرأ المقالات الموجودة على موقعنا. ولو وصلت لآخر سطر ده يبقي انت مستعد ومتحمس انك تعرف كل يوم معلومة مفيدة لموقعك الإلكتروني والبيزنس بتاعك على موقعنا وبنشجعك لو عندك أى استفسار ممكن تكتبلنا كومنت وهنتواصل معاك فورا.





إقراء أيضا

 اهم اخبار السوشيال ميديا

لينكد إن

لينكد إن

8 يناير 2024

اهم اخبار السوشيال ميديا لعام 2023

لذلك سنوضح لك اهم اخبار السوشيال ميديا لعام 2023 حتى تكون مواكب لكل تحديث في عالم الـ Marketing بالعربي.

تحديثات جوجل لعام 2023

فيسبوك

فيسبوك

4 يناير 2024

تحديثات جوجل لعام 2023

تحديثات جوجل لعام 2023 لا تقتصر فقط على تحسين أداء محرك البحث، بل تعكس أيضًا الابتكار والتحسين المستمر. تعمل جوجل باستمرار على تلبية احتياجات المستخدمين وتوفير تجربة بحث متميزة، لذلك التحديثات تعكس تلك الجهود.

ما هو التسويق الالكتروني

فيسبوك

فيسبوك

21 ديسمبر 2023

ما هو التسويق الالكتروني 2024

تعرف على اخر التحديثات في مجال الديجتال ماركيتنج للاجابة عن سؤال ما هو التسويق الالكتروني و افضل طرق تطبيقه في عام 2024!

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

انستجرام

17 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

كن دائما على دراية باخر تحديثات السوشيال ميديا و الديجيتال ماركتنج على مستوى العالم من خلال منصة ماركتنح بالعربي

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

انستجرام

انستجرام

10 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

تعرف على اخر تحديثات السوشيال ميديا واخر اخبار مجال الديجيتال ماركتنج بالعربي من خلال منصة ماركتنج بالعربي ، اول منصة عربية في الاشرق الاوسط متحصصة في مجال التسويق الالكرتوني و الديجيتال ماركتنج

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

انستجرام

3 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

تابع كل اخبار مجال الماركتنج بالعربي و تحديثات السوشيال ميديا من خلال منصة ماركتنج بالعربي وهي أول منصة عربية في الشرق الأوسط متخصصة في مجال الديجيتال ماركتنج