انستجرام

5 يوليو 2023

ماهو تطبيق ثريد Thread وما هي مميزاته

تطبيق ثريد Thread

انستجرام

ماهو تطبيق ثريد Thread وما هي مميزاته


انتشر اخر فتره ان مارك زوكربيرج اعلن عن تطبيق ثريد Thread، وحمل التطبيق 10 مليون مستخدم في أول 7 ساعات من نزول تطبيق ثريد Thread.


ايه هو تطبيق ثريد Thread؟

تطبيق ثريد Thread هو تطبيق جديد أطلقته شركة “ميتا” واللي يملكها مارك زوكربيرج، التطبيق بيكون مرتبط بتطبيق انستجرام الخاص بيك واللي تمتلكه شركة ميتا كمان.

وهو تطبيق جديد بينافس “تويتر”،لانك تقدر تكتب بوست بعدد حروف اكتر من تويتر، تطبيق ثريد Thread شبه تطبيق انستجرام في شكله، ولكن شبه المميزات اللي موجودة في تويتر لحد دلوقتي، بالاضافة انك تقدر تربط تطبيق ثريد Thread بحسابك على تطبيق انستجرام.


ليه انستجرام؟

انستجرام هو المكان اللي بيتواصل فيه مليارات الأشخاص حول العالم عبر الصور ومقاطع الفيديو. عشان كده تم توسيع انستجرام وتحويله إلى نص عن طريق تطبيق ثريد Thread. وبالتالي خلق مساحة إيجابية أكبر و مبتكرة للتعبير عن أفكارك و هتقدر تتابع نفس اصحابك اللي بتتابعهم على انستجرام.


عدد الأحرف المسموح بيها في تطبيق ثريد Thread

ممكن تكتب بوست او منشور يوصل إلى 500 حرف وكمان تقدر تنزل صور لحد 10 صور ومقاطع فيديو توصل إلى 5 دقائق. بالاضافة انك ممكن بسهولة تشارك البوست من تطبيق ثريد Thread من خلال القصة "story" الخاصة بيك على انستجرام ، أو تشارك البوست الخاص بيك من خلال لينك على أي منصة تانية تختارها.


ازاي تضيف متابعين على تطبيق ثريد Thread؟

لما تسجل الدخول على تطبيق ثريد Thread ؛ هتظهر قائمة للناس اللي بتتابعهم على إنستجرام؛ وممكن تحدد أشخاص معينين عشان تتابعهم أو تتابع الكل مرة واحدة.

ايه الاعلانات الموجودة على تطبيق ثريد Thread؟

الحقيقة أن تطبيق ثريد Thread خالي من الإعلانات ودي يمكن من افضل المميزات لأنك هتقضي وقت من غير ما عينيك هتشوف اعلانات زي باقي منصات التواصل الاجتماعي، وممكن ان يكون في احتمال أن تتم إضافة الإعلانات من خلال ميتا لما يتم زيادة عدد المستخدمين بشكل كبير، ولحد ما ده يحصل فهو خالي من أي إعلانات مرئية داخل تطبيق ثريد Thread.

خلي بالك لما تيجي تمسح الاكونت الخاص بيك على تطبيق ثريد Thread هيتطلب منك انك تمسح الاكونت الخاص بيك على انستجرام كمان ولحد دلوقتي هو ده العيب الوحيد اللي الناس بتشتكي منه على تطبيق ثريد Thread.


ملخص

بكده انت عرفت ايه هو تطبيق ثريد Thread و مميزاته، تقدر دلوقتي تنزله و تكتشفه بنفسك اكتر، ويعتبر تطبيق ثريد Thread شبه تويتر في الاستخدام والشكل بطريقة كبيرة.

كل لحظة في تحديثات في عالم السوشيال ميديا عشان تكون اول واحد يعرف كل جديد بيحصل تابع كل مقالاتنا على ماركتنج بالعربي واعرف سر الخطط التسويقية لاشهر ماركات في العالم.

كمان لو مهتم تعرف ازاي تعمل اعلانات ممولة على السوشيال ميديا أقرأ مقالاتنا وكون مستعد دائما لكل مقالة جديدة بتنزل لانك هتكتشف معلومات دايما جديدة ومهمة ليك في المجال علطول عشان كده بنشجعك لو عندك أي استفسار متترددش انك تكتبلنا كومنت وهنتواصل معاك فورا.


إقراء أيضا

 اهم اخبار السوشيال ميديا

لينكد إن

لينكد إن

8 يناير 2024

اهم اخبار السوشيال ميديا لعام 2023

لذلك سنوضح لك اهم اخبار السوشيال ميديا لعام 2023 حتى تكون مواكب لكل تحديث في عالم الـ Marketing بالعربي.

تحديثات جوجل لعام 2023

فيسبوك

فيسبوك

4 يناير 2024

تحديثات جوجل لعام 2023

تحديثات جوجل لعام 2023 لا تقتصر فقط على تحسين أداء محرك البحث، بل تعكس أيضًا الابتكار والتحسين المستمر. تعمل جوجل باستمرار على تلبية احتياجات المستخدمين وتوفير تجربة بحث متميزة، لذلك التحديثات تعكس تلك الجهود.

ما هو التسويق الالكتروني

فيسبوك

فيسبوك

21 ديسمبر 2023

ما هو التسويق الالكتروني 2024

تعرف على اخر التحديثات في مجال الديجتال ماركيتنج للاجابة عن سؤال ما هو التسويق الالكتروني و افضل طرق تطبيقه في عام 2024!

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

انستجرام

17 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

كن دائما على دراية باخر تحديثات السوشيال ميديا و الديجيتال ماركتنج على مستوى العالم من خلال منصة ماركتنح بالعربي

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

انستجرام

انستجرام

10 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

تعرف على اخر تحديثات السوشيال ميديا واخر اخبار مجال الديجيتال ماركتنج بالعربي من خلال منصة ماركتنج بالعربي ، اول منصة عربية في الاشرق الاوسط متحصصة في مجال التسويق الالكرتوني و الديجيتال ماركتنج

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

انستجرام

3 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

تابع كل اخبار مجال الماركتنج بالعربي و تحديثات السوشيال ميديا من خلال منصة ماركتنج بالعربي وهي أول منصة عربية في الشرق الأوسط متخصصة في مجال الديجيتال ماركتنج