انستجرام

17 يوليو 2023

5 طرق مجربة لزيادة عدد المتابعين على انستجرام

5 طرق مجربة لزيادة عدد المتابعين على انستجرام

انستجرام

5 طرق مجربة لزيادة عدد المتابعين على انستجرام


عندك حساب على انستجرام وبتدور على زيادة عدد المتابعين على انستجرام؟ وايه اللي ممكن تنشره على حسابك يساعدك في زيادة عدد متابعينك وهل محتاج تدفع فلوس مقابل ان الناس تتابعك؟ اكتر من 15 مليون مستخدم لانستجرام في مصر، عشان كده في المقالة دي هنساعدك ازاي تحقق زيادة عدد المتابعين على انستجرام سواء لحسابك الشخصي او حسابك التجاري.


أهمية انستجرام لحسابك التجاري.


سواء عندك حساب شخصي او حساب تجاري على انستجرام، دلوقتى من المهم ان يكون عندك عدد متابعين كتير لان ده بيساعدك تكون معروف اكتر والبراند الخاص بيك ينتشر او لو بتقدم محتوى وعايز زيادة عدد المتابعين على انستجرام وتشارك متابعينك محتواك بكل سهولة. السر هنا عشان تعرض منتجاتك او خدماتك ويكون في تفاعل هو ان يكون عندك متابعين. هنوضح في السطور الجاية أهمية انستجرام بالتفصيل:


  • تقدر تبني قاعدة جديدة من العملاء من خلال التسويق بالمحتوى وعمل اعلانات ممولة على انستجرام للتوعية بعلامتك التجارية و خدماتك او منتجاتك.
  • تحفيز الجمهور انهم ياخدوا رد فعل تجاه محتواك " call to action" ، زي مثلا زيادة موقعك الالكتروني أو الاتصال بيك أو إرسال رسالة، وده معناه انه هيحقق زيادة عدد المتابعين على انستجرام ويتحول المستخدمين الى زبائن دائمين ومتابعين ليك.
  • بناء تواصل بصري مع جمهورك، من خلال مشاركة صور وفيديوهات عن محتواك او نشاطك التجاري. وممكن تعرض فريق عملك واراء عملائك عن منتجاتك أو خدماتك، وبالتالي ده هيزود الوعي والمصداقية بعلامتك التجارية.
  • نشر التحديثات مع جمهورك وتخبرهم بالعروض والتخفيضات الجديدة ولو في اضافات جديدة لمنتجاتك أو خدماتك.
  • زيادة عدد المتابعين على انستجرام من خلال تفاعل جمهورك عن طريق نشر القصص القصيرة "Stories" وتعرض تخفيضات او فيديوهات قصيرة.
  • مشاركة جمهورك للأحداث، زي فتح فيديو بث مباشر لأهم المناسبات والعروض اللي بتقدمها أو تتكلم معاهم عن موضوع مهم و يبتدوا يتفاعلوا معاك من خلال التعليقات.
  • زيادة ثقة الجمهور والعملاء بعلامتك التجارية من خلال بناء علاقات والتعاون مع الانفلونسرز والعلامات التجارية اللي ليها جمهور كبير وتفاعل من الناس وبالتالي هيزيد ثقة المتابعين ليك وزيادة عدد المتابعين على انستجرام.
  • بناء علاقة قوية مع جمهورك، من خلال انك تشارك جمهورك الاحداث المهمة والمناسبات زي الاعياد وتهنئته بها.
  • جمع المعلومات من الاستبيانات، وتقدر تلاقي ترشيحات وتقييمات من عملائك السابقين والحاليين ليك وبالتالي هيتم زيادة عدد المتابعين على انستجرام.

هل الحل في شراء متابعين لحسابك على انستجرام؟


لما تبدأ تعمل حساب انستجرام، بتفكر وقتها انك عايز تزود عدد المتابعين بسرعة عشان توصل إلى أهدافك بشكل أسرع. ممكن تفكر انك تشتري متابعين على انستجرام ، لكن مينفعش تكون دى خطتك عشان تحقق زيادة عدد المتابعين على انستجرام للأسباب دي:


شراء المتابعين ممكن أنه يؤدي إلى حظر حسابك. لأن المتابعين هيكونوا بيتفاعلوا بشكل مصطنع وبشكل يخالف إرشادات انستجرام.

ممكن يبان ان المتابعين المزيفين فكرة كويسة جدا لكن ده بس على الورق لأنهم مش بيعملوا اي مشاركة حقيقية أو أنهم يقوموا بشراء منتجاتك مثلا عشان كده مش هيساعدوك في أنك توصل إلى الأهداف اللي عايزاها فعلا.

طب ايه اللي محتاج تعمله بدل شراء متابعين مزيفين؟ هنوضح ايه اللي ممكن تعمله ويحقق لك زيادة عدد المتابعين على انستجرام بكل سهولة.


انواع المتابعين على انستجرام:

قبل ما نقول خطوات هتساعدك في زيادة عدد متابعينك، لازم تعرف الاول مين الجمهور عايز تجذبهم لحسابك. في 3 انواع رئيسية من متابعي انستجرام، وأول نوعين هما نوع المتابعين اللي عايز تتجنبهم أكيد.


المتابعين المزيفين:

عادة ما يكون متابعين انستجرام وهميين روبوتات أو حسابات مزيفة عشان تزيد عدد متابعينك. المتابعين الوهميين مش بيشاركوا ولا بيتفاعلوا من الأساس، والمشاركة عامل في كيفية دفع خوارزمية انستجرام للمستخدمين الجدد إلى حسابك ومنشوراتك.


متابعين أشباح:

معظم المتابعين "الأشباح" بيطلق عليهم كده لأنهم غير نشطين. يعني مش بيتفاعلوا على محتواك خالص عشان كده من الافضل انك تحذف المتابعين اللي مش بيتفاعلوا معاك لان ده هيساعدك انك تنمي حسابك بطريقة صحيحة.


متابعيين مجانا:

متابعين حسابك على انستجرام وبيتفاعلوا معاك هما دول جمهورك النشيط لأن الأشخاص اللي شافوا البروفايل الخاص بيك وعجبهم محتواك او منتجاتك او خدماتك اللي بتقدمها بدأو انهم يتفاعلوا معاك. ضمن متابعيك الحقيقيين.


عملاء فعليين:

العملاء اللي بيتابعوك وقاموا بعملية شراء وفي الغالب بيتابعوا انستجرام دايما عشان يلاقوا تحديثات المنتج والمبيعات والخصومات. وعشان تجذب عملاء كتير، حاول انك تسلط الضوء على منتجاتك على انستجرام وقدم عروض حصرية تشجع متابعينك انهم يقوموا بالشراء.


المنافسين:

ممكن تلاقى ان بعض المتابعين اللي بيتابعوك، انهم كمان بيتابعوا منافسينك. و بيقارنوا العلامات التجارية قبل الشراء. عشان كده مهم انك تشوف طريقة منافسينك وتحاول انك تنشئ محتوى بطريقة مبدعة افضل من منافسينك عشان تجذب الجمهور لحسابك اكتر ويكونوا متابعين مخلصين ليك.


المؤثرين " الانفلونسرز":

المؤثرين النانو هم حسابات على انستجرام و تضم 10-75 ألف متابع. ممكن تشارك الانفلونسرز انهم يسوقوا لمنتجاتك او خدماتك وده هيساعدك في زيادة عدد المتابعين على انستجرام وبالتالي المبيعات. وعشان تجذب الانفلونسرز، ممكن تقوم بإنتاج محتوى مفيد وجذاب ليهم.


دلوقتي بعد ما عرفت أنواع المتابعين على انستجرام، هنوضح لك ازاى تجذب انتباه متابعينك.


5 طرق مجربة لزيادة عدد المتابعين على انستجرام:


1- تحسين حسابك.


حسابك هو البوابة اللي بيقدر يشوف متابعينك من خلالها منتجاتك او خدماتك عشان كده قبل أي حاجة، لازم تُكمل إنشاء حسابك وتملأ جميع بياناتك، ومن ضمنها الوصف Bio واللي بتكتب فيه جملة أو نقاط مختصرة له علاقه باللي بتقدمه، وممكن أن تضيف به رابط موقعك الالكتروني أو متجرك الإلكتروني، عشان يتوجه المتابعين اليه، كمان ممكن تضيف أكتر الايموشنز المرتبطة في الوصف، بالإضافة إلى دعوة الاشخاض لاتخاذ إجراء وإضافة زر يمكن النقر عليه عشان يقدروا انهم يتواصلوا معك عن طريق إجراء اتصال.

واهتم بالصورة الشخصية انها تكون واضحة جدا وبجودة عالية، ولو كان حسابك شخصي ممكن تضع صورة شخصية، ولو كان حساب لعلامتك التجارية، في الحالة دي الأنسب انك تضع اللوجو الخاص بعلامتك التجارية. واختر اسم مستخدم سهل يكون لايق مع اسم علامتك التجارية الفعلي، وكمان من الأفضل أن يتطابق مع اسم المستخدم في بقية المنصات الاجتماعية زي فيس بوك، تيك توك وتويتر وغيرها من المنصات اللي ممكن تتواجد عليها، الصورة الشخصية والوصف واسم المستخدم جزء من هوية علامتك التجارية ويبتدي الناس يعرفوك بسهولة بمجرد ما يشوفوا اللوجو او اسم علامتك التجارية.

ليه لازم تهتم بحسابك التجاري على انستجرام؟


يختلف الحساب الشخصي عن الحسابات المهنية على انستجرام ، لو عايز تنافس أصحاب الأعمال في زيادة عدد المتابعين على انستجرام، يبقى لازم تبني حساب عمل مهني، وكمان انستجرام بيسمح لك ببناء حساب احترافي بيساعدك في زيادة ثقة الجمهور ليك، وإظهار مدى مصدقيتك، ولحسن الحظ فإن انستقرام بسيط وأقل استهلاك للوقت من المنصات التانية.

لما تسجل على انستجرام، اختار الفئة المستهدفة المناسبة لنشاطك التجاري على أفضل وجه، واختار ايه الطرق المناسبة لجذب عملاء جدد زي مثلا : كتب ومجلات، العلامات التجارية والمنتجات، موسيقى، رياضات وغيرها . اختار فئة فرعية لمساعدة الأشخاص في انهم يلاقوا صفحتك في عمليات البحث، كمان ممكن تضيف صورة، وتوصف نشاطك التجاري وايه الخدمات اللي بتقدمها وازي ممكن يساعد جمهورك.

ضيف لينك موقعك الإلكتروني، وخلي بالك أن تعبّر الصورة والاسم واسم المستخدم عن نشاطك التجاري، واستخدام شعار يكون سهل الناس تفتكرك بيه واسم نشاط تجاري بسيط يقدر الناس بسهولة انهم يوصلوا ليك كل ده هيحقق لك زيادة عدد المتابعين على انستجرام. كمان مهم أنك تنزل صور عن منتجاتك او خدماتك بطريقة مستمرة لأن المستخدمين بيتابعوك عشان يشوفوا ايه اللي بتنزله و يبتدوا يتفاعلوا. ممكن تضيف صور جديدة، أو تقوم بإعادة تعديل الصور القديمة عن طريق إضافة فلاتر، وإضافتها.


2- محتوى عالي الجودة


المحتوى هو أهم أداة هتساعدك تحقق زيادة عدد المتابعين على انستجرام، عشان كده لازم تركز على اختيار صور ومقاطع فيديو جذابة وليها جودة عالية؛ عشان تضمن ان متابعينك يزيدوا وكمان هتلاحظ تأثر زيادة متابعيك بمدى جودة محتواك اللي بتعرضه سواء فيديوهات او صور. وكمان المحتوى المناسب الجذاب ممكن يساعدك انك تعمل اعلان ممول على انستجرام وبالتالي هيحقق لك زيادة عدد المتابعين على انستجرام.



نصائح هتساعدك تعمل محتوى ناجح:

حدد هدفك من المحتوى.

اختر هدف أو اتنين للمحتوى اللى عايز تنشره، وحدد هدف واضح ومناسب، وبعدين حدد نوعية الصور أو الفيديوهات اللي هتنشرها عشان تحقق هدفك، لو كان محتواك عشوائي هيفقد الجمهور اهتمامهم باللي بتقدمه ومش هتعرف تجذب متابعين جدد.

استخدم صور تحكي قصص.

الصور بيكون تأثيرها أقوى من الكلام، خصوصا لما تكون مناسبة لهدفك، وده اللي انت محتاج تعمله دلوقتي، أن تكون صورك حصرية جديدة ومش مُعدلة، وحاول ان يكون في تنوع بين صور وفيديوهات زى مثلا فيديو او صور لاشخاص من فريق العمل في مراحل تصنيع منتجاتك أوخدماتك، عشان تبين الفرق اللي حصل في منتجاتك من اول مرحلة التصنيع للمرحلة النهائية اللي بتوصل للمستخدم.

محتوى متماسك له شخصية واحدة.

لازم يظهر حسابك على انستجرام متماسك وله شخصية واضحة وموحدة، عشان يعرف المتابعين بأن الصورة أو الفيديو اللي بيشوفوه تابع لك قبل ما يراجعوا اسم الحساب، وممكن تحقق ده من خلال اختيار ألوان ثابتة لتصاميمك أو استخدام فلاتر ثابتة عشان يكون متسق بصريا، وطبعا ده هيبين أن حسابك محترف.

اختر عناوين متسقة وواضحة.

كمان لازم تهتم بمحتوى الصور والفيديوهات، وكمان تهتم بالتعليق المكتوب وتركز انه يكون مكتوب بطريقة واضحة ومترابطة مع المحتوى المعروض سواء صور او فيديوهات، ورتب المعلومات اللي عايز تذكرها على حسب أهميتها؛ فضع المعلومات المهمة في المقدمة وبعدين الأقل أهمية.

اهتم بعناصر الجاذبية.

في انستجرام الأمر كله يتعلق بعنصر الجاذبية، لو الصور اللي بتشاركها مع متابعينك مش جذابة كفاية، يبقى مش هتلاقى أي تفاعل. حاول أنك تهتم باستخدام الفلاتر filters اللطيفة ويكون شكلها غير مبالغ فيه.

بالاضافة انك حاول أنك تستخدم الصور الحصرية الجديدة، سواء التصميمات أو الصور الملتقطة بكاميرا موبايلك أو الكاميرا المحترفة، الصور الحصرية والصور اللي ليها جودة عالية تعطي مصداقية كبيرة كمان المتابع يشعر بالثقة في علامتك التجارية، في الغالب المتابع مش بيحب يشوف صور مكررة او صور جودتها سيئة.

استخدم الهاشتاج.

الهاشتاج مهم جدا في انستجرام ، لانه بيساعدك تحقق زيادة عدد المتابعين على انستجرام. وكمان هو طريقة من طريقة التسويق لمنتجاتك في انستقرام. الأكيد انك مش عايز تحصل على متابعين مش بيهتموا بمحتواك، عشان كده الهاشتاج بيساعد متابعينك انهم يتابعوا المواضيع اللي هما مهتمين بيها، عشان كده اختار الهاشتاج اللي شايف أن جمهورك بيتابع محتواها وضيفها إلى محتواك، وممكن أنك تستخدم حتى 30 هاشتاج، ومن الأفضل أن الهاشتاج يكون في تعليق؛ عشان تتجنب اللخبطة بينها وبين تعليقك على المحتوي اللي مكتوب على الصورة او الفيديو.


جدوّل منشوراتك.

تتمتع منصة انستجرام بالحيوية والتفاعل، وعشان تحقق زيادة عدد المتابعين على انستجرام، وعشان تحافظ على حضورك المستمر، انشر صور ومقاطع عالية الجودة من غير انقطاع، بالإضافة إلى التفاعل بالإعجاب والتعليقات على محتوى اللي بتتابعهم من جمهورك وأعادوا متابعتك. ومن هنا هيزيد عدد المتابعين الجدد من متابعي متابعينك أو من اللي بيهتموا بمحتواك.

وعشان تحافظ على الحضور المستمر من غير ما تهدر كتيرمن الوقت أو تنقطع عن النشر لأي سبب، ممكن تجدول منشوراتك على انستجرام بداية من 20 دقيقة وحتى 75 يوم، وفي الحالة دي الأفضل انك تجهز خطة أسبوعية أو شهرية بالمنشورات والقصص اللي عايز تنشرها وتجدولها مرة واحدة.

وبكده هتحافظ على معدل ثابت لتواجدك وحضورك على انستجرام، وده هيعكس في النهاية انه يحقق لك زيادة عدد المتابعين على انستجرام، وده لأن الحسابات النشيطة أكتر قابلية للمتابعة من الحسابات المهملة واللي مش بتنشر صور ومقاطع فيديو باستمرار.

وفي كتير من الأدوات اللي هتوفر جدولة المنشورات على انستجرام ومعظمها مدفوع، لكم من خلال انك تربط حسابك بمجموعة Business Suite، هيوفر لك مجموعة من المميزات مجانية منها جدولة الصور والفيديوهات.

بعد ما تربط حسابك، ممكن دلوقتي تفتح تطبيق Business Suite وتجدول منشوراتك بالطرق دي:

اضغط على اختيار إضافة منشور، وبعدين اختار إضافة منشور Post أو قصة Story.

وبعدها ضيف الصور أو الفيديوهات اللي عايز تجدولها من هنا.

وتضيف التعليق اللي عايزه، وبعدين تضغط على التالي Next.

وبعدها تختار جدولة المنشور لاحقًا Schedule for later، وتحدد اليوم والساعة اللي عايز تنشر فيها.

وبعد ما تحدد الوقت، تضغط على زر جدولة Schedule، وبكده هتُنشر الصور أو الفيديوهات تلقائيًا في الوقت واليوم اللي حددته.


انشر حسابك في كل مكان.

شارك حساب انستجرام على حساباتك التانية على منصات التواصل الاجتماعي أو في موقعك الإلكتروني أو في المطبوعات والمنشورات الورقية، وده هيسهل على جمهورك ومتابعينك في المنصات والوسائل التانية انهم يتابعوك على انستجرام.

وبدل ما تطلب من المستخدمين انهم يتابعوك مباشرةً على انستجرام، ممكن أنك تعيد نشر مقاطع أو منشورات من انستجرام على المنصات والوسائل المختلفة، بالذات لو بتلاقى رد فعل منهم واهتمام لدى جمهورك، وبالتالي هيتشجعوا انهم يتابعوك من غير ما تطلب.

تابع جمهورك المحتمل.

من مميزات منصة انستجرام أن جمهورك متواجد وممكن انك تتابعه كمان، من غير ما تستنى انه يجي ليك ويتابعك، وكمان ممكن انك تتابع جمهورك من صفحات المنافسين أو الصفحات اللي هما مهتمين بيها، وكمان تقدر تفتح يوتيوب وتتابع متابعينك وهيبادلك كتير منهم المتابعة، خصوصا لو لقوا في محتواك ما يثير اهتمامهم.


تتبع الإحصائيات والمؤشرات.

يوفر لك انستجرام تحليل متكامل حول جمهورك اللي بيتابعك، و كمان بيوضح لك بعض الخصائص اللي بيملكوها والأعداد والنسب المئوية، زي: موقعهم الجغرافي وأعمارهم ونوعهم وأوقات متابعتهم لك. وعشان تحقق أقصى استفادة من المؤشرات دي، هتحتاج انك تخاطب المستخدمين المتشابهين وخصائصهم مع جمهورك الحالي؛ عشان تحقق زيادة عدد المتابعين على انستجرام.

كمان تساهم المؤشرات في انها تحسن الأداء وتحافظ على اهتمام جمهورك الحالي من خلال النشر في أوقات نشاطهم على انستجرام، باختيار الوقت المناسب خلال اليوم عشان تخاطبهم وطبيعة المحتوى اللي بيناسب اهتمامهم، وكمان بيوفر لك تطبيق انستجرام بعض المؤشرات، وعان تتعمق أكتر في المؤشرات دي ممكن ترجع إلى مؤشرات حسابك على Meta Business Suite.

تتبع منافسينك.

لو لسه جديد على انستجرام، يبقي لازم تتابع نشاط منافسينك وطبيعة الجمهور اللي بيتابعهم، وتفكر في الطرق اللي تجذب الجمهور ليك، وتركز على النقط المميزة عندك بعد ما تضع استراتيجيتك الخاصة، خلي بالك مينفعش انك تتبع نفس طرق المنافسين وتكون شبهم، ده هينعكس بالسلب عليك. فمتابعة المنافسين من أفضل الطرق عشان تختصر كتير من الوقت والمجهود، عشان كده تقدر تنتقد محتواهم وتقدم محتوى تتجنب فيه الأخطاء اللي بيقع فيها منافسينك وبكده ده هيحقق لك زيادة عدد المتابعين على انستجرام بشكل فعال.

تعاون مع المؤثرين " الانفلونسرز".

ممكن تقوم بتقديم هدايا بسيطة للانفلونسرز، وممكن انك تتعاون مع بعض الانفلونسرز، و هيقوموا بترشيحك بطريقة قوية لصفحتك ومنتجاتك وخدماتك. وبالتالي ده هيحقق زيادة عدد المتابعين على انستجرام بقدر كبير و ده يرجع لعدد متابعين الانفلونسر اللي اتعاونت معاه. وكمان ممكن أنك ترسل للانفلونسر منتجاتك وتطلب رأيه فيها، أو تعرض عليه منتجاتك ويختار منها لاستخدامه الشخصي.

تتبع أدائك.

بعد ما تتابع المؤشرات والبيانات زي عدد المتابعين الجدد وعدد التعليقات و الإعجابات اللي حصلت عليها وتركز في الهاشتاج اللي بيجذب متابعين جدد أكتر من غيرها، لازم انك تبدأ في تطوير أدائك من خلال استخدام الهاشتاج اللي بيكون فعال ومؤثر بشكل كبير وتحسين الأداء من خلال الحصول على متابعين وتفاعل أكتر في الشهر التالي على سبيل المثال.

بالإضافة لإشراك متابعينك في اختيار المحتوى اللى عايزين يلاقوه عندك في الفترة التالية، وممكن تستخدم المحتوى اللي يُنتجه الجمهور (User-Generated Content (UGC وتنشره على حسابك بعد ما تأخذ منهم الأذن في النشر، وخلي بالك من إضافة جمل تحفز لاتخاذ إجراء في المحتوى اللي هتنشره، كل النقاط دي هتساعدك تحسن من نتائجك وزيادة عدد المتابعين على انستجرام.

ثبت بعض التعليقات.

أضاف انستجرام ميزة جديدة وهي انك تقدر تثبت حتى 3 تعليقات في مقدمة التعليقات، وممكن تستفاد من الميزة دي لجذب متابعين جدد بطرق كتير، منها أنك تُكمل العنوان والتعليق اللي عايزه وإرفاقه مع الصور أو مقاطع الفيديو المُشاركة، أو أنك تُثبت تعليقات لمتابعينك وتعطي تأثير إيجابي على نشاطك. تابع كل التحديثات الجديدة على انستجرام وكل مواقع التواصل الاجتماعي قبل ما تنزل أي منشور.

انشر محتوى قابل للمشاركة.

في الحالة دى ممكن تركز على المحتوى اللي يحتوي على تقديم خدمة قيمة لجمهورك، زي: تصاميم الانفوجرافيك التوضيحية أو فيديوهات بتوضح كيفية التغلب على مشكلة ما أو حيلة تُسهل القيام بشئ ما، وبالتالي هيكون من السهل على المتابعين نشره على منصات التواصل الاجتماعي وفي قصصهم على انستجرام، وده معناه انتشار أوسع وزيادة عدد المتابعين على انستجرام في النهاية.

قم بالإشارة لبعض المتابعين.

ممكن تذكر بعض المتابعين النشطين أو المتفاعلين على منشوراتك وتشكرهم أو توجه رسالة ليهم، وده هيؤدي إلى انتشار أوسع من خلال جمهورهم كمان، بالاضافة انك تقدر تقوم بالإشارة إلى موقعك الحالي في أثناء بث حي أو عند نشر صور أو فيديوهات، وده اكيد هيزود من الحيوية والمصداقية لمحتواك و زيادة الثقة في علامتك التجارية.

تعاون مع علامات تجارية تانية.

ممكن يساهم المحتوى المشترك بينك وبين الشركات التانية في زيادة عدد المتابعين على انستجرام، وده هيزيد من ظهور علامتك التجارية أو حسابك للجمهور على نطاق أوسع، عشان كده تقدر تفكر في شراكات تعاون تبادلية مع ناس تانية، عشان تتبادلوا فيها الخدمات من غير ما تدفع مقابل مادي، كل حد منكم هيقدم خدمة للتاني وهو زيادة عدد المتابعين على انستجرام.


استخدم القصص البارزة Story Highlights.

وهي عبارة عن أيقونات تظهر أسفل الوصف في حسابك على انستجرام، وبتسهل على المتابعين الجدد معرفة اهتماماتك وطبيعة محتواك، وده هيشجعك لمتابعتك بنسبة أكبر، ممكن من خلال Story Highlights انك تحفظ حتى 100 قصة وفيديو في المجموعة الواحدة، ومفيش حد لعدد مجموعات القصص المميزة اللي عايز تضيفها.


5- إعلانات انستجرام.

عشان تضمن زيادة عدد متابعينك لحسابك، ممكن تحقق ده من عمل اعلانات ممولة على انستجرام بهدف المتابعة، ممكن إطلاق الإعلان الممول على انستجرام من تطبيق انستجرام نفسه أو من ميتا للأعمال.

في طرق كتير لعمل اعلان ممول انستجرام والتنوع ده بيساعدك انك تختار الطريقة الأنسب ليك ولجمهورك عشان تعلن عن منتجاتك او خدماتك.


ومن ضمن طرق الاعلانات الممولة على انستجرام هي:


إعلانات المستكشف:

اعلانات المستكشف Explorer في تطبيق انستجرام هي وسيلة للناس بتساعدهم انهم يكتشفوا علامات تجارية جديدة ومحتوي جديد دايما مناسب لتفضيلاتهم. عشان كده اما تعمل اعلان ممول على انستجرام عبر المستكشف، دي بتكون فرصة ليك انك تجذب شريحة جديدة من العملاء، اللي مش بيتابعوا علامتك التجارية وميعرفوش عنها.


ده غير ان صفحة المستكشف بتعرض لك فيديوهات وصور على حسب اهتماماتك عشان كده، انستجرام بيساعدك في عرض المحتوى المناسب ليك وبتبحث عنه باستمرار، وبيقدم لك اقتراحات جديدة لمحتوى شبه المحتوى اللي مهتم به عشان يجذب انتباهك.


إعلانات الـ reels:

تقدر من خلال الريلز انك تقدم محتوى من خلال مقاطع فيديو بتزيد مدتها عن الـ 50 ثانية، الريلز على انستجرم خاصية جديدة وبالتالي بيكون عندك القدرة انك تعبر بشكل افضل عن منتجاتك وبطرق مبدعة وسريعة تلفت نظر المتابعين ليك.


المنشورات المدفوعة:

محتاج انك تعمل اعلان ممول على انستجرام موجه لفئات معينة مستهدفة انت محددها من البداية. وبتقدر تحدد الفئات المستهدفة بناءً على عادات الشراء لجمهورك المستهدف واهتماماتهم وتفضيلاتهم، وكمان تقدر تستهدف المنطقة للى حواليك من خلال تحديد الموقع الجغرافي.

مهم انك تكون عارف أبعاد الصور ومقاطع الفيديوهات اللي تقدر تنشرها على انستجرام وهي 1080×1080،بالتالي معظم الصور ومقاطع الفيديو بتكون على شكل مربع، يبقى وانت بتعمل تصميم لاعلان اختار صور إعلانية جذابة مكتوب فيها كل المعلومات اللي جمهورك محتاج يقرأها، بشكل مناسب مع الإطار المربع.


إعلانات التسوق:

ممكن تستخدم في إعلانك انفلونسر عشان يساعدك في تسويق منتجاتك. من خلال انه ممكن تبعت للانفلونسر عينة من منتجاتك ويبتدي الانفلونسر يقول رايه عن منتجاتك وبكده يبتدي المتابعين اللي عنده يتجهوا لحسابك ويقوموا بمتابعتك. عن طريق عرض صور أو مقاطع فيديو واللي ممكن للمستخدمين النقر عليها للحصول على معلومات أكثر حول المنتج المعروض. ولو كانوا مهتمين به، يمكنهم النقر مرة تانية على المنتج لشرائه.


القصص:

القصص "stories" هي عبارة عن انك بتشارك الأخبار والحالات لمدة 24 ساعة، عشان كده هي وسيلة سريعة تقدر بيها تسوق لمنتجاتك او خدماتك وتشارك متابعينك بشكل اقرب ليهم. ده غير ان القصص بتظهر للمستخدمين بمساحة الشاشة كاملة، وده بيكون قدرته أكبر على مشاركة تفاصيل أكتر حول المنتج، بالإضافة انك تقدر تضع رابط الموقع الإلكتروني، عشان تسهل وصول الجمهور لمنتجاتك المعروضة.

وده بيكون من خلال انك بتشجع الجمهور أنهم يقوموا برد فعل تجاه اعلانك زي مثلا "السحب لأعلى" “swipe up” أو تقدر تشوف باقي المنتجات والخدمات على الموقع الإلكتروني.


مجموعات الإعلانات:

تقدر تعمل اعلان ممول على انستجرام مكون من مجموعة من المنتجات ويتم التسويق ليهم من خلال منشور واحد، بدل ما تعمل اعلان لكل منتج لوحده. وفي الغالب ممكن تستخدم الطريقة دي عشان تسوق لعلامتك التجارية ككل مش بس منتجاتك وطبعا ده هيحقق زيادة عدد المتابعين على انستجرام لصفحتك و زيادة الوعي بعلامتك التجارية.



ملخص


لو بتدور ازاي تحقق زيادة عدد المتابعين على انستجرام وتوصل لأعلى أرباح ممكنة بأبسط الطرق، احنا وضحنا في المقالة دي 5 طرق فعالة من خلالهم تقدر تزود عدد متابعينك. لو عندك حساب شخصي او حساب تجاري على انستجرام، عايز تزود عدد متابعينك، الافضل أنك تبتدي في أتك تحسن الحساب الخاص بيك من خلال اختيار صورة مناسبة و اسم المستخدم يكون سهل لجمهورك المستهدف عشان اول ما يشوفوا منشور ليك يعرفوا ان دي علامتك التجارية من قبل ما يلاحظوا اسم وصورة حسابك.


خلي بالك انك تقدم محتوي يكون مبدع دايما ومش متكرر، تجنب انك تقلد منافسينك لأن ده هيأثر عليك بالسلب. محتاج انك تركز مع منافسينك وتعرف ايه المحتوى اللي بيجذب عملائك لمنافسينك وتحاول تبتكر انك تعرض منتجاتك ومحتواك بشكل أفضل من منافسينك وبكده هتقدر تحقق زيادة عدد منافسينك على انستجرام.


تقدر تبتدي وتتابع الجمهور حتى قبل ما يبدأوا يتابعوك وتتفاعل مع منشوراتهم وبالتالي هما كمان لما يلاقوا انك بتنزل محتوى مفيد ومهم ليهم هيبتدوا انهم يتابعوك. كمان تقدر تتعاون مع انفلونسر عشان يعلن عن منتجاتك او خدماتك والمتابعين اللي عنده يبتدوا يتابعوك. في طرق كتير عشان تعمل اعلانات ممولة على انستجرام زي المنشورات والقصص وغيرها من الطرق.

ممكن تتعاون مع شركة تسويق الكتروني عشان تساعدك بشكل سليم في التسويق لمنتجاتك او خدماتك بطريقة محترفة اكتر لو معندكش الوقت الكافي انك تسوق لحسابك التجاري على انستجرام.

دلوقتي تقدر تتابع كل مقالاتنا في ماركتنج بالعربي وتتابع كل التحديثات والمقالات اللي تخص عالم الديجتال ماركتنج. وتتعلمازاي تعمل اعلانات على كل منصات السوشيال ميديا بكل سهولة وغيرها من المواضيع. كل ده واكتر تقدر تعرفه وتتعلمه في ماركتنج بالعربي. وبنشجعك لو عندك أى استفسار ممكن تكتبلنا كومنت و هنتواصل معاك فورا.


إقراء أيضا

 اهم اخبار السوشيال ميديا

لينكد إن

لينكد إن

8 يناير 2024

اهم اخبار السوشيال ميديا لعام 2023

لذلك سنوضح لك اهم اخبار السوشيال ميديا لعام 2023 حتى تكون مواكب لكل تحديث في عالم الـ Marketing بالعربي.

تحديثات جوجل لعام 2023

فيسبوك

فيسبوك

4 يناير 2024

تحديثات جوجل لعام 2023

تحديثات جوجل لعام 2023 لا تقتصر فقط على تحسين أداء محرك البحث، بل تعكس أيضًا الابتكار والتحسين المستمر. تعمل جوجل باستمرار على تلبية احتياجات المستخدمين وتوفير تجربة بحث متميزة، لذلك التحديثات تعكس تلك الجهود.

ما هو التسويق الالكتروني

فيسبوك

فيسبوك

21 ديسمبر 2023

ما هو التسويق الالكتروني 2024

تعرف على اخر التحديثات في مجال الديجتال ماركيتنج للاجابة عن سؤال ما هو التسويق الالكتروني و افضل طرق تطبيقه في عام 2024!

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

انستجرام

17 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

كن دائما على دراية باخر تحديثات السوشيال ميديا و الديجيتال ماركتنج على مستوى العالم من خلال منصة ماركتنح بالعربي

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

انستجرام

انستجرام

10 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

تعرف على اخر تحديثات السوشيال ميديا واخر اخبار مجال الديجيتال ماركتنج بالعربي من خلال منصة ماركتنج بالعربي ، اول منصة عربية في الاشرق الاوسط متحصصة في مجال التسويق الالكرتوني و الديجيتال ماركتنج

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

انستجرام

3 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

تابع كل اخبار مجال الماركتنج بالعربي و تحديثات السوشيال ميديا من خلال منصة ماركتنج بالعربي وهي أول منصة عربية في الشرق الأوسط متخصصة في مجال الديجيتال ماركتنج