سيو

6 أغسطس 2023

كورس التسويق الالكتروني من جوجل 2023

كورس التسويق الالكتروني من جوجل

سيو

كورس التسويق الالكتروني من جوجل 2023


عايز تبدأ كورس تسويق الكتروني مجاني بس كل ما تشوف محتوى الكورسات في مجال الـ ديجيتال ماركتنج بالعربي المعروضة بتلاقي انها مش شاملة كل المحتوى اللي محتاجه، مذكور ان الكورسات مجانية وتكتشف انك لازم تدفع فلوس كتير وان الشهادة اللي هتحصل عليها مش معتمدة! احنا في ماركتنج بالعربي بنقدم لك الحل وهنقولك كل تفاصيل كورس التسويق الالكتروني من جوجل، دلوقتي أصبح التسويق الالكتروني من أهم المجالات اللي ممكن تعتمد عليها وتتعلمها، لو لسه بتبدأ وعايز تعرف ما هو التسويق الرقمي تقدر تعرف بالتفصيل من خلال مقالتنا.


في المقالة دى هتعرف عن كورس التسويق الالكتروني من جوجل و هنقولك كل التفاصيل عن كورس التسويق الرقمي ومدته ومحتوى الكورس و شهادة التسويق الرقمي من جوجل وهنجاوبك على كل الاسئلة اللي بتدور في دماغك.


ما هي شهادة التسويق الرقمي من جوجل؟

شهادة كورس التسويق الرقمي من جوجل هي شهادة موثقة وأصلية تمنحها جوجل بعد ما تنتهي من محتوى كورس التسويق الرقمي. بالاضافة ان شهادة التسويق الرقمي من جوجل مُرخصة من مكتب الإعلان في أوروبا والجامعة المفتوحة. يعني كورس التسويق الالكتروني من جوجل أساسي وشامل كل المحتوى اللى محتاجه عشان تعرف ما هو الديجيتال ماركتنج واساسياته وهتقدر تقيم قدراتك وتعرف اكتر عن مجال التسويق الالكتروني.

كورس التسويق الالكتروني من جوجل يحتوى على 26 موضوع بيتم تغطيتها في الكورس، تم إعداد الدورة التدريبية من خلال خبراء جوجل المتخصصين في مجال الديجيتال ماركتنج، بالاضافة لاحتوائه على الأنشطة العملية والأدلة المعتمدة عشان تساعدك في انك تطبق بطريقة واقعية.

موضوعات كورس التسويق الالكتروني من جوجل فيها كل اللي محتاج تتعلمه من اول ما هو الديجيتال ماركتنج، واجابة سؤال ازاى اعمل اعلان على جوجل، واستراتيجية التسويق بالمحتوى، و ما المقصود بتحسين محركات البحث ، و تحليلات جوجل.

تفاصيل كورس التسويق الالكتروني من جوجل:

سواء كنت مبتدأ او عايز تزود من خبرتك، هتعرف عن أساسيات التسويق الالكتروني من جوجل Digital Garage Google ولأنها الدورة التدريبية الوحيدة في التسويق الالكتروني من جوجل اللى هتحصل على شهادة مجانية معترف بها. الدورة دي معتمدة من IAB ، تحتوي على 26 موضوع تم اعداده على يد متخصصين من جوجل.

تفاصيل كورس التسويق الرقمي:

  • المدة: 40 ساعة
  • الموضوعات: 26 موضوع
  • المستوى: مبتدئ
  • الرسوم: مجاناً
  • مميزات الدورة: تقدر تتفرج على المواد الدراسية الخاصة بـ كورس التسويق الالكتروني من جوجل مدى الحياة، واعتماد IAB، وشهادة معترف بها من جوجل، وبالاضافة الى امكانية الاحتفاظ بفيديوهات البرامج التعليمية مدى الحياة وبالتالي تقدر انك تسترجع معلومات وموضوعات الدورة التدريبية في أي وقت.

محتوى كورس التسويق الرقمي من جوجل:

  1. هتقدر تتعلم من خلال مقاطع الفيديو التعليمية التي تشمل كل التفاصيل والمعلومات عن الموضوع المطلوب وبعد الانتهاء من مقاطع الفيديو يتم اختبارك من خلال أسئلة قصيرة لتقييم المستوى بعد الاطلاع على الموضوع بالكامل.
  2. وبعد الانتهاء من دراسة جميع الموضوعات والحصول على شهادة مجانية معتمدة هتقوم باجتياز الإختبار النهائي وهو مكون من 40 سؤال.
  3. بعدها يمكنك الحصول على شهادتك المعتمدة وتقوم بتنزيلها اونلاين وتضيفها إلى سيرتك الذاتية أو على حسابك الشخصي على لينكدان.

ايه هي مميزات شهادة كورس التسويق الرقمي من جوجل ؟

لو عايز تعرف ازاي تبدأ في مجال الديجيتال ماركتنج، يبقي الكورس دة مهم ليك، بالإضافة إلى الأسباب القوية اللي بتبين أهمية شهادة التسويق الرقمي من جوجل وهي:

  1. تغطي أساسيات الأعمال التجارية عبر الإنترنت:

معظم الأعمال التجارية زي المطاعم والمحلات والعيادات والمدارس والنوادي، أصبح لها وجود قوي على السوشيال ميديا، عشان كده محتاج ان يكون عندك دراية بكل ما يخص مجال الديجيتال ماركتنج، طبعا في منظمات محلية مش بتستخدم التسويق الرقمي، لكن الكورس ده مصمم ليك لو انت عايز تبدأ نشاط تجاري جديد عبر الانترنت، او عايز يكون ليك وجود على السوشيال ميديا او لو عايز تتعلم التسويق الرقمي عشان تبدأ تشتغل في مجال الديجيتال ماركتنج.

في كورس التسويق الالكتروني من جوجل هتتعلم ازاي تنشأ خطط تسويقية ناجحة، وتحسين محركات البحث لموقعك على الويب، وازاى تستخدم أدوات التحليل لتقييم أداء موقعك الإلكتروني على الإنترنت.

2. تعزيز فرصك في العثور على وظيفة جديدة:

بمجرد ما تنتهي من كورس التسويق الالكتروني من جوجل وتحصل على الشهادة المعتمدة، بكده بتثبت ان عندك مهارات قوية في مجال الديجيتال ماركتنج وأنك عندك قابلية للتعلم، ودى من اهم الصفات المطلوبة في سوق العمل في مجال الديجيتال ماركتنج، ان يكون عندك مهارات قوية وان يكون عندك قابلية دايما انك تتعلم وطبعا ده بيزود من حصولك على وظيفة مناسبة بشكل أسرع ويميزك عن غيرك من المتقدمين على الوظيفة.

  1. 3 الشهادة تميزك عن غيرك:

كتير حابين انهم يحصلوا على وظيفة في مجال الديجيتال ماركتنج، طب ايه اللي يميزك عنهم؟ ايه يخلي سوق العمل يحتاجك انت عن غيرك في نفس المجال؟ لو معاك شهادات معترف بها فهي سبب قوي و واضح انها تميزك عن غيرك من المتقدمين للحصول على وظيفة، طبعا بالاضافة ان يكون عندك المهارات اللازمة زي مهارات التعامل مع الفريق ومهارات التواصل، كل ده بيوضح عنك انطباع انك مؤهل لسوق العمل.


4. تساعدك على البقاء على صلة بالسوق:

لو انت بالفعل عندك وظيفة في مجال الـ ديجيتال ماركتنج بالعربي، من خلال كورس التسويق الالكتروني من جوجل هتقدر يكون ليك صلة قوية بسوق العمل وتقدم سيرتك الذاتية لمناصب أعلى، لأن شهادة الكورس هتوصلك لأحدث معايير واتجاهات التسويق الرقمي في العالم وهتتعلم عن أساسيات عالم الأعمال التجارية عبر الإنترنت.

ايه هي التطبيقات الواقعية لشهادة كورس التسويق الرقمي من جوجل؟

لو عندك خبرة أو مهنة في مجال الديجيتال ماركتنج، يبقى هتقدر تطبق المعلومات اللي عرفتها في كورس التسويق الرقمي من جوجل والشهادة دي بشكل أساسي. لأنك ممكن تشتغل في مجال العمل الحر مع مسوقين رقميين أو مع شركات محتاجة انك تشتغل على تسويقها الرقمي بالاضافة ان ده يتيح لك فرصة العمل من المنزل او من مقر العمل.

كمان ممكن تستفيد من الشهادة لما تقدم على وظيفة وتقدم شهاداتك ويتم رؤيتها من قبل شخص مهتم بوسائل التواصل الاجتماعي أو من مسؤولي التسويق الالكتروني والاتصالات داخل الشركات الكبرى.

في بعض التطبيقات المنتشرة اللي يجب مراعاتها:

العمل كأخصائي تسويق رقمي:

خبير التسويق الرقمي هو فرد موهوب ومتمكن يستخدم جميع قنوات التسويق الرقمي المتاحة عشان يساعد أصحاب الأعمال التجارية انهم يحققوا أهدافهم التسويقية. من خلال كورس التسويق الرقمي من جوجل هتقدر تكتسب مجموعة من المهارات وتقوي المهارات الخاصة بك وتؤدي لتحسين عملك. عشان كده محتاج انك تحصل على الدورة التدريبية دي وتتقن مجال الـ Marketing بالعربي.

بدء العمل المستقل بشهادتك:

لو عايز تبدأ في مجال العمل الحر كخبير تسويق رقمي، يبقى لازم تكون متقن كتابة المحتوى ومهارات الاتصال والتواصل مع عملائك و كيفية تحسين محركات البحث وتطوير خطط تسويقية ناجحة عبر الإنترنت وتنفيذها. ده غير انك تكون مواكب لكل تحديثات و اخبار الماركتنج بالعربي وتحسن من مهاراتك من خلال حضور كورس التسويق الالكتروني الرقمي وغيرها من الدورات التدريبية.


إطلاق شركة التسويق الرقمي الخاصة بك:

تقدر تنشئ شركة تسويق إلكتروني خاصة بك، ده لأن معظم الشركات تنفق ميزانية كبيرة على اعلانات ممولة فيس بوك لحملاتها التسويقية وفي الغالب بتتعاون مع افضل شركة تسويق الكتروني في مصر متخصصة. عشان كده فإن شهادة كورس التسويق الالكتروني من جوجل هي أول خطوة لأنشاء شركتك الخاصة. طبعا ده بعد اكتساب الخبرة من العمل الحر أو العمل كمسوق رقمي في شركة.


ايه المهارات اللي هتتعلمها من كورس التسويق الرقمي من جوجل؟


  • التحليلات Analytics
  • التجارة الألكترونية E- commerce
  • التسويق عبر البريد الالكتروني Email marketing
  • تحليل البيانات Data insights
  • التسويق بالمحتوى Content marketing
  • التسويق عبر الهاتف Mobile marketing
  • تحسين محركات البحث SEO
  • التسويق عبر محركات البحث SEM
  • استراتيجية الأعمال Business strategy
  • التسويق عبر مواقع التواصل الاجتماعي Social media marketing
  • تحسين الموقع الالكتروني Web optimization
  • إعلانات العرض Display advertising
  • التسويق المحلي Local marketing
  • التسويق بالفيديو Video marketing


هل شهادة التسويق الرقمي من جوجل تستحق انك تحصل عليها؟

الإجابة هي نعم، شهادة كورس التسويق الالكتروني من جوجل تستحق الوقت والجهد لأنها استثنائية وهتساعدك انك تكون موجود في سوق العمل بشكل كبير. سواء كنت جديد في مجال الديجيتال ماركتنج أو بالفعل تعمل في المجال لفترة طويلة، حصولك على الشهادة دي له مميزات كتير زي ان تثقل مؤهلاتك وهتزيد ثقتك بنفسك. ده لأن معظم الشركات دلوقتي تبحث بشكل دائم عن مرشحين عندهم خبرة في مجال الديجيتال ماركتنج وبالتالي شهادة كورس التسويق الالكتروني من جوجل أصبحت مهمة عن اي وقت آخر.


بدائل شهادات التسويق الرقمي من جوجل:

في كتير من الدورات التدريبية عبر الإنترنت هتزود من مستوى مهاراتك في مجال الـ Marketing بالعربي. وكمان في بعض البدائل لـ كورس التسويق الالكتروني من جوجل وهي:

دورة كاملة في التسويق الرقمي من أكاديمية ريليلي سوفت:

هي عبارة عن 10 دورات تدريبية في دورة تدريبية واحدة ومن ضمنها دورة اهمية تحسين محركات البحث (SEO) ، والديجيتال ماركتنج، و اعلان ممول على الفيس بوك ، و اعلان على جوجل، و كيفية البحث عن الكلمات الرئيسية والمفتاحية، والتسويق بالمحتوى، و تحليلات جوجل، والتسويق عبر البريد الإلكتروني، والتسويق عبر وسائل التواصل الاجتماعي، ودورات عن كيفية تحسين محركات البحث في التجارة الالكترونية.

تم تصميم مجموعة الدورات التدريبية دي عشان تسهل لك اتخاذ الإجراءات في عملك وانك تشوف النتائج على طول وده من خلال قوائم المراجعة والنصائح القابلة للتنفيذ خطوة بخطوة. ده غير ان يتم تحديث الدورات بشكل متكرر مع الاستمرار في اختبار السوق وعمل التغييرات المناسبة، عشان كده هيكون متوفر أحدث طرق التسويق الالكتروني. سعر الدورة 500 دولار.


دورة التسويق الالكتروني الكاملة من يوديمي Udemy:

الدورة دي تتعمق بشكل كبير في منصات محدودة زي التسويق على يوتيوب، فيس بوك، انستجرام، بنترست. سعر الدورة 149.99 دولار. مع ضمان استرداد الأموال لمدة 30 يوم. كمان في كتير من الدورات التدريبية اللي ليها علاقه بمجال الديجيتال ماركتنج تقدر تختار منها اللي يناسبك.


أكاديمية سيمراش SEMrush:

سيمراش SEMrush هي شركة معروفة وليها سمعة كبيرة في عالم التسويق الرقمي وكمان عندهما مجموعة كبيرة من الدورات التدريبية في أكاديميتهم ومنها التسويق الرقمي وتسويق بالمحتوى وتحسين محركات البحث والتسويق بالعمولة و التسويق عبر وسائل التواصل الاجتماعي. وفي دورات تدريبية عندها بتكون مجانية كمان.

الأسئلة الشائعة:

هل شهادة التسويق الرقمي من جوجل مجانية؟

كورس التسويق الالكتروني من جوجل مجانية بالكامل وكمان تقدر تحصل على الشهادة المعتمدة بعد اجتياز الكورس في النهاية مجانا.

هل الدورات التدريبية من جوجل تستحق الجهد؟

طبعا شهادات جوجل تستحق الوقت والجهد ده غير ان معظمها بيكون مجاني، كمان الشهادات دي ممكن تقارنها مع الشهادات الجامعية من حيث الأهمية . لما تحصل على شهادة جوجل طبعا ده هيحسن من سيرتك الذاتية لأن شهادات جوجل تضمن لك تقييمات واختبارات كتير من الصعب اجتيازها.

كيف يمكنني الحصول على كورس التسويق الالكتروني من جوجل؟

جوجل هي بوابة رقمية مجانية، تقدر تبدأ اي كورس موجود في جوجل من خلال انك تقوم بتسجيل الدخول أو تنشأ حساب جديد، بعدها هتقوم بتصفح كل الكورسات والدورات التدريبية الموجودة وتختار الكورس المناسب ليك سواء كورس له علاقة بمجال الديجيتال ماركتنج او اي مجال اخر، بالاضافة ان جميع الكورسات المقدمة من جوجل مجانية وتحصل على شهادة معتمدة مجانية في النهاية، كل ما عليك هو الاشتراك في جميع الدورات التدريبية الموجودة. لأنك بعد ما تنتهي من كورس التسويق الرقمي من جوجل بسرعة واللي يتكون من 26 موضوع من خلال مشاهدة المحاضرات و تختبر معلوماتك وتقوم باختبارات بسيطة. وبعد اجتياز الاختبارات، هتقدر تحصل على الشهادة المعتمدة بالمجان.

هل يستحق كورس التسويق الرقمي من جوجل المجهود؟

تعتبر شهادة كورس التسويق الالكتروني من جوجل قيمة جدا وتستاهل كل المجهود المبذول، لأنه كورس ممتاز محتاج أنك تحصل عليه لو كنت عايز تبدأ في مجال الـ Marketing بالعربي. لأنه في الأول بيديلك مقدمة عن المجال أو الموضوع اللي مهتم بدراسته وبعد كده يبدأ شرح اساسيات الكورس من خلال أمثلة حية من سوق العمل. وفي النهاية بيطلب منك انك تجتاز اختبار بسيط لقياس مدى استفادتك من الموضوع السابق قبل الدخول في الموضوع الجديد. بالاضافة الى ان معظم الدورات التدريبية من جوجل تكون مجانًا بالكامل وكمان الحصول على الشهادة المعتمدة مجانا، وقد تمت الموافقة عليها من الجامعة المفتوحة Open University ومنظمات تانية.



لو معندكش الوقت الكافي انك تلتحق بالكورسات من يوديمي، كورسيرا، جوجل، سيمراش او ريليلي سوفت، تقدر تتابع منصة ماركتنج بالعربي.


لأن منصة ماركتنج بالعربي هي أول منصة عربية بتوضح معلومات عن مجال الـ ديجيتال ماركتنج بالعربي كل يوم بالإضافة إلى نشرة الاخبار الاسبوعية والتي تحتوي على اخر الاخبار في مجال السوشيال ميديا ومجال الديجيتال ماركتنج على مستوى العالم.

ملخص

لو بتدور عن كورس التسويق الالكتروني من جوجل وعايز تعرف هتتعلم ايه منه وهل مجاني ولا هتدفع فلوس كتير، احنا في ماركتنج بالعربي وضحنا لك في المقالة دي كل المعلومات اللي محتاج تعرفها ومنها ان كورس التسويق الالكتروني من جوجل مجاني ويحتوي على 26 موضوع. عشان كده مش محتاج انك تشترك في اماكن غير موثوقه عشان تحصل على كورس تسويق رقمي، وطبعا شركة جوجل معروفة وموثوق بها وكمان في نهاية كورس التسويق الالكتروني من جوجل هتقدر تحصل على شهادة مجانية بتوضح انك اجتزت الكورس ده بنجاحوتقدر تضيفها لسيرتك الذاتية وتنشرها على السوشيال ميديا.


كمان لو عايز تعرف عن مواضيع لها علاقة بمجال الـ Marketing بالعربي، تقدر تتابع مقالتنا وتعرف اجابة سؤال ازاي اعمل اعلان على جوجل، ده لان جوجل اهم اداة الناس بتبحث فيه عن كل سؤال أو المنتجات اللي عايزين يعرفوا تفاصيل عنها اكتر، عشان كده تقدر توصل لجمهورك المستهدف وتكون في نتائج البحث الاولي عن طريق شرح مفصل عن كيفية تحسين محركات البحث.

دلوقتي تقدر تتابع كل مقالاتنا فى ماركتنج بالعربي وتعرف كل اخبار الماركتنج بالعربي ولو مهتم كمان بتطوير البيزنس الخاص بيك وعايز تعرف ازاي تختار افضل شركة اعلانات سوشيال ميديا وغيرها من المواضيع يبقي تابع كل مقالتنا اول بأول عشان تكون مواكب لكل جديد. وبنشجعك لو عندك أى استفسار ممكن تكتبلنا كومنت وهنتواصل معاك فورا.



إقراء أيضا

 اهم اخبار السوشيال ميديا

لينكد إن

لينكد إن

8 يناير 2024

اهم اخبار السوشيال ميديا لعام 2023

لذلك سنوضح لك اهم اخبار السوشيال ميديا لعام 2023 حتى تكون مواكب لكل تحديث في عالم الـ Marketing بالعربي.

تحديثات جوجل لعام 2023

فيسبوك

فيسبوك

4 يناير 2024

تحديثات جوجل لعام 2023

تحديثات جوجل لعام 2023 لا تقتصر فقط على تحسين أداء محرك البحث، بل تعكس أيضًا الابتكار والتحسين المستمر. تعمل جوجل باستمرار على تلبية احتياجات المستخدمين وتوفير تجربة بحث متميزة، لذلك التحديثات تعكس تلك الجهود.

ما هو التسويق الالكتروني

فيسبوك

فيسبوك

21 ديسمبر 2023

ما هو التسويق الالكتروني 2024

تعرف على اخر التحديثات في مجال الديجتال ماركيتنج للاجابة عن سؤال ما هو التسويق الالكتروني و افضل طرق تطبيقه في عام 2024!

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

انستجرام

17 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

كن دائما على دراية باخر تحديثات السوشيال ميديا و الديجيتال ماركتنج على مستوى العالم من خلال منصة ماركتنح بالعربي

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

انستجرام

انستجرام

10 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

تعرف على اخر تحديثات السوشيال ميديا واخر اخبار مجال الديجيتال ماركتنج بالعربي من خلال منصة ماركتنج بالعربي ، اول منصة عربية في الاشرق الاوسط متحصصة في مجال التسويق الالكرتوني و الديجيتال ماركتنج

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

انستجرام

3 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

تابع كل اخبار مجال الماركتنج بالعربي و تحديثات السوشيال ميديا من خلال منصة ماركتنج بالعربي وهي أول منصة عربية في الشرق الأوسط متخصصة في مجال الديجيتال ماركتنج