انستجرام

13 يوليو 2023

اعلان ممول انستجرام خطوة بخطوة للمبتدئين 2023

اعلان ممول انستجرام خطوة بخطوة

انستجرام

اعلان ممول انستجرام خطوة بخطوة للمبتدئين


15 مليون مستخدم لانستجرام في مصر وكل يوم بيزيد عدد المستخدمين وطبعا بعد نزول تطبيق ثريد الجديد، زود فضول الناس انهم يستخدموا انستجرام وثريد اكتر عن الأول ويشاركوا أصحابهم ومتابعينهم. لو عاوز تعمل اعلان ممول انستجرام عشان تعلن عن منتجاتك او خدماتك يبقى انت فى الطريق الصح لزيادة الوعي بالبراند الخاص بيك.

وده لأن الناس توجهت لانستجرام بشكل ملحوظ الفترة الأخيرة، وقدرت منصة انستجرام انها تجذب ملايين من الناس بسبب طريقة عرض الصور والفيديوهات بشكل جذاب وملفت اكتر للجمهور. في المقالة دي هنوضح لك ازاي تزود عدد المتابعين وازاى تعمل اعلان ممول انستجرام .



ايه هي الاعلانات الممولة على الانستجرام؟


هي عبارة عن الاعلانات اللي بتظهر لك على انستجرام وانت فاتح حسابك، وعشان تظهر لك وتظهر لأى حد فى العالم بيقوم اصحاب الاعلانات دي انهم يدفعوا فلوس عشان يعلنوا عن منتجاتهم او خدماتهم من خلال منشور او بوست. ممكن كمان يتعرض اعلان ممول انستجرام على شكل صورة أو فيديو أو مجموعة صور. تظهر الإعلانات على الانستجرام وفيها كلمة sponsored، واللي تدل على ان البوست او المنشور ده هو اعلان ممول انستجرام وبيتم عرض الاعلان بطريقتين هما:

  • الأول: يُعرض اعلان ممول انستجرام في الصفحة الرئيسية لحسابات المستخدمين اللي تسمي بالأخبار على الانستجرام "News Feed ".
  • الثاني: يُعرض اعلان ممول انستجرام في القصص "Stories" اللي بيتابعها الأفراد.


أهمية إنشاء اعلان ممول انستجرام؟


اكتر من 2 مليون اعلان ممول انستجرام شهريا وبيوصل لمعظم المستخدمين وده بيدل على أهمية انستجرام في التسويق لمنتجاتك او خدماتك، والوصول للمستخدمين من شرائح مختلفة.

بالإضافة انك هتقدر تعرض منتجاتك بطريقة تفاعلية وجذابة، بعيدة عن طريقة السرد والعرض الممل. يعني هتضمن ان اعلان ممول انستجرام هيحقق نسب وصول قياسية للمستخدمين بمعدل حوالي 1.2 مليار مستخدم في الشهر. كمان يتميز اعلان ممول انستجرام في قدرته على الوصول إلى عدد كبير من الأشخاص، بسبب اتساع مستخدمين التطبيق، وشهرته الكبيرة من بين تطبيقات التواصل الاجتماعي.

بالاضافة ان الاعلانات الممولة على انستجرام بتساهم في حاجات كتير من ضمنها:

1- التأثير القوي على عدد كبير من المستخدمين.


1 مليار مستخدم لانستجرام والعدد بيزيد باستمرار عشان كده انستجرام من منصات التواصل الاجتماعى المهمة اللي ليها قدرة تأثير كبيرة جدا على فئات كتير من المستخدمين. بالتالي اتشجع اكتر من 80% من مستخدمي انستجرام انهم يتخذوا قرار انهم يعملوا اعلان ممول انستجرام ويعلنوا عن خدماتهم ومنتجاتهم.


2- إضافة طابع شخصي على الإعلانات.


يتميز اعلان ممول انستجرام عن غيره من المنصات، بأن فيه صور بتعرض المنتج بطريقة جذابة. وده بيقنع عملائك اكتر انهم يقوموا بشراء منتجاتك أو خدماتك. كمان تقدر تعمل تصميم يبين علامتك التجارية بشكل يضمن لك زيادة عملائك.

3- تنوع طرق الإعلان عبر الانستجرام.


في طرق كتير لعمل اعلان ممول انستجرام والتنوع ده بيساعدك انك تختار الطريقة المناسبة ليك عشان تعلن عن منتجاتك او خدماتك.

ومن ضمن طرق عرض اعلان ممول انستجرام هي:


المنشورات المدفوعة:

لما تنزل صور ومقاطع فيديو عشان تعمل اعلان ممول على انستجرام ده بيكون شبه اللي بينزلوا اي شخص على انستجرام، الفرق هنا انك بتعمل اعلان ممول و موجه لفئات معينة مستهدفة. وبتقدر تحدد الفئات المستهدفة بناءً على عادات الشراء لجمهورك المستهدف واهتماماتهم، وكمان لو عايز تستهدف نطاق المنطقة للى حواليك ممكن تقوم بتحديد الموقع الجغرافي.

خلي بالك انك تكون عارف أبعاد الصور ومقاطع الفيديو اللي تقدر تنشرها على انستجرام وهي 1080×1080، يعني معظم الصور ومقاطع الفيديو بتكون على شكل مربع، عشان كده وانت بتعمل تصميم لاعلان اختار صور إعلانية يكون فيها كل المعلومات اللي تهم جمهورك، بشكل يتناسب مع الإطار المربع.

كمان جمهورك بيبقوا عايزين يشوفوا كل المعلومات اللي موجودة في الإعلان من الوهلة الأولى، عشان ميحتاجش انه يقرأ اكتر ع الاعلان أو انه يتوجه إلى رابط موقع إلكتروني مثلا. لأن معظم المستخدمين بيفضلوا ان الاعلان يكون مباشر و واضح وجذاب ليهم من أول لحظة وتلقائي هيتشجعوا انهم يعملوا رد فعل تجاه اعلانك الممول على انستجرام.

القصص:

القصص "stories" هي عبارة عن انك بتشارك الأخبار والحالات لمدة 24 ساعة، عشان كده هي وسيلة تسويقية سريعة، ممكن تستخدمها عشان تسوق لمنتجاتك أو خدماتك. ده غير ان القصص بتظهر للمستخدمين بمساحة الشاشة كاملة، وده بيكون قدرته أكبر على مشاركة تفاصيل أكتر حول المنتج، بالإضافة إلى القدرة على إرفاق رابط الموقع الإلكتروني، لتسهيل وصول الأفراد لمنتجاتك المعروضة.

وده بيكون من خلال انك بتشجع المستخدمين انهم يقوموا برد فعل تجاه اعلانك زي مثلا "السحب لأعلى" “swipe up” أو تقدر تطلع على المنتجات والخدمات على الموقع الإلكتروني. لكن بالنسبة للمنشورات العادية، بيكون صعب انك تكتب الرابط الإلكتروني وتوجه الناس له، لأن تطبيق انستجرام مش بيدعم خاصية عرض الروابط الإلكترونية في وصف المنشورات أو التعليقات.

مجموعات الإعلانات:

تقدر تعمل اعلان ممول انستجرام مكون من مجموعة من المنتجات وبيتم التسويق لها في منشور واحد، بدل ما يتم التسويق لكل منتج في عدد منشورات كبير. وفي الغالب ممكن تستخدم الطريقة دي انك تعمل اعلان ممول انستجرام بيسوق لعلامتك التجارية ككل مش بس منتجاتك وطبعا ده هيزيد من عدد المتابعين لصفحتك على انستجرام و زيادة الوعي بعلامتك التجارية.


إعلانات التسوق:

ممكن تستخدم شخصية مشهورة أو انفلونسر عشان تسوق لمنتجاتك بشكل غير مباشر. من خلال عرض الشخصية في صور أو مقاطع فيديو واللي ممكن للمستخدمين النقر عليها للحصول على معلومات أكثر حول المنتج المعروض. ولو كانوا مهتمين به، يمكنهم النقر مرة تانية على المنتج لشرائه.

إعلانات المستكشف.

اعلانات المستكشف Explorer في تطبيق انستجرام هي وسيلة للناس عشان يكتشفوا علامات تجارية ومحتوى جديد مناسب ليهم. عشان كده اما تعمل اعلان ممول انستجرام عبر المستكشف، يبقى دي فرصة انك تجذب شريحة جديدة من العملاء، اللي مش بيتابعوا علامتك التجارية وميعرفوش عنها.

كمان صفحة المستكشف بتعرض لك فيديوهات وصور على حسب اهتماماتك واللي بتدور عليه، وبالتالي يسعى انستجرام انه يعرض لك المحتوى المناسب ليك، وبيقدم لك الجديد ضمن نفس المجال اللي انت مهتم بيه و يجذب انتباهك.

إعلانات الـ reels:

الريلز على انستجرم خاصية جديدة بتقدر منها انك تقدم محتوى من خلال مقاطع فيديو بتزيد مدتها عن الـ 50 ثانية، وبالتالي بيكون عندك القدرة انك تعبر بشكل أكبر عن منتجاتك وتوضح تفاصيل أكتر عن منتجاتك.


4- ميزة عمل اعلان ممول انستجرام عن طريق الفيس بوك.


لو عندك حساب مدير الإعلانات على فيس بوك، تقدر تستفيد منه انك تعمل اعلان ممول انستجرام و كمان القصص "Stories" على انستجرام بكل سهولة. كل اللي انت محتاجه هو ان يكون عندك حساب فعال على انستجرام، بالإضافة إلى حساب على مدير الإعلانات الخاص بالفيس بوك " meta ads manager ". وبكده تقدر تعمل اعلان ممول انستجرام من خلال الخطوات بسيطة دي:

  • افتح تطبيق مدير الإعلانات الخاص بحسابك على فيس بوك.
  • حدد الهدف الرئيسي من الحملة الإعلانية، سواء كان التسويق عشان تجذب عملاء كتير ومتابعين ولا عشان تسوق لمحتواك.
  • اختار مكان ظهور الإعلانات، لأنك تقدر تنشر الإعلانات في نفس الوقت على الفيس بوك وانستجرام.
  • اختار إنشاء إعلان، وبعدين اختار هدف يتناسب مع طبيعة الحملة الإعلانية اللي هتعملها.
  • حدد فئة العملاء المستهدفة بالإعلان.
  • حديد التوقيت المناسب للتسويق للإعلان على انستجرام، اتاكد من انك مختار الوقت اللي بيكون فيه جمهورك المستهدف في اكتر وقت نشيط ومتفاعل فيه على انستجرام، عشان تحقق أكبر قدر ممكن من كسب المال من إعلانك على الانترنت.
  • حدد التفاصيل المتعلقة بمدة الإعلان والتكلفة المتوقعة له.
  • اختار طبيعة الإعلان، صورة واحدة أم مقطع فيديو أو إعلان مختلط.

لما تخلص الخطوات دي، هيظهر الإعلان عبر قصص الانستجرام فورًا. بالإضافة انك تقدرتقوم بإدارة الإعلان ومتابعة الإحصائيات المتعلقة بمدى نجاح اعلانك، وعدد الأفراد اللي قاموا بمتابعة القراءة حول الإعلان من مدير الإعلانات من خلال فيس بوك نفسه.

محتاج ايه قبل ما تبدأ تعمل اعلان ممول انستجرام؟


قبل ما تبدأ في عمل اعلان ممول انستجرام لازم تتأكد من بعض المتطلبات اللي لو مش موجودة ممكن تضر اعلانك الممول. وطبعا وجودها هيساعد بشكل كبير في دعم اعلانك الممول وتضمن وصوله إلى شرائح مختلفة من المستخدمين وده هيضمن لك نجاح علامتك التجارية بشكل أكبر.

1. امتلاك قاعدة جماهيرية كبيرة على انستجرام.


لما يكون عندك عدد كبير من المتابعين على الانستجرام ده بيساعدك في تقليل المصاريف اللازمة لعمليات التسويق الإلكتروني، بالإضافة إلى تقليل عدد الإعلانات الممولة اللي هتحتاجها عشان تضمن وصول علامتك التجارية إلى أكبر عدد ممكن من جمهورك المستهدف.

كمان عدد المتابعين الكبير على انستجرام بيضمن لك لفت نظر عملاء جدد وجذبهم انهم يشوفوا منشوراتك التجارية ويتشجعوا انهم ياخدوا القرار المناسب انهم يشتروا منتجاتك أو خدماتك. ممكن كمان تعرف اكتر عن ازاي تحدد استهداف إعلانك على انستجرام بكل سهولة .


2.ضمان وجود تفاعل قوي على حساب الانستجرام.


في كتير من الحسابات الوهمية على انستجرام عشان كده لازم تتأكد من ان جمهورك الكبير بيتفاعل معاك فعلا مش تفاعل من خلال حسابات وهمية هيضر اعلانك. عشان كده مش كفايه ان يكون عندك الالاف من المتابعين عشان تضمن نجاح حملاتك الإعلانية ووصول الإعلانات الممولة إلى متابعينك ولكن كمان تتأكد انهم متابعين حقيقين مهتمين بمنتجاتك او خدماتك اللي بتقدمها.

في طرق ممكن تبين اذا كان عندك متابعين وهميين زي مثلا انك لو لقيت عدد التفاعل قليل على المنشور او البوست بالرغم ان عدد متابعينك كبير.
ان يكون عندك متابعين كتير بس مش بيتفاعلوا معاك دي ممكن تأثر بشكل سلبي على اداء حسابك على انستجرام و هيقلل ثقة الناس بعلامتك التجارية. حتى لو عملت اعلانات ممولة كتير على انستجرام عشان تجذب عملاء جديدة مش هيكون له نتائج كويسة في الحالة دي.

لما يكون عندك تفاعل قوي على انستجرام من المتابعين ده بيضمن مصداقية علامتك التجارية وتوسيع قدرتها على جذب عدد كبير من الأفراد والعملاء وتحويلهم إلى زبائن مستمرين. في طرق كتير موجودة ممكن تساعدك في زيادة عدد المتابعين على الانستجرام بشكل قوي ويضمن نجاح أي حساب.


3. احتراف قواعد التسويق عبر الانستجرام


الاعلانات الممولة على انستجرام ممكن تساعدك فى انها تجذب عدد كبير من العملاء. عشان كده لازم نكون متقن الطرق المناسبة عشان تقدر تقنع عملاء جدد انهم يشتروا منتجاتك او خدماتك. كل اللي انت محتاجه هو انك تعرف ازاي تعمل اعلان ممول على انستجرام.

4. وجود متجر ناجح على انستجرام.


لو عندك متجر متكامل على انستجرام هيضمن لك انك تستفيد من الحملات الإعلانية الممولة على انستجرام، لأن الناس ممكن تتقبل فكرة انها تشوف اعلان ممول وبعدين تتجه إلى حساب الصفحة اللي عملت الإعلان على انستجرام بكل سهولة أفضل من انها تنتقل إلى موقع إلكتروني أو متجر رقمي.

وهتحتاج تعرف ايه اللي ممكن يضمن نجاح متجرك الإلكتروني، عشان تضمن تفاعل الأفراد مع منتجاتك والعروض ووصول الإعلانات إلى أكبر عدد ممكن من الأفراد وده هيساهم في تحقيق المبيعات اللي انت عايزها.


5. معرفة الهدف من الحملة الإعلانية اللي هتعملها.


من أهم الخطوات عشان تضمن نجاح اعلان ممول انستجرام هي انك تكون محدد الهدف الرئيسي المطلوب من الحملة الإعلانية دي. ومن ضمن الأهداف المتعلقة بعمليات التسويق للمنشورات منها:

  • توليد وجذب العملاء المحتملين.
  • تشجيع الأفراد على شراء منتجاتك وخدماتك.
  • زيادة التفاعل والوصول لصفحتك.
  • تشجيع الأفراد على مراسلة حساب العلامة التجارية عشان يسأل عن تفاصيل اكتر.
  • توليد المشاهدات على مقاطع الفيديو التابعة للعلامة التجارية.


ازاي تعمل اعلان ممول انستجرام؟

على الرغم من ان في طرق كتير لعمل اعلان ممول انستجرام ومن ضمن الطرق هو إنشاء إعلانات من التطبيق نفسه. بالاضافة انك ممكن تعمل اعلان ممول من تطبيق مدير الإعلانات الخاص بالفيس بوك، ولكن لو عايز انك تختار اسهل طريقة عشان تعمل اعلان ممول انستجرام ممكن من خلال تطبيق انستجرام نفسه عن طريق الخطوات دي:

تحويل حساب الانستجرام إلى حساب تجاري.

عشان تستفيد من عمل اعلان ممول انستجرام يبقى لازم تحول حسابك الشخصي إلى حساب تجاري لأن في مميزات كتير بيقدمها تطبيق انستجرام زي دراسة التحليلات والرؤى المتعلقة بأداء المنشورات. بالإضافة إلى تحديد الفئات المستهدفة بالمنشورات بدقة، واختيار الفئات الديموغرافية اللي بتتفاعل ومهتمة اكتر بالمحتوى.

تهيئة المنشور اللى عايز تسوق له ونشره على الصفحة.

بعد تحويل الحساب الشخصي إلى حساب تجاري على انستجرام، لازم تختار البوست او المنشور اللي عايز تسوق له بكل دقة. لأن التسويق على انستجرام هيساعدك على زيادة عدد الافراد اللي عايز يوصلهم المنشور.

خطوات هتساعدك تعمل منشور ناجح لعمل اعلان ممول انستجرام:

1. اختيار طبيعة المنشور

اول حاجة محتاج انك تختار نوع المنشور انه يتعرض على هيئة صورة أو مقطع فيديو ولا قصة، او لو كان مجموعة إعلانية للتسويق لعلامتك التجارية.

2. تصميم المنشور بشكل يعكس الهوية البصرية لعلامتك التجارية

لازم تهتم بمحتوى المنشور اللي عايز تسوق له على انستجرام، وان يكون التصميم شامل كل المعلومات الأساسية اللي بتبين علامتك التجارية، وممكن يوصل المنشور إلى أفراد لم يكن عندهم سابق معرفة بعلامتك التجارية. عشان كده مهم انك كمان تكون محدد ان هدفك من المحتوى هو توعية الجمهور بمنتجاتك او خدماتك وتقديم العروض المناسبة عشان تقدر تجذب عملاء محتملين ويتم تحويلهم إلى زبائن دائمين.

3. الاهتمام بأساليب الدعو CTA عشان تجذب عملاء محتملين.

لما تستخدم جملة تشجع المستخدمين انهم ياخدوا رد فعل " call to action " انهم يشتروا منتجاتك او خدماتك ده هيساعدك اكتر انك تلفت نظر عدد كبير من المستخدمين. زيادة مبيعاتك من اعلانات انستجرام الممولة.

النقر على زر تسويق أو promote في أسفل يمين المنشور.

لما تحول حسابك الشخصي إلى حساب تجاري، بيظهرلك زر أسفل يمين الصفحة، يشير إلى تسويق المحتوى الخاص بيك. بمجرد ما تضغط على الزر هينقلك إلى صفحة تهيئة عملية التسويق للمنشور واختيار جميع التفاصيل المتعلقة بالتسويق للمنشور.

على سبيل المثال، اختيار المنطقة الجغرافية المستهدفة بالمنشور، واختيار المجموعات الديموغرافية اللي عايز توصلهم المنشور، وبعد ما بتقوم بتحديد ميزانية عملية التسويق عبر الإعلانات الممولة على انستجرام.

  • في الصفحة الأساسية لإعلانات انستجرام، تقدر تختار الهدف من الإعلان.
  • كمان المسار اللي هيتوجه له الأفراد، سواء كان حساب انستجرام تاني أو موقع إلكتروني خارجي
  • يمكن لأصحاب الحملات الإعلانية تخصيص الجمهور المستهدف بالحملة الإعلانية.
  • بالإضافة إلى اختيار موقع جغرافي محدد، تظهر فيه الإعلانات.
  • اختيار ميزانية الحملة الإعلانية ومدة عرضها على الموقع.
  • بعد إطلاق اعلان ممول انستجرام، مممكن متابعة الإحصائيات حول عدد الزيارات ومراقبة أداء الإعلانات المدفوعة.


هل في بديل لعمل اعلان ممول انستجرام؟

بعض أصحاب العلامات التجارية مش بيفضلوا التوجه لطرق تانية في إنشاء الإعلانات على انستجرام، مبتعدين عن الإعلانات الممولة لعدة أسباب، منها غياب القدرة على التحديد الدقيق لمدى تأثير الإعلان الممول على الجمهور المستهدف. بالإضافة إلى انهم مش عايزين يدفعوا فلوس كتير عشان يسوقوا لمنتج واحد أو منتجات كتير.

يختار أصحاب المنتجات والخدمات أحيانًا انهم يعملوا إعلانات عبر انستجرام، بالاستعانة بـ المؤثرين " انفلونسرز" من أصحاب النفوذ والتفاعل الكبير على المنصة، وده من خلال التعاون مع انفلونسر يسوق لمنتجاتهم ويضمن انه يقنع الناس اللي بيتابعوه وطبعا لان هو معروف هيزيد نسبة تفاعل الناس معاه ويقوموا بشراء منتجاتك او خدماتك.

بالاضافة ان في أصحاب علامات تجارية عندهم حسابات قوية على انستجرام، عندهم عدد متابعين كبير وبيقدروا يوصلوا لعدد كبير والتفاعل القوي. بالتالي مش بيحتاجوا انهم يعملوا اعلان ممول انستجرام ويكلفوا نفسهم لان بمجرد ما يعلنوا عن عروض وخصومات ومسابقات، تبدأ الناس يتشجعوا ويشاركوا عشان يكسبوا. عشان كده بيزيد عندهم التفاعل والوعي بعلامتهم التجارية لناس كتير.


ما هو سعر الاعلان الممول على انستجرام؟

معظم مستخدمي الانستجرام من فئة الشباب وتتراوح أعمارهم ما بين ال24 و ال 34 سنة عشان كده منصة انستجرام مهمة جدا ليك انك تستهدف فئه كبيرة من الشباب والتأثير عليهم وتشجعهم انهم يقوموا بشراء منتجاتك او خدماتك.

يعتمد تطبيق انستقرام مبدأ التكلفة بحسب النقرة cost per click) CPC)، عشان تحدد حساب التكاليف لمختلف الإعلانات الممولة، فهي تتراوح القيمة التقريبية لمعظم الإعلانات الممولة ما بين ال0.50$ للنقرة وال 1$ ولكن تختلف القيمة دي على حسب الفئة المستهدفة والمنطقة الجغرافية المستهدفة بالإعلانات.

على سبيل المثال، تزيد التكلفة لتصل إلى ما يقارب الـ 3$ لما يكون الاعلان له علاقة بالأسواق اللي فيها تنافس عالي والمجموعات الديموغرافية الشبابية ، بالتالي فإن معرفة الفئة المستهدفة وتوزعها الديموغرافي والجغرافي هو اهم حاجة محتاج تحديدها ويعتمد عليها سعر اعلانك الممول على انستجرام.


نصائح هتساعدك لعمل اعلان ممول على انستجرام.

1. تحديد الفئة المستهدفة ودراسة توزيعها الجغرافي بدقة

لازم تحدد ميزانية الحملة التسويقية اللي هتعملها بدقة، بالإضافة إلى معرفة كيفية التواصل مع العملاء، وتشجيعهم على الشراء.

2. اختيار منشورات ليها تفاعل مرتفع ليتم التسويق لها.

الاعلانات الممولة مهمة جدا لانها بتزود التفاعل على منشورك الاعلاني وكمان بتوصل لعدد كبير من الفئة المستهدفة. كمان الافضل انك تختار منشور انت منزله بالفعل على صفحتك وعليه تفاعل كبير وتقوم بالتسويق له من خلال حسابك التجاري. بكده العملاء هيتشجعوا اكتر انهم يعرفوا تفاصيل عن منتجاتك او خدماتك ويزيد الحافز عندهم انهم يشتروا.

3. الاستعانة بـ المؤثرين أمر أساسي حتى عند الاستعانة بالإعلانات الممولة عبر انستجرام.

تقدر تستعين بالانفلونسرز لعمل اعلانات ممولة على انستجرام. لان الانفلونسر علي انستجرام بيساهموا في زيادة التفاعل والوصول إلى منشوراتك، و جذب عملاء كتير وتحويلهم إلى زبائن دائمين.

4. تحديد الدافع من عملية التسويق للمنشورات عبر انستجرام.

لازم تحدد الهدف الأساسي من الحملة اللي عايز تعملها، وتهتم بتقديم محتوى مناسب وجذاب، واختيار كلمات بتحفز الناس انهم يقوموا بشراء منتجاتك او خدماتك.


التحديثات الجديدة اللي نزلتها انستجرام:

انستجرام أضاف خاصية جديدة وهي Account Recommendation وبالتالي فرصة ظهور محتواك بتكون أكبر وهتقدر تحقق نتائج احسن ليك. وهي عن طريق انها تعمل على توصية المحتوى الخاص بيك للمستخدمين.


من فتره أضافت انستجرام خاصية انك تقدر تنزل ال Reels المميزة على انستجرام، و تقدر تحمل اي Public Reel لما يسمح صاحب المحتوى انك تقوم بتحميله.


كمان أضاف انستجرام انك تقدر تضع اغنيتك المفضلة في جزء الـ Notes على انستجرام ودي بتظهر لأصحابك لما يفتحوا الDM ويقدروا يسمعوا الاغنية بكل سهولة.

تقدر تتابع كل التحديثات أول بأول في ماركتنج بالعربي عشان تعرف كل جديد.


من هي افضل شركة تسويق الكتروني في مصر:

بعد ما وضحنا ازاى تعمل اعلان ممول على انستجرام، لو بتفكر انك محتاج شركة تسويق إلكتروني تساعدك اكتر في عمل اعلانات ممولة او تزود زوار موقعك الالكتروني او غيرها من الخدمات اللي بتقدمها اي شركة تسويق إلكتروني.


هنوضح لك مين هي أفضل شركة تسويق الكتروني في مصر بناء على تجارب عملاء كتير،شركة Trendlix هي من أفضل الشركات في مصر لأن فريق العمل متخصصين في المجال بقالهم سنين كتير.

وده لأن Trendlix بتتميز بتوافر جميع الخدمات فيها واللي هتحتاجها زي
Social media marketing, SEO services, Media production,
Motion graphics, Web development عشان كده هيقدروا يحققوا لك نتائج حقيقية ومدروسة للبيزنس الخاص بيك وهتضمن ان علامتك التجارية هتكبر من خلال شركة واحدة متخصصة.


ليهم سابقة أعمال متنوعة ومبدعة هتشوف منها انهم دايما creative ومميزين فعلا وسط الشركات التانية وبالنسبة للتكلفة فهي على حسب البزنس الخاص بيك وحجمه. هنضمن لك انك هتلاقى نتائج حقيقة من اعلاناتك من خلال التعامل معاهم لأنهم تميزوا كمان بأقوى نتائج اعلانات ممولة على السوشيال ميديا وقدروا انهم يحققوا ده مع عملاء سابقين كتير.


أساس نجاح البزنس الخاص بيك خطط تسويقية ناجحة ومدروسة تناسب أهدافك التسويقية وده هتلاقيه في شركة Trendlix لأنهم هيتابعوا معاك كل خطوة في الاستراتيجية التسويقية اللي عايز تحققها ليك وبكده هتكون متابع كل خطوة بتحصل.


التواصل والتعامل مع شركة Trendlix بناء على فيدباك عملاء كتير قالوا ان التعامل مع شركة Trendlix مريح ومهني جدا وده لانهم بيضمنوا حقوقك من الاول بسبب وجود عقد بكل الاتفاقات.

بالنسبة لمقر شركة Trendlix لو حبيت انك تزورهم في اي وقت تقدر تروح لهم في مقرهم في مصر الجديدة وده هيسهل عليك التواصل معاهم اكتر.

عشان كده شركة Trendlix قدرت تحقق كل العوامل بكفاءة عالية جدا وتبقى افضل شركة اعلانات سوشيال ميديا في مصر ننصحك بيها.


ملخص

عايز تعمل اعلان ممول انستجرام وتزود عدد متابعينك؟ جربت طرق كتير ويمكن حاولت كمان انك تزود عدد متابعينك بحسابات وهمية ولقيت ان نتيجة اعلاناتك سلبية اكتر؟ في المقالة دي وضحنا بكل تفصيل ازاى تعمل اعلان ممول على انستجرام سواء من مدير اعلانات فيس بوك او من خلال تطبيق انستجرام نفسه. أهم حاجة محتاج تحديدها قبل ما تبدأ اعلانك الممول انك تحدد ايه هدفك من اعلانك على انستجرام عشان تعمله بطريقة مناسبة.

كمان معظم مستخدمي الانستجرام من فئة الشباب، تقدر تستغل ده في عرض اعلانك بطريقة جذابة ومبدعة ويكون اعلانك مكتوب فيه كل التفاصيل وملفت. طبعا محتاج انك تضيف جملة تشجيعية عشان يقوموا بشراء منتجاتك او خدماتك ويتفاعلوا معاك كمان على منشوراتك.

لو عايز انك تتعاون مع شركة تسويق الكتروني عشان تساعدك بشكل سليم في التسويق لمنتجاتك او خدماتك رشحنا لك شركة Trendlix بناء على اراء عملاء كتير انهم شركة متميزة ومبدعة في تنفيذها.

دلوقتي تقدر تتابع كل مقالاتنا في ماركتنج بالعربي وتتابع كل التحديثات والمقالات اللي تخص عالم الديجتال ماركتنج. وتتعلم ازاي تزود عدد زوار موقعك الإلكتروني وازاي تعمل اعلانات على كل منصات السوشيال ميديا و ازاي تعمل اعلان على جوجل بكل سهولة. كل ده واكتر تقدر تعرفه وتتعلمه في ماركتنج بالعربي. وبنشجعك لو عندك أى استفسار ممكن تكتبلنا كومنت و نتواصل معاك فورا.






إقراء أيضا

 اهم اخبار السوشيال ميديا

لينكد إن

لينكد إن

8 يناير 2024

اهم اخبار السوشيال ميديا لعام 2023

لذلك سنوضح لك اهم اخبار السوشيال ميديا لعام 2023 حتى تكون مواكب لكل تحديث في عالم الـ Marketing بالعربي.

تحديثات جوجل لعام 2023

فيسبوك

فيسبوك

4 يناير 2024

تحديثات جوجل لعام 2023

تحديثات جوجل لعام 2023 لا تقتصر فقط على تحسين أداء محرك البحث، بل تعكس أيضًا الابتكار والتحسين المستمر. تعمل جوجل باستمرار على تلبية احتياجات المستخدمين وتوفير تجربة بحث متميزة، لذلك التحديثات تعكس تلك الجهود.

ما هو التسويق الالكتروني

فيسبوك

فيسبوك

21 ديسمبر 2023

ما هو التسويق الالكتروني 2024

تعرف على اخر التحديثات في مجال الديجتال ماركيتنج للاجابة عن سؤال ما هو التسويق الالكتروني و افضل طرق تطبيقه في عام 2024!

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

انستجرام

17 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

كن دائما على دراية باخر تحديثات السوشيال ميديا و الديجيتال ماركتنج على مستوى العالم من خلال منصة ماركتنح بالعربي

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

انستجرام

انستجرام

10 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

تعرف على اخر تحديثات السوشيال ميديا واخر اخبار مجال الديجيتال ماركتنج بالعربي من خلال منصة ماركتنج بالعربي ، اول منصة عربية في الاشرق الاوسط متحصصة في مجال التسويق الالكرتوني و الديجيتال ماركتنج

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

انستجرام

3 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

تابع كل اخبار مجال الماركتنج بالعربي و تحديثات السوشيال ميديا من خلال منصة ماركتنج بالعربي وهي أول منصة عربية في الشرق الأوسط متخصصة في مجال الديجيتال ماركتنج