سيو

11 يوليو 2023

ازاي اعمل اعلان على جوجل

ازاي اعمل اعلان على جوجل

سيو

ازاي اعمل اعلان على جوجل


تخيل لو بقيت انت اول رد يظهر لعملائك على جوجل؟ انك تظهر أول واحد في نتائج البحث على جوجل و يعرفوا عن منتجاتك او خدماتك. جوجل هي أكبر بوابة معلومات بتلاقي فيها كل رد عن اسألتك وعملائك بيلجأوا لاستخدام جوجل عشان يعرفوا معلومات اكتر. عشان كده لو بتسأل نفسك ازاي اعمل اعلان على جوجل احنا هنوضح لك في المقالة دي كل الطرق. اعلانات جوجل الممولة هتساعدك توصل لعملاء محتملين بطريقة فعالة ومباشرة. وده هيزيد من فرص حصولك على نتائج أفضل وتحقيق أهدافك وبالتالي هيوفر لك جوجل أدوات قياس الأداء تسمح لك بتحديد كيفية أداء إعلاناتها وتعرف لو كانت بتحقق النتائج اللي عايزها، وطبعا ده هيساعدك على تحسين الاعلانات في المستقبل.

قبل البدء في معرفة إجابة ازاي اعمل اعلان على جوجل، محتاج تعرف الأول أهمية عمل اعلان على جوجل وده اللي هنوضحه في السطور الجاية.


أهمية عمل اعلان على جوجل:

عند عمل اعلانات على جوجل ستجد انها تظهر في نتائج البحث الأولي في صفحات تحسين محركات البحث، ومن خلال تحديد مجموعة من الكلمات الرئيسية أو المفتاحية اللي تقدر تستخدمها في اعلانك الممول عشان توصل لجمهورك المستهدف بشكل فعال.

بالتالي فإن اعلانات جوجل ممكن أنها تكون محددة لأكتر من كلمة مفتاحية في نفس الوقت، وكمان هتقدر تتحكم في الميزانية اللي تحددها لإعلانك الممول على جوجل، مثل تحديد سعر النقرة على إعلانك أو تحديد سعر المشاهدات.


كمان خلي بالك ان اجابة سؤال ازاي اعمل اعلان على جوجل مختلفة تماما عن إجابة سؤال ما الفرق بين الديجيتال ماركتنج والسوشيال ميديا.

لو لسه عايز تعرف إجابة ازاي اعمل اعلان على جوجل، مهم انك تكون عارف ان جوجل من أكبر محركات البحث الموجودة على الإنترنت ويتم استخدامه بشكل واسع للبحث عن المنتجات أو الخدمات أو أي معلومة محتاج توصلها. عشان كده لما تقوم بعمل إعلان على جوجل، بتقدر توصل لعدد أكبر من المستخدمين حول العالم وبالتالي زيادة مبيعاتك وزيادة وصولك لعملاء محتملين جدد.

سهولة استهدف جمهورك المستهدف عن طريق استخدام كلمات مفتاحية محددة يمكنك من خلالها عمل اعلانات ممولة تضمن كلمات محددة يبحث عنها المستخدمين. بالاضافة إلى انك ممكن تستهدف المستخدمين الذين يتصفحون مواقع لها علاقة بمنتجاتك أو خدماتك. بالتالي ده هيساعدك على زيادة فرصة وصول إعلاناتك لجمهورك المستهدف المهتم بشراء منتجاتك او حجز خدماتك بكل سهولة.


لو عايز تعرف إجابة ازاي اعمل اعلان على جوجل، خذ في الاعتبار أنه يتم عرض علامتك التجارية لجمهور واسع من خلال عمل اعلان على جوجل. حتى لو لم يقوم المستخدمين بالنقر على إعلانك الممول على جوجل، لكنهم مازالوا يروا اسم علامتك التجارية وتصميمها، وبالتالي ده بيساهم في بناء الوعي بعلامتك التجارية وتعزيزها.


جوجل يوفر لك أدوات تحليل قوية من خلالها هتقدر تقوم بقياس أداء إعلانك الممول ومعرفة مدى تفاعل جمهورك المستهدف مع إعلانك. من خلال معرفة عدد المشاهدات، وعدد النقرات، و التكلفة لكل نقرة، وغيرها من البيانات المهمة.

بكده وضحنا لك اجابة سؤال ازاي اعمل اعلان على جوجل، بالتالي تقدر تقوم بتطبيق طريقة عمل اعلان ممول على جوجل دلوقتي بكل سهولة.

دليلك الشامل لمعرفة ما هو الديجيتال ماركتنج.

أهم 4 أنواع من إعلانات جوجل:

من مميزات عمل اعلان ممول على جوجل انك بتقدر تختار اكتر من نوع للإعلان عشان يناسب أهدافك التسويقية وحجم مشروعك التجاري. عشان كده هنوضح لك أنواع اعلانات جوجل عشان تقدر تعرف إجابة ازاي اعمل اعلان على جوجل ومنها:

إعلانات الفيديو:

لو عايز يكون لك إعلان فيديو بتكلفة أقل من تكلفة الإعلان عن طريق قنوات التليفزيون، يمكنك عمل اعلان فيديو على جوجل أو على منصة يوتيوب يوصل لأكبر عدد من المستخدمين حول العالم.

إعلانات العرض:

إعلانات العرض هي عبارة عن تأجير مساحة في مواقع مختلفة عشان يظهر فيها إعلانك زي مواقع الأخبار المشهورة، وغيرها كتير. بالتالي هتقدر تنتشر بشكل أكبر لعدد كبير من الزائرين.

إعلانات البحث:

إعلانات البحث هي من الأنواع المنتشرة في إعلانات جوجل، لانك بتقدر تظهر للمستخدمين اللي بتبحث على حاجة معينة بإستخدام كلمات مفتاحية محددة.

الكلمات المفتاحية مهمة جدا لأنها بتساعدك تعرف جمهورك بيبحث عن ايه وبالتالي بتكون قادر توصل لجمهورك المستهدف بسهولة.

إعلانات التسوق:

إعلانات التسوق أو الـ shopping ads هي عبارة عن الإعلانات الخاصة بالمنتجات. عن طريق ان المستخدم بيكتب اسم منتج معين وبعدها يبدأ جوجل يظهر له نتائج بحث لنفس المنتج في أكتر من موقع مختلف بالسعر عشان يقدر المستخدم انه يعمل مقارنة سريعة قبل ما يقوم بزيارة أي موقع إلكتروني من المواقع اللي ظهرت.

اعرف الان اسعار التسويق الالكتروني في مصر.

تكلفة عمل اعلان ممول على جوجل:

بعد التفكير في سؤال ازاي اعمل اعلان على جوجل، هيجي في بالك ما هي تكلفة الاعلان الممول على جوجل.

تحديد تكلفة الاعلان الممول من البداية خطوة مهمة جدا لك لأنه على أساسها تقوم باتخاذ بعض القرارات وكمان لازم يكون عندك خطط تسويقية ناجحة وواضحة وتقوم بحساب ميزانيتك.

عشان كدة هنوضح لك تكلفة عمل اعلان على جوجل وكمان هنجاوب على سؤال ازاي اعمل اعلان على جوجل. في البداية محتاج يكون عندك حساب على جوجل أدوردز Google adwords وتقدر تعمل حساب عليه بكل سهولة مجانا وتقدر تعمله طالما عندك بريد إلكتروني على جوجل.

ميزة عمل اعلان على جوجل ان طريقة الدفع فيها بعد تحقيق النتائج مش قبل زي طريقة عمل اعلان ممول على الفيس بوك، . بكده اما تبدأ بعمل اعلان على جوجل مش هتدفع اى فلوس مقدمًا ولكن الفلوس هتتسحب منك بعد إنتشار اعلانك وتحقق النتائج.

إزاي تحدد تكلفة اعلانك الممول على جوجل؟

الحقيقة ان لا يوجد سعر موحد متفق عليه لعمل اعلان ممول على جوجل لأن التكلفة بتتوقف على عوامل كتير ومنها:

  • نوع حملتك الاعلانية
  • تكلفة الكلمات الرئيسية أو الكلمات المفتاحية
  • نوع نشاطك التجاري
  • جودة إعلانك و جمهورك المستهدف

يتم حساب تكلفة اعلانك الممول علي حسب الطريقة اللي بتختارها ما بين الدفع مقابل عدد النقرات cost per click أو الدفع مقابل ألف ظهور CPM.


ما الفرق بين CPC و CPM:

أول خطوة في إجابة سؤال ازاي اعمل اعلان على جوجل هي انك تعرف تكلفة اعلانك الممول. لما تقوم بعمل اعلان ممول على جوجل بيكون عندك طريقتين لدفع تكلفة اعلانك الممول وهي إنك ممكن تتحاسب على كل نتيجة أو تتحاسب على كل خطوة يقوم بها عميلك ودي طريقة الـ cost per click وبتكون اختيار التكلفة دي مناسب لو هدفك من اعلانك الممول هو الاتصال بعملائك أو زيارة عدد زوار موقعك الإلكتروني.

أما الطريقة التانية للتكلفة هي ال cost per mile وفي الحالة دي بتقوم بدفع التكلفة علي عدد الإنتشار وعدد المستخدمين اللي شاهدوا إعلانك. سواء كان المستخدمين اهتموا برؤية اعلانك بالفعل و لا لأ أو سواء تفاعلوا مع اعلانك ولا لأ، بالتالي طريقة الدفع دي بتكون مفيدة خصوصا لو علامتك التجارية لسة في مرحلة الوعي awareness ومحتاج ان الناس يكون عندها وعي بعلامتك التجارية.


لو لسة بتسأل " ازاي اعمل اعلان ممول على جوجل " تابع معانا الخطوات دي:


1- اختار "التبديل إلى وضع الخبراء" Switch expert mode:

لو كنت لسه بتبدأ في حساب جديد، يبقى بعد ما تعمل حساب على جوجل ، ابدأ ب ads.google.com واضغط على "البدء". بمجرد إعداد حسابك ، هيطالبك جوجل انك تعمل حملة ذكية فورًا. يعتبر دي حاجة مهمة جدا ليك وتستحق انك تقضي الوقت في إنشاء حملاتك المخصصة.عشان كده بلاش تختار "هدف الإعلان الرئيسي" زي ما بيطلبه جوجل، لكن الافضل انك تختار "التبديل إلى وضع الخبراء". ولكن متقلقش لأنك مش لازم تكون خبيرعشان تتبع الخطوات الموجودة هنا.


2- اختار نوع حملتك

انك تفكر ازاي اعمل اعلان ممول على جوجل ممكن تلاقي اجابات كتير ومن ضمنها انك تفكر في حسابك في إعلانات جوجل الممولة كأنه معرض رسوماتك. هبكون عندك رسمه واحدة بس؟ أكيد لأ ممكن تعمل رسومات كتير مختلفة ممكن ل وردة او حتي ترسم حد وتزود كل يوم عن اللي قبله رسمة جديدة وحيوية. زي بالظبط انواع الحملات الاعلانية الممولة على جوجل لأهداف مختلفة.


ما هي أنواع الحملات المختلفة في اعلانات جوجل الممولة ؟


ابحث (عن نوع الحملة اللي هنستخدمها في المقالة دى )

عرض

فيديو

التسوق

برنامج

اكتشاف

محلي

مزيج من الأداء


وانت بتدور "ازاي اعمل اعلان على جوجل" لازم تخلي بالك وانت بتختار انك تعمل حملة اعلانية على جوجل، هيطلب منك جوجل أنك تختار الهدف الاول. اعتمادًا على هدفك ، هيظهر لك أنواع الحملات المتاحة.



نصيحة إضافية ليك لو بتسأل ازاي اعمل اعلان ممول على جوجل:

بعد إنشاء حسابك بمرور الوقت، متعملش نوع واحد من حملة اعلانية على جوجل. لانك هتحتاج انك تعمل مزيج من الحملات اللي بتتوافق مع أهداف الدفع لكل نقرة (PPC) الخاصة بيك. عشان كده يحتوي حساب اعلانات جوجل على مجموعة متنوعة من الحملات.


3- قم بإعداد الحملة

بمجرد ما تحدد أهدافك في قياس إعلانات جوجل، هذا هو المكان اللي هتختار فيه الإعدادات العامة للحملة ، زي:


اسم الحملة: مش كل حاجة ممكن تأثر على أداء حملتك الاعلانية، لان من السهل عليك انك تعمل حملة اعلانية وتنظمها داخل حسابك ، يبقى انت ماشي صح.

الشبكة: ممكن تختار عرض إعلاناتك على شبكات شركاء جوجل Google's partner network. الشركات دي بتكون فرعية بتمتلكها جوجل وبتسمح بعرض إعلانك. وده هيوسع على مدى وصولك بتكلفة أقل ، ولكن من الصعب انك تحقق نسبة

ظهور عالية.


4- حدد جدول عرض الإعلانات

من ضمن إجابة ازاي اعمل اعلان ممول على جوجل، انك تحدد وقت عرض إعلاناتك على جوجل عشان متكلفش نفسك فلوس الا في الضرورة. على سبيل المثال، ممكن تتجنب عرض إعلانك في الساعات الأولى الصبح لأن الناس وقتها مش هيكونوا متواجدين وبالتالي مش هتحقق نتائج كويسة.


عشان تحدد جدولك الزمني ، اضغط فوق "إظهار المزيد من الإعدادات" واختار تاريخ البدء والانتهاء وجدول عرض الإعلانات.


نصيحة إضافية:


خلي بالك! وانت بتحدد الجدول الزمني فهو بيتحدد بطريقة افتراضية تبع المنطقة الزمنية اللي تم تعيين حسابك فيها، عشان كده لو كنت بتعلن للجمهور في مناطق زمنية مختلفة، محتاج تعمل بعض العمليات الحسابية عشان تعرف توقيتهم المناسب ليهم.


5- حدد الموقع واللغة


تقدر انك تحدد الموقع الجغرافي او البلد او المدينة اللي عايز اعلانك الممول يظهر فيها، منات تقدر تختار اللغة المستهدفة حسب طبيعة المجال الخاص بيك.


6- احسب ميزانيتك اليومية


وانت بتفكر فى ازاي اعمل اعلان على جوجل محتاج تحسب ميزانيتك في إعلانات جوجل. لو دفعت فلوس قليلة جدًا مش هتلاقي نتيجة ومش هتخرج أبدًا من مرحلة التعلم. لكن لما تدفع فلوس كتير هتخلص ميزانيتك الشهرية في أسبوع.

عشان تحسب ميزانية مناسبة ، هتحتاج الاول انك تحدد إنفاقك الشهري. ابدأ انك تدور على الكلمات الرئيسية وشوف معايير إعلانات جوجل الممولة لمجالك عشان تقدر تتوقع متوسط ​​تكلفة النقرة " CPC "أو تكلفة الاكتساب" CPA".

اقسم الرقم 30 على 4 (متوسط ​​عدد أيام الشهر) عشان توصل إلى ميزانيتك اليومية.


نصائح إضافية حول تحديد ميزانيتك:

افهم كيف تعمل الميزانيات اليومية. على سبيل المثال، اذا قمت بتحديد ميزانية يومية بقيمة 8 دولار، وقتها هتصرف جوجل 12 دولار في يوم واحد لو كان ده معناه مزيد من النقرات ومرحلة الشراء، وممكن تصرف 6 دولار بس في يوم تاني لتسوية تكاليف الشهر ده.


PPC هو اختصار لـ "Pay-Per-Click" وهي شكل من أشكال الإعلان عبر الإنترنت اللي بيتم فيها دفع مبلغ محدد للمعلن عند النقر على إعلانهم. وده عن طريق عرض الإعلانات في محركات البحث أو على مواقع الكترونية تانية، ويتم تحديد المبلغ اللي هيتم دفعه للمعلن بناءً على عدد النقرات اللي بيتلقاها الإعلان.


وتعتمد نجاح حملة PPC على عوامل كتير، زي جودة الإعلان والكلمات الرئيسية المستهدفة وصفحة الهبوط المرتبطة بالإعلان " landing page". وبالإضافة الى إن إدارة الميزانية الخاصة بحملة PPC مهمة جدا، لان لازم تكون مرن وتعدل الميزانية بشكل منتظم عشان تحقق أفضل النتائج.



متقدمش ميزانية قليلة جدًا لحملة الإعلانات. وانت بتدور على طريقة ازاي اعمل اعلان على جوجل لازم تفكر في انك تحدد ميزانية مناسبة عشان تحقق لك اهدافك من الحملة.


ممكن يكون من الصعب انك تحقق على نتائج كويسة من الحملة الإعلانية لو كانت الميزانية قليلة جدًا، وده لأن ميزانية الحملة بتحدد عدد النقرات والانطباعات اللي ممكن تيجي للإعلان. وبالتالي، لو كانت الميزانية قليلة جدًا، فإن الإعلانات مش هتلاقي عدد كافي من النقرات أو المشاهدات لتحقيق الأداء المطلوب.


عشان كده، لازم تخلي بالك أن تحديد ميزانية كبيرة مش معناه انك هتلاقي أفضل النتائج. بالتالي وانت بتدور في طريقك على ازاي اعمل اعلان ممول على جوجل، تحديد ميزانية مناسبة والعمل على تحسين جودة الإعلان والاستهداف الصحيح لجمهورك المستهدف والعمل على تحسين صفحة الهبوط المرتبطة بالإعلان لتحقيق النتائج اللي عايزها.


استخدم تقرير ميزانية إعلانات Google عشان تشوف الإنفاق اليومي والشهري المتوقع عبر حسابك.


7- اختر إستراتيجية عروض الأسعار الخاصة بيك

في طرق مختلفة ممكن تستخدمها وانت بتصرف على اعلانات جوجل من ميزانيتك، بتعتمد على أهدافك. لاختيار إستراتيجية عروض الأسعار، حدد إستراتيجية عروض الأسعار مباشرةً.


في فئتين من إستراتيجيات عروض الأسعار:


عرض الأسعار اليدوي " Manual bidding": لو كنت بتستخدم عروض الأسعار اليدوية ، كده انت بتعرف جوجل السعر الأقصى للنقرة لكل كلمة رئيسية. هو ده أقصى مبلغ عايز تدفعه مقابل كل نقرة على إعلان عن الكلمة الرئيسية. الإستراتيجية دي بتمنح لك تحكم كامل، ولكن خلي بالك انك اما تحدد عرض اسعارك على مستوى قليل جدًا هيقلل من أدائك.


عرض الأسعار التلقائي "Automated bidding": باستخدام إستراتيجية عروض الأسعار التلقائية ، بكده بتسمح لجوجل بتحديد عروض الأسعار القصوى للنقرة. كل اللي عليك هو مراقبة البيانات عشان تعرف فكرة عن تكلفة النقرات.


8- حدد كلماتك الرئيسية

الخطوة دي من اهم الطرق لو بتسأل ازاي اعمل اعلان على جوجل لازم تعرف انك مش هتقدر تعمل اعلان على جوجل من غير كلمات رئيسية.


الكلمات الرئيسية هي الكلمات والعبارات اللي بيكتبها جمهورك المستهدف في بحث جوجل. باستخدام إعلانات بحث جوجل ، تقدر تقدم عروض أسعار للكلمات الرئيسية اللي عايز تعرض إعلاناتك عشانها.


القضاء على الكلمات الرئيسية السلبية

هي كلمات بتحددها في حملتك الإعلانية ومش عايزها تظهر في إعلاناتك لما يتم البحث عن الكلمات دي. على سبيل المثال، لو كنت بتعلن عن دورات تدريب لرخصة القيادة التجارية CDL، فإن كلمة "CDL" بتستخدم في البحث عن وظائف في المجال دي . عشان كده ممكن تستخدم كلمات سلبية زي "وظائف"، "مواقف"، لتجنب عرض إعلاناتك للأشخاص اللي بيبحثوا عن وظائف بدل اللي بيبحثوا عن دورات تدريبية.


لازم يكون لديك بعض الكلمات السلبية من البداية، ولما تبدأ حملتك الإعلانية، ممكن تستخدام تقرير مصطلحات البحث (Search Terms Report) لمعرفة الاستعلامات اللي تم عرض إعلاناتك عندها وتبني قائمة الكلمات السلبية الخاصة بيك بناءً على كده. والطريقة دي، هتساعدك انك تحسن استهدافك للجمهور المستهدف وتتجنب عرض إعلاناتك للأشخاص اللي مش مهتمين بمنتجاتك أو خدماتك.


9- إنشاء إعلانك

محدش هيهتم أنه يضغط على إعلان ضعيف حتى لو كان بيقدم خدمة ممتازة عشان كده وانت بتفكر ازاي اعمل اعلان على جوجل، اتبع أفضل الممارسات للإعلان المتجاوب على شبكة البحث. الإعلانات دي تتم تلقائيًا في طريقة عرضها للمستخدمين، عشان كده هتحتاج انك تتأكد من أن كل سطر من النص أو الصورة يكونوا بشكل جذاب لجمهورك المستهدف.


متنساش تحدد Call To Action جملة تشجع جمهورك المستهدف انهم ياخدوا رد فعل تجاه اعلانك. اتأكد من أنك واضح دايما في الجمل اللي بتستخدمها زي "اشترك اليوم" و "اتصل الآن" كل ده هيساعدك انهم يقوموا بشراء منتجاتك او خدماتك.


10- ضيف إضافات الإعلانات "add extensions"

الإضافات الإعلانية (Ad Extensions) هي خطوط إضافية من المعلومات اللي ممكن تضيفها لإعلانك الإعلاني على Google Ads. وتعتبر الإضافات الإعلانية وسيلة فعالة لتحسين معدل النقر الخاص بإعلانك وجعله ظاهر في نتائج البحث. فعلى سبيل المثال، يمكنك إضافة رقم الهاتف أو رابط موقعك الإلكتروني إلى إعلانك، وده هيخليه أكثر جاذبية للعملاء المحتملين ويساعد في زيادة عدد زيارات الزوار لموقعك الالكتروني .


وانت بتدور على الطريقة الأمثل عن ازاي اعمل اعلان على جوجل هتقدر تضيف خاصية الإضافات الإعلانية الخاصة بيك عن طريق الانتقال إلى قسم "الإضافات" في العمود الأيسر من لوحة التحكم في Google Adsاعلانات جوجل. ومن هناك، ستوجهك منصة اعلانات جوجلGoogle Ads خلال عملية إضافة الإضافات الإعلانية الخاصة بيك. لازم تجرب أنواع مختلفة من الإضافات الإعلانية عشان تعرف ايه اللي بيشتغل بشكل كويس لإعلاناتك، وتجربة مجموعة متنوعة من الإضافات الإعلانية هتساعدك في زيادة فرص الحصول على نتائج إعلانية أفضل.


11-استهداف الأجهزة والإضافات

لو لسه بتسأل ازاي اعمل اعلان على جوجل، فأنت محتاج تكون محدد عرض الأسعار اليدوي على شبكة البحث، تقدر تختار تعديل المبلغ اللي عايز تدفعه مقابل النقرات الواردة من أجهزة معينة. وبالتالي كمان ممكن استبعادهم عن طريق المزايدة بنسبة 100٪.


نصيحة إضافية: بالنسبة إلى حملات الشبكة الإعلانية ، هيكون ليك الخيار في شكل مربع اختيار في إعدادات حملتك. لجميع أنواع الحملات وعروض الأسعار، ممكن تعرض أدائك حسب الجهاز في قسم "الأجهزة" في "إعلانات جوجل" - وهو مناسب جدا للي عايزين يعملوا تعديل لإستراتيجيتهم على الموبايل او الكمبيوتر.


12- لا تنس صفحتك المقصودة

لما تسأل نفسك ازاى اعمل اعلان على جوجل فأن الهدف النهائي من حملتك الإعلانية على جوجل Google Ads هو زيادة عدد المستخدمين إلى صفحة الهبوط (landing page) الخاصة بموقعك. لازم تخلي بالك من صفحة الهبوط عشان تحقق أقصى فايدة من حملتك الإعلانية.


وخلي بالك من الاتى:

1- التركيز على الجوانب التقنية: اتأكد من تحسين سرعة صفحة الهبوط والتأكد من أنها متجاوبة وآمنة.


2- التركيز على النداء للعمل (CTA): لازم تكون الجملة اللى هتشجع الناس مكتوبة بطريقة واضحة وسهل الوصول ليها.


3- أن يكون التصميم جذاب: لما تستخدم أمثلة لصفحات الهبوط الجيدة عشان تحقق إلهام لتصميم صفحة الهبوط الخاصة بيك. عشان توصل أن يكون التصميم جذاب ومنظم وسهل القراءة والتنقل.


13- اجعل إعلانك مباشر:

لازم تكون مرتاح مع تقارير PPC (الدفع للنقرة) عشان تحقق لنفسك النجاح، وبالتالي تقدرتوقف أو تعدل حملتك في أي وقت. ومن خلال ده، تقدر تتعرف على المقاييس الرئيسية لـ PPC عشان تحصل على مجالات التحسين في المستقبل.


بعد كده، اترك لحملتك بعض الوقت لجمع البيانات. الجزء الأصعب في حملة PPC هو الصبر! حاول عدم إجراء تغييرات أكتر من مرة كل أسبوعين لحد 30 يوم، وهتحتاج الفترة دي إلى أن تكون أطول حتى للحملات الجديدة. عشان كده، تمتع بحملتك الإعلانية الجديدة على إعلانات جوجل Google Ads.

لما تكون جاهز للتحقق، تقدر تستخدم أداة Google Ads Performance Grader المجانية للحصول على تدقيق مفصل لحملتك الإعلانية. الأداة دي هتساعدك على تقييم أداء حملتك وتحديد المجالات اللي ممكن تحسينها لتحقيق أفضل النتائج في المستقبل.



ملخص

لو بتسأل نفسك ازاي اعمل اعلان على جوجل، في المقالة دي وضحنا بالتفصيل ازاى تعمل اعلان على جوجل خطوة بخطوة. لان جوجل اهم اداة الناس بتدور فيها عن كل سؤال في بالهم او المنتجات اللي عايزين يعرفوها اكتر، عشان كده تقدر توصل لجمهورك المستهدف وتكون في نتائج البحث الاولي عن طريق المقالة دي اللي هتلاقي فيها الاجابة عن " ازاي اعمل اعلان على جوجل".

دلوقتي تقدر تتابع كل مقالاتنا على ماركتنج بالعربي وتعرف كل التحديثات اللي بتحصل في عالم الديجتال ماركتنج ولو مهتم كمان بتطوير البيزنس الخاص بيك وعايز تعرف ازاي تعمل اعلان ممول على الفيس بوك وغيرها من المواضيع يبقي تابع كل مقالتنا اول بأول عشان تكون مواكب لكل جديد. وبنشجعك لو عندك أى استفسار ممكن تكتبلنا كومنت وهنتواصل معاك فورا.



إقراء أيضا

 اهم اخبار السوشيال ميديا

لينكد إن

لينكد إن

8 يناير 2024

اهم اخبار السوشيال ميديا لعام 2023

لذلك سنوضح لك اهم اخبار السوشيال ميديا لعام 2023 حتى تكون مواكب لكل تحديث في عالم الـ Marketing بالعربي.

تحديثات جوجل لعام 2023

فيسبوك

فيسبوك

4 يناير 2024

تحديثات جوجل لعام 2023

تحديثات جوجل لعام 2023 لا تقتصر فقط على تحسين أداء محرك البحث، بل تعكس أيضًا الابتكار والتحسين المستمر. تعمل جوجل باستمرار على تلبية احتياجات المستخدمين وتوفير تجربة بحث متميزة، لذلك التحديثات تعكس تلك الجهود.

ما هو التسويق الالكتروني

فيسبوك

فيسبوك

21 ديسمبر 2023

ما هو التسويق الالكتروني 2024

تعرف على اخر التحديثات في مجال الديجتال ماركيتنج للاجابة عن سؤال ما هو التسويق الالكتروني و افضل طرق تطبيقه في عام 2024!

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

انستجرام

17 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

كن دائما على دراية باخر تحديثات السوشيال ميديا و الديجيتال ماركتنج على مستوى العالم من خلال منصة ماركتنح بالعربي

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

انستجرام

انستجرام

10 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

تعرف على اخر تحديثات السوشيال ميديا واخر اخبار مجال الديجيتال ماركتنج بالعربي من خلال منصة ماركتنج بالعربي ، اول منصة عربية في الاشرق الاوسط متحصصة في مجال التسويق الالكرتوني و الديجيتال ماركتنج

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

انستجرام

3 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

تابع كل اخبار مجال الماركتنج بالعربي و تحديثات السوشيال ميديا من خلال منصة ماركتنج بالعربي وهي أول منصة عربية في الشرق الأوسط متخصصة في مجال الديجيتال ماركتنج