سيو

13 يونيو 2023

5 خطوات مضمونة لرفع مستوى أداء تحسين محركات البحث

رفع مستوى أداء تحسين محركات البحث

سيو

5 خطوات مضمونة لرفع مستوى أداء تحسين محركات البحث.


ما المقصود بـ تحسين محركات البحث (SEO)؟

تحسين محركات البحث لموقعك على الويب هي عبارة عن مجموعة من الخطوات والاستراتيجيات تجعل موقعك الالكتروني انه يظهر في نتائج البحث الاولى على محركات البحث المختلفة زي جوجل. في طرق كتير هتساعدك في رفع مستوى أداء تحسين محركات البحث هنقولها بالتفصيل، لكن عشان تقوم بتحقيق كيفية تحسين محركات البحث محتاج تطبيق بعض الطرق ومنها كتابة المحتوى بشكل جذاب واختيار الكلمات المفتاحية المناسبة.

ولكن عشان تتأكد إن طريقة رفع مستوى أداء تحسين محركات البحث اللي بتتبعها مظبوطة محتاج انك تتعاون مع افضل شركة سيو في مصر.


أهمية تحسين محركات البحث لموقعك الالكتروني؟

من ضمن اهمية تحسين محركات البحث لموقعك الالكتروني هي أنه معيار مهم تعتمد عليه محركات البحث جوجل في رفع مستوى أداء تحسين محركات البحث وعشان تظهر في اول نتائج صفحات محركات البحث.

وبالتالي لو عايز تقوم بـ تحسين محركات البحث لموقعك الالكتروني عشان يتصدّر نتائج البحث، يبقي لازم يكون عندك دراية بكل المعايير اللي بيتم من خلالها تحسين محركات البحث ورفع مستوى أداء تحسين محركات البحث.


من ضمن المعايير دي هي انك تحدد ايه الكلمات المفتاحية التي يبحث عنها جمهورك المستهدف وتقوم بعمل دراسة وتحليل لمنافسينك عشان تعرف ايه الطرق التسويقية اللي بيستخدموها لجذب انتباه عدد كبير من المستخدمين.


يمكنك رفع مستوى أداء تحسين محركات البحث عن طريق تحويل المتابعين إلى عملاء وتحويل العملاء المحتملين إلى عملاء فعليين عن طريق تحسين محركات البحث لأنها مصدر كبير وفعال لـ زيادة زوار موقعك مجانا.


العمر الافتراضي بيكون اطول في رفع مستوى أداء تحسين محركات البحث عند إنشاء محتوى جذاب ومناسب لتحسين محركات البحث عن المدة اللي بيحتاجها منشور او بوست جديد على فيس بوك أو انستجرام عشان يحقق لك عدد كبير من الإعجابات والتعليقات.


تحسين محركات البحث أدق في رفع مستوى أداء تحسين محركات البحث لموقعك الالكتروني عن طريق انها بتظهر لك الوقت اللي بيقضيه المستخدمين داخل موقعك وبالتالي بتقدر تفهم سلوك المستخدمين وتفضيلاتهم. على عكس وسائل التواصل الاجتماعي من الصعب انك تعرف الكلمات المفتاحية أو الافكار التي بيبحث عنها عملائك حتى لو تتبعت النقرات من ملفاتك الشخصية " البروفايل" على السوشيال ميديا إلى موقعك الإلكتروني، مش هتكون عارف بدقة ايه هي نية المستخدم بطريقة صحيحة.

يمكنك معرفة شرح تفصيلي عن ما الفرق بين SEO و SEM.


سرعة تحميل موقعك الالكتروني من اهم الطرق لـ رفع مستوى أداء تحسين محركات البحث، لأن الصفحات الموجودة داخل موقعك أهم عامل هيساعدك في ترتيب موقعك الالكتروني في صفحات جوجل وهو عامل السرعة.

سرعة موقعك الالكتروني و الوقت اللي بيحتاجه زوار موقعك عشان يتم تحميل البيانات الداخلية، أكيد بتأثر بشكل كبير جدا على سلوك الزائرين بشكل ملحوظ، لأنه لو جمهورك دخل على موقعك و استنى اكتر من 10 ثواني لتحميل الموقع هيخرج و هيدور على منافس تاني لنفس الخدمة اللي بتقدمها. بالتلي اهتم بالحفاظ على سرعة تحميل موقعك، عشان يقضي الزائرين اطول وقت ممكن بداخله.

دليلك الشامل لاختيار افضل شركة تسويق الكتروني فى مصر.


أهم 5 نصائح لـ تحسين محركات البحث لموقعك الالكتروني:

بعد ما وضحنا ما المقصود بـ تحسين محركات البحث و أهمية تحسين محركات البحث لموقعك الالكتروني. خليك متأكد أن تحسين محركات البحث من ضمن أساليب الـ ديجيتال ماركتنج بالعربي. هنوضح لك أهم 5 نصائح هتساعدك في تحسين محركات البحث عشان توصل لأفضل نتائج ومنها:


تجديد محتوى موقعك باستمرار:

مع زيادة التغيرات اللي بتحصل في عالم الـ ديجيتال ماركتنج بالعربي وكثرة التحديثات بالتالي اصبحت محتاج انك تجدد من محتوى موقعك الالكتروني اللي بتقدمه كل فترة عشان يفضل محتوى موقعك هو اختيار الزائرين الأول لمعرفة كل ماهو جديد.

من خلال البحث عن الكلمات المفتاحية التي بيبحث عنها الزائرين و متابعة اخبار الماركتنج بالعربي على موقعنا ماركتنج بالعربي هتقدر تكتسب معلومات كتير عن مجال الـ Marketing بالعربي وبالتي هتقدر تقدم محتوى مواكب كل جديد عشان يفضل المستخدم طول الوقت حاسس إنك up to date لكل تحديث.


ادرس منافسينك:

لعمل محتوى جذاب ومميز محتاج انك تدرس من هم منافسينك وتقوم بتحليل ودراسة المنافسين بشكل كويس جدًا قبل ما تبدأ في أي خطوة جديدة ودة لأنك لازم تكون فاهم ايه هي طرق الديجيتال ماركتنج اللي بيستخدمها منافسينك، ومعرفة الخدمات أو المنتجات اللي بيقدمها منافسينك، وأسعارها.

بالاضافة إلى معرفة طريقة عرض محتوى منافسينك والمواضيع اللي بيقدموها لأن ده هيساعدك إنك تكون موجود داخل المنافسة أو كمان تفوق المنافسة فيما بعد. وبالتالي في رفع مستوى أداء تحسين محركات البحث وتحسين محركات البحث لموقعك الإلكتروني.

من خلال دراسة منافسينك بتقدر تعرف تفضيلات جمهورك المستهدف وسلوكياتهم عند متابعة اراء العملاء اللي بيكتبوها في تعليقات منافسينك لأن تعليقاتهم هتساعدك تعرف طرق اكتر عن طرق تفكيرهم.

شرح بالتفصيل عن ما الفرق بين الديجيتال ماركتنج والسوشيال ميديا.


زيادة سرعة تحميل موقعك الإلكتروني:

سرعة الانترنت ملهاش علاقة بسرعة تحميل صفحات موقعك الإلكتروني، سرعة تحميل صفحات موقعك بيحتاج وقت كبير بالتأكيد لكن الزائرين لما بيدخلوا موقعك ويلاقوا انه بيحمل ببطء بيقرروا انهم يخرجوا بره موقعك وبالتالي ده هيأثر بالسلب على تحسين محركات البحث لموقعك الالكتروني. عشان كدة اتأكد من اختبار سرعة تحميل موقعك وصفحاته كل فترة.


انشر موقعك الإلكتروني على مواقع تانية:

في الحالة دي محتاج يكون عندك صفحة على الفيس بوك أو تقوم بانشاء صفحة وتبدأ تحط لينك موقعك الالكتروني في كل بوست بتنزله عشان يبدأ الناس في زيارة موقعك الإلكتروني ويزيد عدد زوار موقعك الالكتروني من غير عمل اعلان ممول على الفيسبوك. وكمان ممكن تبدأ تنشر موقعك الالكتروني في مواقع تانية عن طريق عمل اعلانات جوجل الممولة واللي هتلاقي شرح تفصيلي عنها هنا ازاى اعمل اعلان على جوجل.


تأكد أن موقعك الإلكتروني يناسب جميع الأجهزة:

سهولة تصفح موقعك الالكتروني من على أي جهاز بتمكن الزائرين من الوصول إلى موقعك بكل سهولة، بالتالي خلى بالك ان يكون موقعك الالكتروني سهل الوصول اليه من على جهاز الكمبيوتر، اللابتوب والموبايل وجميع انواع الاجهزة المختلفة عشان تضمن ان الزائرين قادرين يوصلوا لمنتجاتك او خدماتك بكل سهولة. خذ فى الاعتبار ان موقعك الإلكتروني يكون مناسب لأي حجم شاشة وأي نوع جهاز لأن ده هيساعدك في تحسين ظهور موقعك لتحسين محركات البحث و رفع مستوى أداء تحسين محركات البحث لموقعك الالكتروني.

كتير مننا عارف أهمية تحسين محركات البحث بس مش عارفين كيفية رفع مستوى أداء تحسين محركات البحث وإيه هي الخطوات اللي لازم يتبعوها لرفع أداء تحسين محركات البحث وتصدر نتائج البحث على محركات البحث المختلفة. ولكن لازم قبلها تعرف أهمية تحسين محركات البحث وعدد مستخدمين محركات البحث وإزاي دة هيفيد البيزنس الخاص بيك. وعشان كدة هنقولك على 5 خطوات مضمونة لرفع مستوى أداء تحسين محركات البحث.


إحصائيات عن تحسين محركات البحث:

لو فاكر إن خدمة تحسين محركات البحث مش مهمة أو مش بأهمية التسويق من خلال منصات التواصل الإجتماعي يبقى لازم تعرف إن في تقريبًا 5 مليون عملية بحث بتحصل كل دقيقة على جوجل.
ودة بيخلي وجودك في نتائج البحث دي حاجة مهمة جدًا. وعشان كدة محتاج يكون ليك موقع وتدرسه كويس وكمان تدرس الإحصائيات الخاصة بتحسين محركات البحث عشان تقدر تحط خطة واضحة وقوية تحققلك أعلى النتائج في أقل وقت ممكن. وعشان كدة جمعنالك أهم الإحصائيات اللي لازم تعرفها وهي:

  • تقريبًا 95% من مستخدمين جوجل كمحرك بحث بينجذبوا لصفحة النتائج الأولى فقط. وعشان كدة ظهر مثل غربي مشهور بيقول إن أحسن مكان تخفي فيه جثة هو الصفحة التانية من نتائئج بحث جوجل.
    ودة لأن قليلين جدًا جدًا من الناس اللي بتقرر تدخل لتاني صفحة من صفحات النتائج وبيكتفوا بالصفحة الأولى بس وبعدها بيبدأوا يغيروا الكلمات اللي إستخدموها في بحثهم.
  • أكتر من 70% من عمليات الوصول للمواقع بيكون في عملية بحث قبلها، عشان كدة مهم جدًا تحسين أداء موقعك في محركات البحث عشان يوصلك 70% من المستخدمين بسهولة.
  • تقريبًا تلت الناس اللي بتستخدم محركات البحث بيعتمد بحثهم على الموقع الجغرافي عشان كدة مهم جدًا جدًا تهتم بتحسين محركات البحث المحلي.
  • دراسة عملها معهد Brightedge.com سنة 2019 أكدت إن تحسين محركات البحث أو الـ SEO مسؤول عن 10 أضعاف زيارات المواقع مقارنة بمنصات التواصل الاجتماعي.
  • بيعتمد جوجل في تقييمه للمواقع على أكتر من عامل ولكن أهمهم هو جودة المحتوى، علاقة المحتوى بالبحث، وشهولة إستخدام المواقع من على كل أنواع الشاشات والأجهزة سواء كانت التليفونات الذكية أو أجهزة الكمبيوتر واللابتوب.
  • 50% من المستخدمين بيزوروا من 3 لـ 5 مواقع (عادًة من نتائج الصفحة الأولى) قبل ما يقرروا يوقفوا بحث ويستخدموا كلمات تانية لبحثهم.
  • إستخدام المقالات المكونة من 1500 كلمة هي الأحسن لرفع أداء تحسين محركات البحث وكل ما كان المحتوى قوي وله علاقة بالبحث وبيقدم معلومات مهمة كل ما كان أحسن لتحسين محركات البحث.
    وإستخدام مقالات أطول هيفيد في رفع أداء مستوى محركات البحث وتصدر النتائج الأولية مع الحفاظ على جودة المحتوى والقيمة اللي بيقدمها.
  • إستخدام مقالات مختلفة وإضافة جزء خاص بالمقالات أو المعروف بقسم المدونة في موقعك بيفيد جدًا في رفع أداء تحسين محركات البحث وبيجذب تقريبًا 97% من المستخدمين والباحثين.

وبعد ما عرفت أرقام البحث وبعض الإحصائيات الخاصة بتحسين محركات البحث محتاج تعرف إيه هي الخطوات المضمونة لرفع أداء تحسين محركات البحث ودة اللي هنعرفهولك في السطور اللي جاية.

تحليل الكلمات المفتاحية:

كتابة المحتوى مش عملية سهلة وبسيطة ولكنها معقدة رغم سهولتها لأنها بتطلب بحث كتير جدًا وإتباع إستراتيجيات معينة في الكتابة.
ولكل منصة من منصات التسويق طريقة كتابة مختلفة ولكن أهم إستراتيجيات الكتابة للموقع الإلكتروني هي إتباع الكلمات المفتاحية.
ولكن قبل إتباعها وضمها في المحتوى لازم الأول تحلل الكلمات المفتاحية دي بدقة عشان تقدر توصل لأكتر كلمات بيستخدمها المستخدمون في بحثهم ومن بعدها يتم تسليمها لكاتب المحتوى عشان يقدر يحطها في محتواه المكتوب في الأماكن الصح وبطريقة تفيد تحسين محركات البحث.
لأن الفكرة في الكلمات المفتاحية هو الكيف وليس الكم زي ما ناس كتير بتفتكر؛ بمعنى تاني، الأهم من تكرار الكلمات المفتاحية هو إزاي وفين هتحط الكلمات دي بشكل ميزعجش المستخدم ويفيد تحسين محركات البحث.

تجنب المحتوى المكرر:

من أهم خطوات رفع أداء تحسين محركات البحث هي إنك تتجنب تكرار المحتوى بتاعك، وهنا مش المقصود بس هو تكرار المحتوى داخل موقعك ولكن كمان مقصود إنك تكرر محتوى أي موقع تاني. والتكرار هنا معناه التكرار بالظبط أو القص واللزق والمعروف بالسرقة الأدبية أو الـ plagiarism أو التكرار المجمل في إنك تتكلم عن نفس النقاط بالظبط بنفس المحتوى ولكن مع تغيير بسيط في الأسلوب ودة لأن جوجل زي ما قولنا بيسعى لتجربة أحسن للمستخدم وعشان كدة بيكون حابب إنه يلاقي تنوع وإختلاف في المعلومات اللي هيتلقاها.
وبسبب كدة عدم تكرار المحتوى وتجديده باستمرار مهم جدًا لرفع مستوى أداء تحسين محركات البحث.

اختيار عناوين مناسبة:

العناوين دايمًا عندها الدقرة إنها تجذب إنتباه شخص وتزود فضوله ورغبته في معرفتها أكتر أو انها تخليه ينفر منها وعشان كدة العناوين الرئيسية لكل صفحة جوا الموقع ولكل مقال مهمة جدًا جدًا في رفع مستوى أداء تحسين محركات البحث لأن لو العناوين دي مكتوبة بعناية إحترافية معناها إنها هتعجب ناس أكتر وهيزور موقعك ناس أكتر وأكتر. ولكن العناوين مش معناها بس العناوين الرئيسية؛ عشان تقدر تحافظ على انتباه المستخدم لأطول وقت ممكن محتاج إنك تخليه ميحسش بأي نوع من أنواع الملل عشان كدة لازم تقسم صفحتك وخصوصًا لو مقال أو صفحة فيها عدد كبير من الكلمات لأكتر من فقرة بإستخدام أكتر من عنوان فرعي. وزي ما وضحنا قبل كدة إن تقريبًا من 80 لـ 90% من الناس يبدأوا قراءة بطريقة الـ skimming أو المسح السريع بمعنى إنهم بيبصوا على العناوين الرئيسية والنقط المهم بس وممكن يلحقوا يقروا كلمتين أو تلاتة بس في النص وبعدها بيقرروا هيقرأوا من الأول بتركيز ولا مش هيستفادوا. عشان كدة وجود عناوين فرعية واضحة وسلسة وبخط كبير حاجة مهمة جدًا جدًا لرفع مستوى أداء تحسين محركات البحث.

سرعة الموقع وتوافقه مع الأجهزة المختلفة:

سرعة تحميل موقعك مش معتمدة بس على سرعة إنترنت المستخدم، ولكنا معتمدة كمان على جودة موقعك نفسه عشان كدة محتاج بإستمرار تراجع السرعة دي وتتأكد إن سرعة موقعك هي أكبر سرعة ممكنة. وعشان تتأكد من أهمية النقطة دي لرفع مستوى أداء تحسين محركات البحث لموقعك تخيل معايا لو فتحت أي موقع ولقيته أخد اكتر من 30 ثانية عشان يبدأ الكلام والصور تظهر ولما ظهرت مظهرتش كاملة ولسة محتاجة وقت، هل هيكون عندك الصبر اللي يخليك تستنى ولا هتزهق وتخرج منه أو تروح تشوف الإنترنت بتاعك فيه مشكلة ولا لا؟ هو دة بالظبط اللي بيحصل مع أغلب المستخدمين ونسبة كبيرة جدًا منهم بتقرر إنها تخرج برا الموقع وبالتالي إنت بتخسر مستخدمين مهتمين وهم بيخسروا معلومات كانوا محتاجين يعرفوها. دة طبعًا بالإضافة إلى إن وجودهم لوقت قليل على موقعك بيقلل جدًا من ترتيب موقعك في محركات البحث وبيقلل من فرصة ظهورك في النتائج الأولية. ولما بنتكلم على السرعة فا لازم كمان نتكلم على التوافق مع كل الأجهزة لأن في مواقع كتير جدًا بتشتغل كويس جدًا وبسرعة فائقة على جهاز ومبتشتغلش على جهاز تاني أو بتشتغل بس بأبعاد مش مظبوطة تخلي المستخدم مش عارف يقرأ الكلام ولا حتى يشوف الصور. وهنا بيكون لازم تتأكد كل فترة إن موقعك متماشي مع جميع الأجهزة سوء كانت كمبيوتر، لابتوب، موبايلات أندرويد، أو حتى موبايلات IOS ودة هيساعدك جدًا في رفع مستوى أداء تحسين محركات البحث وهيزود فرصتك في الظهور في الصفحة الأولى من النتائج.


هحتاج وقت قد إيه لرفع مستوى أداء تحسين محركات البحث؟

تحسين محركات البحث بيحتاج لإصلاح في حاجات كتير أوي ودة طبعًا معناه إن الوقت اللي هتحتاجه بيعتمد على عوامل كتير زي تصميم موقعك وجودته، قوة المحتوى،الموقع الجغرافي، إستهداف الكلمات المفتاحية، المجال اللي بتشتغل فيه، حجم المنافسة في السوق، وحاجات تانية كتير كلها بتحدد الوقت اللي هياخده موقعك عشان يبدأ يظهر في النتائج الأولية. ودة بيفسر إختلاف الوقت المستغرق من موقع للتاني ولكن يعتبر أهم عامل في العوامل دي هو خبرة وكفاءة خبيرة تحسين محركات البحث ولكن بشكل عام نقدر نقول إنك عشان تبدأ تلاحظ تغيير وتشوف نتائج حقيقية بعينك محتاج من 6 لـ 12 شهر ووقتها هتقدر تلاحظ ظهور في النتائج الأولى على أكتر من كلمة، زيارات أكتر لموقعك، وكمان مبيعات أكتر.


أدوات هتساعدك في رفع مستوى أداء تحسين محركات البحث:

زي ما قولنا قبل كدة إن تحسين محركات البحث بيحتاج متابعة بإستمرار عشان تقدر تحقق نتائج مظبوطة وتشتغل أحسن ولكن مفيش حد هيقدر يعمل دة معتمد على نفسه بس عشان كدة في بعض الأدوات المهمة جدًا في عملية تحسين محركات البحث وهم:

  • Google planner:

يعتبر جوجل بلانر من أقرب الأصدقاء لأي خبير تحسين محركات البحث لأنه بيخزن كل بيانات مستخدمين جوجل وبعدها بيقدر يظهرلك الكلمات المفتاحية الخاصة بكل مجال ونسبة صعوبة المنافسة عليها ودة بيساعدك تاخد قرار تحديد الكلمات المفاتحية الخاصة بيك.

  • Google search console:

جوجل كونسول هو أداة مجانية تمامُا ومن أهم الأدوات اللي ممكن تستخدمها لرفع مستوى أداء تحسين محركات البحث لأنه بيظهرلك أي مشاكل موجودة في موقعك وبيقدر يقيس سرعة الموقع وعدد الزيارات اللي عليه وينبهك بالمشاكل الموجودة عشان تقدر تحلها.

  • Google analytics:

جوجل أنلتكس من الأدوات المهمة جدًا لأنه مش بس بيعرفك عدد الزيارات على موقعك لا وكمان بيعرفك أداء الزوار دول إيه وإيه أكتر الأقسام في موقعك اللي بيهتم بيها المستخدمين وبيزوروها وكمان إيه هو مصدر الزيارات دي هل كان من الفيسبوك وغيره ولا من نتائج البحث ولا منين بالظبط ودي كلها معلومات هتفيدك جدًا لرفع مستوى أداء تحسين محركات البحث.

  • Semrush:

يعتبر من أهم وأشهر أدوات تحسين محركات البحث في الفترة الأخيرة ودة بسبب إنه بيقدر يعمل تحليل منافسين كامل وشامل ويحلل الكلمات المفتاحية ويعرفك أنهي كلمات عليها مناسبة وصعوبة المنافسة عليها قد إيه غير إنه بيقدر يحلل محتوى المنافسين بشكل كامل ويعرفك إيه هو سبب نجاح المحتوى دة. وعشان كدة إستخدام Semrush من خبراء تحسين محركات البحث زاد جدًا وبقى أساسي لدرجة إن بعضهم إستغنى بالفعل عن أدوات تانية وبقى مكتفي بيها لرفع مستوى أداء تحسين محركات البحث لموقعه.

ما هي الخدمات التي تقدمها أفضل شركة سيو في مصر؟

بعد ما وضحنا خطوات لـ رفع مستوى أداء تحسين محركات البحث، هنوضح لك الخدمات التي تقدمها شركات السيو في مصر واللي لها علاقة بـ رفع مستوى أداء تحسين محركات البحث لموقعك الإلكترونيوتقديم محتوي موقعك لمحركات البحث في جوجل على أنه محتوى مناسب لكل مستخدم.

خدمات تحسين محركات البحث ليها نواحي كتير تتعلق بكل محتوى متواجد على الإنترنت، بداية من المحتوى حتى أساليب البرمجة المستخدمة فيه.

من ضمن خدمات السيو اللي بتقدمها افضل شركة سيو في مصر هي:

سيو صفحات الموقع الإلكتروني On-Page SEO:

أول مرحلة هي تحسين نتائج محركات البحث لأنها تعتمد بشكل أساسي على تحسين و رفع مستوى أداء تحسين محركات البحث لجودة محتواك الموجود على موقعك الالكتروني، دون الاحتياج إلى تعديل آلية برمجة الموقع، أو التأثير على تصنيف الموقع عن طريق عوامل خارجية.


يتم رفع مستوى أداء تحسين محركات البحث عن طريق تعديل المحتوى على صفحة البريد الإلكتروني.

ومن ضمن طرق تعديل أو تجديد المحتوى هو استخدام الكلمات المفتاحية، حاليا أصبحت محركات البحث أكثر دقة فيما يتعلق باختيار الكلمات المفتاحية المناسبة لموقعك الالكتروني.

على سبيل المثال، بدأت شركة جوجل في تصنيف المحتوى اللي يكون فيه عدد كبير من الكلمات المفتاحية على أنه محتوى مضلل وغير موثوق فيه. بالاضافة إلى أن محركات البحث استخدمت وسائل الذكاء الاصطناعي في تحليل نتائج البحث والنتائج أصبحت اكثر كفاءة، وبالتالي ده معناه أنهابدأت تلاحظ وجود الكلمة المفتاحية وكلمات أخرى شبيهة لها بشكل كبير جدا.


دليلك الشامل لمعرفة ما المقصود بـ تحسين محركات البحث.


تحسين محركات البحث خارج الموقع الإلكتروني Off-page SEO:

في المرحلة دي يتم زيادة عدد الزيارات لموقعك الالكتروني عن طريق الروابط الخلفية أو الباك لينكات، وبالتالي تصدر موقعك نتائج البحث عبر محركات البحث بمختلف أنواعها.

الباك لينكات Backlinks هي من ضمن تحسين محركات البحث خارج الموقع الإلكتروني، وهي عبارة عن الروابط اللي دورها انها تربط المواقع الإلكترونية عبر الإنترنت ببعضها، وتتكون من نوعيناما روابط خلفية صادرة أو روابط خلفية واردة.


احصل على كورس التسويق الالكتروني من جوجل مجانا شهادة مجانية معتمدة الآن لدراسة كل ما يتعلق بمجال التسويق الإلكتروني ورفع مستوى أداء تحسين محركات البحث.

سيو التقني Technical SEO:

تحسين محركات البحث التقني، هو مجموعة من العمليات تساعدك على تهيئة موقعك الإلكتروني، سواء عن طريق التصميم أو البرمجة، لكي يكون ملائم لتصدر نتائج محركات البحث.

من ضمن سيو التقني خرائط الموقع واللي بدورها أنها تسمح لمحركات البحث انها تعرف الموقع الجغرافي لمكان معين، وبالتالي ستتمكن عناكب البحث من الوصول إليه وفهرسته عشان يتم ظهوره في نتائج البحث وبالتاليرفع مستوى أداء تحسين محركات البحث.


بكده وضحنا لك أهم الخدمات التي تقدمها شركات سيو في مصر، تابع مقالاتنا في ماركتنج بالعربي عشان تعرف اسعار التسويق الالكتروني في مصر وكل سؤال له علاقة بمجال الـ ماركتنج بالعربي هتلاقي اجابته على منصتنا وكمان هتعرف كل تحديث جديد بيحصل.



إقراء أيضا

 اهم اخبار السوشيال ميديا

لينكد إن

لينكد إن

8 يناير 2024

اهم اخبار السوشيال ميديا لعام 2023

لذلك سنوضح لك اهم اخبار السوشيال ميديا لعام 2023 حتى تكون مواكب لكل تحديث في عالم الـ Marketing بالعربي.

تحديثات جوجل لعام 2023

فيسبوك

فيسبوك

4 يناير 2024

تحديثات جوجل لعام 2023

تحديثات جوجل لعام 2023 لا تقتصر فقط على تحسين أداء محرك البحث، بل تعكس أيضًا الابتكار والتحسين المستمر. تعمل جوجل باستمرار على تلبية احتياجات المستخدمين وتوفير تجربة بحث متميزة، لذلك التحديثات تعكس تلك الجهود.

ما هو التسويق الالكتروني

فيسبوك

فيسبوك

21 ديسمبر 2023

ما هو التسويق الالكتروني 2024

تعرف على اخر التحديثات في مجال الديجتال ماركيتنج للاجابة عن سؤال ما هو التسويق الالكتروني و افضل طرق تطبيقه في عام 2024!

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

انستجرام

17 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

كن دائما على دراية باخر تحديثات السوشيال ميديا و الديجيتال ماركتنج على مستوى العالم من خلال منصة ماركتنح بالعربي

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

انستجرام

انستجرام

10 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

تعرف على اخر تحديثات السوشيال ميديا واخر اخبار مجال الديجيتال ماركتنج بالعربي من خلال منصة ماركتنج بالعربي ، اول منصة عربية في الاشرق الاوسط متحصصة في مجال التسويق الالكرتوني و الديجيتال ماركتنج

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

انستجرام

3 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

تابع كل اخبار مجال الماركتنج بالعربي و تحديثات السوشيال ميديا من خلال منصة ماركتنج بالعربي وهي أول منصة عربية في الشرق الأوسط متخصصة في مجال الديجيتال ماركتنج