يوتيوب

20 أغسطس 2023

شروط تفعيل قناة اليوتيوب 2023

شروط تفعيل قناة اليوتيوب

يوتيوب

شروط تفعيل قناة اليوتيوب 2023


في الفترة الاخيرة ممكن تكون سمعت ان في ناس كتير قدرت تحقق طرق كيفية الربح من اليوتيوب، وحققوا مكاسب مادية مهولة، بالاضافة ان في قنوات شهيرة على اليوتيوب حققت أرباح تصل إلى 20 مليون دولار في السنة، رقم مهول ممكن تفتكر انه خيال لكنه حقيقة، والسؤال هنا ما هي الحقيقة وراء الربح من اليوتيوب وما هي شروط تفعيل قناة اليوتيوب؟

احنا في ماركتنج بالعربي، هنوضح لك بالتفصيل ازاي تحقق ارباح من اليوتيوب و شروط تفعيل قناة اليوتيوب بكل سهولة واحترافية.


ما هي أرباح اليوتيوب ؟

قبل البدء في توضيح شروط تفعيل قناة اليوتيوب، هنعرف الحقيقة وراء ارباح اليوتيوب، كتير من صناع المحتوى بيقدروا يحققوا الربح من اليوتيوب من خلال نظام خاص بمنصة يوتيوب لدفع الأرباح لصناع المحتوى والنظام اسمه برنامج شركاء اليوتيوب (YouTube Partner Program YPP) وتم إنشاؤه سنة 2007.

حقيقة أرباح اليوتيوب بكل بساطة هي عن طريق انضمام أصحاب القنوات على يوتيوب لبرنامج شركاء اليوتيوب، بعدها يقوموا بتفعيل كل طرق أرباح اليوتيوب، عندها هيبدأ اليوتيوب بجمع الأرباح لصناع المحتوى و خصم عمولة محددة تبع الطريقة الربحية.

تقدر تعرف شرح مفصل عن ما هو الديجيتال ماركتنج من خلال منصتنا.


إحصائيات مهمة لـ شروط تفعيل قناة اليوتيوب:

يوجد بعض الاحصائيات المهمة اللي دورها تظهر القيمة الكبيرة اللي تقدمها منصة اليوتيوب لكل صناع المحتوى ومنها:زيادة معدل عدد القنوات على اليوتيوب اللي تحقق أرباح تزيد عن 100 ألف دولار في السنة بمعدل 40% كل سنة، وبالتالي ده معناه انه مؤشر مهم في زيادة فرصتك في انك تبدأ في تفعيل قناتك الخاصة ومعرفة شروط تفعيل قناة اليوتيوب وتحقيق الأرباح منها بكل سهولة.

  • اكتر من 122 مليون مستخدم يوميا لمنصة يوتيوب.
  • 84% من المشاهدين يقوموا بعملية الشراء بعد مشاهدة فيديو عن المنتج.
  • 90% من المستخدمين لمنصة يوتيوب قالوا انهم عرفوا منتجات أو شركات جديدة من خلال اليوتيوب.
  • 500 فيديو يتم انشاءه كل 60 ثانية على منصة يوتيوب.
  • وصلت عائدات منصة اليوتيوب خلال سنة 2021 إلى 28.8 مليار دولار بزيادة وصلت إلى 49% عن سنة 2020 ، وبالتالي زيادة أرباح صناع المحتوى على اليوتيوب.
  • يربح صناع المحتوى اللي عندهم 500 لـ 5 الف مشترك على قناتهم 315$ كحد متوسط للفيديو الواحد. بالإضافة إلى ان متوسط الربح من الفيديو الواحد لصناع المحتوى اللي عندهم اكتر من 500 ألف مشترك يصل الى 3857$.
  • متوسط أرباح اليوتيوب لصناع المحتوى 0.5$ لكل 1000 مشاهدة، في حين أن منصة اليوتيوبتدفع في المتوسط 18$ لكل 1000 فرد يشاهد الإعلانات على الفيديوهات.
  • خلال الـ5 سنوات الماضية، دفعت منصة اليوتيوب أكتر من 5 مليار دولار صافي أرباح لصناع المحتوى حول العالم.

من خلال طرق كيفية عمل اعلان ممول على اليوتيوب هتقدر توصل لأكبر عدد المستهدفين على قناتك وزيادة عدد المشاهدين لقناتك وفي السطور الجاية هنقول لك ايه العوامل اللي ممكن تأثر على ارباحك من اليوتيوب و على تنفيذ شروط تفعيل قناة اليوتيوب.

أهم 4 عوامل تؤثر على أرباحك من اليوتيوب:

عندما تري أرباح اليوتيوب التي حققتها القنوات المشهورة ستجد فرق واضح بينها، بالإضافة إلى أن عدد المشتركين والمشاهدات ممكن تكون متقاربة، والسبب هنا هو وجود معيار دقيق يسمى معيار الربح لكل ألف ظهور " CPM أو Cost Per Mille " ويشير إلى قيمة الأرباح اللي يدفعها يوتيوب لكل ألف مشاهد للإعلانات على قناتك بعد ما تقوم بتنفيذ شروط تفعيل قناة اليوتيوب.

تكلفة الألف لكل ظهور تختلف من قناة للتانية بناءً على عوامل كتير، معرفة وفهم العوامل خطوة مهمة جدا هتساعدك في تنفيذ شروط تفعيل قناة اليوتيوب وتحقيق الربح من الانترنت من خلال قناتك على اليوتيوب ومن ضمن عوامل الألف لكل ظهور هي:

1. المناطق الجغرافية:

كل دولة بيكون لها شروط تفعيل قناة اليوتيوب واضحة، وتختلف أرباح اليوتيوب حسب الدولة، بمعنى ان عدد المشاهدات تختلف باختلاف المنطقة الجغرافية؛ على سبيل المثال ألف مشاهدة في الولايات المتحدة هيكون سعرها اعلى من دولة الفلبين. والسبب هو أن المنتجات في الولايات المتحدة بتحقق أرباح كبيرة بسبب القدرة الشرائية الكبيرة للسكان والشركات. عشان كده نسبة التكلفة هتكون اعلى لظهور الاعلانات دي.


2. طبيعة محتوى قناتك:

محتوى القناة له دور في تحديد طبيعة الفئة المستهدفة من المتابعين، والشركات، بالاضافة الى ان منصة يوتيوب تعطي الأولوية لقيمة الدفع لكل 1000 متابعة للقنوات اللي ليها علاقة بمنتجات أو خدمات ليها طلب كبير في السوق. على سبيل المثال، القنوات اللي بتقدم محتوى عن مجال الـ ديجيتال ماركتنج بالعربي بيكون لها معدل الربح لكل ألف ظهور CPM أكبر من القنوات التانية اللي بتتكلم مثلا عن الطبيعة.

3. طبيعة جمهورك المستهدف:

طبيعة جمهورك المستهدف له دور كبير في تنفيذ شروط تفعيل قناة اليوتيوب، على سبيل المثال لو كانت قناتك تستهدف الأشخاص اللي تجاوز أعمارهم 40 سنة وهي تعتبر الفئة العمرية الخبيرة اللي هتحقق لك كيفية كسب المال من الانترنت من خلال اليوتيوب، بالتالي هتتشجع الشركات على دفع مال أكبر لعرض إعلاناتها للفئة دي، وطبعا هيدفع لك اليوتيوب ربح أكبر.

يؤثر جمهورك المستهدف على نسبة أرباحك من اليوتيوب من خلال المشاهدات، لأن المحتوى في مجال الـ Marketing بالعربي الموجه للشركات الكبيرة أو طبقات غنية من المجتمع بيشجع شركات كتير انها تقوم باستهدافهم لكسب الفئة المقتدرة ماديا لرؤية إعلاناتها من خلال فيديوهات قناتك.

4. عدد المشتركين:

امتلاك عدد كبير من المشتركين على قناتك على اليوتيوب معناه عدد كبير من المشاهدات لفيديوهاتك، وكمان فرص كبيرة لرؤية إعلانات الشركات من متابعينك، وطبعا ده يؤثر في زيادة قيمة التكلفة لكل ألف ظهور لفيديوهاتك.


شروط تفعيل قناة اليوتيوب والربح منه:

ممكن تفتكر انك بمجرد إطلاق قناتك على يوتيوب هتقوم بكسب متابعين جدد وكسب الارباح ولكن في الواقع أنه حتى لو كان عندك 100,000 مشترك في قناتك وملايين من المشاهدات، مش هتقدر تحقق الربح من اليوتيوب غير لما تقوم بتنفيذ شروط تفعيل قناة اليوتيوب وتستوفي كامل شروط أرباح اليوتيوب.

عشان تقوم بتنفيذ شروط تفعيل قناة اليوتيوب وتحقيق ارباح من اليوتيوب وتبدأ في تحقيق عائدات مادية حقيقية عبر قناتك على اليوتيوب، من خلال تقديم طلب انك تنضم إلى برنامج شركاء يوتيوب. في بعض الشروط اللي يجب توافرها عشان تتمكن من تقديم طلب الانضمام لشركاء يوتيوب وهي:

  • أن تكون قناتك بها اكتر من 1000 مشترك.
  • أن يكون عندك أكتر من 4000 ساعة مشاهدة للفيديوهات في قناتك خلال السنة الماضية.
  • أن تكون بلدك من ضمن قائمة البلدان المتاح فيها برنامج شركاء يوتيوب ومنها: الجزائر والبحرين ومصر والعراق وفلسطين والأردن والكويت ولبنان وليبيا وسلطنة عمان وقطر والمملكة العربية السعودية وتونس والإمارات العربية المتحدة واليمن والمغرب.
  • أن يكون لديك حساب فعال على جوجل أدسنس و مرتبط بحسابك على اليوتيوب.
  • أن تستوفي شروط تفعيل قناة اليوتيوب وسياسات تحقيق الربح من قنوات يوتيوب.

طرق الربح من اليوتيوب:

في طرق كتير بتحقق كيفية الربح من اليوتيوب على قناتك، ومن الطرق المتنوعة اللي تقدر تتبعها هي:


الربح من اليوتيوب عن طريق التسويق بالعمولة Affiliate Marketing:

قنوات كتير تقوم بتطبيق طرق الربح من الانترنت عن طريق التسويق بالعمولة و بنشوفها كل يوم على اليوتيوب، في مجالات كتير زي مراجعة الاجهزة الإلكترونية والقنوات اللي بتقدم محتوى عن وصفات الأكل وغيرها. وعشان تتبع الأسلوب ده، محتاج انك تشترك مع المواقع اللي بيتم من خلالها بيع المنتجات زي امازون، وبعدها تقوم بنسخ روابط المنتجات المتضمنة على رمز الاشتراك الخاص بك.

بالتالي هتتمكنمن وضع وصف فيديوهاتك على اليوتيوب، وتشجيع المشاهدين على الضغط على الروابط وانهم يقوموا برؤية كل المنتجات وشرائها. عندما يصل مشاهد من متابعينك انه يتمم عملية الشراء، هتحصل على نسبة محدودة من الأرباح بتكون عمولة وبيحددها البرنامج وسعر المنتج المباع وكميته.


لو عندك قناة بتعرض محتوى عن الملابس أو الميك اب، ممكن أنك تشترك في الحالة دي مع المنصات في برنامج التسويق بالعمولة الخاص بها عشان تعرض الملابس أو انواع الميك اب الموجودةوالعروض وغيرها، وبالتالي متابعينك هيكون عندهم الاهتمام بمعرفة تفاصيل أكتر عشان ينقروا على روابط الوصف، وممكن حد من متابعينك يعجبه العروض اللي بتقدمها ويشتري وتحصل على نسبة أرباح اعلي في الحالة دي.

شروط تفعيل قناة اليوتيوب مرتبط بمحتواك ونسبة ارباحك، عشان كده لو عايز تنجح في التسويق بالعمولة وتستمر فيه محتاج أن يكون عندك عدد كبير من المتابعين، وأنك تكون قادر على إقناع متابعينك بأهمية المنتجات والخدمات اللي بتعرضها، ومهم جدا انك تحصل على ثقة جمهورك وكسب ولائهم ليك ودي من ضمن طرق الـ Marketing بالعربي.

اعرف بالتفصيل شرح مفصل عن الفرق بين الديجيتال ماركتنج والسوشيال ميديا.

الربح من اليوتيوب من خلال بيع منتجاتك:

عشان تقدر تبيع منتجاتك على قناتك على اليوتيوب محتاج يكون عندك دراية بـ ما هو التسويق الرقمي عشان تقنع المشاهدين بأهمية منتجاتك. والمنتجات هنا هي كل حاجة ممكن تبيعها على الانترنت وتحقق لك زيادة عدد المشتركين على اليوتيوب وزيادة الأرباح ، ومن ضمن المنتجات دي مثلا الدورات التعليمية والصور وتصاميم الجرافيك وغيرها.

قبل ما يقوم جمهورك بخطوة التسجيل وشراء أحد المنتجات اتأكد من تنفيذ شروط تفعيل قناة اليوتيوب بدقة، وقم ببناء الثقة بينك وبين مشاهدينك من خلال المحتوى اللي بتقدمه.

عشان كده لازم تخطف انتباه مشاهدينك في أول 10 ثواني من مشاهدة الفيديو. دلوقتي تقدر تتعلم كورس التسويق الالكتروني من جوجل اللي هيساعدك في مجال الديجيتال ماركتنج بالعربي.

نصائح عملية للربح من اليوتيوب عن طريق بيع المنتجات الرقمية:


  • كن الحل للمشاكل اللي بتواجه جمهورك المستهدف يوميا.
  • قدم محتوى جذاب بطريقة مختلفة عشان تترك انطباع مميز لدى جمهورك المستهدف.
  • تفاعل مع جمهورك المستهدف باستمرار والسرعة في الرد عن أسئلتهم.
  • كن مستعد انك تبعت منتجاتك مجانًا للمتابعين الدائمين و متفاعلين معك، وبالتالي ده هيساعد في تعزيز العلاقة بينك وبين جمهورك المستهدف وتحفيز الآخرين على التفاعل معاك عشان يحصلوا على هدايا. ودي من طرق مجال الديجيتال ماركتنج اللي ممكن تتبعها.

الربح من اليوتيوب من خلال دعم المتابعين:

عند إنشائك محتوى مفيد وقيم للمشتركين الموجودين على قناتك والتأكد من تنفيذ شروط تفعيل قناة اليوتيوب، هيشعروا انهم بيحصلوا على قيمة فعلية من متابعتك ومشاهدة فيديوهاتك، بالتالي هتجد أن كتير من المتابعين مستعدين أنهم يدعموك ماليًا، وممكن أنك تنبه عملائك من خلال وضع حسابك على باي بال " paypal " في الوصف وفي رابط قناتك، وتشجيع المشاهدين على دعمك.


الربح من اليوتيوب عن طريق تقديم محتوى للمقارنات:

ممكن تتبع الطريقة دي عشان تحقق ارباح من اليوتيوب من خلال انك تقدم محتوى فيديوهات تقارن بين منتجات في أي مجال تختاره، الافضل انك تختار مجال محدد وتكون خبير فيه، لو مهتم بمجال الـ ديجيتال ماركتنج بالعربي ممكن تعرض محتواك في الحالة دي المقارنة بين ما الفرق بين SEO و SEM، وممكن تطبق المقارنه دي في اي مجال تاني عايز تكون متخصص فيه.


كيفية حساب أرباحك على اليوتيوب:

عشان توصل إلى معلومات عن أرباح اليوتيوب، ومعرفة الأرباح اللي ممكن تحصل عليها من قناتك، تعتمد على حساب متوسط أرباح اليوتيوب على الطريقة اللي اخترتها للربح من اليوتيوب.


الفرق بين الربح لكل ألف مشاهد والربح لكل ألف ظهور " CPM و RPM " :

عشان تقوم بحساب نسبة أرباحك من اليوتيوب من خلال معيارين وهما معيار الربح لكل ألف مشاهد RPM، والربح لكل ألف ظهور CPM. الفرق بين CPM وRPM، هو أن CPM عبارة عن الربح من ظهور 1000 إعلان للمشاهدين والربح هنا يكون صافي، قبل اقتطاع نسبة اليوتيوب من الربح، والأرباح بتكون شاملة كل الإعلانات والعضوية المميزة فقط.

أما RPM فهوعبارة عن إجمالي الأرباح اللي حققتها لكل ألف مشاهد عندك، والأرباح تكون شاملة كل الإعلانات والعضوية المميزة وعضوية القناة والملصقات والدردشة الممولة وغيرها، وبالتالي معناه أن جميع الأرباح اللي هتحصل عليها من خلال القنوات الربحية هتتقسم في النهاية على عدد المشاهدات في الفيديو بعد أخذ أجور اليوتيوب، وبعدها هتحصل على رقم يشمل الربح لكل ألف مشاهدة.

خلي بالك أن الربح تقدر تحصل عليه في الحالة دي من مشاهدة متابعينك الإعلانات اللي يضعها اليوتيوب قبل الفيديو الخاص بك، ومش من مشاهدة الفيديو بشكل مباشر فقط.

لو بتبحث عن افضل شركات تسويق الكتروني في القاهرة، بنقدم لك إجابات تفصيلية لكل الأسئلة من خلال منصتنا.


كيف تحسب أرباحك من اليوتيوب؟

بعد التأكد من تنفيذ جميع شروط تفعيل قناة اليوتيوب، هنفترض ان عندك مليون مشاهدة على فيديو من فيديوهاتك، بعد تفعيل ميزة الربح من اليوتيوب هتبدأ الإعلانات انها تظهر لمتابعينك، علما بأن 85% من المتابعين يتجاوز الإعلانات و 15% من المتابعين فقط هم اللي شاهدوا الإعلانات.

ده معناه ان لو كان معدل الربح عندك لو حجم قناتك متوسط بعدد مشتركين أكتر من 10 آلاف مثلًا، هيكون الربح هو 8$ لكل 1000 مشاهدة مباشرة للفيديو، ولو 15% من متابعينك شاهدوا الإعلان، دي معناه أن الربح هيكون 1.2$ لكل ألف مشاهدة، وبعد خصم حصة اليوتيوب (45%) من الأرباح، هيكون الربح الصافي ليك RPM من الإعلانات فقط هو 0.66$ لكل 1000 مشاهدة.

كم تربح من مليون مشاهدة على اليوتيوب؟

لو افترضنا ان شاهد 15% من متابعينك الإعلان، وكان صافي الربح من الإعلانات هو 0.66$ لكل ألف مشاهدة، لو شاهد الفيديو مليون شخص ده معناه أن صافي ربح الفيديو حوالي 660$ لكل مليون مشاهدة.

عند ارتفاع نسبة مشاهدة متابعينك للإعلانات من 15% إلى 50% هترتفع الأرباح من 660$ إلى 2200$. طبعا ده مقدار الأرباح من الإعلانات بس، وفي كتير من مصادر الربح الأخرى، وممكن يوصل الربح من الفيديو الواحد إلى أكتر من 10 آلاف دولار لو كان المحتوى غالي وقيم والقناة مميزة.

دليلك الشامل لو بتبحث عن افضل شركة تسويق الكتروني في مصر من خلال منصتنا.


كم تربح من كل ألف مشاهدة من اليوتيوب؟

بعد التأكد من شروط تفعيل قناة اليوتيوب وتنفيذها هنوضح لك ايه الارباح اللي ممكن تحققها لكل ألف مشاهدة CPM، يكون المتوسط بين 4$ إلى 10$ بالنسبة للقنوات متوسطة الحجم وعندها عدد متوسط من المتابعين، أما بالنسبة لصناع المحتوى المبتدئين ممكن يبدأ رقم الأرباح لهم بمبلغ بسيط 0.1$ لكل ألف مشاهدة، يبدأ يزداد الرقم مع ازدياد عدد المشتركين في القناة وازدياد قيمة وفائدة القناة في العموم، ويوصل إلى 30 لـ 100$ للقنواة اللي بتقدم محتوي له قيمة عالية.

كيفية سحب أرباحك من اليوتيوب:

ممكن تستلم أرباحك من اليوتيوب خلال الأسبوع الأخير من كل شهر، بعد تنفيذ شروط تفعيل قناة اليوتيوب وبعد ما تتخطى أرباحك 100$ على حسابك على الأدسنس. في كتير من الطرق اللي تقدر تسحب منها المال من حساب الادسنس إلى بلدك، ومنها:

الحساب المصرفي: من ضمن الطرق المشهورة في بلادنا العربية، لأنها متاحة وسهلة والعمولات بها قليلة إلى حد ما.

البطاقة الائتمانية: من طرق سحب أرباحك من اليوتيوب بكل سهولة من خلال نقل الأرباح من حسابك المصرفي بعد نقل الأموال إلى بطاقتك الائتمانية.

خدمة الويسترن يونيون: من الطرق السريعة والعملية اللي ظهرت مؤخرا لسحب أرباحك من اليوتيوب، ولا تحتاج كتير من الخطوات والشروط لإستلام أرباحك.

خدمة الباي بال paypal: طريقة عملية وتختصر كتير الخطوات والعمولات، لكنها غير متاحة في جميع الدول العربية.


كيف تختار افضل شركة تسويق الكتروني في مصر؟

بعد ما وضحنا لك شروط تفعيل قناة اليوتيوب الخاصة بيك، ممكن تلجأ لـ افضل شركة تسويق الكتروني في مصر تساعدك في تعزيز وجود علامتك التجارية على السوشيال ميديا.

هنوضح بعض الخطوات لمساعدتك في اختيار افضل شركة تسويق الكتروني في مصر وهي:


سابقة الأعمال للشركة: من اهم الخطوات اللي لازم تأخذها في الاعتبار هي سابقة الاعمال " بورتفليو" الشركة اللي بتحث عنها لانك من خلال الأعمال السابقة للشركة بتقدر تعرف مهارات الشركة وخبرتها في تنفيذ حملات اعلانية ناجحة على وسائل التواصل الاجتماعي لعملائها الآخرين.

بالتالي عن طريق الاطلاع على أعمالهم السابقة، يمكنك تقييم إبداع ومدى كفائتهم على تحقيق النتائج.

بالإضافة إلى أن تقييم الأعمال السابقة للشركة ومراجعة البورتفوليو تساعدك في فهم أسلوب الشركة ونهجها في التسويق عبر وسائل التواصل الاجتماعي.

تحقق من أوراق اعتمادهم: من المهم انك تتحقق من أوراق اعتماد شركة التسويق الالكتروني عبر وسائل التواصل الاجتماعي في مصر من خلال أن تُظهر الشهادات والاعتمادات من منصات وسائل التواصل الاجتماعي ، مثل Facebook Blueprint و Google AdWords ، وده بيشجعك أن شركة التسويق الالكتروني لديها فهم عميق ومتقنة لإعلانات وسائل التواصل الاجتماعي ويمكنها تنفيذ حملات فعالة واتقان شروط تفعيل قناة اليوتيوب وبناء خطط تسويقية ناجحة.

بالإضافة إلى ان يمكن أن تكون الجوائز أو الاعترافات من الجمعيات الصناعية علامة تدل على تميز الشركة في مجال الـ ديجيتال ماركتنج بالعربي. يمكن أن تظهر الشركة ان لديها سجل كبير في تقديم أعمال عالية الجودة وتحقيق النتائج للعملاء.


دليلك الشامل لمعرفة ما هو الديجيتال ماركتنج وكيفية تعلمه.

قراءة المراجعات والشهادات: لما تبحث عن افضل شركات تسويق الكتروني في القاهرة لتنفيذ شروط تفعيل قناة اليوتيوب الخاصة بك، من الضروري انك تبحث وتقرأ اراء العملاء السابقين لديها. لمعرفة مدى رضا العملاء السابقين وسمعة الشركة وده يدل ان شركة التسويق الالكتروني ليها سجل حافل في تقديم أعمال جودتها عالية وتحقيق النتائج بطريقة فعالة جدا.

لمعرفة اسعار التسويق الالكتروني في مصر.


ضع في اعتبارك تجربتهم: عندما يتعلق الأمر باختيارِشركة تسويق الكتروني فإن التجربة هي المفتاح. من المهم انك تراعي مستوى خبرة الشركة ومهاراتهم ومدى إتقانهم في مجال الـ Marketing بالعربي في مجالات عديدة ومتنوعة.

تقييم التواصل والاستجابة: مهم انك تقييم التواصل والاستجابة لشركة التسويق الالكتروني اللي هتبدأ في التعامل معها للتأكد من مدى احترافيتهم والتواصل معهم لتحقيق شروط تفعيل قناة اليوتيوب.

لأن التواصل الفعال بيأثر بشكل كبير على نجاح علامتك التجارية و وجودها على وسائل التواصل الاجتماعي وبالتالي التواصل مع العملاء وسرعة الاستجابة ليهم بيساعدك في بناء علاقة قوية بينك وبين عملائك.

افضل شركة تسويق الكتروني في مصر هتساعدك في تنفيذ شروط تفعيل قناة اليوتيوب وهتحقق لك نتائج مضمونة متوافقة مع أهدافك التسويقية مع سرعة الرد والتجاوب مع جمهورك المستهدف.

ابحث عن الإبداع والابتكار: تعاون مع شركة تسويق الكتروني تكون مبدعة في جميع أعمالها وأنها دائما تقوم بتطوير محتوى الحملات على وسائل التواصل الاجتماعي بطريقة جذابة تتناسب مع هوية علامتك التجارية ومع جمهورك المستهدف وتقوم بتنفيذ شروط تفعيل قناة اليوتيوب الخاصة بك. بالتالي هتكون متميز عن منافسينك وبناء حضور أقوى لعلامتك التجارية على السوشيال ميديا.


لمعرفة كيفية عمل اعلان ممول على اليوتيوب.


من هي افضل شركة تسويق الكتروني في مصر؟

بعد ما وضحنا شروط تفعيل قناة اليوتيوب وازاي تختار افضل شركة تسويق الكتروني، هنوضح لك مين هي افضل شركة تسويق الكتروني في مصر بناء على تجارب عملاء كتير، شركة Trendlix هي افضل شركة تسويق الكتروني في مصر لأن فريق العمل له خبره كبيرة في مجال الديجيتال ماركتنج بالعربي.

ده لأن Trendlix بتتميز انها بتقدم جميع خدمات الديجيتال ماركتنج ومعروفة بأنها

best web development company in Egypt, best social media marketing agency in Egypt ,best SEO company in Egypt, the best motion graphics agency in Egypt ,best media production agency in Egypt

بالتالي لديهم القدرة لتحقيق لك نتائج حقيقية لنشاطك التجاري وان علامتك التجارية هتحقق ارباح عالية من خلال شركة واحدة متخصصة.

التواصل والتعامل مع شركة Trendlix بناء على اراء عملاء سابقين فعليين قالوا ان التعامل مع شركة Trendlix مريح ومهني جدا وده لان بيكون في ضمان لحقوقك من بداية التعاقد بسبب وجود عقد بكل الاتفاقات.

بالنسبة لمقر شركة لو حبيت انك تزورهم في اي وقت تقدر تروحلهم في مقرهم في مصر الجديدة وده هيسهل عليك التواصل معاهم اكتر على الحقيقة وفهم كل تفاصيل التعاقد.

شركة Trendlix قدرت تحقق كل عوامل الإبداع والكفاءة بطريقة فعالة جدا وتبقى أفضل شركة اعلانات سوشيال ميديا ننصحك بيها.


ملخص

الربح من اليوتيوب محتاج وقت عشان تحققه لكنه يستحق انك تبذل الجهد والوقت عشان تقدم محتوى قيم للمشاهدين، بالاضافة الى ان عدد مستخدمي منصة يوتيوب 45.9 مليون مستخدم في مصر ويزداد كل يوم، بالتالي لما تقدم محتوى على اليوتيوب تقدر توصل لأكبر عدد من المشاهدين حول العالم وتحقق الربح من اليوتيوب. عشان كده احنا في ماركتنج بالعربي وضحنا لك في المقالة دي ازاي تقدر تحقق الربح من اليوتيوب وشروط تفعيل قناة اليوتيوب.

السبب الرئيسي ان متابعينك يفضلوا يتابعوك و يدعموا المحتوى اللي تقدمه وتبدأ ثقة عملائك في محتواك تزيد هو من خلال تقديم محتوى يخطف انتباه المشاهدين من أول وهلة ويكون الحل لمشاكل تواجههم يوميا.


لو محتاج انك تعرف اكتر عن مجال الـ ديجيتال ماركتنج بالعربي، تقدر تزود معلوماتك وتنمي مهاراتك من خلال منصتنا. كمان لو عايز شركة تسويق متخصصة في مجال الـ Marketing بالعربي، تقدر تتابع مقالتنا وتعرف افضل شركة تسويق الكتروني في مصر واجابة سؤال ازاي اعمل اعلان على جوجل. دلوقتي تقدر تتابع كل مقالاتنا فى ماركتنج بالعربي وتعرف كل تحديث جديد ولو مهتم كمان بتطوير البيزنس الخاص بيك وغيرها من المواضيع يبقي تابع كل مقالتنا اول بأول عشان تكون مواكب لكل جديد. وبنشجعك لو عندك أى استفسار ممكن تكتبلنا كومنت وهنتواصل معاك فورا.


إقراء أيضا

 اهم اخبار السوشيال ميديا

لينكد إن

لينكد إن

8 يناير 2024

اهم اخبار السوشيال ميديا لعام 2023

لذلك سنوضح لك اهم اخبار السوشيال ميديا لعام 2023 حتى تكون مواكب لكل تحديث في عالم الـ Marketing بالعربي.

تحديثات جوجل لعام 2023

فيسبوك

فيسبوك

4 يناير 2024

تحديثات جوجل لعام 2023

تحديثات جوجل لعام 2023 لا تقتصر فقط على تحسين أداء محرك البحث، بل تعكس أيضًا الابتكار والتحسين المستمر. تعمل جوجل باستمرار على تلبية احتياجات المستخدمين وتوفير تجربة بحث متميزة، لذلك التحديثات تعكس تلك الجهود.

ما هو التسويق الالكتروني

فيسبوك

فيسبوك

21 ديسمبر 2023

ما هو التسويق الالكتروني 2024

تعرف على اخر التحديثات في مجال الديجتال ماركيتنج للاجابة عن سؤال ما هو التسويق الالكتروني و افضل طرق تطبيقه في عام 2024!

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

انستجرام

17 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

كن دائما على دراية باخر تحديثات السوشيال ميديا و الديجيتال ماركتنج على مستوى العالم من خلال منصة ماركتنح بالعربي

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

انستجرام

انستجرام

10 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

تعرف على اخر تحديثات السوشيال ميديا واخر اخبار مجال الديجيتال ماركتنج بالعربي من خلال منصة ماركتنج بالعربي ، اول منصة عربية في الاشرق الاوسط متحصصة في مجال التسويق الالكرتوني و الديجيتال ماركتنج

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

انستجرام

3 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

تابع كل اخبار مجال الماركتنج بالعربي و تحديثات السوشيال ميديا من خلال منصة ماركتنج بالعربي وهي أول منصة عربية في الشرق الأوسط متخصصة في مجال الديجيتال ماركتنج