انستجرام

3 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام


نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

في ماركتنج بالعربي بنقدم لك كل تحديث جديد، عشان عارفين انك مهتم تكون مواكب لكل تحديث بيحصل في عالم الـ Marketing بالعربي ولأن كل تحديث بيحصل في ثواني، عشان كده من خلال منصتنا، هتعرف كل جديد لأننا أول منصة عربية بتوضح معلومات عن مجال الـ ديجيتال ماركتنج بالعربي كل يوم. عشان كده هنوضح لك أهم التحديثات اللي حصلت الاسبوع ده:



يختبر انستجرام زيادة مدة الريلز Reels:


تحديث انستجرام الجديد يعمل حاليًا على زيادة مدة الريلز Reels، واللي هتوصل حتى 10 دقائق بدل من 3 دقائق فقط، وبالتالي هتقدر تقوم بتنزيل فيديوهات طويلة في قسم الريلز Reels. حاول انك تبحث عن طرق مختلفة في عرض محتوى الفيديو عشان تقدر تستغل تحديث انستجرام الجديد وتعرض منتجاتك او خدماتك بشكل جذاب لجمهورك المستهدف.


يقوم انستجرام مشاركة تعليقك كـ ستوري " قصة" Story:


‏‎ميزة جديدة يقوم بالإعلان عنها انستجرام، وهي أي تعليق على المنشورات العامة Public Posts أو الريلز Reels، هتقدر تقوم بمشاركته كـ ستوري Story، و الميزة دي شبه خاصية الرد في تيك توك والفيديوهات القصيرة على يوتيوب Youtube Shorts. يا تري الميزة دي هتستخدمها في انستجرام اكتر ولا هتحب انك تستخدمها على التيك توك ويوتيوب اكتر؟



‎إلغاء المحادثات المتصلة Connecting Chatting من انستجرام:


يقوم انستجرام بإلغاء ‏ميزة يستخدمها كثير من المستخدمين على انستجرام، وهي التواصل مع أصدقائك من فيس بوك من خلال محادثة انستجرام Instagram Chat، وسوف يتم إلغاء هذه الميزة في نصف أكتوبر القادم.



إغلاق ماسنجر لايت Messenger Lite سبتمبر القادم:


أعلنت ميتا أنها سوف تقوم بإغلاق تطبيق ماسنجر لايت Messenger Lite على جميع أجهزة الأندرويد، وسيتم إغلاقه في 18 سبتمبر القادم. بالنسبة لأجهزة الـ IOS فأن تطبيق ماسنجر لايت قد تم إغلاقه في سنة 2020.‏‎



أعلن إيلون ماسك Elon Musk عن مزايا جديدة فى تطبيق اكس X:


‏‎يقوم تطبيق اكس بتحديث جديد وهو إضافة المكالمات الصوتية ومكالمات الفيديو قريبًا، والميزة دي هتكون متاحة على أجهزة الأندرويد، والـ IOS والويندوز، الميزة دي لا تحتاج إلى رقم الهاتف لاستخدامها.




‏‎ يضيف تطبيق اكس X قسم جديد خاص بالمتابعين:


‏‎قام تطبيق اكس X (تويتر سابقًا) بإضافة تحديث جديد في قسم جديد للمتابعين، وهو المتابعين الموثقين Verified Followers، والميزة دي موجودة حاليا على أجهزة الـ IOS. ممكن بعد فترة تكون متوفرة الميزة دي على اجهزة الاندرويد.



انطلاق نسخة جديدة من واتس اب WhatsApp لأجهزة ماك Mac:


‏‎أعلنت ميتا تحديث جديد له علاقة بالنسخة الجديدة من تطبيق واتس اب للويب لأجهزة الماك Mac، والميزة دي تدعم مكالمات الفيديو الجماعية اللي ممكن توصل حتى 8 أفراد، و32 شخص في مكالمات الصوت Audio Chats.


‏‎يختبر جوجل Google ميزة الصور الدوارة أو المجموعة Carousel في نتائج البحث:


‏‎يقوم جوجل بإنشاء مزايا أكثر مرتبطه بنتائج البحث، وميزة الصور المجموعة Carousel من التحديثات الجديدة التي قام بإضافتها جوجل مؤخرا، من خلال الميزة دي هتقدر تقوم بالنقر لتحت في نتائج البحث " Scroll " لرؤية المزيد من النتائج المعروضة. الميزة دي تسمى بـ Mentioned In وهي مهمة لمعرفة نتائج أكثر دقة حول موضوع معين تبحث عنه.



بكده عرفت ايه التحديثات اللي حصلت الاسبوع ده في عالم الـ Marketing بالعربي، من وجهة نظرك هل شايف ميزة زيادة مدة الريلز على انستجرام حتى 10 دقائق هتكون مفيدة بالنسبة لك ولا لأ؟ شاركنا برأيك في الكومنتات وقولنا ايه التحديث المهم بالنسبة لك.


كمان لو عايز تعرف كل جديد بيحصل في عالم الديجيتال ماركتنج بالعربي تابع كل مقالاتنا اول بأول كل يوم في ماركتنج بالعربي عشان تتابع كل جديد وهتعرف ما هو الديجيتال ماركتنج وكيفية تعلمه وإجابة كتير من الاسئلة اللي بتدور عليها.

وكمان لو محتاج افضل شركة تسويق الكتروني في مصر هتقدر تعرف من خلال مقالتنا.

بنشجعك انك متترددش تكتب كومنت وتسألنا على أى حاجة هنرد عليك فورا، وقولنا ايه رايك في التحديثات الجديدة.



إقراء أيضا

 اهم اخبار السوشيال ميديا

لينكد إن

لينكد إن

8 يناير 2024

اهم اخبار السوشيال ميديا لعام 2023

لذلك سنوضح لك اهم اخبار السوشيال ميديا لعام 2023 حتى تكون مواكب لكل تحديث في عالم الـ Marketing بالعربي.

تحديثات جوجل لعام 2023

فيسبوك

فيسبوك

4 يناير 2024

تحديثات جوجل لعام 2023

تحديثات جوجل لعام 2023 لا تقتصر فقط على تحسين أداء محرك البحث، بل تعكس أيضًا الابتكار والتحسين المستمر. تعمل جوجل باستمرار على تلبية احتياجات المستخدمين وتوفير تجربة بحث متميزة، لذلك التحديثات تعكس تلك الجهود.

ما هو التسويق الالكتروني

فيسبوك

فيسبوك

21 ديسمبر 2023

ما هو التسويق الالكتروني 2024

تعرف على اخر التحديثات في مجال الديجتال ماركيتنج للاجابة عن سؤال ما هو التسويق الالكتروني و افضل طرق تطبيقه في عام 2024!

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

انستجرام

17 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

كن دائما على دراية باخر تحديثات السوشيال ميديا و الديجيتال ماركتنج على مستوى العالم من خلال منصة ماركتنح بالعربي

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

انستجرام

انستجرام

10 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

تعرف على اخر تحديثات السوشيال ميديا واخر اخبار مجال الديجيتال ماركتنج بالعربي من خلال منصة ماركتنج بالعربي ، اول منصة عربية في الاشرق الاوسط متحصصة في مجال التسويق الالكرتوني و الديجيتال ماركتنج

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

انستجرام

2 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

تعرف على اخر الاخبار في مجال الديجيتال ماركتنج والسوشيال ميديا من خلال منصة ماركتنج بالعربي وهي أول منصة عربية في الشرق الأوسط متخصصة في مجال الديجيتال ماركتنج